Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Elgigantens support säger att man får den i januari om man bokar nu.

/hulle.

Jag la en bokning på inet igår. Ska jag räkna med lika dålig prognos?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

@Webbhallen

Förklara det här då kära vänner. Den jag förhandsbokade i juni förväntas "lanseras" sista december. (Tolkar det som okänt datum). Den jag bokade i september förväntas lanseras på releasedatumet.

Sämre att vara tidigt ute?

Något skumt är det allt med alla dessa förhandsbokningar.

https://imgur.com/LWGzrZy

Mest troligt är det ”max en per kund” som gäller för att förhindra att du får två och någon annan blir utan. Att det blev september-beställningen som du får på releasedagen beror mest troligt på att den ligger överst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja.
När jag var i kontakt med Elgigantens support den 22:a, alltså den dag man kunde förboka på, så sade de att jag definitivt en av de som skulle få på releasedagen, men dagen efter så kom ett mail och SMS om att det hela var försenat, förvisso bara med en dag, men ändå.

Bor du i Norrland? De brukar förlänga leveransdagen med en dag om man bor norr om ett visst postnummer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Bor du i Norrland? De brukar förlänga leveransdagen med en dag om man bor norr om ett visst postnummer.

Nej, bor nära Skövde.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nej, bor nära Skövde.

På så vis. Då vette tusan vad som kan ha orsakat förseningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mest troligt är det ”max en per kund” som gäller för att förhindra att du får två och någon annan blir utan. Att det blev september-beställningen som du får på releasedagen beror mest troligt på att den ligger överst.

Låter också som ett alternativ, men finns ju inget skrivet om en per kund.

Permalänk
Medlem

Sket i min Inet bokning o skrev upp mig för en All Access Series X istället till slut. Får väl se när man får mess om att hämta upp den då, räknar inte med i november eller december iaf .. men man börjar inte betala för all access förrens en månad efter man fått hem den verkar de som .. eller inom 30 dar.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Sket i min Inet bokning o skrev upp mig för en All Access Series X istället till slut. Får väl se när man får mess om att hämta upp den då, räknar inte med i november eller december iaf .. men man börjar inte betala för all access förrens en månad efter man fått hem den verkar de som .. eller inom 30 dar.

Gäller det bara upphämtning i butik ? funkade det bra att teckna det på Elgiganten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

När jag förbokade All Access X igår så räknade de i butiken med att jag skulle få min 2-3 veckor efter releasen. Och att All Access hade en separat tilldelning konsoler. Så troligtvis behöver ingen som förbokade nu behöva vänta till nästa år, men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

@Vasslepulver: Igår funkade det helt smärtfritt iaf o personalen hade koll på vad man pratade om. Man får tydligen faktura i månaden på 370 kr via MS/Resurs Bank för Series X eller så kan man välja att betala hela / större del av beloppet om man önskar också. Verkar som man hämtar upp i samma butik som man bokade i, man får sms när det är dags om upphämtning.

Hoppas då All Access har separat allokering. Får väl se hur många som kommer in till butiken I Göteborg vid Backaplan.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Går i tankar om att köpa en konsol då jag inte haft en sedan Xbox 360, det verkar landa i att det blir en Xbox Series X. Hur ser det ut för er som är lite mer pålästa, är det värt med förbokning även om man prompt inte ställer krav på leverans till lanseringsdagen? När kan man troligtvis få konsolen om man förbokar nu? Är det Elgiganten som gäller eller finns det även andra återförsäljare som kan skicka tidigare än november? Hittade inte förbokning för Xbox All Access även om det står "Besök en deltagande återförsäljare online eller i butiken för att gå med i Xbox All Access idag." på deras hemsida.

Har kollat lite på Xbox All Access för 370kr per månad jämfört med att köpa konsolen kontant för 5695kr med Game Pass Ultimate vid sidan om för 135kr per månad. Det verkar landa i ungefär samma pris totalt sett efter 24 månader. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Går i tankar om att köpa en konsol då jag inte haft en sedan Xbox 360, det verkar landa i att det blir en Xbox Series X. Hur ser det ut för er som är lite mer pålästa, är det värt med förbokning även om man prompt inte ställer krav på leverans till lanseringsdagen? När kan man troligtvis få konsolen om man förbokar nu? Är det Elgiganten som gäller eller finns det även andra återförsäljare som kan skicka tidigare än november? Hittade inte förbokning för Xbox All Access även om det står "Besök en deltagande återförsäljare online eller i butiken för att gå med i Xbox All Access idag." på deras hemsida.

Har kollat lite på Xbox All Access för 370kr per månad jämfört med att köpa konsolen kontant för 5695kr med Game Pass Ultimate vid sidan om för 135kr per månad. Det verkar landa i ungefär samma pris totalt sett efter 24 månader. Har jag missat något?

Har du inte lirat konsol sedan Xbox 360 så är det defintivt värt att förhandsboka, med Gamepass så får du tillgång till en mängd bra Xbox One spel. Microsoft ser också ut att vara mer aktiva när det gäller att optimera spel från förra generationen jämfört med Sony.

Ja, priset med All Access är ungefär samma, men misstänker att du får tag på konsolen snabbare om du kör med All Accesss i detta läge.

Permalänk
Medlem

Jag bokade ett Series X med All Access på Elgiganten i fredags eftermiddag, lovad leverans den 13/11 så helt okej - förutsatt att de håller vad de lovar då...
Verkade för övrigt vara samma oavsett om jag körde All Access eller inte, så ingen skillnad där. Jag blir dock fundersam över datumet - Hur svårt ska det vara att skeppa extra konsoler till release den 10e kontra att de måste komma den 13e...?
Jag hade förstått typ första leveransen den 10e (eller innan den 10e så det är klart att hämta i butik vid öppning), och sedan nästa leverans två veckor senare. Tre dagar känns bara... Jaha, varför skickade ni inte dit fler konsoler direkt till den 10e då?
Jaja, vi får väl se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Jag bokade ett Series X med All Access på Elgiganten i fredags eftermiddag, lovad leverans den 13/11 så helt okej - förutsatt att de håller vad de lovar då...
Verkade för övrigt vara samma oavsett om jag körde All Access eller inte, så ingen skillnad där. Jag blir dock fundersam över datumet - Hur svårt ska det vara att skeppa extra konsoler till release den 10e kontra att de måste komma den 13e...?
Jag hade förstått typ första leveransen den 10e (eller innan den 10e så det är klart att hämta i butik vid öppning), och sedan nästa leverans två veckor senare. Tre dagar känns bara... Jaha, varför skickade ni inte dit fler konsoler direkt till den 10e då?
Jaja, vi får väl se vad som händer

Vissa som bokade direkt efter förbokningssläppet på Elgiganten har 'reserverat' i sin order, inga andra.
Om nu elgiganten inte orkat ta bort sin förbokningsreklam på hemsidan eller någon försäljare lovar att det kommer "så fort det är möjligt" så är det nog vid det här laget inte bara slöhet utan en strategi för att få många bokningar. Om du frågar igen kan du nog få dom att säga vad som helst, jag fick positiva svar på en hel rad följdfrågor om status hos kundtjänst...

Men ligger man inte ute med pengar så är det inga problem att syna och se om de kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Vissa som bokade direkt efter förbokningssläppet på Elgiganten har 'reserverat' i sin order, inga andra.
Om nu elgiganten inte orkat ta bort sin förbokningsreklam på hemsidan eller någon försäljare lovar att det kommer "så fort det är möjligt" så är det nog vid det här laget inte bara slöhet utan en strategi för att få många bokningar. Om du frågar igen kan du nog få dom att säga vad som helst, jag fick positiva svar på en hel rad följdfrågor om status hos kundtjänst...

Men ligger man inte ute med pengar så är det inga problem att syna och se om de kan leverera.

Jo, det ligger säkert en hel del i det - Men då ska man nog inte klandra säljarna i butik i alla fall.
Jag var med när killen slog in hela ordern i deras interna system, och det framgick tydligt att de skulle få konsolerna till butik den 13/11. Nu kan det såklart vara placeholder också (Vilket jag är lite fundersam över, se mitt resonemang ovan), men jag har full förståelse för att man som säljare kan säga "Jo, absolut, du får den *datum*" eftersom det framgår av ordersystemet att butiken faktiskt ska få de levererade då.

Nåja, åter igen, vi får väl se när den dyker upp.

EDIT:
Slog ordern på Elgigantens "Spåra din leverans"-tjänst, status är "Hämtas av kund - 20.11.13".
Så systemet säger samma sak där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Jo, det ligger säkert en hel del i det - Men då ska man nog inte klandra säljarna i butik i alla fall.
Jag var med när killen slog in hela ordern i deras interna system, och det framgick tydligt att de skulle få konsolerna till butik den 13/11. Nu kan det såklart vara placeholder också (Vilket jag är lite fundersam över, se mitt resonemang ovan), men jag har full förståelse för att man som säljare kan säga "Jo, absolut, du får den *datum*" eftersom det framgår av ordersystemet att butiken faktiskt ska få de levererade då.

Nåja, åter igen, vi får väl se när den dyker upp.

EDIT:
Slog ordern på Elgigantens "Spåra din leverans"-tjänst, status är "Hämtas av kund - 20.11.13".
Så systemet säger samma sak där i alla fall.

Skumt, när jag spårar min order så står det ”Hämtas av kund 20.11.10”, vilket inte kan stämma då säljaren var helt säker på att jag missar att få en konsol på releasedagen. Förbokade ju den 26e.

Permalänk
Medlem

Series X var tillgänglig hos MS igår igen, nu "utsåld" igen. Är det vettigast att avvakta och försöka boka en där om de dyker upp igen? Kan man verkligen lita på MediaMarkt och deras "alla konsoler levereras på lanseringsdagen"-grej?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Skumt, när jag spårar min order så står det ”Hämtas av kund 20.11.10”, vilket inte kan stämma då säljaren var helt säker på att jag missar att få en konsol på releasedagen. Förbokade ju den 26e.

Spännande...
Antingen har du tur, eller så är det där inget att lita på då.
Vi håller tummarna för det förstnämnda.

Permalänk

Pratade precis med kundtjänst på Elgiganten och deras plan är att skicka ut boxarna ”några dagar innan” så att man ska ha den på lanseringsdagen. Får hoppas att det stämmer. Enligt personen jag pratade med så kommer jag få den samma dag eller dagen innan. 😬

Permalänk
Medlem

@PhaCe: För mig säger den ogiltigt ID! När jag slår på det 'unik ID'

Ringde kundtjänst o de sa beräknat till 10 november på min butik o beställning. Otroligt att om man får en då när man är så sent ute..

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lost_Ginnypig:

Pratade precis med kundtjänst på Elgiganten och deras plan är att skicka ut boxarna ”några dagar innan” så att man ska ha den på lanseringsdagen. Får hoppas att det stämmer. Enligt personen jag pratade med så kommer jag få den samma dag eller dagen innan. 😬

När bokade du?

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

När bokade du?

22/9 kl 09:03-ish

Permalänk
Medlem

La en beställning på en series s nu och en extra kontroll. Beställde från Inet. Visar sig när den kommer. Har dock förhoppning om att kunna leverera den som julklapp

Permalänk
Konsolgrävare

Xbox Series X Hands-On Previews

https://www.theverge.com/21458254/microsoft-xbox-series-x-loa...

https://www.gamespot.com/articles/xbox-series-x-hands-on-prev...

https://nordic.ign.com/xbox-series-s/40082/video/xbox-series-...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Mycket snabbare laddningstider och konsolen ska vara riktigt tyst även i tyngre spel! Det är 802GB kvar av den inbyggda SSDn resten är OS och systemfiler.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Mycket snabbare laddningstider och konsolen ska vara riktigt tyst även i tyngre spel! Det är 802GB kvar av den inbyggda SSDn resten är OS och systemfiler.

https://i.redd.it/bhsf0nwe8wp51.png

Finns det någon jämförelse mot One s? Den jag sitter med nu nämligen

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Konsolgrävare

@BlommaNN

Yes, kolla på Austin Evans video

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://i.redd.it/bhsf0nwe8wp51.png

Då är alla dessa spel inte optimerade för Xbox Series X, skulle inte förvåna mig om laddningsgstiden sjunker ännu mer för spelen på listan som blir optimerade för nästa generation.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av D3str0yer:

Då är alla dessa spel inte optimerade för Xbox Series X, skulle inte förvåna mig om laddningsgstiden sjunker ännu mer för spelen på listan som blir optimerade för nästa generation.

Riktigt trevliga nyheter!

Även högre FPS:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en 1440p 165hz asus skärm. Kommer jag få bättre bild än med mitt one X.