Messenger Lite Varning!!

Permalänk

Messenger Lite Varning!!

Min telefon har börjat varna mig att appen alltså Messenger Lite använder mickrofonen trots att appen är avstängd, jag får göra detta själv med den lilla knappen i hörnan som kommer upp efter varningen. Har börjat efter sista uppdateringen, och hittar ingen info om just detta.
Känns inte bra iaf då appen nästan är ett måste,ska prova byta till den riktiga Messenger appen och se om det blir samma sak. Någon mer som råkat ut för detta?? Mvh

Permalänk
Inaktiv

Jag kör den riktiga appen och har inga problem

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Jag kör den riktiga appen och har inga problem

Bra att veta, ska byta ut den när jag kommer hem. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blev inte förvånad över huvud taget. Fecesbook vill kontrollera en och då med råga! Det är välkänt att de försöker samla in så mycket som det bara går om dig, för att visa dig rätt reklam, och de gör det genom att lyssna på dig (been there, done that...), se vad för produkter du köper eller bara tittar på, vad för kontakter du har i din telefonbok, vilka du har ringt och vilka som har ringt dig, plus mycket mer. WhatsApp vill till exempel komma åt din kalender utan någon som helst anledning.

När jag använde Fecesbook innan jag blev mer mån om min integritet, hade jag gett Messenger-apparna (men använde mest Messenger Lite) rättigheterna till mikrofonen. Men efter att jag blev mån om min integritet, höll jag mig borta från deras egna appar och använde mig av en open source-app, som till exempel Frost for Facebook eller FaceSlim (finns de som tillåter en att komma åt mobilversionen av Messenger, som Fecesbook har förbjudit genom m.facebook.com) och använde Messenger genom datorn och då i en isolerad kontainer via Firefox Multi-Account Containers.

Mitt tips: tillåt inte behörigheter som till exempel mikrofonen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv

Jag och även polaren har varit med om att man sitter och pratar om något och sen går man in på facebook så dyker det upp reklam på sådant man pratat om utan att man sökt om grejerna innan på tex google.

Det är lite läskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag och även polaren har varit med om att man sitter och pratar om något och sen går man in på facebook så dyker det upp reklam på sådant man pratat om utan att man sökt om grejerna innan på tex google.

Det är lite läskigt.

Det händer hela tiden nu för tiden. Inte för mig dock, använder inga socialamedier, men sambon och andra vänners telefoner avlyssnar dem med upplevelsen ovan. Går mellan enheterna också.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Det händer hela tiden nu för tiden. Inte för mig dock, använder inga socialamedier, men sambon och andra vänners telefoner avlyssnar dem med upplevelsen ovan. Går mellan enheterna också.

@fragwolf

Det är nog mycket som man inte läser i det finstilta när man ska godkänna något att programmet eller appen får spela in eller dyligt.
Och sen även inspelning utan samtycke.

Det är som när man installerar windows, jag har inte hunnit läst allt som står när man ska godkänna.
Samma med telefonen.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag blev inte förvånad över huvud taget. Fecesbook vill kontrollera en och då med råga! Det är välkänt att de försöker samla in så mycket som det bara går om dig, för att visa dig rätt reklam, och de gör det genom att lyssna på dig (been there, done that...), se vad för produkter du köper eller bara tittar på, vad för kontakter du har i din telefonbok, vilka du har ringt och vilka som har ringt dig, plus mycket mer. WhatsApp vill till exempel komma åt din kalender utan någon som helst anledning.

När jag använde Fecesbook innan jag blev mer mån om min integritet, hade jag gett Messenger-apparna (men använde mest Messenger Lite) rättigheterna till mikrofonen. Men efter att jag blev mån om min integritet, höll jag mig borta från deras egna appar och använde mig av en open source-app, som till exempel Frost for Facebook eller FaceSlim (finns de som tillåter en att komma åt mobilversionen av Messenger, som Fecesbook har förbjudit genom m.facebook.com) och använde Messenger genom datorn och då i en isolerad kontainer via Firefox Multi-Account Containers.

Mitt tips: tillåt inte behörigheter som till exempel mikrofonen.

Absolut Inte saken är den att den startar sig själv men jag ska prova stänga av behörigheten helt skickar bara något meddelande då och då
Jag bytte telefon för några veckor sedan, innan har kört motog5+s varianten och sedan en Nokia som körde Android One mest för att testa det, och då var liteapparna är egentliga framtagna för Android One pga cpu'n och minnet som man anlade in på.

Köpte en Redmi Note 7 och är imponerad över att den upptäckte detta för ingen telefon har tidigare varnat mig att den startar mixen i bakgrunden och vad är det dom eller kanske vem vill höra mig ligga och fjärta på nätterna. Reklam mot gaser i magen 🤔

Men jag tyckte att messenger lite funkade ok och det var så mycket mindre dessutom,kör FB lite också enbart pga 3grupper jag är med i och storleken.

Men ska dom köra uppdateringar på runt 100mb varann dag blir det en del, jag använder ca 20gb i mån via mobilsurf och resten över wi-fi! Och det blir väldigt mycket data på en månad och 2st appar.

Men nu är det inställt att bara uppdatera över wi-fi iaf!
Den stora frågan är om det är någon skillnad på Den"riktiga appen" med tanke på storleken som känns väldigt överdriven,vad döljer sig bakom den dörren??

Ska prova dina förslag som verkar väldigt intressanta vet du om det finns liknande för FB, jag personligen avskyr FB men pga Messenger och allas bekräftelsebehov så behöver jag den tyvärr ibland?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är lite läskigt.

Men är det inte också rätt praktiskt?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Men är det inte också rätt praktiskt?

Men det är inte bara att man pratar tex datordelar och får upp en Inet annons, det handlar ju om personliga saker som sjukdomar,bara som ett exempel.

Det finns ju hur mycket som helst som man inte vill ska vara offentligt. För det är ju åt det hållet det lutar, känns som att det går lite för fort för människan just nu.

Och bara tanken att dom vill lägga upp allas sjukjournaler i molnet, känns som att det borde ligga säkrare på egna servrar?

Permalänk

Wow Det här var intressant. Kör Messenger Lite appen själv.
En fråga, är du på en iOS enhet eller en Android lur?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ska prova dina förslag som verkar väldigt intressanta vet du om det finns liknande för FB, jag personligen avskyr FB men pga Messenger och allas bekräftelsebehov så behöver jag den tyvärr ibland?!

Jodå. Jag nämnde två appar som är för Facebook; Frost for Facebook och FaceSlim Det finns såklart fler. Länken går till F-Droid, som är ett alternativ istället för Google Play Butik. Alla appar har en öppen källkod och därmed mer pålitliga än de med stängd källkod (Facebook-apparna (Instagram, WhatsApp, Facebook & Messenger), Angry Birds-spelen, ICQ, Skype, med flera).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SilentHarmonic:

Wow Det här var intressant. Kör Messenger Lite appen själv.
En fråga, är du på en iOS enhet eller en Android lur?

Redmi Note 7 med Android 9 och deras egen launcher Miui+ en massa inställningar som inte finns i vanilla Android.
Jag hittar nya inställningar varje gång jag är inne i inställningarna som borde vara standard.
Det är Xiamoi som äger dom och dom har sagt att dom aldrig ska ta mer än 5% i vinst.
Visst det är inte den vassaste cpu'n,men du klarar dig ett tag med en 8kärnig Snapdragon 660 och 66mb ram. Dessutom är det en av dom bästa kamerorna enligt vissa sidor. Den kostar trots allt bara strax över 2k och för dom pengarna ser jag inte mycket konkurens.mvh

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jodå. Jag nämnde två appar som är för Facebook; Frost for Facebook och FaceSlim Det finns såklart fler. Länken går till F-Droid, som är ett alternativ istället för Google Play Butik. Alla appar har en öppen källkod och därmed mer pålitliga än de med stängd källkod (Facebook-apparna (Instagram, WhatsApp, Facebook & Messenger), Angry Birds-spelen, ICQ, Skype, med flera).

Ok, så det är inte bara en annan APKmirror med som kan vara bra men på egen risk, florerar mycket konstiga saker där. Mvh

Permalänk
Medlem

Min telefon vet senaste gången på jag varit i princip alla affärer jag besökt, vissa affärer jag enbart besökt en gång för flera år sedan, japp det hade den minsann koll på. för några dagar sedan så fick jag av google att dom ville att jag skrev ett omdöme och har gjort det på 1 ställe och efter det hittade jag en lista på alla ställen jag varit på och det var med skrämmande träffsäkerhet också.
man går nog med på mkt när man bara godkänner alla sidor som man skippar att läsa och bara klickar OK.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ok, så det är inte bara en annan APKmirror med som kan vara bra men på egen risk, florerar mycket konstiga saker där. Mvh

Det är på egen risk man väljer att installera något därifrån.

"F-Droid is a non-profit volunteer project. Although every effort is made to ensure that everything in the repository is safe to install, you use it AT YOUR OWN RISK. Wherever possible, applications in the repository are built from source, and that source code is checked for potential security or privacy issues. This checking is far from exhaustive though, and there are no guarantees."

Källa:
About (F-Droid)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är på egen risk man väljer att installera något därifrån.

"F-Droid is a non-profit volunteer project. Although every effort is made to ensure that everything in the repository is safe to install, you use it AT YOUR OWN RISK. Wherever possible, applications in the repository are built from source, and that source code is checked for potential security or privacy issues. This checking is far from exhaustive though, and there are no guarantees."

Källa:
About (F-Droid)

Naturligtvis tar man en xtra risk om du inte använder playbutiken men även den har sina brister,om än mycket bättre kontroll.
Men det är klart att opensource gör saken bra mycket bättre,om det är väl utfört från början. Tex Firefox var min favorit i många år på både PC och tel men sen händer nåt, vet inte om man var för bråttom eller vad det är. För just nu ligger dom efter i hastighet om man jämför med andra browsers. Testar även Opera just nu och den har också blivit mycket bättre och har ett härligt flyt i scrollandet. Datasparfunktionerna gör kanske 100mb på några GB så om man vill använda dom är frivilligt men jag har märkt en störig fördröjning med det påslaget iaf.Nu sk telefonen vila i minst ett dygn iaf, Gott nytt år alla på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Naturligtvis tar man en xtra risk om du inte använder playbutiken men även den har sina brister,om än mycket bättre kontroll.
Men det är klart att opensource gör saken bra mycket bättre,om det är väl utfört från början. Tex Firefox var min favorit i många år på både PC och tel men sen händer nåt, vet inte om man var för bråttom eller vad det är. För just nu ligger dom efter i hastighet om man jämför med andra browsers. Testar även Opera just nu och den har också blivit mycket bättre och har ett härligt flyt i scrollandet. Datasparfunktionerna gör kanske 100mb på några GB så om man vill använda dom är frivilligt men jag har märkt en störig fördröjning med det påslaget iaf.Nu sk telefonen vila i minst ett dygn iaf, Gott nytt år alla på SweClockers

Blev nyfiken på hur du tycker Firefox har blivit dåligt. Kan du berätta för oss?

Om man ska jämföra version 71 med till exempel version 3, så är ju den förstnämnda mycket bättre. Jag använde Firefox mycket förr (versionerna 2-4 (tror jag)), men det blev bara sämre och sämre. Sen Firefox Quantum kom ut (som lanserades för lite över två år sedan) och webbläsaren har bara blivit bättre och bättre (enligt mig).

Opera gick från sin egna motor till Chromium under 2013 (känns dock som för 2-3 år sedan), vilket är en mycket populär motor hos många företag. Vivaldi och Brave använder båda Chromium-motorn, likaså Internet Edge. Likaså Bromite (de-googled Chrome) till Android.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Blev nyfiken på hur du tycker Firefox har blivit dåligt. Kan du berätta för oss?

Om man ska jämföra version 71 med till exempel version 3, så är ju den förstnämnda mycket bättre. Jag använde Firefox mycket förr (versionerna 2-4 (tror jag)), men det blev bara sämre och sämre. Sen Firefox Quantum kom ut (som lanserades för lite över två år sedan) och webbläsaren har bara blivit bättre och bättre (enligt mig).

Opera gick från sin egna motor till Chromium under 2013 (känns dock som för 2-3 år sedan), vilket är en mycket populär motor hos många företag. Vivaldi och Brave använder båda Chromium-motorn, likaså Internet Edge. Likaså Bromite (de-googled Chrome) till Android.

Att Firefox blivit dåligt var inget bra uttryck, utan jag uppfattade det som att den blev långsam,både telefon och PC varianten.
Det kan vara så att Chrome och andra chromium browsers blev mycket bättre just den perioden, jag minns att jag var med och betatestade Quantum ett tag.
Sen pajade telefonen och jag köpte en Moto g5s med så nära vanilla Android man kan komma.
Nu har jag bytt telefon igen alldeles nyligen så jag ska ta och testa det igen för det är ett tag sedan nu.
Jag leker lite med Opera just nu och gillar flytet i scrollandet som dom fått till. Nä får bli till att installera FF nu igen och se om man märker någon större skillnad idag, och kolla tilläggen, ibland behövs en updqte på sig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@fragwolf

Det är nog mycket som man inte läser i det finstilta när man ska godkänna något att programmet eller appen får spela in eller dyligt.
Och sen även inspelning utan samtycke.

Det är som när man installerar windows, jag har inte hunnit läst allt som står när man ska godkänna.
Samma med telefonen.

”När man ska godkänna något”
”Utan samtycke”

Att godkänna något betyder att du ger ditt samtycke. 🤥

Permalänk
Skrivet av izzie:

”När man ska godkänna något”
”Utan samtycke”

Att godkänna något betyder att du ger ditt samtycke. 🤥

Fast även om godkänner det finstilta så betyder det ingenting här i Sverige tex, då mycket som står där går emot svensk lag och du kan inte råka ut för något. Vet att i något finstilt jag skummar igenom någon gång i tiden så friskrev programmeraren sig från att någon skulle använda programmet till att utveckla en atombomb!! Minns inte vilket men det står väldigt mycket goja i många av dessa rutor du måste godkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Fast även om godkänner det finstilta så betyder det ingenting här i Sverige tex, då mycket som står där går emot svensk lag och du kan inte råka ut för något. Vet att i något finstilt jag skummar igenom någon gång i tiden så friskrev programmeraren sig från att någon skulle använda programmet till att utveckla en atombomb!! Minns inte vilket men det står väldigt mycket goja i många av dessa rutor du måste godkänna.

Kom gärna med en källa samt ett exempel.

Permalänk
Medlem

Suck... Var vi igång med urban legends att Facebook o Google tjuvlyssnar på oss? Har blivit motbevisat gång på gång på gång. Observation bias. Googla det ordet istället.

Och OM du har bevis på att de lyssnar så blev du just rik! Tro mig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Redmi Note 7 med Android 9 och deras egen launcher Miui+ en massa inställningar som inte finns i vanilla Android.
Jag hittar nya inställningar varje gång jag är inne i inställningarna som borde vara standard.
Det är Xiamoi som äger dom och dom har sagt att dom aldrig ska ta mer än 5% i vinst.
Visst det är inte den vassaste cpu'n,men du klarar dig ett tag med en 8kärnig Snapdragon 660 och 66mb ram. Dessutom är det en av dom bästa kamerorna enligt vissa sidor. Den kostar trots allt bara strax över 2k och för dom pengarna ser jag inte mycket konkurens.mvh

Okej intressant. Kör själv Messenger Lite appen, fast på iOS.
iOS 13 uppåt brukar också meddela om mikrofonen eller andra funktioner utnyttjas i bakgrunden utan användarens medvetande.
Hittils så har jag inte fått någon varning på att mikrofonen används i bakgrunden. Men ska hålla ett extra öga öppet!
Är dock inte chockad över det här heller, tyvärr.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kan bekräfta detta. När jag använder min jobbdator (laptop) på jobbet, så får jag upp saker som man googlat på privata datorn, så verkar som den även kollar vad andra enheter på samma ip-address har sökt efter.
(Då har jobbdatorn varit en sväng hemma också)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Suck... Var vi igång med urban legends att Facebook o Google tjuvlyssnar på oss? Har blivit motbevisat gång på gång på gång. Observation bias. Googla det ordet istället.

Och OM du har bevis på att de lyssnar så blev du just rik! Tro mig

Och ännu en förnekare av fakta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är lite läskigt.

Med tanke på GDPR så bör Facebook vara tvungna att redovisa vad de vet om dig och var det fått informationen från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan bekräfta detta. När jag använder min jobbdator (laptop) på jobbet, så får jag upp saker som man googlat på privata datorn, så verkar som den även kollar vad andra enheter på samma ip-address har sökt efter.
(Då har jobbdatorn varit en sväng hemma också)

Kör du inte med adblocker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kör du inte med adblocker?

Nej, varför skulle jag köra adblocker? (på jobbdatorn installerar man inte program hej vilt..

Men kan berätta att igår så frågade man om oboy fanns hemma när vi åkte bil.
Första reklamen på youtube på kvällen var... oboy, har aldrig fått reklam om detta tidigare.

Hata slumpen?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, varför skulle jag köra adblocker? (på jobbdatorn installerar man inte program hej vilt..

Men kan berätta att igår så frågade man om oboy fanns hemma när vi åkte bil.
Första reklamen på youtube på kvällen var... oboy, har aldrig fått reklam om detta tidigare.

Hata slumpen?.

Hemma skall du nog överväga något som pi-hole i så fall.