Nej, tvärtom, en 320d från 2000 har betydligt högre skatt än t ex en 320i från samma år.
Högre skatt per år men mycket lägre skatt för drivmedlet. Det var skatte-strategin då, vilket gjorde att diesel lönade sig om man körde långt. Det påverkade milkostnaden ganska kraftigt.
Tillägg: F.ö. var BMW:s instegsmodell då 3-serie Compact, vilken 1-serien ersatte.
Compact är ändå en 3-serie, och den fanns inte år 2000 utan lanserades 2001, och var en flopp kan man ju tillägga.
Frågan är vad vi pratar om egentligen, vad är det vi vill jämföra? Antalet modeller har exploderat sedan 2000, kvarvarande modeller har för det mesta rört sig uppåt i hierarkin och fler modeller har fyllts på mest underifrån. Vanligaste bilen år 2000 var en V70 och förra året var det en V60, men standardutrustningen är väldigt mycket mer omfattande idag och man får generellt mer effekt. Dessa är ändå stora och dyra bilar om man jämför med andra länder, men det har ju att göra med vår lösning med förmånsbilar.
Men marknaden har ju förändrats, då köpte man kanske en Skoda om man ville ha något billigt och praktiskt, idag köper man en Kia för Skoda är inte så billiga längre. Behövde man en liten bil för en eller två personer så kanske man köpte en Peugeot 206 eller Polo medan man idag kanske köper en Kia Rio eller en Aygo exempelvis. Utrymme, kvalitet, standardutrustning, säkerhet, allt har ju blivit mycket bättre sedan dess så om man "behövde" en V70 då så klarar man sig med en Octavia idag, om man "behövde" en E-klass så klarar man sig idag med en C-klass utan problem, till och med B-klass hade ju gett likvärdiga eller bättre utrymmen (bortsett bagage) och bekvämlighet jämfört med en 20 år äldre E-klass liksom.