2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nej, tvärtom, en 320d från 2000 har betydligt högre skatt än t ex en 320i från samma år.

Högre skatt per år men mycket lägre skatt för drivmedlet. Det var skatte-strategin då, vilket gjorde att diesel lönade sig om man körde långt. Det påverkade milkostnaden ganska kraftigt.

Citat:

Tillägg: F.ö. var BMW:s instegsmodell då 3-serie Compact, vilken 1-serien ersatte.

Compact är ändå en 3-serie, och den fanns inte år 2000 utan lanserades 2001, och var en flopp kan man ju tillägga.

Frågan är vad vi pratar om egentligen, vad är det vi vill jämföra? Antalet modeller har exploderat sedan 2000, kvarvarande modeller har för det mesta rört sig uppåt i hierarkin och fler modeller har fyllts på mest underifrån. Vanligaste bilen år 2000 var en V70 och förra året var det en V60, men standardutrustningen är väldigt mycket mer omfattande idag och man får generellt mer effekt. Dessa är ändå stora och dyra bilar om man jämför med andra länder, men det har ju att göra med vår lösning med förmånsbilar.

Men marknaden har ju förändrats, då köpte man kanske en Skoda om man ville ha något billigt och praktiskt, idag köper man en Kia för Skoda är inte så billiga längre. Behövde man en liten bil för en eller två personer så kanske man köpte en Peugeot 206 eller Polo medan man idag kanske köper en Kia Rio eller en Aygo exempelvis. Utrymme, kvalitet, standardutrustning, säkerhet, allt har ju blivit mycket bättre sedan dess så om man "behövde" en V70 då så klarar man sig med en Octavia idag, om man "behövde" en E-klass så klarar man sig idag med en C-klass utan problem, till och med B-klass hade ju gett likvärdiga eller bättre utrymmen (bortsett bagage) och bekvämlighet jämfört med en 20 år äldre E-klass liksom.

Permalänk
Medlem

Över till bilar och storlek osv. Att köra en så stor bil som en VW Passat eller en V90 så snålt som det går att göra är faktiskt bra. Nu ska man ju inte jämföra äpplen med päron (dvs bensin vs diesel). Men har man gått från en fyrhjulsdriven A4 till liknande VW Passat (bensin => diesel) och gått från drygt 0,8 l/mil till snitt på 0,65l/mil nu för en betydligt större och tyngre bil, det går inte komma ifrån att bilinnehavet blivit billigare (bortsett från att priserna nu har stigit en del på drivmedel). Men generellt 2022 vs 2008 är det betydligt mer bil för pengen.

Skrivet av yrfhar:

Dessa hinder och som ofta är för snålt tilltagna för en ovan cyklist.

https://i.ibb.co/P9Sp3D0/vlcsnap-2022-03-12-06h48m16s774.png

Annars skönt att slippa tanka för bensinpriser som redan 2022 är långt över TS 20 kr/litern och ger två timmars motion per dag.

De där hindren tillkommer ju bara för att de som kör bil envisas med att köra på platser de inte får.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Hur mycket "ekonomisk subvention" pratar vi om när de för storstadsborna så förhatliga "bönderna" kommer på tal?

Med tanke på att Sverige har världens näst högsta skatter så kan jag absolut tycka att "glesbygderna" skall få sin del av kakan. Folket som bor mer avsides har definitivt gjort sig mycket mer förtjänta av att erhålla en duktig slant än stora delar av storstäderna, fr.a. de av nu kriminella kontrollerade områdena. Det är ändå ute på landet som det riktiga Sverige gör sig gällande, i min mening, och det säger jag som är storstadsbo ända in i märgen.

Som Leif Östling sa: "vad fan får jag för pengarna?"

Men visst, avbefolkningen av landsbygden är ett globalt problem. Jag vill minnas att jag läst att Danskarna t.ex. tycks inte ha några problem i att vilja satsa på utbyggnad av infrastruktur och samhälleligt viktiga funktioner som sjukhus och kollektivtrafik etc. i områden som förvisso är mer avlägset belagda, men som också representerar det danska folket i form av från storstäder utflyttade barnfamiljer. Jag tror absolut inte att framtiden nödvändigtvis måste betyda någon dystopi med storstäder som blivit överfulla av människor likt fästingar feta på blod. Jag tror att man delvis med hjälp av subventioner kan och ska finansiera landsbygden. Särskilt då jag själv i framtiden vill flytta ut från storstaden. Själen kvävs verkligen av att leva som ytterligare ett anonymt kugghjul i en storstad, särskilt i dessa tider då människor blir allt mer och mer ensamma och isolerade.

Ska de ekonomiska incitamenten gynna de ekonomiska incitamenten, eller i slutändan människan som utgör samhället? Måste ekonomisk tillväxt och en välmående landsbygd vara ömsesidigt uteslutande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hur mycket "ekonomisk subvention" pratar vi om när de för storstadsborna så förhatliga "bönderna" kommer på tal?

Med tanke på att Sverige har världens näst högsta skatter så kan jag absolut tycka att "glesbygderna" skall få sin del av kakan. Folket som bor mer avsides har definitivt gjort sig mycket mer förtjänta av att erhålla en duktig slant än stora delar av storstäderna, fr.a. de av nu kriminella kontrollerade områdena. Det är ändå ute på landet som det riktiga Sverige gör sig gällande, i min mening, och det säger jag som är storstadsbo ända in i märgen.

Som Leif Östling sa: "vad fan får jag för pengarna?"

Men visst, avbefolkningen av landsbygden är ett globalt problem. Jag vill minnas att jag läst att Danskarna t.ex. tycks inte ha några problem i att vilja satsa på utbyggnad av infrastruktur och samhälleligt viktiga funktioner som sjukhus och kollektivtrafik etc. i områden som förvisso är mer avlägset belagda, men som också representerar det danska folket i form av från storstäder utflyttade barnfamiljer. Jag tror absolut inte att framtiden nödvändigtvis måste betyda någon dystopi med storstäder som blivit överfulla av människor likt fästingar feta på blod. Jag tror att man delvis med hjälp av subventioner kan och ska finansiera landsbygden. Särskilt då jag själv i framtiden vill flytta ut från storstaden. Själen kvävs verkligen av att leva som ytterligare ett anonymt kugghjul i en storstad, särskilt i dessa tider då människor blir allt mer och mer ensamma och isolerade.

Ska de ekonomiska incitamenten gynna de ekonomiska incitamenten, eller i slutändan människan som utgör samhället? Måste ekonomisk tillväxt och en välmående landsbygd vara ömsesidigt uteslutande?

Fast nu är ju Danmark mindre än Jämtland, så glesbygd i Danmark är väl typ Stockholm - Västerås i sträcka? Som är ganska okej utbyggt för att vara Sverige.
Danmark har också nästan 6m invånare vs 130k I Jämtland.

Att få folk att flytta ut i glesbygd är inte att subventionera drivmedel oavsett.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hur mycket "ekonomisk subvention" pratar vi om när de för storstadsborna så förhatliga "bönderna" kommer på tal?

Sverige har världens näst högsta skatter

Det var väl sant för 10 år sedan, idag ligger vi väl strax över medelsnitt mot andra länder när de mäter?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det var väl sant för 10 år sedan, idag ligger vi väl strax över medelsnitt mot andra länder när de mäter?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattet...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det var väl sant för 10 år sedan, idag ligger vi väl strax över medelsnitt mot andra länder när de mäter?

Tyvärr är så inte fallet.

2016 hade Sverige världens högsta marginalskatter. Numera tycks det vara, precis som du säger, att vi har sjunkit i högsta skattetryck beräknat av BNP; från andra plats till fjärde plats.

Att vi sjunker en eller annan ynka plats tar dessvärre inte ifrån det faktum att vi toppar listorna över världens högsta skatter. Till det har vi en allt mer fallerande offentlig sektor. Välfärden håller på att kollapsa. Höga skatter är inte nödvändigtvis ett recept på katastrof, som vi ju ser bl.a. med Danmark, men kombinerat med svensk politik så mörknar det hela drastiskt. Vi får se vart det barkar vägen de kommande 2-3 decennierna, men frågar du mig ser det inte ljust ut. Demography is destiny, trots allt.

Den socialdemokratiska modellen om att höja skatter i alla vrår och kanter man kan finna någon promille att höja, och jaga näringslivets fräckhet i att vilja erhålla vinst från sina tjänster (!) håller naturligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tyvärr är så inte fallet.

2016 hade Sverige världens högsta marginalskatter. Numera tycks det vara, precis som du säger, att vi har sjunkit i högsta skattetryck beräknat av BNP; från andra plats till fjärde plats.

Att vi sjunker en eller annan ynka plats tar dessvärre inte ifrån det faktum att vi toppar listorna över världens högsta skatter. Till det har vi en allt mer fallerande offentlig sektor. Välfärden håller på att kollapsa. Höga skatter är inte nödvändigtvis ett recept på katastrof, som vi ju ser bl.a. med Danmark, men kombinerat med svensk politik så mörknar det hela drastiskt. Vi får se vart det barkar vägen de kommande 2-3 decennierna, men frågar du mig ser det inte ljust ut. Demography is destiny, trots allt.

Den socialdemokratiska modellen om att höja skatter i alla vrår och kanter man kan finna någon promille att höja, och jaga näringslivets fräckhet i att vilja erhålla vinst från sina tjänster (!) håller naturligtvis inte.

Läste din länk och största utgiften var Socialt skydd. Nästan 20% (30 000 kr/år från mig som är lågavlönad och tjänar 19 200/mån) mot tex samhällsskydd och rättskipning 1.3% Hälsa och sjukdom 7%. Vilka får del av Socialt skydd? De som tankar sin bil (11,10 kronor skatt/liter) och betalar skatt på el (200%) får inte, utan ger?
Trodde att samhällsskydd och rättskipning fick mer av kakan än 1.3% och att vår fantastiska sjukvård var högre rankad som samhällsnyttig.

Tog bort + moms på bensinen då den var inräknad på 21kr/litern
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felidae:

Tyvärr är så inte fallet.

2016 hade Sverige världens högsta marginalskatter. Numera tycks det vara, precis som du säger, att vi har sjunkit i högsta skattetryck beräknat av BNP; från andra plats till fjärde plats.

Att vi sjunker en eller annan ynka plats tar dessvärre inte ifrån det faktum att vi toppar listorna över världens högsta skatter. Till det har vi en allt mer fallerande offentlig sektor. Välfärden håller på att kollapsa. Höga skatter är inte nödvändigtvis ett recept på katastrof, som vi ju ser bl.a. med Danmark, men kombinerat med svensk politik så mörknar det hela drastiskt. Vi får se vart det barkar vägen de kommande 2-3 decennierna, men frågar du mig ser det inte ljust ut. Demography is destiny, trots allt.

Den socialdemokratiska modellen om att höja skatter i alla vrår och kanter man kan finna någon promille att höja, och jaga näringslivets fräckhet i att vilja erhålla vinst från sina tjänster (!) håller naturligtvis inte.

Skattetryck är inte ett särskilt bra mått då det varierar beroende på hur olika länder ser på olika saker. Tyskarna har förhållandevis lågt skattetryck exempelvis för att sjukvården till stor del finansieras av i princip obligatoriska försäkringar snarare än via skatten. Då är det inte en del av skattetrycket. Ett annat problem är att en del länder inte tar ut någon skatt på exempelvis pensioner utan den är liksom redan avdragen, här är den inte det alltså blir vårt skattetryck högre även om vi i realiteten har exakt samma in och utbetalningar.

Marginalskatt är också ett något konstigt mått att använda. Vad spelar det för roll om någon som exempelvis tjänar en miljon eller en miljard i månaden får betala 50 eller 70 eller 90 procent skatt på en eventuell löneökning? Det säger inget om hur mycket denna personen betalar för "den första miljarden" liksom, och den säger inget om hur mycket du eller jag som inte tjänar löjliga summor får betala i skatt ens "på den sista hundralappen".

Näringslivets ekonomifakta är ju just en lobbyorganisation från svenskt näringsliv och inte något forskningsinstitut eller liknande, så det mesta de ger ut är ju ganska vinklat efter deras syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vilka får del av Socialt skydd?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/natio...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jämför när du började köra bil med idag. enkelt.

När jag började köra bil så drog de flesta bilar runt litern milen @ 12 - 13 kr litern.

Idag har du svårt att hitta en bensinare som drar mer än 0,5 om du kör förnuftigt.
Det ger en milkostnad på 11 - 12 kronor och är inte särskilt mycket högre än då*

Så argumentet med att det har blivit dyrare har fler lager, och är inte så enkelt som att jämföra literpriset då och nu, utan det finns massvis med andra variabler man behöver ha med i åtanke.

Edit*
....dock så faller detta argumentet lite på målsnöret, då det innebär i förlängningen att man vill att folk köper nya och snålare bilar hela tiden, vilket vi alla vet är mycket värre än att behålla sin bil några år extra, både från plånbok till bokskog.

Vänta bara 10 - 15 år , det kommer att bli dyrare med Socialt stöd framöver...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säkert är inget förstås men världen är rätt beroende av rysk olja så de lär vara snabba på att släppa på de restriktionerna. Kriget måste förstås ta slut på ett eller annat sätt, men sen lär det gå fort oavsett utkomsten. Vinner Putin så lär många restriktioner finnas kvar förstås men både "väst" och Putin är ju rätt beroende av att handeln med olja fortsätter. Andra utkomster beror ju på vad det blir, om Putin blir avsatt eller dödad lär handeln komma igång snabbt med nästa person på positionen men om Putin förlorar kriget men inte makten så lär det bli någon styrkemätning om vem som kan hålla ut längst, men ryssarna är ju mer beroende av intäkterna från denna handel än vad vi är beroende av rysk olja.

Jag tror inte att den sista meningen stämmer, faktiskt. Ryssar är vana vid fattigdom och hårda tider och de kommer kunna exportera till Kina inom 1-2 år beroende på hur snabbt de kommer igång med sin pipeline. Det är klart att de helst av allt säljer till Europa där all infrastruktur redan finns på plats men de har alternativ. Vilka har vi? Det var mycket sura miner på swec för några månader sedan när jag argumenterade för bra relationer med Ryssland på grund av energiläget men det kanske kommer ändras.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Jag tror inte att den sista meningen stämmer, faktiskt. Ryssar är vana vid fattigdom och hårda tider och de kommer kunna exportera till Kina inom 1-2 år beroende på hur snabbt de kommer igång med sin pipeline. Det är klart att de helst av allt säljer till Europa där all infrastruktur redan finns på plats men de har alternativ. Vilka har vi?

Tja, vi har alla andra olje- och gas-producerande länder. USA har ju börjat samtal med exempelvis Venzuela men det finns ju massor av länder som producerar petroleum liksom.

Kina är absolut en möjlighet för Ryssland men även Kina känner ju av strömningarna internationellt förstås. Inte så mycket från sin befolkning men från deras handelspartners. USA har exempelvis uttalat sig rätt kraftigt om ett eventuellt stöd med krigsmateriel från Kina till Ryssland.

Citat:

Det var mycket sura miner på swec för några månader sedan när jag argumenterade för bra relationer med Ryssland på grund av energiläget men det kanske kommer ändras.

Du känner att vi borde ha närmat oss Ryssland för några månader sedan? För vad? Köpa gas vi inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, vi har alla andra olje- och gas-producerande länder. USA har ju börjat samtal med exempelvis Venzuela men det finns ju massor av länder som producerar petroleum liksom.

Återstår att se hur det kommer gå, USA försökte ju kuppa Venezuelas president rätt nyligen... det mest lovande tror jag är att USA lyckas pressa Saudiarabien till att pumpa mer men status än så länge verkar vara att det inte gått.

Skrivet av snajk:

Kina är absolut en möjlighet för Ryssland men även Kina känner ju av strömningarna internationellt förstås. Inte så mycket från sin befolkning men från deras handelspartners. USA har exempelvis uttalat sig rätt kraftigt om ett eventuellt stöd med krigsmateriel från Kina till Ryssland.

USA är ute på hal is internationellt nu. De lyckades inte ens få Indien and fördöma Ryssland. Jag säger inte att du har fel, bara att historien inte har stannat upp. Den tog paus ett tag efter kalla kriget men nu är det grejer på gång igen.

Skrivet av snajk:

Du känner att vi borde ha närmat oss Ryssland för några månader sedan? För vad? Köpa gas vi inte behöver?

Jag tycker egentligen att vi borde närmat oss dem redan cirka 2010. Sverige kan inte göra mycket i sammanhanget men målet med det skulle vara att förbättra relationerna mellan Ryssland och hela EU. Det påverkar oss direkt när tyskarna inte får sin gas i och med att vi är så sammankopplade.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Återstår att se hur det kommer gå, USA försökte ju kuppa Venezuelas president rätt nyligen... det mest lovande tror jag är att USA lyckas pressa Saudiarabien till att pumpa mer men status än så länge verkar vara att det inte gått.

Jo, men det finns ju många länder som kan producera olja och gas, som har fyndigheter av betydande storlek. Men jag tror som sagt att våra påtryckningar mot ryssarna lär försvinna rätt fort efter kriget är slut. Förhoppningsvis inte alla gömda pengar i fastigheter och liknande, men handelshindren i alla fall.

Citat:

USA är ute på hal is internationellt nu. De lyckades inte ens få Indien and fördöma Ryssland. Jag säger inte att du har fel, bara att historien inte har stannat upp. Den tog paus ett tag efter kalla kriget men nu är det grejer på gång igen.

Inte ens Indien? Modi är ju lika illa som Trump så det är inte förvånande.

Citat:

Jag tycker egentligen att vi borde närmat oss dem redan cirka 2010. Sverige kan inte göra mycket i sammanhanget men målet med det skulle vara att förbättra relationerna mellan Ryssland och hela EU. Det påverkar oss direkt när tyskarna inte får sin gas i och med att vi är så sammankopplade.

Men Ryssland är en förtryckande diktatur som konstant bryter mot de mänskliga rättigheterna, vi bör undvika dem så mycket vi kan. Tyskarna gjorde förstås en felsatsning men det får ju stå för dem, vi ska inte närma oss Ryssland för att hjälpa tyskarna att fortsätta sitt ryska fossilberoende liksom.

Permalänk
Medlem

Tror inte det här går igenom, men rätt köttigt förslag: https://www.gp.se/ekonomi/kd-vill-s%C3%A4nka-dieselpriset-med...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Tror inte det här går igenom, men rätt köttigt förslag: https://www.gp.se/ekonomi/kd-vill-s%C3%A4nka-dieselpriset-med...

Ja ja, nu kommer valfläsket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det finns ju många länder som kan producera olja och gas, som har fyndigheter av betydande storlek. Men jag tror som sagt att våra påtryckningar mot ryssarna lär försvinna rätt fort efter kriget är slut. Förhoppningsvis inte alla gömda pengar i fastigheter och liknande, men handelshindren i alla fall.

Fracking i USA ligger nog närmast till hands, speciellt eftersom det har framkommmit Ryssarna har sponsrat lobbygrupper mot fracking. Ryssen har också sponsrat lobbyism mot Keystone XL-pipelinen. Det blir lätt att argumentera för då.

Skrivet av snajk:

Inte ens Indien? Modi är ju lika illa som Trump så det är inte förvånande.

Nationer har intressen, det handlar inte om huruvida nån individ är stygg eller snäll. Det handlar om USAs hegemonis vara eller icke-vara. Låg nivå där.

Skrivet av snajk:

Men Ryssland är en förtryckande diktatur som konstant bryter mot de mänskliga rättigheterna, vi bör undvika dem så mycket vi kan. Tyskarna gjorde förstås en felsatsning men det får ju stå för dem, vi ska inte närma oss Ryssland för att hjälpa tyskarna att fortsätta sitt ryska fossilberoende liksom.

Jag vill inte diskutera ideologi då det kommer få tråden att spåra ur och/eller låsas, men faktamässigt får inte alls tyskarna (ensamma) stå för sin felsatsning. Det får vi göra med våra elpriser.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ja, nu kommer valfläsket...

och som vanligt, kan vi väljare bara hoppas på att KD får igenom det, är de troligt? knappast, men hoppet är de ända vi har i Sverige när de gäller saker vi själva inte kan styra över.

jag tar beslutet att byta bil, och typ av bil, även om jag inte vill. jag har turen som kan göra det.
inte alla som kan gå å byta bil hur som helst med annan drivmedels teknik / lösning. så där av, även om det är valfläsk, så är det ända vi kan göra är att vara lite positiva och hoppas.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sänkt drivmedelsskatt presenteras idag kl 13 enligt Aftonbladet. Tror det var Damberg som skulle hålla låda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sänkt drivmedelsskatt presenteras idag kl 13 enligt Aftonbladet. Tror det var Damberg som skulle hålla låda

Ska vi gissa på att dem sänker med hela 50öre och tycker det är helt galet mycket o blir jätte stolta över sin statsning? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Fracking i USA ligger nog närmast till hands, speciellt eftersom det har framkommmit Ryssarna har sponsrat lobbygrupper mot fracking. Ryssen har också sponsrat lobbyism mot Keystone XL-pipelinen. Det blir lätt att argumentera för då.

Tja, samtidigt finns en ganska stor opinion mot just fracking så jag vet inte om det kommer att ta över.

Citat:

Nationer har intressen, det handlar inte om huruvida nån individ är stygg eller snäll. Det handlar om USAs hegemonis vara eller icke-vara. Låg nivå där.

Du tog upp det som ett exempel på att det är svårt med opinonen eller liknande, men Modi kommer inte att låta sig övertalas, sannolikt inte Bolsonaro eller liknande personer heller. Det är inget tecken på att det inte går bra utan ett tecken på att de gör rätt. Modi är väldigt populär i Indien, men han är ingen diktator så han lär inte sitta för evigt, och hela världen håller ju på att vända lite från den här höger/nationalism/konservativa vågen som har varit på uppgång ett tag.

Citat:

Jag vill inte diskutera ideologi då det kommer få tråden att spåra ur och/eller låsas, men faktamässigt får inte alls tyskarna (ensamma) stå för sin felsatsning. Det får vi göra med våra elpriser.

Ja och det är ju ett problem. Men det kan ju landa i att EU ändrar sig när det gäller energipolitiken, självklart vill de att EU-länderna ska hjälpa varandra vid behov, men att det går ut över privatekonomin i de länder som har satsat på fossilfritt var ju aldrig tanken riktigt. Alltså kan de välja att ändra på elmarknadsplatsen så att elpriser inom ett område inte är lika beroende av priserna utanför området eller liknande. Men allt detta är ju en tillfällig situation, Tyskland, likväl som Polen med flera, jobbar ju på att göra sig fria från beroendet av Ryssland och det går ju framåt hela tiden.

Skrivet av WDac:

och som vanligt, kan vi väljare bara hoppas på att KD får igenom det, är de troligt? knappast, men hoppet är de ända vi har i Sverige när de gäller saker vi själva inte kan styra över.

jag tar beslutet att byta bil, och typ av bil, även om jag inte vill. jag har turen som kan göra det.
inte alla som kan gå å byta bil hur som helst med annan drivmedels teknik / lösning. så där av, även om det är valfläsk, så är det ända vi kan göra är att vara lite positiva och hoppas.

Är inte det precis poängen med skatterna? Att du som inte vill ska byta till en miljövänligare bil?

Jag är inte positiv till att subventionera fossilberoendet så jag tycker det är helt fel väg att gå, om det inte var tydligt. Ge de som behöver stöd stöd istället för att rabattera miljöförstöring för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

När jag började köra bil så drog de flesta bilar runt litern milen @ 12 - 13 kr litern.

Idag har du svårt att hitta en bensinare som drar mer än 0,5 om du kör förnuftigt.
Det ger en milkostnad på 11 - 12 kronor och är inte särskilt mycket högre än då*

Så argumentet med att det har blivit dyrare har fler lager, och är inte så enkelt som att jämföra literpriset då och nu, utan det finns massvis med andra variabler man behöver ha med i åtanke.

Edit*
....dock så faller detta argumentet lite på målsnöret, då det innebär i förlängningen att man vill att folk köper nya och snålare bilar hela tiden, vilket vi alla vet är mycket värre än att behålla sin bil några år extra, både från plånbok till bokskog.

Vänta bara 10 - 15 år , det kommer att bli dyrare med Socialt stöd framöver...

Det där argumentet med att bilar drog så jävla mycket mer förr i tiden och nutidens bilar är så snåla är så jävla bullshit, min corolla från 91 drog 0,7l-0,8l milen.

Min 2019 mazda 3 idag ligger också på motsvarande förbrukning.

Det fanns GOTT om bilar som drog väl under en liter på 80-90 talet.

Alla körde inte feta tunga volvos med horribel bränsleekonomi förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte positiv till att subventionera fossilberoendet så jag tycker det är helt fel väg att gå, om det inte var tydligt. Ge de som behöver stöd stöd istället för att rabattera miljöförstöring för alla.

Subventionera kanske är att ta i. Skatterna måste ju ligga någolunda i relation till dess påverkan iaf.
En rejäl höjning av kemikalieskatten vore verkligen på sin plats, för att inte tala om kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför man öht överväger att bo & jobba på ett sånt sätt att man bränner av 1+ timme i bilköer på Essingeleden enkel väg varje dag.

Så man kan bestämma vart man ska bo OCH vart man ska jobba? Det visste inte jag... Då är det alltså helt gratis och enkelt att bosätta sig vart man vill och jobbet man vill ha finns där man vill bo? Vad lever du i för drömvärld?

Bara för att det funkar för er så betyder inte det att det funkar för någon annan.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte att man sätter sig i en sits där man måste bränna runt i trafiken 7 dagar i veckan? Är det inte bättre att bosätta sig så att man har det man vill/behöver göra där man bor?

För att man inte har något val? Det är faktiskt väldigt lätt att förstå.

60% av alla som bor i lägenhet har hyresrätt, många har inte möjlighet att köpa bostad exakt vid sitt jobb. I många städer (särskilt större) är det otroligt långa väntetider och svårt att hitta en bostad till ett rimligt pris. Och de som köper, får ofta köpa där de har råd.

Det är inte heller självklart att man vill flytta nära sitt arbete, som för de flesta är majoriteten av pendlingen. En del behöver byta arbetsplats någorlunda ofta och ska man flytta varje gång? Det går ju inte.

Och då har man inte heller plockat med de mjukare värdena som att det inte är särskilt nice att flytta från det ställe/skolor/kompisar osv där man själv eller barnen rotat sig.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas som familjeförsörjare att du har rätt @snajk men jag tror inte det. Jag har dock inget mer att tillföra som inte glider in på politik och siande om nu- och framtiden. Återkommer när det hänt något mer i oljefrågan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ska vi gissa på att dem sänker med hela 50öre och tycker det är helt galet mycket o blir jätte stolta över sin statsning? XD

Jag tror att du gissar fel. Det kommer att presenteras en större satsning än så tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det kan ju landa i att EU ändrar sig när det gäller energipolitiken, självklart vill de att EU-länderna ska hjälpa varandra vid behov, men att det går ut över privatekonomin i de länder som har satsat på fossilfritt var ju aldrig tanken riktigt. Alltså kan de välja att ändra på elmarknadsplatsen så att elpriser inom ett område inte är lika beroende av priserna utanför området eller liknande. Men allt detta är ju en tillfällig situation, Tyskland, likväl som Polen med flera, jobbar ju på att göra sig fria från beroendet av Ryssland och det går ju framåt hela tiden.
Är inte det precis poängen med skatterna? Att du som inte vill ska byta till en miljövänligare bil?

Här har ju Tyskland ändå i en ganska stor mån gjort bort sig fullständigt när det kommer till energipolitik och hela europa får vara med och betala för misstaget. De stängde 4000 MW kärnkraft i årsskiftet och ska stänga de sista 4000 MW i år. För att inte tala om alla andra kärnkraftverk de redan stängt. Och Kärnkraft är ju som bekant inte fossil. Ju mer vind och sol du har, desto mer annan backup kraft kommer du behöva. I Tyskland råkar detta vara gas och kol, vilket inte är så bra för mijlön enligt mig.

Citat:

Jag är inte positiv till att subventionera fossilberoendet så jag tycker det är helt fel väg att gå, om det inte var tydligt. Ge de som behöver stöd stöd istället för att rabattera miljöförstöring för alla.

Det hade väl räck rätt långt med att stryka skatten på den biobaserade delen av bränslet? Den är ju trots allt inte fossil. Bl.a. Circle K har ju minst 40 % biodiesel inblandad i sin MK1 diesel. Tänker att det skulle avhjälpa det värsta, men samtidigt vara återhållsam med rabatt på fossila bränslen? Traktorer, bussar och lastbilar går ju aldrig på bensin.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att du gissar fel. Det kommer att presenteras en större satsning än så tror jag.

Ja hela 1,30:- vid pump (waaaaaaaaaaaaow)

Och 1000kr per bil (men maximalt en bil per hushåll)

Gissar de 1000kr är en summa man bara får en gång också?

waaaaaow...