2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad är teorin? En olycka för 13 år sen?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir bra vardagsmotion och du kommer nog snart att cykla utan motorn på så länge du inte har motvind men vad är det för hinder som du kan fastna med växeln på ?

Dessa hinder och som ofta är för snålt tilltagna för en ovan cyklist.

Annars skönt att slippa tanka för bensinpriser som redan 2022 är långt över TS 20 kr/litern och ger två timmars motion per dag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Varifrån kommer argumentet om att skatter ska justeras så drivmedel alltid ska vara en konstant procent av inkomst? Någon femårsplan?
Tänk om allt skulle jämföras på samma sätt, ta till exempel pris/transistor år 1990 mot pris/transistor 2022 på en processor. Att det blir billigare att förflytta sig är en stor tillväxtfaktor, samtidigt som dyra drivmedel höjer priset på ALLT som ska transporteras.

Det är ingen som säger, bara att det är lite tröttsamt med allt gnäll om hur dyrt bränsle har blivit när bilåkande i realiteten blivit billigare.

Sen blir det förstås löjligt att jämföra priset på en råvara vi plockar upp ut marken (med allt större svårighet) mot en produkt som vi tillverkar av extremt billiga och tillgängliga råvaror där tillverkningstekniken sänker priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Det är inte alls säkert, även om det fysiska krigandet troligen snart är över kan sanktionerna och motsanktionerna fortgå under lång tid. Ryssarna kan sälja sin olja och gas till Kina, Saudiarabien verkar ovilliga att öka produktionen, Venezuela är tveksamma att handla med USA, Iran lär småle ifall vi börjar tigga olja av dem... förvisso har USA egna oljefyndigheter som de kan börja nyttja i stor skala, men frågan om vad som händer i Europa? Varje norrman till pumparna?

Säkert är inget förstås men världen är rätt beroende av rysk olja så de lär vara snabba på att släppa på de restriktionerna. Kriget måste förstås ta slut på ett eller annat sätt, men sen lär det gå fort oavsett utkomsten. Vinner Putin så lär många restriktioner finnas kvar förstås men både "väst" och Putin är ju rätt beroende av att handeln med olja fortsätter. Andra utkomster beror ju på vad det blir, om Putin blir avsatt eller dödad lär handeln komma igång snabbt med nästa person på positionen men om Putin förlorar kriget men inte makten så lär det bli någon styrkemätning om vem som kan hålla ut längst, men ryssarna är ju mer beroende av intäkterna från denna handel än vad vi är beroende av rysk olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad är teorin? En olycka för 13 år sen?

Det var ett skämt! I olyckan (där ingen dog eller skadades) men som gav en smäll som registrerades på richterskalan så var bara den bensin som svämmade över 20 tankbilar.

Så skämtet var att en jäkla massa bensin gick upp i rök och därför gjort priset dyrare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ingen som säger, bara att det är lite tröttsamt med allt gnäll om hur dyrt bränsle har blivit när bilåkande i realiteten blivit billigare.

Sen blir det förstås löjligt att jämföra priset på en råvara vi plockar upp ut marken (med allt större svårighet) mot en produkt som vi tillverkar av extremt billiga och tillgängliga råvaror där tillverkningstekniken sänker priset.

Fast det har ju inte blivit billigare, bara för att köpkraften har blivit högre betyder det inte att allt blir billigare, det är två olika begrepp som du inte verkar ha koll på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Fast det har ju inte blivit billigare, bara för att köpkraften har blivit högre betyder det inte att allt blir billigare, det är två olika begrepp som du inte verkar ha koll på.

Det är det argumentet de brukar behöva för i smyg säga "håll käft och fortsätt betala, för hundra år sedan så var det sååååå mycket dyrare" och bla bla-argument de håller på med.
Det är helt ointressant att det var dyrt för någon för hundra år sedan, men de flesta av oss varesig inte levde eller hade bil för hundra år sedan. Det har blivit dyrare för oss att köra bil.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut säga att det blivit billigare att framföra bil av samma ungefär storlek en mil över tid.
Och så ska man ju väga in alla aspekter, inte bara bränsle.

Ta en Volkswagen Passat från 70 talet med och jämför med en Volkswagen Golf med ungefär samma motor.
Inköpspris, pengavärde, försäkring, skatt, service, förbrukning osv.

Sen är det ju svårt att sätta ett värde på driftstabilitet och hur mycket bättre dagens bilar är samt utrustning, AC var t.ex. inte standard på den tiden och driver upp förbrukning och vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är det argumentet de brukar behöva för i smyg säga "håll käft och fortsätt betala, för hundra år sedan så var det sååååå mycket dyrare" och bla bla-argument de håller på med.
Det är helt ointressant att det var dyrt för någon för hundra år sedan, men de flesta av oss varesig inte levde eller hade bil för hundra år sedan. Det har blivit dyrare för oss att köra bil.

Fast om du ska kunna säga att det blivit dyrare så behöver du ju ha något att jämföra med. Och jämföra med gårdagen kanske inte alltid är korrekt. Då kan vi direkt säga att det vissa dagar blivit billigare då bensinen droppat i pris osv.

Tittar man tillbaka så fanns det ju en anledning att många t.ex. samåkte, det var ju just för att det var dyrt att köra/åka bil.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att bensinen gått ner en krona idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Fast om du ska kunna säga att det blivit dyrare så behöver du ju ha något att jämföra med. Och jämföra med gårdagen kanske inte alltid är korrekt. Då kan vi direkt säga att det vissa dagar blivit billigare då bensinen droppat i pris osv.

Tittar man tillbaka så fanns det ju en anledning att många t.ex. samåkte, det var ju just för att det var dyrt att köra/åka bil.

Jämför när du började köra bil med idag. enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Fast det har ju inte blivit billigare, bara för att köpkraften har blivit högre betyder det inte att allt blir billigare, det är två olika begrepp som du inte verkar ha koll på.

Men vad är billigare för dig då? Bensin är inte billigare även efter justering för inflation, men bilåkande är det eftersom bilars förbrukning har minskat mer än prisökningen för bränslet. Tar man med den ökade köpkraften i beräkningen också så är det mycket billigare idag.

Är det billigare att lysa upp ett rum idag än för trettio år sedan? Elen har gått upp men dagens lampor drar liksom 3 W mot dåtidens 60 W. Alltså är det billigare drift av belysning även om elpriset gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jämför när du började köra bil med idag. enkelt.

Som med det mesta så är det inte så enkelt.
Ska man även då jämföra med den begagnade bilen man hade råd med då och den höga försäkringen?
Vad man hade i inkomst då och pengars värde då och nu?
Körmönster och sätt kan ju också ha ändrats och även behovet vilket gör att man kanske har en större bil idag.

Permalänk
Medlem

Löjligt att påstå att ingen har rätt att klaga för att bilarna drar mindre bränsle idag. Att saker förbättras är förväntat, däremot var de flesta oförberedda på att bränslet ökar med 50-100%. Man får ju fortfarande mindre vara för pengarna, att bilarna råkar konsumera mindre bränsle idag än för 20 år sen är ju en annan sak. Hushållens bränslekostnader har över lång tid etablerat sig på en lägre nivå, när den ganska plötsligt skjuter i höjden är det klart att man reagerar. Det är som att säga att ingen har rätt att klaga på att elen kostar 5 kr/kwh eftersom vi faktiskt har led-lampor nu.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Blev en rensning igår, vänligen lämna politiker och ministrar utanför diskussionen.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Blev en rensning igår, vänligen lämna politiker och ministrar utanför diskussionen.

/Vzano, Moderator

Bah, yttrandefrihet är snart ett minne blott i denna takten om vi inte får diskutera våra kära folkvalda politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Bah, yttrandefrihet är snart ett minne blott i denna takten om vi inte får diskutera våra kära folkvalda politiker.

Ja eller så kan man ju läsa reglerna gällande forumet? Du är mer än välkommen att snacka om teknik och diverse här men det är ibland ganska skönt att slippa se konstant snack om politik som oftast är grunden i alla klagomål och pekas på något specifikt parti eller politiker. :/

Detta forum är så att säga inget ställe där politiska åsikter ska diskuteras utan här ska man som fanboy's diskutera Nvidia vs AMD, Intel/AMD och hur skit grafikkortsmarknaden är och minimala prestanda skillnader nya generationens CPUer är. Hur man ska koppla upp kylskåp, tvättmaskin och toaletten i det smarta hemmet osv osv.

Nu kan det säkerligen vara så att du bara var sarkastisk med det du skrev men finns säkerligen någon annan som behöver läsa detta då jag tycker mig se mer och mer politiskt snack angående El, Bränsle, Skatter och det blir bara 2 giftiga sidor som brukar sluta med Storstad vs Landsbygd vilket jag inte tycker hör hemma på Sweclockers

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Ja eller så kan man ju läsa reglerna gällande forumet? Du är mer än välkommen att snacka om teknik och diverse här men det är ibland ganska skönt att slippa se konstant snack om politik som oftast är grunden i alla klagomål och pekas på något specifikt parti eller politiker. :/

Detta forum är så att säga inget ställe där politiska åsikter ska diskuteras utan här ska man som fanboy's diskutera Nvidia vs AMD, Intel/AMD och hur skit grafikkortsmarknaden är och minimala prestanda skillnader nya generationens CPUer är. Hur man ska koppla upp kylskåp, tvättmaskin och toaletten i det smarta hemmet osv osv.

Nu kan det säkerligen vara så att du bara var sarkastisk med det du skrev men finns säkerligen någon annan som behöver läsa detta då jag tycker mig se mer och mer politiskt snack angående El, Bränsle, Skatter och det blir bara 2 giftiga sidor som brukar sluta med Storstad vs Landsbygd vilket jag inte tycker hör hemma på Sweclockers

"Nu kan det säkerligen vara så att du bara var sarkastisk med det du skrev "

Halvt sarkastiskt, halvt seriöst

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte hur man kan diskuttera bensinpriser utan att göra det politiskt.

Bensinpriset är högre, det beror på ssker, inga problem köp elbil som är iaf 3 gånger dyrare än alla bilar tillsammans som jag köpt senaste 30 åren, problem med bensinpris löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad är billigare för dig då? Bensin är inte billigare även efter justering för inflation, men bilåkande är det eftersom bilars förbrukning har minskat mer än prisökningen för bränslet. Tar man med den ökade köpkraften i beräkningen också så är det mycket billigare idag.

Är det billigare att lysa upp ett rum idag än för trettio år sedan? Elen har gått upp men dagens lampor drar liksom 3 W mot dåtidens 60 W. Alltså är det billigare drift av belysning även om elpriset gått upp.

En grundutrustad(som kan anses i dagsläget vara en ganska "svenssonbil") BMW 320d kostade år 2000 240000 sek, 2022 kostar de 398000 sek. Om inflation räknas in borde då bilen ha kostat 320 000 sek för att inte ha blivit "dyrare".
Ford Focus år 2000 började på 140 000, idag 230 000 ungefär, alltså 40000 mer än inflationen. Bensinpriset 2000, ungefär 10kr, med inflation inräknat så borde det vara 13.50kr idag.
Jag kan verkligen inte se hur det har blivit billigare att ta sig fram, och då även räknat att bilarna drar hälften nu än då (vilket de självklart inte gör, för förbrukningssiffrorna var mer pålitliga förr och bilarna lättare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

En grundutrustad(som kan anses i dagsläget vara en ganska "svenssonbil") BMW 320d kostade år 2000 240000 sek, 2022 kostar de 398000 sek. Om inflation räknas in borde då bilen ha kostat 320 000 sek för att inte ha blivit "dyrare".
Ford Focus år 2000 började på 140 000, idag 230 000 ungefär, alltså 40000 mer än inflationen. Bensinpriset 2000, ungefär 10kr, med inflation inräknat så borde det vara 13.50kr idag.
Jag kan verkligen inte se hur det har blivit billigare att ta sig fram, och då även räknat att bilarna drar hälften nu än då (vilket de självklart inte gör, för förbrukningssiffrorna var mer pålitliga förr och bilarna lättare)

Att Riksbanken ljuger om inflationen är ju känt sen länge, de tar hänsyn till förändringar i kvalitet i sin kalkyl, vilket betyder att de hellre jämför t.ex. en Ford Focus från 2000 med en Dacia från 2022, eftersom de är mer snarlika i kvalitet. Samma med Bmw e46 320d från 2000, som de kanske hellre jämfört med en modern Peugeot 308. En dator från 2000 jämför de med en instegsdator 2022 med sämsta tänkbara specs, kanske en Celeron, 4 GB ram och en 768p tn-panel, och då har man snarare deflation. De struntar i att folk har andra förväntningar på bilar och datorer idag, kvalitetsförbättringar ska inte ingå i deras mått på inflation.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Personligen förstår jag inte hur man kan diskuttera bensinpriser utan att göra det politiskt.

Bensinpriset är högre, det beror på ssker, inga problem köp elbil som är iaf 3 gånger dyrare än alla bilar tillsammans som jag köpt senaste 30 åren, problem med bensinpris löst.

Skulle tjäna 4 kr milen på elbil så ingen ide att byta min bensinare. Liten löjlig 3 år gammal bil jag kör enligt hastighetsbegränsningar och drar då 4.3 L/milen = 9 kr/ milen. En elbil drar 2 KWh milen och kostar då (ledningsägaren och staten inräknat) 6 kr/milen i Zon 3. Men å andra sidan om jag älskar att köra lika fort som de som vill köra om mig drar den 11.50 kr/milen och då skulle kanske elbilen sparat in sig själv efter ??? km.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Skulle tjäna 4 kr milen på elbil så ingen ide att byta min bensinare. Liten löjlig 3 år gammal bil jag kör enligt hastighetsbegränsningar och drar då 4.3 L/milen = 9 kr/ milen. En elbil drar 2 KWh milen och kostar då (ledningsägaren och staten inräknat) 6 kr/milen i Zon 3. Men å andra sidan om jag älskar att köra lika fort som de som vill köra om mig drar den 11.50 kr/milen och då skulle kanske elbilen sparat in sig själv efter ??? km.

Spara*

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hm, jo cykla eller gå/löpa är nog riktiga termen för spara. El-cyklat denna vecka de två milen till jobbet och de två milen hem men hör till de ensamstående låginkomsttagarna rasen män som ingen fajtas för som plockar ut 14 000 kr i månaden efter skatt så det är mer ett måste nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, jo cykla eller gå/löpa är nog riktiga termen för spara. El-cyklat denna vecka de två milen till jobbet och de två milen hem men hör till de ensamstående låginkomsttagarna rasen män som ingen fajtas för som plockar ut 14 000 kr i månaden efter skatt så det är mer ett måste nu.

Får man fråga vart du bor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

En grundutrustad(som kan anses i dagsläget vara en ganska "svenssonbil") BMW 320d kostade år 2000 240000 sek, 2022 kostar de 398000 sek. Om inflation räknas in borde då bilen ha kostat 320 000 sek för att inte ha blivit "dyrare".
Ford Focus år 2000 började på 140 000, idag 230 000 ungefär, alltså 40000 mer än inflationen. Bensinpriset 2000, ungefär 10kr, med inflation inräknat så borde det vara 13.50kr idag.
Jag kan verkligen inte se hur det har blivit billigare att ta sig fram, och då även räknat att bilarna drar hälften nu än då (vilket de självklart inte gör, för förbrukningssiffrorna var mer pålitliga förr och bilarna lättare)

Det är kanske inte det bästa att använda bilar som jämförelse, speciellt om man inte riktigt har koll på bilmarknaden. Bilmodeller tenderar att bli större, kraftigare och lyxigare för varje generation, eller så har det varit i typ 40 år i alla fall. 320d 2000 exempelvis var en kompakt mellanklassare med typ 135 Hk och 240 nm, dagens 320d är en stor mellanklassare med typ 185hk och 400 nm. Den gamla bilen hade nog inte ens AC som standard medan den nya har klimatanläggning och ett avancerat infotainmentsystem.

Focus har jag inte lika bra koll på, trots att jag ägde en ett tag (sämsta bilen jag haft), men första generationen Focus var ju gammal teknik med en ny design, sen förbättrades den kraftigt till gen 2 och blev förstås större också.

Edit: 3-serien var också BMW's instegsserie år 2000, det fanns billigare modeller än 320 med mindre motorer, 318 och 316, men de har fyllt på med modeller under där allteftersom 3-serien blivit större. Idag har vi inte bara 1-serien och 2-serien utan också X1 och X2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är kanske inte det bästa att använda bilar som jämförelse, speciellt om man inte riktigt har koll på bilmarknaden. Bilmodeller tenderar att bli större, kraftigare och lyxigare för varje generation, eller så har det varit i typ 40 år i alla fall. 320d 2000 exempelvis var en kompakt mellanklassare med typ 135 Hk och 240 nm, dagens 320d är en stor mellanklassare med typ 185hk och 400 nm. Den gamla bilen hade nog inte ens AC som standard medan den nya har klimatanläggning och ett avancerat infotainmentsystem.

Focus har jag inte lika bra koll på, trots att jag ägde en ett tag (sämsta bilen jag haft), men första generationen Focus var ju gammal teknik med en ny design, sen förbättrades den kraftigt till gen 2 och blev förstås större också.

Edit: 3-serien var också BMW's instegsserie år 2000, det fanns billigare modeller än 320 med mindre motorer, 318 och 316, men de har fyllt på med modeller under där allteftersom 3-serien blivit större. Idag har vi inte bara 1-serien och 2-serien utan också X1 och X2.

Och då är vi tillbaka till samma gamla argument, det går absolut att köra bil billigare nu än för 20 år sen, men det är ju om man helt ignorerar målgrupper för bilar och jämför äpple med päron.
Och då är den bästa måttstocken faktiskt bränslepriset och inte själva bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Och då är vi tillbaka till samma gamla argument, det går absolut att köra bil billigare nu än för 20 år sen, men det är ju om man helt ignorerar målgrupper för bilar och jämför äpple med päron.
Och då är den bästa måttstocken faktiskt bränslepriset och inte själva bilen.

Men det är ju det du gjorde ju.

Ser man på milkostnad i biltester, som alltså innefattar allt ifrån bränsle och försäkring till värdeminskning och service , och jämför det med medianinkomst så har det blivit billigare att köra bil. Kanske inte om du jämför just en 320d från år 2000 med en från i år, men det är inte heller bilar i samma klass liksom. Dessutom har ju skattereglerna ändrats ganska kraftigt sedan dess så en diesel nu straffbeskattas medan den då, om den var något snål i alla fall, sågs som hyfsat miljövänlig och hade låg skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju det du gjorde ju.

Ser man på milkostnad i biltester, som alltså innefattar allt ifrån bränsle och försäkring till värdeminskning och service , och jämför det med medianinkomst så har det blivit billigare att köra bil. Kanske inte om du jämför just en 320d från år 2000 med en från i år, men det är inte heller bilar i samma klass liksom. Dessutom har ju skattereglerna ändrats ganska kraftigt sedan dess så en diesel nu straffbeskattas medan den då, om den var något snål i alla fall, sågs som hyfsat miljövänlig och hade låg skatt.

Nej, tvärtom, en 320d från 2000 har betydligt högre skatt än t ex en 320i från samma år.

Tillägg: F.ö. var BMW:s instegsmodell då 3-serie Compact, vilken 1-serien ersatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

Du har helt fel när det kommer till fartyg/sjöfart.

Sjöfarten är det i särklass mest miljövänliga transportslaget som finns. Långt bättre än lastbilar/personbil/flyg och tåg.

Ingen bransch är så hårt reglerad som sjöfarten, detta av internationella lagar och organ t.ex. marpol via IMO.

Bränsleförbrukningen per transporterad enhet är försvinnande liten. Dessutom kräver infrastrukturen (havet finns sen innan, inget vägnät behövs) inget bygge mer än hamnar över hela världen.

Okunskapen är stor i samhället när det kommer till sjöfart.

Kort sagt hade miljön allt att vinna på att flytta transporter från land till sjö där helst det är möjligt.

Jag håller med men vill bara tillägga att mycket av missförstånden kommer från att energiåtgången och miljöpåverkan ökar med kubiken på hastigheten. Ett fartyg som fördubblar hastigheten ökar alltså sin miljöpåverkan 8 gånger.

Snabba färjor och kryssningsfartyg är miljöbovar, men långsamma transportfaryg är miljövänliga.