Permalänk
Medlem

Då det saknar inside-out tracking är det inget för mig, men för folk som redan investerat i basstationer och kontroller kompatibla med det kan det kanske vara intressant. Det som kan räknas som uppgraderingar är väl främst formfaktor och displayer, medan den obligatoriska användaranpassningen både är bra och dålig. Det saknar dock mycket av det vi ser i andra nya headsets som i mitt tycke tar större kliv framåt (ögonspårning, trådlöst, inside-out tracking, större FoV...), men man kan förstå att det blir avskalat när man fokuserat så hårt på att göra det litet och lätt.

Bara att hålla tummarna att de kan putsa det lite till och leverera något bra i Q3 till de som hoppar på tåget.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Det som kan räknas som uppgraderingar är väl främst formfaktor och displayer, medan den obligatoriska användaranpassningen både är bra och dålig. Det saknar dock mycket av det vi ser i andra nya headsets som i mitt tycke tar större kliv framåt (ögonspårning, trådlöst, inside-out tracking, större FoV...), men man kan förstå att det blir avskalat när man fokuserat så hårt på att göra det litet och lätt.

Jo, det är ju lite av ett moment 22 det där: det går nog att argumentera för att en del av vinsten med ett lätt och kompakt headset förloras om man är låst till trådat och extern tracking.

*edit*
Nu har även Thrillseker släppt video:

Måste erkänna man blir lite sugen
Jösses vad liten och nätt den är när man ser den jämfört med de andra headseten!!
Nästan så det är priset på high-end grafikkort som håller tillbaks en litegrann... (det blir dyrt att föda 2x2560x2560!)
Med eye-tracking+foveated rendering och bara lite mer FOV så hade jag haft svårt att stå emot... Hade den dessutom varit trådlös hade jag slagit till!
Nu får man fundera och se vad som dyker upp...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Smakprov på kommande skräck railshootern Switchback

eyetracking utnyttjas väl i spelet... dont blink

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, det är ju lite av ett moment 22 det där: det går nog att argumentera för att en del av vinsten med ett lätt och kompakt headset förloras om man är låst till trådat och extern tracking.

Nej det tycker jag ju inte. Gör de det trådlöst måste du ha batterier som ökar vikten detsamma gör interna sensorer/kameror. Rätt många kör främst vr hemma i vardagsrummet skulle jag tro även om det ju absolut vore grymt ha tillgång till vadderad gymnastiksal

Tycker kanske de skulle nischat den hårdare. 90 Grader räcker bevisligen för att ha kul med roomscale etc men 55 graders fov då hade de kunnat fixa ett bättre headset för film och mindre problem med sweetspot. Custom fitting är väl i det närmaste ett absolut måste när de förstorar upp bilden så mycket ändå. Med rift, vive etc måste du ju egentligen ha tunnare kuddar och sen får du vinkla dem på mikromillimetern ändå för att hitta exakta sweetspoten för dem där man verkligen får max uppnåelig skärpa. Alla headset jag testar måste jag vinkla nedåt av någon anledning för att komma rätt.

Har den inbyggt gyro tro eller måste man ha basstationerna för att kolla runt? Det var det enda vettiga med pimax 5k+ det fungerade helt okay med minimal drifting utan dyra bastationer. Resten med det headsetet är totalt uselt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det tycker jag ju inte. Gör de det trådlöst måste du ha batterier som ökar vikten detsamma gör interna sensorer/kameror.

Jo det är ju moment 22 åt andra hållet: det går inte (i dagsläget) att hålla den sådär liten och nätt och göra den trådlös
Men tex batterier kan placeras i headstrapet, eller dra en kabel till ett halsband, eller bältesklipp eller liknande i värsta fall.

Skrivet av oqvist:

Rätt många kör främst vr hemma i vardagsrummet skulle jag tro även om det ju absolut vore grymt ha tillgång till vadderad gymnastiksal

Även i vardagsrum sätter jag pengar på att det är mycket skönare och friare (en annan inlevelsenivå) att slippa tänka på kabeln alls - även fast jag inte ens testat ett trådlöst headset

Skrivet av oqvist:

Tycker kanske de skulle nischat den hårdare. 90 Grader räcker bevisligen för att ha kul med roomscale etc men 55 graders fov då hade de kunnat fixa ett bättre headset för film och mindre problem med sweetspot.

Smaken är som baken, men alldeles för nischat för min smak iallafall. Då skulle de antagligen bara funka för film vilket lär begränsa kundkretsen för mycket.

Skrivet av oqvist:

Har den inbyggt gyro tro eller måste man ha basstationerna för att kolla runt? Det var det enda vettiga med pimax 5k+ det fungerade helt okay med minimal drifting utan dyra bastationer. Resten med det headsetet är totalt uselt.

Av vad som sägs verkar det helt beroende av basstationerna... Skulle tro det hade nämnts om de har någon "backup"?

Nåja, kanske nog om det här headsetet i den här tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sony har publicerat en video där de plockar isär PS VR2

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tycker kanske de skulle nischat den hårdare. 90 Grader räcker bevisligen för att ha kul med roomscale etc men 55 graders fov då hade de kunnat fixa ett bättre headset för film och mindre problem med sweetspot. Custom fitting är väl i det närmaste ett absolut måste när de förstorar upp bilden så mycket ändå. Med rift, vive etc måste du ju egentligen ha tunnare kuddar och sen får du vinkla dem på mikromillimetern ändå för att hitta exakta sweetspoten för dem där man verkligen får max uppnåelig skärpa. Alla headset jag testar måste jag vinkla nedåt av någon anledning för att komma rätt.

90 graders synfält är deprimerande. 55 grader vore närmast ondskefullt.
Jag har bara testat Quest 2 men där är det i varje fall inga problem med för snäv sweetspot. Vad det verkar kommer nya generationens headset ha bra sweetspot också.

Permalänk
Medlem

Ny trailer till Resident Evil Village.
För mig som hållt mig från att spela spelet för att vänta på VR-version så ser det riktigt bra ut
Ser även att dom har ett piano i spelet man kan spela på i VR precis som i HL Alyx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

90 graders synfält är deprimerande. 55 grader vore närmast ondskefullt.
Jag har bara testat Quest 2 men där är det i varje fall inga problem med för snäv sweetspot. Vad det verkar kommer nya generationens headset ha bra sweetspot också.

Quest kör med större linser och mycket bulk så bör va lättare få större sweetspot

För virtuell bio behöver du inte så hög fov. Bredare fov är ju alltid på bekostnad av sämre grafik så man får välja där vad man prioriterar. Har testat pimax 5k+ och bredare fov ger inte så värst mycket även om jag för generell roomscale nog vill ha iaf 90 då jag absolut förstår periskopargumentet. Trodde verkligen bredare fov skulle göra mer än det gjorde. Jag körde pimax mer i det minsta fov läget då det fungerade bäst där och var mer lättdrivet dessutom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Quest kör med större linser och mycket bulk så bör va lättare få större sweetspot

För virtuell bio behöver du inte så hög fov. Bredare fov är ju alltid på bekostnad av sämre grafik så man får välja där vad man prioriterar. Har testat pimax 5k+ och bredare fov ger inte så värst mycket även om jag för generell roomscale nog vill ha iaf 90 då jag absolut förstår periskopargumentet. Trodde verkligen bredare fov skulle göra mer än det gjorde. Jag körde pimax mer i det minsta fov läget då det fungerade bäst där och var mer lättdrivet dessutom.

Jag vet inte vad ni refererar till sweetspot men för mig betyder det hur mycket i mitten som är klar sen blir det suddigt på sidorna.
Pancake linser ska ju göra det betydligt mindre känsligt med klar bild från sida till sida mer eller mindre, så "sweetspot" bör vara ett ickeproblem. Det är iaf vad man hört av dom som använder Pico 4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad ni refererar till sweetspot men för mig betyder det hur mycket i mitten som är klar sen blir det suddigt på sidorna.

Folk använder ordet på olika sätt. Många kallar det du pratar om för "edge-to-edge clarity", medan "sweet spot" handlar om hur viktigt det är att ögonen hamnar i rätt position jämfört med linserna (så att i ett headset med liten sweet spot måste man ha på sig det på exakt rätt sätt och ställa in IPD mycket precist för att få en skarp bild).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Folk använder ordet på olika sätt. Många kallar det du pratar om för "edge-to-edge clarity", medan "sweet spot" handlar om hur viktigt det är att ögonen hamnar i rätt position jämfört med linserna (så att i ett headset med liten sweet spot måste man ha på sig det på exakt rätt sätt och ställa in IPD mycket precist för att få en skarp bild).

Men det är väll samma sak?
Det är det jag menar med att man från Pico användare hört att det är bara sätta på sig headsetet inte så noga vart ögonen hamnar pga det är klar bild genom linserna nästan oavset vart man hamnar med ögonen. Visst hur extremt går väll inte men jag tänker fortfarande att problemet "inte finns" på headsets med pankakslinser just för att dom är klara till skillnad från fresnel som har ringarna där och man måste hamna i mitten med ögongen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Som Molotov nämner ska pannkakslinser ge betydligt större sweetspot.

Jag tycker 90 grader, eller vad Q2 nu har, är alldeles för litet för virtuell bio. Ser hellre film på min 27-tums skärm, som jag kan flytta nära. Synfältet är verkligen en av de största svagheterna med VR idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är väll samma sak?
Det är det jag menar med att man från Pico användare hört att det är bara sätta på sig headsetet inte så noga vart ögonen hamnar pga det är klar bild genom linserna nästan oavset vart man hamnar med ögonen. Visst hur extremt går väll inte men jag tänker fortfarande att problemet "inte finns" på headsets med pankakslinser just för att dom är klara till skillnad från fresnel som har ringarna där och man måste hamna i mitten med ögongen.

Definitivt inte samma sak. Kant till kant skärpa beskriver som namnet säger hur stor del av bilden som är i "fokus" skarp om du bara rör ögonen medans sweetspot beskriver hur "svårt" det är att hitta punkten där bilden är som bäst. Oavsett hur bra kant-till-kantskärpa du har så kvittar det om det är svårt hitta punkten där bilden ser bra ut. Även så med en liten sweetspot så kan rörelser lätt göra så att du lätt tappar punkten där bilden ser så bra som den kan i dit VR headset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Definitivt inte samma sak. Kant till kant skärpa beskriver som namnet säger hur stor del av bilden som är i "fokus" skarp om du bara rör ögonen medans sweetspot beskriver hur "svårt" det är att hitta punkten där bilden är som bäst. Oavsett hur bra kant-till-kantskärpa du har så kvittar det om det är svårt hitta punkten där bilden ser bra ut. Även så med en liten sweetspot så kan rörelser lätt göra så att du lätt tappar punkten där bilden ser så bra som den kan i dit VR headset.

Ok då är jag med på definitionen.
Känns som pancake ger vra kant till kan och sweetspot

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men en 27 tum skärm är ju minimini. Vad motsvarar det 30 i fov på 40 cm avstånd. För trött i skallen för att räkna nu lol

Jag får ner bio iaf i rift s än min 48" tv 60 cm från eller 55" 0,9 meter ifrån

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men en 27 tum skärm är ju minimini. Vad motsvarar det 30 i fov på 40 cm avstånd. För trött i skallen för att räkna nu lol

Jag får ner bio iaf i rift s än min 48" tv 60 cm från eller 55" 0,9 meter ifrån

90 grader på 30cm avstånd.

Permalänk
Medlem

Ambilight för att skapa en illusion av större FOV: https://twitter.com/Shodah10/status/1627069683160727554?ref_s...

Permalänk
Medlem

Testade ghostwire:Tokyo och det slog en fort att liret upplevdes 100 % gjort för vr till samma grad som alien isolation. För pannkakeformatet kändes det egentligen rätt gammalt och simpelt men drogs ändå in i det. Liret har en skön atmosfär och upptäckarglädje även om det känns trubbigt egentligen. Men lir som försätter en i trans då förlåts mycket

Finns en "real vr" mod här men bakom betalvägg. Någon som testat? https://www.patreon.com/realvr

Killen har tydligen moddat en gammal superfavorit n.o.l f 2 också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta som annonserades igår. Som Asimov-fantast så ser det väldigt intressant ut.

https://blog.playstation.com/2023/02/23/journey-to-foundation...

Lite trist att det bara är PS5, får hoppas på en release till PCVR också så småningom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nya utannonseringar och trailers från kommande spel.
Allt är Playstation trailers men inte nödvändigtvis PSVR2 exklusiva.

The Foglands

_____

Green Hell VR

_____

Synapse

_____

Before Your eyes

______

Humanity

_____

Journey to Foundation

_____

The Last Worker

_____

Jurassic World Aftermath Collection

_____

The Walking Dead Saints & Sinners: Chp: 2 Retribution

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag blev jag påtvingad meta. Nu blockerar meta mig från vr då login inte fungerar. I oculus så säger de bara jag ska fortsätta i browsern men i browsern är jag fast vid fortsätt som xxx alltså min användare.

Efter bråk fick jag igång det åtminstone. Testat ghostwire Tokyo med real vr modden men det är bara för mycket buggar på min Rift S. I ett visst väderstreck när jag panorerar med gamepaden så får jag upp en virtuell 2D bild över spelvärlden. Dyker upp när man öppnar dörrar och i mellansekvenser vibrerar och skakar bilden är väl de två största grejerna. Sen så märks det ju hur gammal min Rift S är. PS 5 var 720p rift S är 340p. Men alla grafikfel sabbar all immersion så vr är faktiskt sämsta versionen men andra verkar ha bättre lycka.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Några Spel mm som släpps i Mars.

Guardians Frontline - 9 Mars - Quest 2 / PCVR
Guardians VR lämnar Early Access, får en sk "overhaul" och döps om. Ett spel att hålla koll på

_____

Not For Broadcast VR - 23 Mars - Quest / PCVR

______

Half-Life 2: Episode One - 17 Mars - SteamVR
VR Mod, kräver bara att du äger originalet, laddas ner som ett eget spel i Steam

_____

ARK-ADE - 2 Mars - Quest 2

_____

Peaky Blinders: The King's Ransom - 9 Mars - Quest 2

_____

Gorn - 16 Mars - PSVR2

_____

The Dark Pictures: Switchback VR - 16 Mars - PSVR2
Don't Blink

_____

Vertigo 2 - 30 Mars - SteamVR

_____

The Walking Dead: Saints and Sinners - Ch 2 Retribution - 21 Mars - PCVR / PSVR2

Mer kan komma/utannonseras listan uppdateras så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

This is Meta’s AR/VR hardware roadmap for the next four years.

https://www.theverge.com/2023/2/28/23619730/meta-vr-oculus-ar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hårdvaran låter bra och i linje med tidigare rykten - hälften så tjock och dubbelt så kraftfull. Men mjukvaran skulle behöva ett rejält uppsving för retentionens skull.

Permalänk
Medlem

Några releaser till denna månad

The Last Worker - 30 Mars - Quest 2 / PCVR / PSVR2

_____

Presentiment of Death - Ute nu - Quest 2 / PCVR

_____

Before Your Eyes - 10 Mars - PSVR2

_____

Releaser nämnda i tidigare tråd.

Guardians Frontline - 9 Mars - Quest 2 / PCVR
Guardians VR lämnar Early Access, får en sk "overhaul" och döps om. Ett spel att hålla koll på

_____

Not For Broadcast VR - 23 Mars - Quest / PCVR

______

Half-Life 2: Episode One - 17 Mars - SteamVR
VR Mod, kräver bara att du äger originalet, laddas ner som ett eget spel i Steam

_____

ARK-ADE - 2 Mars - Quest 2

_____

Peaky Blinders: The King's Ransom - 9 Mars - Quest 2

_____

Gorn - 16 Mars - PSVR2

_____

The Dark Pictures: Switchback VR - 16 Mars - PSVR2
Don't Blink

_____

Vertigo 2 - 30 Mars - SteamVR

_____

The Walking Dead: Saints and Sinners - Ch 2 Retribution - 21 Mars - PCVR / PSVR2

Dold text

Listan uppdateras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Quest 2, 256GB samt Quest Pro prissänks: https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/price-drop-news/

$1500 -> $1000 är en skaplig sänkning för Quest Pro (men för dyrt ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest 2, 256GB samt Quest Pro prissänks: https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/price-drop-news/

$1500 -> $1000 är en skaplig sänkning för Quest Pro (men för dyrt ändå).

Tittade för skojs skull och här i Sverige går pro fortfarande på strax under 20 papp

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Tittade för skojs skull och här i Sverige går pro fortfarande på strax under 20 papp

Priset justeras först 15 mars.

Permalänk
Medlem

Har börjat dyka upp referenser till ett headset kallat ”Eureka” i Oculus-appen vilket antyder att devkits för Quest 3 börjat skickas ut: https://twitter.com/nya_vr_/status/1633262275384471553?cxt=HH...

Eye relief (linser ställbara i djupled), QR scanning, Discord-integrering är saker som omnämns.