IDE hårddisk går inte igång

Permalänk

IDE hårddisk går inte igång

Hej!

Har en gammal IDE hårddisk som jag har försökt att komma åt innehållet på. Då jag kör X570 så har jag använt mig av en SATA till IDE konverterare. Windows hittar hårddisken, men som ni ser i följande bild så står det att den är Not Initialized och inte Online som det ska vara. När man ska välja mellan MBR och GPT för hårddisken så får jag ett felmeddelande som säger A device which does not exist was specified. Har googlat lite och provat tredjepartsprogram för att kunna göra en recovery och liknande, men som man ser i min bild så hittar inte tredjepartsprogrammen hårddisken trots att Windows gör det. Innan jag ger upp så vill jag kolla om någon annan har varit med om något liknande och lyckats hitta en lösning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Vila i frid

Jag har en väldigt gammal dator ståendes enbart för att kunna hantera väldigt gamla prylar - för egen och andras räkning. Stå på lurpass vid återvinningen för slika ting.

Permalänk
Medlem

PATA-diskar (IDE), har en jumper/bygel för att välja "Master/Slave/CS (CableSelect).
Kontrollera att disken står på CS för enkelhet skull, eller om det är så att adaptern vill ha den i något specifikt läge.
Lite osäker på om detta kan vara orsaken, men jag kommer ihåg att det alltid var klurit när man körde många diskar och skulle fippla runt dem.

Annars kan man använda sig av dessa:
https://www.inet.se/produkt/8903585/usb-3-0-till-sata-ide-2-5...

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg en vänn gjorde som du koppla in en idé hårddisk på sata via en ide/sata adapter den var tom då så han skapa alkov och formatera den allt var frid och fröjd tills han satt den på en idé utgång då försvann allt han kom inte åt sakerna på den.
Fick sätta tillbaka ide/sata adaptern då fans allt så han fick låna en idé hårddisk av mig och kopiera över allt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

PATA-diskar (IDE), har en jumper/bygel för att välja "Master/Slave/CS (CableSelect).
Kontrollera att disken står på CS för enkelhet skull, eller om det är så att adaptern vill ha den i något specifikt läge.
Lite osäker på om detta kan vara orsaken, men jag kommer ihåg att det alltid var klurit när man körde många diskar och skulle fippla runt dem.

Nu verkar TS bara ha en IDE-disk inkopplad, men att använda sig av CS är inte alltid det enklaste då vissa diskar inte vill fungera tillsammans med det, utan man måste byggla dem som Master/Slave.
Har själva råkat ut för det flera gånger.

Vissa diskar måste man dessutom byggla som "force slave present" om man kör med 2st på samma ide-kontakt, fast det gäller i regel mest bara riktigt gamla diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Eller testar alla 3 lägena och hoppas att ett av dom funkar. Har stött på en del konstiga fall där tex en gammal disk ville ha ett läge men nästa disk ville ha ett annat läge.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Annars kan man använda sig av dessa:
https://www.inet.se/produkt/8903585/usb-3-0-till-sata-ide-2-5...

Skrivet av panpo98:

Eller testar alla 3 lägena och hoppas att ett av dom funkar. Har stött på en del konstiga fall där tex en gammal disk ville ha ett läge men nästa disk ville ha ett annat läge.

Tack för tipsen men jag tror att jag tar och ger upp på detta. Provade att placera jumpern på dem alla olika lägena, dock så får jag fortfarande felmeddelandet i partitionshanteraren i Windows. IDE till SATA adaptern jag köpte var även någon 2 euro variant som jag hittade på Amazon, så det kan lika gärna vara den som är problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11