Trasig efter skärmbyte - Hörs inget vid samtal, Samsung s9+ edge

Permalänk
Medlem

Trasig efter skärmbyte - Hörs inget vid samtal, Samsung s9+ edge

Hej!
Jag råkade ha sönder displayen på min samsung galaxy s9+ edge, och lämnade in den hos ett reparationsföretag för byte. Fick en ny skärm men då fungerade inte 3d touchen och de bytte skärmen en gång till. Då fungerade touchen men istället hörs inget när man pratar i telefon. Det är alltså högtalaren vid örat som är trasig. Den jag talar med hör mig och det fungerar om jag använder högtalarfunktionen i samtalet eller headset.

Reparatören försökte då laga högtalaren (vet ej vad de gjorde) och telefonen fungerade som den skulle när jag testade när jag var där i butiken. När jag kom hem och skulle ringa var samma fel tillbaka. Jag gick därför tillbaka med telefonen en gång till och de bytte högtalaren, vilket inte hjälpte. Nu vill reparatören ha telefonen en längre tid för att kunna felsöka, men menar också att det kan vara mjukvarufel - alltså inget som täcks av garantin eller är på grund av skärmbytet. Jag tycker det låter helt osannolikt, dels att det slutar fungera i samband med bytet och dels för att telefonen fungerade en stund efter de skruvat med den. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få!! /Jennifer

Permalänk
Medlem

Har du googlat på felet? Jag har väl inte hört mycket bra saker om telefonreparatörer direkt.. Men funkade allt som det skulle även när displayen va spräckt? Annars kan ju något annat gått sönder i samband med den skadan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra exakt vad som är fel men fanns inte felet innan skärmbytet så beror de nog tyvärr på det. Det låter som en butik som utför diverse olika mobilreparationer utan att vara auktoriserad verkstad. Går man till ett sådant ställe så försvinner dessvärre garantin
Förmodligen har något hänt vid skärmbytet, stå på dig och kräv att de ska åtgärda felet då det inte fanns innan bytet av skärm.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du googlat på felet? Jag har väl inte hört mycket bra saker om telefonreparatörer direkt.. Men funkade allt som det skulle även när displayen va spräckt? Annars kan ju något annat gått sönder i samband med den skadan.

Ja, men jag hittar inget svar mer än högtalaren som de ju testat byta. Ja, bara displayen var trasig, och det fungerade även med skärmen de bytte till först (då touchen inte fungerade). Det är efter andra skärmbytet det slutade fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Svårt att avgöra exakt vad som är fel men fanns inte felet innan skärmbytet så beror de nog tyvärr på det. Det låter som en butik som utför diverse olika mobilreparationer utan att vara auktoriserad verkstad. Går man till ett sådant ställe så försvinner dessvärre garantin
Förmodligen har något hänt vid skärmbytet, stå på dig och kräv att de ska åtgärda felet då det inte fanns innan bytet av skärm.

Ja, garantin jag syftar på är reparatörens garanti, som bara gäller hårdvaran. Är rädd att de haft sönder något och avsäga sig ansvar.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är det svårt att svara på. Om högtalaren fungerande innan bytet av display så har jag svårt att tro att det ska bero på mjukvaran då det bör vara samma. Mig veterligen så dessa telefoner inte så enkla att öppna och använder man sig av en reparatör som inte är auktoriserad av Samsung så är garantin hos Samsung förbrukad.

Allt kan ha hänt vid reparation så det kan vara allt från dålig flexkabel till skadat mainboard som är orsaken till problemet och så hjälper det inte att bara byta högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Som tidigare nämnt så är det svårt att svara på. Om högtalaren fungerande innan bytet av display så har jag svårt att tro att det ska bero på mjukvaran då det bör vara samma. Mig veterligen så dessa telefoner inte så enkla att öppna och använder man sig av en reparatör som inte är auktoriserad av Samsung så är garantin hos Samsung förbrukad.

Allt kan ha hänt vid reparation så det kan vara allt från dålig flexkabel till skadat mainboard som är orsaken till problemet och så hjälper det inte att bara byta högtalaren.

Tack! Känns bra att ha lite mer kött på benen så jag har något att komma med om de skyller ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jkahbg:

Tack! Känns bra att ha lite mer kött på benen så jag har något att komma med om de skyller ifrån sig.

Ingen fara. När det kommer till oberoende reparatörer så kan man inte vara helt säker på att de använder original delar och av just den anledningen så brukar jag aldrig rekomenderar något annat än en auktoriserad verkstad.

Du kan alltid be dom testa med annat mainboard, dock så bör du tänka på om dom måste byta mainboard så försvinner allt innehåll på telefonen då det blir som ny telefon med nytt serienr.