Hur lång tid brukar det ta innan man kan börja använda sin fiber?
Hej, fick fibern installerad förra veckan. När jag kopplade in en router så möttes jag i webbläsaren av stadsnätets logga och att jag skulle ringa och beställa en tjänst från någon av tjänstleverantörerna.
Jag har ett mobilt bredband från telia så jag ringde direkt för att säga upp det. Visste såklart att de skulle försöka få mig att välja deras fiber, och då det har stått mellan telia (pga mycket bra pris i 12 månader) och Bahnhof så var det ett alternativ.
Jag tackade jag till erbjudandet då jag skulle slippa både uppsägningstid på det mobila samt startavgift på fiber. Just startavgiften känns som en väldigt dum grej och absolut en anledning till att inte välja telia kände jag, men då jag slapp den så var valet inte så svårt.
Några dagar senare får jag hem routern som skulle ingå, sätter i den och testar men det fungerar inte än. Jag såg att supporten var öppen i en halvtimme till och ivrig som jag var över min första fasta uppkoppling någonsin så var jag tvungen att ringa och fråga när det kan tänkas hoppa igång. "ikväll eller imorgon" blev svaret.
Men det hände inget under kommande dag så jag ringde igen dagen efter det. Fick svaret att det var försenat och jag skulle få det i mitten på februari nån gång. Jag frågade vad som var försenat då jag trodde att det i princip är ett knapptryck bort till att jag ska få det aktiverat och fungerande. Men något var försenat hos Telia menade han på grund av någon oklar anledning.
Jag tyckte det lät märkligt och ringde ännu en gång några timmar senare. Denna gång pratar jag med en person som ser att det står fel datum för leverans, det stod februari 2022. Så fick jag min tredje beställningsbekräftelse på mail med lite uppdaterad info, och han sa att det skulle fungera om 1-3 dagar.
Där är jag nu och väntar på att det ska fungera.
Personligen trodde jag att det gick mer eller mindre direkt att få igång det, kanske har fel? Eller är det bara att telia verkar ha rört ihop det på något sätt?
Ska bli spännande att se om startavgiften är med på fakturan nu, då det står i bekräftelsen på det jag har beställt att jag ska betala 399 i startavgift.
När ni har beställt bredbandsleverantör, hur lång tid tar det ungefär innan ni kan börja använda det?