Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

The following issue was resolved:

• The PS4 version of the game was sometimes installed from the PS4 game disc even after upgrading the disc version of a PS4 game to the PS5 version.

• This system software update improves system performance.

https://www.pushsquare.com/news/2021/02/ps5_firmware_update_2...

Vad kan tänkas menas med ”system performance”?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad kan tänkas menas med ”system performance”?

Raderat en sträng onödig kod? 😄

Permalänk

Fick hem min PS5 för några dagar sen och har varit som ett barn på julafton. Nu har dock första charmen gett sig och jag letar frenetiskt efter några nya spel att köra.

Har spelat igenom God Of War, efter det känns alla spel jag hittar antingen som gamla ps4-titlar.

Vad kör ni för något? Finns det några PS5-exclusives än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Fick hem min PS5 för några dagar sen och har varit som ett barn på julafton. Nu har dock första charmen gett sig och jag letar frenetiskt efter några nya spel att köra.

Har spelat igenom God Of War, efter det känns alla spel jag hittar antingen som gamla ps4-titlar.

Jag rekommenderar Immortals Fenyx Rising och Demons Souls om du vill få lite next gen-känsla.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Själv lirar jag Demons Souls, Hitman 3 och Days gone just nu.
Har God of War och Control på span men tänker bli "färdig" med mina 3 första titlar först.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Som ovanstående sa så rekommenderar jag verkligen Demon's Souls och Immortals Fenyx Rising. Väldigt snygga och underhållande spel!

Days Gone är alltid ett bra spel att köra om man inte har spelat det innan.

Permalänk

Kanske en något upprepande fråga, men fick precis hem min PS5 och känner att jag nog är i behov av en uppgradering av TVn. Hur har ni gjort, kör ni på monitor eller på TV? Och har ni någon pärla ni kan rekommendera? Har ögonen på shorturl.at/mIK38

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Kanske en något upprepande fråga, men fick precis hem min PS5 och känner att jag nog är i behov av en uppgradering av TVn. Hur har ni gjort, kör ni på monitor eller på TV? Och har ni någon pärla ni kan rekommendera? Har ögonen på shorturl.at/mIK38

Hade jag inte haft en oled redan så hade jag lätt köpt 55cx för 14k

Permalänk
Medlem

Sedan jag fick min på release så har jag spelat genom Demons Souls, Immortals, Sekiro, Cold War, Hitman 3 och runt 25% av Valhalla. Gemensamt för alla dessa titlar är ju då 60fps, nu igår drog jag igång Control och började på graphicsläget då det ser så förbannat bra ut med ray-tracing, trodde huvudet skulle trilla av, fasen vad fort man vänjer sig. Höll dock i för ville inte stänga av RT och efter någon timme eller två så hade hjärnan vant sig igen och det känns normalt, men vilken chock det blev.

Har tidigare när jag spelat PC alltid siktat på 144fps, men hoppet mellan 144-60fps är ju bra mycket mindre än 60-30fps.

Men nu sitter hjärnan på igen och jag kan njuta av Control med RT!
Riktigt bra spel förövrigt, rekommenderas för alla som har PS+!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Sedan jag fick min på release så har jag spelat genom Demons Souls, Immortals, Sekiro, Cold War, Hitman 3 och runt 25% av Valhalla. Gemensamt för alla dessa titlar är ju då 60fps, nu igår drog jag igång Control och började på graphicsläget då det ser så förbannat bra ut med ray-tracing, trodde huvudet skulle trilla av, fasen vad fort man vänjer sig. Höll dock i för ville inte stänga av RT och efter någon timme eller två så hade hjärnan vant sig igen och det känns normalt, men vilken chock det blev.

Har tidigare när jag spelat PC alltid siktat på 144fps, men hoppet mellan 144-60fps är ju bra mycket mindre än 60-30fps.

Men nu sitter hjärnan på igen och jag kan njuta av Control med RT!
Riktigt bra spel förövrigt, rekommenderas för alla som har PS+!

Haha, känner igen mig i den chocken. Gick från Ghost of Tsushima i 4k60fps till Bloodborne som ska vara 30fps men kändes som 10...

Har nu spelat TLOU2 på 30 och det gick ändå helt OK, men OJ vilken skillnad 60 gör på de spel som erbjuder det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Haha, känner igen mig i den chocken. Gick från Ghost of Tsushima i 4k60fps till Bloodborne som ska vara 30fps men kändes som 10...

Har nu spelat TLOU2 på 30 och det gick ändå helt OK, men OJ vilken skillnad 60 gör på de spel som erbjuder det!

Det kan jag verkligen tänka mig! Bloodborne har ju proble med framepacing så där är det ju dubbelpannkaka, det blir 30fps endast och de frames som kommer går inte ens i jämn takt. Vet inte om jag skulle klara av att spela Bloodborne igen faktiskt, har klarat det 4 gånger under åren men hoppas verkligen på en remaster i 60fps på PS5, vore en dröm.

Här går att läsa mer om Bloodbornes framepacing problem: https://www.playstationlifestyle.net/2015/03/24/bloodborne-ps...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv

Jag upplever vad jag tror är framepacing problem ihop med 30 FPS i i raytracingläget i Control. Kändes inte helt okej i performanceläget så blir att prova OC utgåvan igen. Men där kan jag spela mellan 90 till uppåt 240Hz samtidigt. Ingen raytracing där dock, 1080Ti.

Snyggt med RT på men kommer välja 60Hz istället, eller invänta optimering. DF har släppt en benchmark video som jag inte sett ännu men hoppas Remedy kan klämma ur lite mer ur PS5an.

Permalänk
Inaktiv

Spelar just nu horizon zero dawn och när jag startade spelet märkte jag att det inte kändes lika skönt som the last of us 60 fps. Men det var ändå okej, mycket bättre än tlou 30 fps som var så hemskt att jag omedelbart gick tillbaka till 60fps.

Skulle aldrig få för mig att lira bloodborne 30 fps hoppas verkligen det kommer en 60 fps version längre fram.

Permalänk
Medlem

Något bra bilspel till ps5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuLLaNet:

Det har väl inte hunnits släppas så mycket ännu. Destruction AllStars släpptes ju i veckan och är månadens gratisspel om du har PS+ men jag vet inte om det är den typen av bilspel du är ute efter. DIRT 5 släpptes i december och det nya Gran Turismo är väl tänkt att släppas senare i år men jag tror inte dom har gått ut med ett exakt datum ännu.

Annars har du ju alla PS4-bilspel också som borde fungera på PS5.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuLLaNet:

Nu vet jag inte hur/om Wreckfest fungerar till PS5 men det är ett av mina favoritspel på PC. Kan vara värt en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Jag köpte en 65"Q80 men har inte fått tag på ett PS5 än x)

Permalänk
Medlem

Alltså Control, vilket jäkla bra spel! Körde det aldrig på 4:an men köpte det (tyvärr på BF-rean) innan PS5-patchen och testade det då men vilken jäkl skillnad i 60 fps. Visst, det är mycket snyggare i grafikläget och RT men 30 fps är en riktigt speldödre. Dessutom ser det riktigt bra ut även utan RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

känner att jag nog är i behov av en uppgradering av TVn. Hur har ni gjort, kör ni på monitor eller på TV?

Ångrar inte en sekund min uppgradering från Samsung QLED till LG CX OLED.
Om bara dom lat japanerna kan släppa en fw som ger stöd för vrr så vore jag glad. Fattar inte att det fanns med vid release. Dom hintade ju om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Alltså Control, vilket jäkla bra spel! Körde det aldrig på 4:an men köpte det (tyvärr på BF-rean) innan PS5-patchen och testade det då men vilken jäkl skillnad i 60 fps. Visst, det är mycket snyggare i grafikläget och RT men 30 fps är en riktigt speldödre. Dessutom ser det riktigt bra ut även utan RT.

Tycker faktiskt grafiken är rätt dålig? Människorna ser riktigt illa ut.

Dock 60 fps alla dagar före 30 fps.

Precis börjat spela. Kanske växer.. blev kul när man kunde börja kasta saker.

Permalänk
Medlem

Jo, men inget som stör (för mig) iom att det bara är i cut scenes dom syns. Annars är allt väldigt förstörbart och fysiskt. Skjuter man på en sak så bara inte förstörs den utan det den träffar och t.ex. bordet saken stod på.
Men sånt är sekundärt för mig. Ett bra spel är bra utan grym grafik. Ett dåligt spel kan vara snyggt och ett bra spel kan se fult ut. Control tycker jag har en grymt bra känsla och stämning. Game play är också bra och balanserat. Tycker lätt det är ett av dom bättre spelen på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jo, men inget som stör (för mig) iom att det bara är i cut scenes dom syns. Annars är allt väldigt förstörbart och fysiskt. Skjuter man på en sak så bara inte förstörs den utan det den träffar och t.ex. bordet saken stod på.
Men sånt är sekundärt för mig. Ett bra spel är bra utan grym grafik. Ett dåligt spel kan vara snyggt och ett bra spel kan se fult ut. Control tycker jag har en grymt bra känsla och stämning. Game play är också bra och balanserat. Tycker lätt det är ett av dom bättre spelen på länge.

Som sagt, spelet växer

Permalänk

Har det hänt någon av er att PS5 ger ifrån sig 3 snabba “beep“ när ni startar den med handkontrollen? Beepen låter som när man trycker på eject-knappen på konsolen utan att det sitter en skiva i. Det händer mig slumpmässigt. Inga felkoder eller meddelanden, konsolen fungerar som den ska.

Permalänk
Skrivet av PriPPs123:

Har det hänt någon av er att PS5 ger ifrån sig 3 snabba “beep“ när ni startar den med handkontrollen? Beepen låter som när man trycker på eject-knappen på konsolen utan att det sitter en skiva i. Det händer mig slumpmässigt. Inga felkoder eller meddelanden, konsolen fungerar som den ska.

För mig blippar det en gång bara.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PriPPs123:

Aldrig hänt, beeper en gång.

Permalänk
Inaktiv

Började tillslut spela Ghost of Tsushima i helgen (eller ja, andra gången, kom av mig redan i början vid lanseringen) och spelet fungerar riktigt härligt på PS5 jämfört med PS4 Pro. Instämmer i den positiva kritiken att spelet skulle kunna vara en lanseringstitel för PS5.

Petat in ett par timmar idag så hoppas verkligen att jag inte kommer av mig igen. Minns inte riktigt vad som kom emellan förra året ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Jag gick ifrån en 2017/2018 Qled 7 serie till en Oled CX65" är tog nöjd med den, 120FPS läget i Cod CW är underbart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Började tillslut spela Ghost of Tsushima i helgen (eller ja, andra gången, kom av mig redan i början vid lanseringen) och spelet fungerar riktigt härligt på PS5 jämfört med PS4 Pro. Instämmer i den positiva kritiken att spelet skulle kunna vara en lanseringstitel för PS5.

Petat in ett par timmar idag så hoppas verkligen att jag inte kommer av mig igen. Minns inte riktigt vad som kom emellan förra året ens.

Riktigt bra spel. Var nära på att köpa ett nytt PS4pro bara för att spela det spelet, men är nöjd att jag väntade Dock klar med spelet tror det tog runt 52 timmar för mig att ta Platinum trophy i spelet.

Och nu håller jag på att spela igenom Days Gone igen, ojojoj vilket lyft ifrån 30 till 60fps gör. Känns som ett helt nytt spel. Fortfarande lika roligt om inte roligare nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Riktigt bra spel. Var nära på att köpa ett nytt PS4pro bara för att spela det spelet, men är nöjd att jag väntade Dock klar med spelet tror det tog runt 52 timmar för mig att ta Platinum trophy i spelet.

Och nu håller jag på att spela igenom Days Gone igen, ojojoj vilket lyft ifrån 30 till 60fps gör. Känns som ett helt nytt spel. Fortfarande lika roligt om inte roligare nu.

Förståeligt, spelet var snyggt även på PS4 men än bättre på PS5. Snyggare och snabbare. Hade min första krasch i spelet igår, annars har det fungerat riktigt fint med. Tar mig sakta genom spelvärlden, undersöker allt och bockar till alla som bockar framför mig. Lutar starkt åt platinum även här.

Verkligen, jag spelade Days Gone vid lanseringen på Pro och ofta gick spelet neråt 20 FPS. Känns som ett nytt spel på PS5 i mitt tycke. Kommer bli en tredje genomspelning vid något lämpligt tillfälle. Plockade Platinum redan 2019 men har kommit en del trophies sedan dess.

Hoppas verkligen man fortsätter och förbättrar PS4 spel för PS5.

Permalänk
Medlem

Crash Bandicoot 4 PS5 uppgradering kommer 12 mars. Gratis uppgradering, 4k 60 fps. Använder även sig av adaptiv triggers och 3D audio.

För de som är intresserade kommer även spelet på Switch samma datum. Senare i år släpps det även på PC genom Blizzard launcher.

https://blog.activision.com/crash-bandicoot/2021-02/Crash-Ban...