Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Ok pris på Playstation Plus basabbonemang (Essential) - 490kr (Kostar 620:- i PS Store).
För er som inte köpt denna variant förut så det alltså en fysisk kod som ni får hem och sedan löser in på ert PSN-konto.

https://www.dustinhome.se/product/5010989266/psn-plus-card-12...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1845368

Permalänk
Medlem

Behöver råd. Köpte en PS5 med FIFA 23 från Netonnet och den var DOA. Hamnade i en boot loop med diverse frysningar redan innan konsolen var konfigurerad.

Misstaget jag gjorde var att kontakta Sony istället för Netonnet, eftersom att Netonnet hänvisade till dem. Nu är den påväg till Sony för reparation men när jag läser igenom deras mail så står följande:

"Vi strävar efter att skicka tillbaka din PlayStation-produkt (eller en renoverad ersättningsprodukt) inom 15 dagar från det att vi tar emot den, men du kan spåra status för din retur när du vill genom att klicka på länken högst upp i meddelandet."

Jag är inte intresserad av att få tillbaka en renoverad ersättningsprodukt, jag har precis betalat 7000 kr för en sprillans ny PS5. Vad hade ni gjort? Kan jag utnyttja ångerrätten till Netonnet efter jag fått tillbaka den från reparation hos Sony?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag är inte intresserad av att få tillbaka en renoverad ersättningsprodukt, jag har precis betalat 7000 kr för en sprillans ny PS5. Vad hade ni gjort? Kan jag utnyttja ångerrätten till Netonnet efter jag fått tillbaka den från reparation hos Sony?

Har du redan skickat den så lär du inte kunna göra så mycket mer.
Annars hade det varit bättre att bara åka till fysiskt butik och krävt en ny.
Netonnet verkar dock ha riktigt dålig kundservice. Antar att du chattade med någon och fick information som är mest fördelaktig för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Behöver råd. Köpte en PS5 med FIFA 23 från Netonnet och den var DOA. Hamnade i en boot loop med diverse frysningar redan innan konsolen var konfigurerad.

Misstaget jag gjorde var att kontakta Sony istället för Netonnet, eftersom att Netonnet hänvisade till dem. Nu är den påväg till Sony för reparation men när jag läser igenom deras mail så står följande:

"Vi strävar efter att skicka tillbaka din PlayStation-produkt (eller en renoverad ersättningsprodukt) inom 15 dagar från det att vi tar emot den, men du kan spåra status för din retur när du vill genom att klicka på länken högst upp i meddelandet."

Du kan ju okså försöka att se en posetiv grej med att kanske få en renoverad PS5.
Och det är att förhoppningsvis har någon mycket mer kunig person kollat och tästat den så att den garanterat fungerar. Till skilnad från de som sitter och monterar enheten i fabrikerna som kanske bryr sig mindre om det.

Även om du gått genom netonet så hadde de bara skikad den till sony, vilket bara hadde blivit en extra person i ledet som kan krongla. För de har rätt att försöka laga din prudukt innan du kan "kräva" en ny.
De flästa stora företagen säljare och tillverkare gör så, sälv ringer jag LG om tvin går sönder och Lenovo om datorn kronglar då de är de som håller i garantin och inte Elgiganten.

Inte just PlayStation, men ändå typ samma situation som du har.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671249-reklamation-xb...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag tolkar det som att du redan fått den ivägskickad? Jag skulle då isåfall vända mig till Sony och kräva att de gör en DOA på den så att de omgående skickar ut en ny. Detta är ju inte riktigt en garantigrej kan jag tycka utan den har ju faktiskt varit trasig sedan dag 1. Det är faktiskt skillnad. Det hade varit annorlunda om du haft den i 5 månader som en annan person länkade till. Länken tycker jag dock inte är relevant för dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du kan ju okså försöka att se en posetiv grej med att kanske få en renoverad PS5.
Och det är att förhoppningsvis har någon mycket mer kunig person kollat och tästat den så att den garanterat fungerar. Till skilnad från de som sitter och monterar enheten i fabrikerna som kanske bryr sig mindre om det.

Även om du gått genom netonet så hadde de bara skikad den till sony, vilket bara hadde blivit en extra person i ledet som kan krongla. För de har rätt att försöka laga din prudukt innan du kan "kräva" en ny.
De flästa stora företagen säljare och tillverkare gör så, sälv ringer jag LG om tvin går sönder och Lenovo om datorn kronglar då de är de som håller i garantin och inte Elgiganten.

”Typ samma”? Nej. En DOA är inte detsamma som ett garantiärende.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du redan skickat den så lär du inte kunna göra så mycket mer.
Annars hade det varit bättre att bara åka till fysiskt butik och krävt en ny.
Netonnet verkar dock ha riktigt dålig kundservice. Antar att du chattade med någon och fick information som är mest fördelaktig för dem.

Skrivet av Mega-Dark:

Skrivet av Specias:

Jag tolkar det som att du redan fått den ivägskickad? Jag skulle då isåfall vända mig till Sony och kräva att de gör en DOA på den så att de omgående skickar ut en ny. Detta är ju inte riktigt en garantigrej kan jag tycka utan den har ju faktiskt varit trasig sedan dag 1. Det är faktiskt skillnad. Det hade varit annorlunda om du haft den i 5 månader som en annan person länkade till. Länken tycker jag dock inte är relevant för dig dock.

Tack för svar. Det är korrekt att den redan är ivägskickad så det finns ingen "återvändo" med serviceärendet hos Sony. Ska ringa dem på måndag och försöka kräva en helt ny enhet.

Men visst skulle jag kunna utnyttja ångerrätten hos Netonnet trots att enheten har varit inne på reparation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Tack för svar. Det är korrekt att den redan är ivägskickad så det finns ingen "återvändo" med serviceärendet hos Sony. Ska ringa dem på måndag och försöka kräva en helt ny enhet.

Men visst skulle jag kunna utnyttja ångerrätten hos Netonnet trots att enheten har varit inne på reparation?

Nja, du har rätt att undersöka varan under 14 dagar.
Att du nu skickat den vidare blir en juridisk fråga som måste prövas.
Men med tanke på att du ändå inte har produkten tillgänglig så räknas det som "fel på varan"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem

Kolla PS-apppen! nu är PS Stars här.

Man verkar kunna få poäng för att skaffa PSN-cash. Måste man göra det via appen då eller fungerar Get gifted tror ni? Är ju iofs omöjligt numera att hinna köpa via Get gifted om man inte betalar för någon påminnelsetjänst.
Men är det alltså så att om man köper 200kr + 50kr PSN cash via appen så får man 6250p och kan lösa in detta mot Hades utan att använda sin cash?

Edit. Ok tydligen får man bara poäng som ps-plus medlem. Eftersom jag inte är det i Sverige där jag köper alla spelen så missar jag därmed detta. Aja, då slipper jag bry mig.

Hoppas nu bara inte att detta tar över helt och att PSN reorna blir sämre framöver. Har ont om tid och litet intresse i att installera och spela spel jag inte är intresserad av bara för att samla på 3D-klistermärken eller lite småpoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Men är det alltså så att om man köper 200kr + 50kr PSN cash via appen så får man 6250p och kan lösa in detta mot Hades utan att använda sin cash?

Som jag fattat det så får du poäng för varje krona du handlar för.
1kr ger 1 poäng. När du har 1250 poäng så kan du växla in det mot 50kr, eller 15000 poäng för Sekiro.
Efter 24 månader så nollställs dom poäng du samlat ihop.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

⛑👀Hallå allihopa! Om någon av er EJ har PS Plus och skaffat PSN-krediter via PSN mobilappen och ni FÅR poäng så vill jag GÄRNA veta detta tack!! 🙏

Skrivet av Mono:

Som jag fattat det så får du poäng för varje krona du handlar för.
1kr ger 1 poäng. När du har 1250 poäng så kan du växla in det mot 50kr, eller 15000 poäng för Sekiro.
Efter 24 månader så nollställs dom poäng du samlat ihop.

Vart har du sett 1kr = 1p?
Men det kanske stämmer…

Här står det massa att läsa i FAQ:en: https://www.playstation.com/sv-se/playstation-stars/

”Det finns två sätt att få poäng i PlayStation Stars:

1. Klara en kampanj som ger dig poäng.

2. Var PlayStation Plus-medlem* och få poäng för kvalificerade köp på PlayStation Store.
PlayStation Plus-villkor gäller.”

Saxade PSPlus vilkor:
”Poäng” syftar på poäng som ges till medlemmar när de fullföljer kvalificerade kampanjer och/eller gör kvalificerade köp. Det innefattar även poäng som tillhandahålls av PlayStation Stars på annat sätt.

5. Poäng och samlarobjekt – allmänna regler

5.1. För att få poäng och samlarobjekt måste du vara inloggad på ditt konto för PSN när du deltar i och fullföljer en kvalificerad kampanj eller genomför ett kvalificerat köp. Det går inte att lägga till poäng och samlarobjekt efter det, så se till att vara inloggad på rätt konto innan du startar kampanjen eller genomför köpet.

5.2. Du kan inte hämta poäng från kvalificerade köp du gjorde innan du gick med i PlayStation Stars, och inte heller från kvalificerade kampanjer och köp som fullföljts med ett konto för PSN som inte är kopplat till ditt medlemskap.

5.3. Poäng har inget pengamässigt inlösenvärde och kan inte växlas mot pengar.

5.4. Du får poäng till ditt PlayStation Stars-konto efter att du fullföljt den kvalificerade kampanjen eller genomfört det kvalificerade köpet.”

—————-
Enligt appen får man (bara om man är PSPlusmedlem??) 1250p för varje 50kr-påfyllning och alltså 5000p för 200kr.
(Nu pratar jag alltså inte om att betala med kopplat bankkort)
Men detta är kanske en tillfälllig kampanj??

Kan någon förklara för en treåring 👶

Permalänk
Medlem

Aha, så 200kr och 50kr är alltså BELÖNINGAR man kan få om man har 1250p eller 5000p.
Då hajar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Aha, så 200kr och 50kr är alltså BELÖNINGAR man kan få om man har 1250p eller 5000p.
Då hajar jag.

Jo det var så jag uppfattade det hela. Jag handlade för 48:- och fick 48 poäng för det köpet.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition
399 kr + frakt
https://cdon.se/spel/marvel-s-spider-man-miles-morales-ultima...

slutsåld men bevakning

Permalänk
Medlem

Dying Light 2 Stay Human (PS5)
199 kr
https://www.amazon.se/dp/B09HQW6PHJ/

Mortal Kombat 11 Ultimate (Playstation 5) (PS5)
199 kr
https://www.amazon.se/dp/B098RCZZC7/

SIFU: Vengeance Edition - PS5
349 kr
https://www.inet.se/produkt/6336703/sifu-vengeance-edition-ps...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Dying Light 2 Stay Human (PS5)
199 kr
https://www.amazon.se/dp/B09HQW6PHJ/

Mortal Kombat 11 Ultimate (Playstation 5) (PS5)
199 kr
https://www.amazon.se/dp/B098RCZZC7/

SIFU: Vengeance Edition - PS5
349 kr
https://www.inet.se/produkt/6336703/sifu-vengeance-edition-ps...

Tackar bevakat det liret några dagar blev ett köp. Finns på stadsbiblioteket i Umeå för lån också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Konsolgrävare

Release 26 Januari 2023

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

2500!!!????!!!!???????

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja det var ju inte gratis direkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först arkham och nu a plague tale requim. Låsta till 30 fps på PS5 inget performance mode.

Utvecklingen börjar gå bakåt

Permalänk
Medlem

Dags för PS5 Pro som det ryktas om 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Först arkham och nu a plague tale requim. Låsta till 30 fps på PS5 inget performance mode.

Patetiskt. Och här sitter jag och letar efter en 120hz-TV..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Dags för PS5 Pro som det ryktas om 🥳

Det ryktas ingenting om något PS5 Pro.

Kontrollen var jäkligt dyr, men förväntat att den skulle kosta en rejäl slant extra jämfört med Xbox Elite 2-kontrollen.

Förhoppningsvis håller den högre kvalitet i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/CallistoTheGame/status/158251020189829939...

The Callisto Protocol kommer iaf ha ett performanceläge med 60 FPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det ryktas ingenting om något PS5 Pro.

Kontrollen var jäkligt dyr, men förväntat att den skulle kosta en rejäl slant extra jämfört med Xbox Elite 2-kontrollen.

Förhoppningsvis håller den högre kvalitet i alla fall.

https://wololo.net/2022/10/17/rumor-ps5-pro-devkits-might-alr...

Du får nog utöka dina kanaler för rykten 🤭

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare upp till utvecklarna om dom vill lägga tid och energi på optimering och olika modes. Det finns ju massvis med spel till PS5:an (och XBox Series konsolerna) som har flera modes, så det är ju inte som att det är omöjligt på nåt sätt. A Plague Tale Requiem verkar tyvärr vara väldigt dåligt optimerat på alla plattformar, inklusive PC. Tyvärr så håller det ju sig inte ens till stabila 30fps på PS5:an. Får hoppas på en patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Jag spelar bara med DS4 så ofta det går. Men har börjat märka att jag trots allt får lite ont mitt på handlovarna ändå.
Men Dual Sense är för stor, även om det förstås är lite av en vanesak. Dock ogillar jag den ändå så pass mycket att det inte är värt det för min del, utan jag väntar på att det ska komma en förbättrad Sense. Har ändå inte råd med PS5-spel och har massor av PS4-spel att köra eller kör oftast bara PS4-versionerna av spelen för att kunna använda mig av DS4 så mycket som möjligt.

- Tjockleken på Sense gör att analoga spakarna hamnar för högt (rakt upp, utåt kontrollen) vilket gör att man får ont i tummarna av att hålla tummarna spända uppåt som om man höll i en tjock burk typ.
- Ogillar starkt den svampiga D-paden på Sense som gnisslar och har sig (kan dock vara ett måndagsex).
- PS-, Options- och Share-knapparna är för små och svåra att nå och osköna att trycka på.
- Haptic Feedback känns bara som en gimmick då det är spelets ljudeffekter som omvandlats till vibrationer men dessa är irriterande.
- L2 och R2 är tyngre att trycka ned (även med avstängt motstånd/trigger intencity) så man får träningsvärk i pekfingrarna.
- Vanliga vibrationen är för högt pitchad och kittlar mina händer och skär sig med spelen. Jämför tex när man rider på hästen i TLoU Part 2 med DS4/Sense. Föredrar dovare vibrationerna i DS4 och tidigare Dual Shocks.
- Batteritiden är otroligt nog sämre än på DS4 (jag har dock ett laddställ)
- Lite för tung vikt

Hade hellre sett en Dual Sense Slim Legacy Edition:
+ Mera slimmad Sense
+ Ingen Haptic Feedback eller motstånd i L2 och R2.
+ Liknande dova vibration som i DS4
+ Samma precisa D-pad som i DS4
+ Större och bättre PS-, Options- och Shareknappar som är lättare att trycka på
+ Lägre vikt
+ Bättre batteri

Håller med om allt, för mig är dock största problemet att den är så stor tror jag, behöver stretcha händerna onödigt mycket i vissa online spel, vilket gör att jag jag blir öm/får ont i handleden efter en längre sess. Tycker det är konsigt att det inte finns någon 3rd party kontroll när det ändå har varit rätt så många som klagat på denna.

Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2022/10/19/silent-hill-2-remake-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Öltorp:

Trist men de kanske läggs in i efterhand. Har ju gjorts i andra lir. Alla spel numera släpps som early access så man ska aldrig köpa spel vid lansering.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x