Följ Black Week på SweClockers

Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Vad som är "next gen" blir allt otydligare. OM PS6 har bakåtkompabilitet med PS4 och PS5, och OM PS6-spel också kommer till PS5 Pro, varför är då inte PS5 Pro next gen? Varför blir inte PS5 Pro PS6 och PS6 PS7?

Det flyter ju ihop allt mer. En ny konsol blir som att köpa nytt grafikkort i datorn.

Nja, egentligen inte. "Next Gen" används i PR (skit)snack väldigt mycket för att bygga hype. Det enda som egentligen är "Next Gen" (Nästa Generation) oavsett vilken hårdvara det rör sig om är sånt (som tillhör en ny generation) som inte släppts än. Allt som är släppt (och släpps) och tillhör samma generation är ju nuvarande generation (Current Gen). Såvida det inte är äldre än det senaste som finns på marknaden, då är det som i PS4:an fall förra generationen (Last Gen). Pro modellerna är ju en mid gen upgrade, vilket jag själv tycker är lite onödigt, men det tycker inte alla. Men det kanske är ett försök att inte hamna för långt efter PC, då hårdvarugenerationerna är betydligt kortare där.

Permalänk
Medlem

Could the PS5 last 8 or 9 years as Sony’s flagship console platform?
https://www.youtube.com/watch?v=QzCkpTE0bM0&t=4606s

Permalänk

Väldigt trevlig nyhet. Har spelat mycket Dead rising genom åren. Jag hoppas bara att de gör så att klockan blir frivillig.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Libra-75:

Nja, egentligen inte. "Next Gen" används i PR (skit)snack väldigt mycket för att bygga hype. Det enda som egentligen är "Next Gen" (Nästa Generation) oavsett vilken hårdvara det rör sig om är sånt (som tillhör en ny generation) som inte släppts än. Allt som är släppt (och släpps) och tillhör samma generation är ju nuvarande generation (Current Gen). Såvida det inte är äldre än det senaste som finns på marknaden, då är det som i PS4:an fall förra generationen (Last Gen). Pro modellerna är ju en mid gen upgrade, vilket jag själv tycker är lite onödigt, men det tycker inte alla. Men det kanske är ett försök att inte hamna för långt efter PC, då hårdvarugenerationerna är betydligt kortare där.

Okej. Men ”next gen” används också nu den nuvarande generationen. Lite förvirrande men ganska vanligt.

Tycker min poäng är tydlig oavsett vilket epitet man använder för hårdvaran. Om vi extrapolerar utvecklingen några år framåt blir det mer oklart. En ny generation är inte längre ett definitivt brott med den gamla generationen. Vad en ny konsol-generation innebär har ju ändrats rejält sedan N64 och PS1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Okej. Men ”next gen” används också nu den nuvarande generationen. Lite förvirrande men ganska vanligt.

Tycker min poäng är tydlig oavsett vilket epitet man använder för hårdvaran. Om vi extrapolerar utvecklingen några år framåt blir det mer oklart. En ny generation är inte längre ett definitivt brott med den gamla generationen. Vad en ny konsol-generation innebär har ju ändrats rejält sedan N64 och PS1.

Ja, precis. Men som jag sa är det mest PR snack för att bygga hype kring en produkt. Det låter coolare än att kalla PS5:an "Current Gen", som den egentligen är.

Ja, med den här generationen så har det varit ovanligt lång tid som spelen släpps i stor utsträckning på både nuvarande och förra generationens konsoler. Det har skett förut också, men inte under så lång tid som nu. Jag vet inte vad orsakerna är, men det kan bero på mycket. Allt från att man vill mjölka sina kunder så mycket man kan till att det var ett speciellt världsläge (pandemi m.m.) när konsolen (PS5) skulle släppas. Generationerna i sig har dock varit ungefär lika långa hela tiden, d.v.s. nånstans runt 7 år, bara att det kanske känns luddigare nu.

Permalänk
Medlem

Dragon's Dogma 2 Title Updates 6.27.2024
...
Fixing issues around CPU overload in certain situations.*

[PlayStation®5 / Xbox Series X|S]
Adding option to change graphics settings to high/low. *
Adding option to turn 120Hz output on/off. **

*Frame rates in areas with a lot of NPCs, such as town centers, should be improved.
In addition, turning the graphics settings to low should further improve frame rates.
Players on Steam can achieve the same results from changing their graphics settings.
Further frame rate improvements are planned for future updates as well.
**If your monitor supports 120Hz output, turning this on may make the game display more smoothly. This setting does not guarantee 120 fps.
https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/topics/update/

ELDEN RING - Calibration Update 1.12.2
Attack and damage negation curve scaling of the Scadutree Blessing have been revised.
...
https://en.bandainamcoent.eu/elden-ring/news/elden-ring-calib...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Väldigt trevlig nyhet. Har spelat mycket Dead rising genom åren. Jag hoppas bara att de gör så att klockan blir frivillig.

Tune in on July 1, 3pm PT for CAPCOM NEXT - Summer 2024, a 25-min event sharing info on 3 titles!

First details on @DeadRising Deluxe Remaster!
News on @Kunitsu_Gami: Path of the Goddess.
A look at RESIDENT EVIL 7 biohazard for iPhone/iPad/Mac.

- This event will not include any updates on Monster Hunter Wilds.
- The program will run for 25 minutes.
- Date and time of the event may change without notice.
- This event will include updates on games with age restrictions.

2 juli 2024 00:00 blir det svensk tid

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2024/06/27/concord-beta-dates-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror MS kommer integrera Xbox i precis allt, så att du kommer få samma spelupplevelse i alla möjliga enheter.
Sony däremot?

Xbox Gaming Coming to Amazon Fire TV: Play More Games, No Console Needed
https://news.xbox.com/en-us/2024/06/27/xbox-cloud-gaming-amaz...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en fråga gällande spelköp.

Jag köpte ett spel för fullpris hos power för 1 vecka sedan, sedan hittade jag samma spel 300kr billigare hos annan återförsäljare. Kan man då lämna tillbaka det spelet hos power, eller kommer Power kunna se att spelet är köpt hos någon annan trots att de är 100% identiska?

Jag är lite tveksam eftersom det finns ju strekkoder på baksidan av varjefodral och jag har märkt att vissa återförsäljare skannar dessa streckkoder vid salu/returer. Är det personliga streckkoder, eller bara för att visa vad för produkt det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har en fråga gällande spelköp.

Jag köpte ett spel för fullpris hos power för 1 vecka sedan, sedan hittade jag samma spel 300kr billigare hos annan återförsäljare. Kan man då lämna tillbaka det spelet hos power, eller kommer Power kunna se att spelet är köpt hos någon annan trots att de är 100% identiska?

Jag är lite tveksam eftersom det finns ju strekkoder på baksidan av varjefodral och jag har märkt att vissa återförsäljare skannar dessa streckkoder vid salu/returer. Är det personliga streckkoder, eller bara för att visa vad för produkt det är?

Det beror på vad det är för spel och om det är import från andra köpstället.
Du får kolla data på gamefaqs, hur många versioner det finns.

Vi kan ta Atlas Fallen t.ex.
https://gamefaqs.gamespot.com/pc/378345-atlas-fallen/data
Det finns 6 olika EU-versioner, alltså sex olika barcodes.

Normalt är att det är standard/nordic i svenska butiker, men t.ex. spelbutiken, amazon kan man få import ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det beror på vad det är för spel och om det är import från andra köpstället.
Du får kolla data på gamefaqs, hur många versioner det finns.

Vi kan ta Atlas Fallen t.ex.
https://gamefaqs.gamespot.com/pc/378345-atlas-fallen/data
Det finns 6 olika EU-versioner, alltså sex olika barcodes.

Normalt är att det är standard/nordic i svenska butiker, men t.ex. spelbutiken, amazon kan man få import ibland

Men om vi utgår av att båda versionerna är nordic med svenskt text, då kan jag utan problem bara lämna tillbaka den ena hos power trots att den inte är köpt där? eftersom det är 100% identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Men om vi utgår av att båda versionerna är nordic med svenskt text, då kan jag utan problem bara lämna tillbaka den ena hos power trots att den inte är köpt där? eftersom det är 100% identiska.

Nja om det är obruten förpackning får du returnera den där du köpte det ifrån om de tillåter återköp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Teoretiskt ja. Juridiskt nej.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Start your free trial of Dragon's Dogma 2
Before you begin the trial, create your Arisen & Main Pawn in the free Dragon's Dogma 2 Character Creator & Storage, so you can fully dedicate the trial to your adventures.
Play Dragon's Dogma 2 free for up to two hours during this campaign.
PlayStation®5: June 28 2024 0:00~July 17 2024 23:59 (PDT)
https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/topics/trial/

Permalänk
Medlem

This game is far from undead, as this new version has been brought back to life with Capcom’s RE Engine, bringing improved graphics, revamped lighting and shadows, and character models at up to 4K resolution and 60 FPS.
Dead Rising Deluxe Remaster comes with a host of adjustments and quality-of-life changes to make this updated version of the game sing on new platforms. Here’s a quick list of a few below.
The ability to move while aiming
Improved controls and UI
Beautify your photos with filters
Auto-save functionality keeps your progress up to date. Manual saves are also supported
All NPC and survivor interactions are fully voiced
…and more
Digital launch on September 19.

Permalänk
Konsolgrävare

Ute nu!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Amazon UK säljer ut för er som inte fick tag i collectors.

Resident Evil Village Steel Book Edition (PS5) - £20.73
https://www.amazon.co.uk/Resident-Evil-Village-Steel-Book/dp/...

ca 465 SEK med frakt, tull och svensk moms (PostNords tillkommande deklarationsavgifter vet jag inte)
Edit:
Använde Tullverkets kalkylator för att räkna ut, kanske är billigare i verkligheten när man checkar ut från Amazon då de bör redovisa svensk VAT mm så inte hundra på att summan ovan från tullen stämmer.

Permalänk
Medlem

Dead Space Digital Deluxe för 349 kr på PS Store. Svår att hitta länken utan att googla, vanliga versionen kostar 899 på PS Store av någon anledning.

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP0006-PPSA03846_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Dead Space Digital Deluxe för 349 kr på PS Store. Svår att hitta länken utan att googla, vanliga versionen kostar 899 på PS Store av någon anledning.

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP0006-PPSA03846_...

Vanliga versionen var nedsänkt till 315 kr men togs bort från rean i förrgår av någon anledning. Vanliga har varit nere på 315 kr innan så om man inte vill ha just Digital Deluxe versionen kan man nog få det för samma eller lägre pris längre fram. Spelet finns även på EA Play men klart roligare att äga spelet själv kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vanliga versionen var nedsänkt till 315 kr men togs bort från rean i förrgår av någon anledning. Vanliga har varit nere på 315 kr innan så om man inte vill ha just Digital Deluxe versionen kan man nog få det för samma eller lägre pris längre fram. Spelet finns även på EA Play men klart roligare att äga spelet själv kanske.

PS Store är rena rama rånet.
Lägsta pris för Gamepass prenumeranter på Dead Space Deluxe och Need for Speed Unbound Palace var 95 kr.