Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker inte det representerar eller är relevant till konsoler öht.

Majoriteten här spelar endast på PC så då kommer digital försäljning ligga på nästan 100% iaf och frågan var inte specifikt ställd till folk som spelar på konsol.

Läser man kommentarerna så är det i stort sett digitalt på PC och fysiskt på konsol som gäller.

Hatar varje gång folk länkar den här, skeva nummer som inte stämmer på försäljningen av endast spel.

Omröstningen borde rimligtvis handla om just konsolspel då det så vitt jag inte går att köpa fysiska PC-spel. Sedan kanske många som röstat missuppfattat det men frågan i sig förutsätter att fysiska exemplar är ett alternativ.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det står klart och tydligt på hemsidan att vinnaren/vinnarna kontaktas senast 7/11 och eftersom man kan anmäla sig ända fram till 30/10 så lär inga utskick dyka upp innan dess. 🙂

"Du har till och med 30 oktober på dig att gå med i utlottningen. Vi kontaktar vinnarna senast den 7/11! Lycka till! <3"

Hade varit bra att veta innan 7'e om man är med och kan köpa denna, om man ska avboka vanliga Pro.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

De kommer optimera spelen för vanliga PS5. Kraften som "blir över" på PS5 Pro kommer användas till att köra Quality mode i 60 fps och raytracing.

Det är exakt det jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Omröstningen borde rimligtvis handla om just konsolspel då det så vitt jag inte går att köpa fysiska PC-spel. Sedan kanske många som röstat missuppfattat det men frågan i sig förutsätter att fysiska exemplar är ett alternativ.

Går fortfarande köpa "fysiska" spel, t.ex. så köpte jag Cyberpunk 2077 till PC på inet då de sålde ut för 199kr, man fick fodral och allt sånt men en kod ist för disk.

Det är väldigt många som bara spelar på PC som har röstat.

Baldur's Gate 3 Deluxe Edition kan man köpa fysiskt man får en CD key och installer på disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Omröstningen borde rimligtvis handla om just konsolspel då det så vitt jag inte går att köpa fysiska PC-spel. Sedan kanske många som röstat missuppfattat det men frågan i sig förutsätter att fysiska exemplar är ett alternativ.

Sonys egna siffror är 70 % digitalt (maj 2024). En siffra som låg på 15% i 2015.

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn Remastered uppgraderingen finns inte ute än för köp?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

PS5 Homescreen Now Replaces Unique Video Game Art With Annoying Ads You Can’t Turn Off
https://www.ign.com/articles/ps5-homescreen-now-replaces-uniq...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sensei90:

Sonys egna siffror är 70 % digitalt (maj 2024). En siffra som låg på 15% i 2015.

Själv var jag 100% digitalt 2015 och mest på skiva nu.

När det är så stor prisskillnad kommer jag alltid välja det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sensei90:

Sonys egna siffror är 70 % digitalt (maj 2024). En siffra som låg på 15% i 2015.

I den siffran räknar de in DLC och massa annat skit. Andelen spel som säljs på skiva är högre. Sony försöker få bort skivläsaren så alla ska tvingas handla i deras monopol-affär, utan möjlighet till att sälja spel vidare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Konsolgrävare

Final Fantasy XVI Complete Edition announced for PlayStation 5

  • Includes base game + Echoes of the Fallen & The Rising Tide

  • Complete Edition price will be $69.99

  • Base Game reduced to $49.99

  • Available now on the PlayStation Store

In-game Items:

  • Buster Sword

  • Curtana - Away (1987) Orchestrion Roll

  • Torn from the Heavens Orchestrion Roll

  • Through the Maelstrom Orchestrion Roll

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Dragon's Dogma 2 finns på PSN för 439 kr. Erbjudandet går ut den 10/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Omröstningen borde rimligtvis handla om just konsolspel då det så vitt jag inte går att köpa fysiska PC-spel. Sedan kanske många som röstat missuppfattat det men frågan i sig förutsätter att fysiska exemplar är ett alternativ.

Det är ett skämt om du använder SweClockers omröstning som något slags bevis på att folk föredrar digitala köp över fysiska. Det här forumet består av 90% PC-entusiaster och de röstar självklart på digitalt för det är i princip det enda alternativet på PC. Hela omröstningen ger ett skevt resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hatar varje gång folk länkar den här, skeva nummer som inte stämmer på försäljningen av endast spel.

Har du lust att länka info om enbart "spel" försäljning då, skiva vs digitalt?

Edit: Fixade det åt dig, så fine, ni har en poäng. Tyvärr får man väl gräva lite mer och inse att alla försöker sälja sin story med siffrorna.
https://www.truetrophies.com/news/ps5-ps4-physical-game-sales...

Så ja, 70% är ju en mer korrekt siffra, vilket var för FY23 som slutade i mars 2024. Den siffran ligger säkert högre nu.
Ni får det ju att låta som att det är 2% som köper digitalt.
70% är fortfarande en förbannat stark majoritet. Tyvärr.

Edit2: Spännade när man orkar läsa vidare i artikeln:

Citat:

What's more, the report suggests that physical PS5 and PS4 game sales dropped to 23% in the period covering January 2024 to March 2024. That's a dramatic 7% drop compared both to the same period in 2023 and compared to the annual average, suggesting that fewer players are investing in physical media than ever before.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du lust att länka info om enbart "spel" försäljning då, skiva vs digitalt?

Har länkats tidigare men den datan är fram tills 2022 men tror inte det har ändrats mycket de senaste 2 åren. Hittar ingen info vart Statista får sina siffror ifrån heller.

Siffrorna jag brukar ta upp är från läckan när Insomniac blev hackade så där finns det iaf ingen agenda som pushas för att göra allt så konsumentfientligt som möjligt: https://www.reddit.com/r/Superstonk/comments/1abphmy/from_ins...

Har sett höga siffror för Nintendo Switch också men svårt att verifiera då ingen vill vara ärlig och det är bättre för företagen om allt blir digitalt så de vill så klart få digitalt att se ut som det bästa och att ingen köper fysiskt längre så vi tar bort det.

Visst kan de har totalvänt de senaste 2 åren men känns inte så troligt.

Nu pratar jag dock "riktiga" spel och inge GAAS som jag tycker gör siffror ännu mer skeva. Om FIFA, NHL, CoD och all sån skräp skulle sluta säljas fysiskt gör mig och många ingenting.

Sen finns det andra problem med siffrorna också, t.ex. så har Hi-Fi Rush 100% digital försäljning för det finns inte att köpa fysiskt, ett spel som jag gärna hade köpt och spelat men kommer inte göra det tills det finns en fysisk utgåva.

Digitalt är inget dåligt när det finns alternativ och är rätt väg att gå för många spel, t.ex. CoD, FIFA och annat som bara blir ewaste efter 1 år när nästa version kommer ut istället för att bara uppdatera den versionen som redan finns.

Skulle vilja ha nya siffror från både Sony och Nintendo när det kommer till singleplayer spel.

Permalänk
Medlem

https://www.truetrophies.com/news/ps5-ps4-physical-game-sales...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle vilja ha nya siffror från både Sony och Nintendo när det kommer till singleplayer spel.

Se siffrorna som jag och V5er länkade, dom är iaf från räkenskapsåret 2023.
Som sagt väldigt intressant att sista kvartalet i det året (jan->mars 2024) landade på 77%!

Skulle inte förvåna mig det minsta om räkenskapsåret 2024 går över 80%, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa VR. Men så läser jag om att Sony inte säljer kontrollerna separat. Först ingen skivläsare till Pro och sedan det här. Tycker det är helt sinnesrubbad. Menar de på allvar att man ska köpa ny enhet om man får drift?

Tyvärr blir det hård pass.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag tänkte köpa VR. Men så läser jag om att Sony inte säljer kontrollerna separat. Först ingen skivläsare till Pro och sedan det här. Tycker det är helt sinnesrubbad. Menar de på allvar att man ska köpa ny enhet om man får drift?

Tyvärr blir det hård pass.

Håller med om att det är väldigt dåligt. Risken att kontrollerna pajar nångång är rätt hög med VR där man svingar hej vilt i luften medans man spelar. Har slagit mina Quest 3 kontroller i båda väggar och tak när jag kastat granater och slagits mot fiender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Håller med om att det är väldigt dåligt. Risken att kontrollerna pajar nångång är rätt hög med VR där man svingar hej vilt i luften medans man spelar. Har slagit mina Quest 3 kontroller i båda väggar och tak när jag kastat granater och slagits mot fiender

En sådan dumdryg inställning är ju skäl nog till att byta till pc. Varför i helvete ska man stödja ett företag som struntar blankt i sina kunder?

Det är ju precis lika dumt som att inte sälja kontroller separat till PS5. Nu är har nära med att avboka PS5 Pro för att köpa en pc istället.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Ute nu!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

En sådan dumdryg inställning är ju skäl nog till att byta till pc. Varför i helvete ska man stödja ett företag som struntar blankt i sina kunder?

Jag kommer troligen sälja mitt PS5 som jag har haft i tre år och gå tillbaka till PC med en dedikerad speldator till TVn. Har redan haft den nya datorn i en vecka och är nöjd.

Köpte ett nätagg, moderkort, RTX 4070 Super, 32GB RAM och en i5 12400F. Kostade 11500kr men jag hade ju chassi, lite fläktar och NVMe SSD sedan tidigare, annars hade det kostat lite mer.

Enda problemet jag inte har fått bukt med är att CEC inte fungerar med datorn, så att byta ingång på TVn har jag inte löst så att det fungerar 100% ännu.

Det blir nog inte förrän GTA 6 släpps som jag önskar att jag fortfarande hade ett PS5 men man får ha is i magen istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

hehe, i Japan får man inte beställa 30th om man inte varit inloggad minst 30h på PSN senaste 10 åren
https://www-playstation-com.translate.goog/ja-jp/local/campai...

Permalänk
Medlem

Baldur’s Gate 3 Patch 7 storms onto PS5 today
Discover Evil Endings, improved split screen and the introduction of Mods.
https://blog.playstation.com/2024/10/01/baldurs-gate-3-patch-...

Permalänk
Medlem

UE5 megalights demo på PS5.

Permalänk
Medlem

Hur gick det för alla digitalvurmare nu under blackouten? Lyckades ni spela något?

Permalänk
Medlem

Det gick bra. Spel som redan är nedladdade kan du spela utan PSN och Internet. Man streamar inte digitalt köpta spel…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Hur gick det för alla digitalvurmare nu under blackouten? Lyckades ni spela något?

Ja, alla mina digitala spel fungerade, vadårå?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kommer troligen sälja mitt PS5 som jag har haft i tre år och gå tillbaka till PC med en dedikerad speldator till TVn. Har redan haft den nya datorn i en vecka och är nöjd.

Köpte ett nätagg, moderkort, RTX 4070 Super, 32GB RAM och en i5 12400F. Kostade 11500kr men jag hade ju chassi, lite fläktar och NVMe SSD sedan tidigare, annars hade det kostat lite mer.

Enda problemet jag inte har fått bukt med är att CEC inte fungerar med datorn, så att byta ingång på TVn har jag inte löst så att det fungerar 100% ännu.

Det blir nog inte förrän GTA 6 släpps som jag önskar att jag fortfarande hade ett PS5 men man får ha is i magen istället.

Problemet är att jag inte tycker att det kommer tillräckligt många bra pc-exklusiva spel. Nu när Xbox-spel även kommer till PS blir det ännu värre. Allt intressant som kommer till pc kommer också till PS. Men allt intressant som kommer till PS kommer inte till pc.

Man kan prata hur länge som helst om att PS har ett svagt år. Men ändå: FF7 Rebirth, Astro bot, Rise of the Ronin och Stellar Blade. Det är fyra riktigt starka exklusiva spel. Ser vi utifrån day one från säg 2013-2024 ser det ännu mer illa ut för pc:s vidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Problemet är att jag inte tycker att det kommer tillräckligt många bra pc-exklusiva spel. Nu när Xbox-spel även kommer till PS blir det ännu värre. Allt intressant som kommer till pc kommer också till PS. Men allt intressant som kommer till PS kommer inte till pc.

Man kan prata hur länge som helst om att PS har ett svagt år. Men ändå: FF7 Rebirth, Astro bot, Rise of the Ronin och Stellar Blade. Det är fyra riktigt starka exklusiva spel. Ser vi utifrån day one från säg 2013-2024 ser det ännu mer illa ut för pc:s vidkommande.

Det har väl i princip aldrig snackats om PC-exklusiva titlar någonsin så det har ju aldrig spelat någon roll på riktigt. Jag har ju redan spelat alla hittills PS5 exklusiva spel och framåt så vill ju Sony släppa spel till PC.

I mitt fall handlar det mycket om att PS5 inte levererar den kvalitet vill ha i 60fps + att jag inte kan sikta med kontroll, så jag har inte kunnat spela tredjeperson- eller förstapersonspel tillfredsställande.

Jag köper (nästan) alltid spel vid eller runt release och (nästan) alltid digitalt och då blir det mycket dyrare med Sonys egna skatt i sin egna butik som inte har någon konkurrens. Jag ogillar Sonys syn på konsumenters rätt till spel, filmer och serier och jag ogillar hur dom hanterar allt från att dom inte tyckte att VRR eller stöd för 1440p behövdes (varken på PS5 eller TV) till att dom inte ens hade en inkluderad skivläsare i PS5 Pro. Eller att dom inte säljer extra kontroller till PSVR2 om någon går sönder t.ex.

Jag är inte säker på att jag kommer sälja mitt PS5 men samtidigt vet jag ju att det kommer bli oanvänt nu när jag redan har en dator dedikerad för spel ansluten till TVn. GTA 6 vill jag ju spela, men skulle aldrig göra det i 30fps, så då väntar jag hellre tills det släpps till PC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Problemet är att jag inte tycker att det kommer tillräckligt många bra pc-exklusiva spel. Nu när Xbox-spel även kommer till PS blir det ännu värre. Allt intressant som kommer till pc kommer också till PS. Men allt intressant som kommer till PS kommer inte till pc.

Man kan prata hur länge som helst om att PS har ett svagt år. Men ändå: FF7 Rebirth, Astro bot, Rise of the Ronin och Stellar Blade. Det är fyra riktigt starka exklusiva spel. Ser vi utifrån day one från säg 2013-2024 ser det ännu mer illa ut för pc:s vidkommande.

Que?
Final Fantasy VII Rebirth releases on PC on May 29, 2024.

"As part of the company's latest investor meeting (and translated by Twitter user Genki_JPN), studio SHIFT UP confirmed that stellar blade is coming to pc soon"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25