Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

lite reflektioner om PS5 Pro från en av de bästa kanalerna på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AjLtq-xbgBs&t=29s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Soooo coooool.

Visar också hur hyfsat enkelt de kan ha teman på konsolens UI men väljer att inte ha det.

Att välja att inte ha det är nära nog en förolämpning. Jag har så extremt svårt att förstå Sony ibland.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Disk drive i lager hos EG:

Även 30th Slim och Edge
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Permalänk
Medlem

Det är svårt att idag inte vara lite besviken på PS5 Pro. Att vissa spel till och med ser sämre ut jämfört med PS5 base är fasen helt oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

lite reflektioner om PS5 Pro från en av de bästa kanalerna på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AjLtq-xbgBs&t=29s

Är det värt eller inte? Svårt att avgöra tycker jag. Om det bara är en halvtaskig AI-uppskalning man får i många spel så känns det ju sådär. 4K 60 hz utan massa lull lull hade ju varit fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är det värt eller inte? Svårt att avgöra tycker jag. Om det bara är en halvtaskig AI-uppskalning man får i många spel så känns det ju sådär. 4K 60 hz utan massa lull lull hade ju varit fint.

Jag tycker också att det är svårt att avgöra. Men jag tror och hoppas att PSSR kommer att bli bättre. Jag gissar att det är prioriterat hos Sony i alla fall. Inte bara för PS5 Pro utan även för PS6. Men det känns ju sådär att vara beta-testare. Samtidigt finns det några jättebra implementeringar av PSSR redan nu.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte PSSR kommer vara en särskilt bra lösning för annat än Sonys spel.
De verkar ju inte fatta att man måste träna AI i samarbete med utvecklarna.
Bäst är om multiplattformutvecklare använder andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker också att det är svårt att avgöra. Men jag tror och hoppas att PSSR kommer att bli bättre. Jag gissar att det är prioriterat hos Sony i alla fall. Inte bara för PS5 Pro utan även för PS6. Men det känns ju sådär att vara beta-testare. Samtidigt finns det några jättebra implementeringar av PSSR redan nu.

Det är klart att PSSR kommer bli bättre över tid, men problemet är att utgivare/utvecklare inte är intresserade av att lägga energi på gamla titlar. Dom är knappt intresserade av att testa PSSR-patchar ordentligt för nysläppta spel - vilket vi tydligt kan se från alla diverse DF-videor.

I absolut bästa fall så är det så enkelt att det går att förbättra genom att bara "byta ut DLL-filen" som det är på PC, men i praktiken så kommer inte utgivare/utvecklare gå tillbaka och "byta ut filen" på gamla spel. På PC kan man göra det manuellt men det går inte på PS5.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är klart att PSSR kommer bli bättre över tid, men problemet är att utgivare/utvecklare inte är intresserade av att lägga energi på gamla titlar. Dom är knappt intresserade av att testa PSSR-patchar ordentligt för nysläppta spel - vilket vi tydligt kan se från alla diverse DF-videor.

I absolut bästa fall så är det så enkelt att det går att förbättra genom att bara "byta ut DLL-filen" som det är på PC, men i praktiken så kommer inte utgivare/utvecklare gå tillbaka och "byta ut filen" på gamla spel. På PC kan man göra det manuellt men det går inte på PS5.

Vi får väl hoppas att det blir så bra som möjligt. Om det är tämligen enkelt borde de ju göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror inte PSSR kommer vara en särskilt bra lösning för annat än Sonys spel.
De verkar ju inte fatta att man måste träna AI i samarbete med utvecklarna.
Bäst är om multiplattformutvecklare använder andra lösningar.

Så negativ är nog inte jag. Jag tror att det kan bli bra på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så negativ är nog inte jag. Jag tror att det kan bli bra på sikt.

Det är ju ingen magisk grej som löser problem av sig självt.
Då hade den redan fattat hur man hanterar uppskalning av ray tracing effekter.
Nvidia/AMD samarbetar ju med utvecklarna för att säkerställa vissa krav.
Det verkar ju knappast Sony göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vi får väl hoppas att det blir så bra som möjligt. Om det är tämligen enkelt borde de ju göra det.

Fast det är ju helt galet extremt enkelt på PC men utvecklare gör det inte på PC så varför skulle dom göra det på konsol (där det kanske - och troligen - är svårare)?

Det är okej (men väldigt tråkigt) att utvecklare inte går tillbaka till äldre spel och fixar PSSR, men om dom gör det så ska dom göra det ordentligt. Om inte annat så ska dom ju för bövelen inte ta bort grafikalternativ som ser bättre ut utan PSSR, eller hur? Där förstör dom ju för både sitt egna spel och för spelaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast det är ju helt galet extremt enkelt på PC men utvecklare gör det inte på PC så varför skulle dom göra det på konsol (där det kanske - och troligen - är svårare)?

Det är okej (men väldigt tråkigt) att utvecklare inte går tillbaka till äldre spel och fixar PSSR, men om dom gör det så ska dom göra det ordentligt. Om inte annat så ska dom ju för bövelen inte ta bort grafikalternativ som ser bättre ut utan PSSR, eller hur? Där förstör dom ju för både sitt egna spel och för spelaren.

Kan man inte bara köra fidelty mode i 60 hz och sen är det klart? Eller är Pro inte tillräckligt kraftfull för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

PSSR:

Bra: BG3, Stellar blade, Hogwarts, no mans sky, FF7 rebirth

Dåligt: Avatar, Star Wars Outlaws, AW2, Star Wars survivor.

—-

Olika utvecklare värderar tydligen det här olika. Det som stör mig är att somliga egentligen inte vill uppgradera till PS5 Pro, men gör det ändå utan att ge möjlighet till gamla inställningar. Det är störande på riktigt. De kan åtminstone vara ärliga. Det är nästan spöstraff på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

PSSR:

Bra: BG3, Stellar blade, Hogwarts, no mans sky, FF7 rebirth

Dåligt: Avatar, Star Wars Outlaws, AW2, Star Wars survivor.

—-

Olika utvecklare värderar tydligen det här olika. Det som stör mig är att de som egentligen inte uppgradera till PS5 Pro, men gör det ändå utan att ge möjlighet till gamla inställningar. Det är störande på riktigt. De kan åtminstone vara ärliga.

Av dom spelen du nämt som bra är tex Hogwards extremt suddigt med pssr. Jag pausade mitt spelande för jag tycker det där suddiga filtret som blir av pssr( alla modes!) gör att det ser piss ut. Finns mängder med videos och exempel på youtube där gräset är skarpt och fint på base medans pro ser ut som 240p. Funkar inte för mig alls.
FF- rebirth och Stellar Blade ser dock fantastiska ut så vad gör man annorlunda där? Borde verkligen Sony kolla upp.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Av dom spelen du nämt som bra är tex Hogwards extremt suddigt med pssr. Jag pausade mitt spelande för jag tycker det där suddiga filtret som blir av pssr( alla modes!) gör att det ser piss ut. Finns mängder med videos och exempel på youtube där gräset är skarpt och fint på base medans pro ser ut som 240p. Funkar inte för mig alls.
FF- rebirth och Stellar Blade ser dock fantastiska ut så vad gör man annorlunda där? Borde verkligen Sony kolla upp.

Okej. Jag får stryka den. Men hörde att den var bra…Men kan verkligen undra varför det är så stor skillnad.

Utvecklarna har lovat att ”fixa” Jedi survivor och Silent hill 2. Får hoppas på det!

Av spelen som jag helst har velat ha bra på Pro: Cyberpunk, Elden ring, Jedi survivor, Silent hill 2, FF16. Resultatet är väl magert. Det känns surt.

Sonys egna spel ser såklart bra ut. Men jag tycker att tredjepartsspelen är i större behov. God of War Ragnarök och Spider Man 2 ser redan fantastiska ut på PS5 base.

Jag önskar bara att jag hade haft tid att spela mer. Senaste veckorna har jag knappt haft tid/ork😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

En fördel är nog att man inte spelat en del "PS5 pro enhanced" spel innan.

Jag började med Hogwards på pro med nya patchen och tycker det ser helt magiskt ut. Jag tappar typ andan i vissa vyer Men spelade det tex aldrig på base.

Klart PSSR kommer bli bra med tiden.

Vi lever i en tid där allt synas på youtube, forum etc. Så är inte orolig att dom tvingas fixa barnsjukdomarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kan vara så att övriga spelstudios inte förstått sig på tekniken riktigt än. Även om de haft dev-kits så får man anta att sony's studios haft försprång och blivit beordrade att fokusera på det medan det kanske är mer en eftertanke för övriga. Jag menar det kanske inte är tekniken som är problemet utan hur man implementerar den.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

En fördel är nog att man inte spelat en del "PS5 pro enhanced" spel innan.

Jag började med Hogwards på pro med nya patchen och tycker det ser helt magiskt ut. Jag tappar typ andan i vissa vyer Men spelade det tex aldrig på base.

Klart PSSR kommer bli bra med tiden.

Vi lever i en tid där allt synas på youtube, forum etc. Så är inte orolig att dom tvingas fixa barnsjukdomarna.

Hade dom inte implementerat Pssr eller åtminstone lämnat något mode utan med upplåst framrate så hade det varit kanon.
Gillar vissa delar av dom grafiska uppgraderingarna men det suddiga filtret förstör det för mig.
Hoppas på en bättre implementering framöver. Är ett par spel till som har exakt samma problem som jag sett video på, men kommer inte ihåg vilka just nu, men skitsamma. Silent Hill innan patch 2 tror jag va ett iaf. Där tog man som jag vill med Hogwards helt enkelt bort pssr.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag vill verkligen spela Star Wars Outlaws. Men jag väntar med det spelet. Så nu beställde jag Stellar Blade från webhallen istället. Hoppas på en förbättring av Outlaws.

Jag har lagt nu 16k på PS5 Pro, PSVR2 och PS Portal om man räknar bort försäljningen av PS5 base. Mkt pengar. Samtidigt: GT7 ser FANTASTISKT ut på PS5 Pro och i VR. Likaså Kayak VR. Är också väldigt nöjd med PS Portal. Sorgebarnen är just Silent Hill 2. Star Wars Outlaws och Jedi Survivor. Kommer dessa att få ett tydligt lyft blir jag ännu nöjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vill verkligen spela Star Wars Outlaws. Men jag väntar med det spelet. Så nu beställde jag Stellar Blade från webhallen istället. Hoppas på en förbättring av Outlaws.

Jag har lagt nu 16k på PS5 Pro, PSVR2 och PS Portal om man räknar bort försäljningen av PS5 base. Mkt pengar. Samtidigt: GT7 ser FANTASTISKT ut på PS5 Pro och i VR. Likaså Kayak VR. Är också väldigt nöjd med PS Portal. Sorgebarnen är just Silent Hill 2. Star Wars Outlaws och Jedi Survivor. Kommer dessa att få ett tydligt lyft blir jag ännu nöjdare.

Jag är också sugen på Outlaws, har det hemma.

Men kan spela HZD remaster först och kör just nu Hogwards.

Får välja i rätt ordning Outlaws tror jag dom är på, de har själva bekräftat det på Twitch (dock läst att andra skrivet det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Köpte faktiskt Outlaws på Steam. Har säkert hundra andra buggar där men jag vet att det kommer se så bra ut som det ska där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1799kr. Helt jävla GALET när den kostar $79 i USA. Även när man räknar på valutaväxling och moms.

Permalänk
Medlem

Hatar priserna vi har på elektronik i detta landet, är ett skämt ärligt talat.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

EG har 100+ disk drives i lager men ingen annan. Har dom förtur eller??

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Nioh Collection från Amanzon idag, var lite 50/50 om jag skulle köpa för bilden va på NTSC varianten men det var PAL som kom i postlådan, 2st av någon anledning.

Skrivet av Öltorp:

Elgiganten är väl typ nån aktör från England och de fick en väldigt stor leverans förra veckan, kan va därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

EG är vad jag förstått den största playstation ÅF:en i Sverige, så de lär vara prioriterade av Sony.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

1799kr. Helt jävla GALET när den kostar $79 i USA. Även när man räknar på valutaväxling och moms.

Är gött när en av Sveriges största ÅF kör med scalping. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är gött när en av Sveriges största ÅF kör med scalping. 🤣

Får inte glömma att Sony/Nordisk film gör den största delen av den scalpingen, men ja även Elgiganten.