Bootar inte från W10 USB

Permalänk
Medlem

Bootar inte från W10 USB

Hej

Bakgrunden är att jag har en äldre dator (2010) och när jag köpte den så köpte jag med Windows 7. Sen när Windows 10 kom så fick jag uppdatera gratis till det. Tänkte därför förenkla för framtiden om W10 skulle lägga av eller om jag skulle köpa en ny dator. Då med att ha ett USB minne med W10 på. Det för att slippa först installera W7 och sedan uppdatera därifrån till W10.

Började med att installera Media Creation Tool. Därifrån installerade jag installationsprogrammet för W10 på en USB sticka. Efter jag installerat det så går det bra att köra igång setup från USB stickan i Windows och installationsprogrammet startar upp (det går även att göra i alla andra installationsförsök jag försökt med nedan).

Men när jag ska boota från USB stickan så händer inget. Direkt så låser sig skärmen med en Windows flagga i bakgrunden och det händer inget. Jag har testat att sätta in stickan i alla möjliga USB portar på datorn. Bios är inställt på att boota från USB som första val. USB minnet ligger inte som någon hårddisk i bios.

Efter detta testade jag att ladda ner iso filen från Media Creation Tool direkt på hårddisken. Sen körde jag installationen genom rufus. Har där testat att både formatera USB stickan både genom FAT32 och NTFS.

Men det fungerar fortfarande inte att boota från USB stickan. Tycker det inte borde vara så svårt och har svårt att se vad jag har gjort fel och inte försökt mig på. Hjälp mig:)

USB stickan som jag använder mig av är en Toshiba 32 GB sticka som jag köpte på elgiganten nyligen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

Först och främst, har du en 64 bitars processor? Om du har en 32 bitars så måste du manuellt ändra i Media Creation Tool, annars är 64 bitars förvalt.

För att utesluta problem med just den USB stickan eller något problem med Bios så kan du testa att lägga in en Linux distribution t.ex. Lubuntu. Detta kan du göra med valfritt program, Rufus eller Yumi brukar fungera bra.

Om det inte fungerar att boota upp Linux så bör du prova med ett annat USB minne eller alternativt bränna en CD/DVD med Plop Boot Manager <-- detta brukade man använda för boota USB stickor innan det ens var möjligt i BIOS, dock har väl ingen skivor att bränna på idag

Om det fungerar att boota linux och du har valt rätt processortyp i Media Creation Tool så låter det som att det kan vara problem med grafikkortet, är det en stationär eller bärbar?

Permalänk
Medlem

Tack för svar och ursäkta sent svar. Jag har en 64 bits dator. Jag testade att köpa ett nytt usb minne. Formatera usb minnena i olika format. Sen att genom rufus installera Windows i olika format. Fanns ju något alternativ där om man har ett gammalt moderkort/bios. Testade allt möjligt men utan resultat.

Sen gjorde jag en vanlig installation genom Windows creation tool och då fungerade det plötsligt och den botade från usb minnet. Konstigt men nu löste det sig ju i alla fall🙂

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |