Permalänk

BankID på Linux?

Går det att använda BankID eller motsvarande på Linux?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conditioned:

Går det att använda BankID eller motsvarande på Linux?

Tror det är rätt kört. Fanns en variant till ubuntu förr, men tror det helt gick i graven. Du får använda Mobilt BankID eller dosa idag.

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Tror det är rätt kört. Fanns en variant till ubuntu förr, men tror det helt gick i graven. Du får använda Mobilt BankID eller dosa idag.

Vilken dosa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bankdosan du får av din bank. Den då behöver för att skaffa bank id med

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conditioned:

Vilken dosa?

Det beror på din bank. SEB har exempelvis en digipass som inte kopplas in någonstans och den funkar ju lika bra oavsett OS eller så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det beror på din bank. SEB har exempelvis en digipass som inte kopplas in någonstans och den funkar ju lika bra oavsett OS eller så.

Jag har den, men vad jag förstått kan man inte använda den till något annat än SEB. Men det stämmer alltså inte? Är det något särskilt jag behöver göra, eller är det bara att köra på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Jag har den, men vad jag förstått kan man inte använda den till något annat än SEB. Men det stämmer alltså inte? Är det något särskilt jag behöver göra, eller är det bara att köra på?

I värsta fall får du väl installera BankId på en Android emulator eller något om du inte har en smartphone.

Permalänk
Medlem

Jag körde windows i en virtuellmaskin en period och använde den endast till bankid på fil.
Nu använder jag bankid i min mobil med Sailfish OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conditioned:

Jo, för banken funkar den. Du kan inte ha den för identifikation utanför banken, men det funkar ju med onlineköp exempelvis. Dock inte för allt annat där man behöver bankid, som försäkringskassan eller så.

Permalänk
Avstängd

Enklast är väl att köpa en vanlig Android-telefon och bara använda den för ID typ. En billig begagnad borde räcka rätt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enklast är väl att köpa en vanlig Android-telefon och bara använda den för ID typ. En billig begagnad borde räcka rätt långt.

ja det är väl enklast, ser dock fram när polisen ska ta över den här biten i framtiden & förhoppningsvis om jag får önska det kommer stöd för många Os

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

ja det är väl enklast, ser dock fram när polisen ska ta över den här biten i framtiden & förhoppningsvis om jag får önska det kommer stöd för många Os

BankID hade linux-stöd tidigare men det togs bort, utan tvingande krav har jag inga förhoppningar om linux stöd.
Ska Polisen ta över BankID? det har jag missat.

Permalänk
Skrivet av It-nisse:

Vaför skulle polisen ta över det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon9811:

Vaför skulle polisen ta över det?

Jag antar att resonemanget är en förlängning av att polisen hanterar utfärdandet av pass och nationella id-kort.

Vet inte hur det ligger till med eventuella ersättare till Bankid och vem som eventuellt sköter dessa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Du verkar veta något jag inte vet?

Däremot ser jag fram emot att frejaeid.com får större stöd som alternativ till BankID.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer ett nytt nationellt idkort med e legitimation och det är polisen som ska hantera utfärdande av det då det fungerar på samma sättt som passet inom EU och i samband med detta så upphör även i princip alla andra typer av id kort att gälla, tex körkort blir inte längre en id handling.

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Conditioned:

Om du har SEB så kan du beställa mobilt bank-ID med hjälp av din "knappdosa". Det bygger på att du har en telefon med Android (med Google Play Store eller Huawei App Gallery) eller en iPhone.

Om något så är det idag fler siter som har stöd för Mobilt Bank-ID än har stöd för Bank-ID på kort/fil. T.ex. Kivra tar bara mobilt Bank-ID.

Om du inte har en telefon som kan köra BankID idag så går det att köpa något billigt för några hundringar, som du kan ha bara för detta syfte, t.ex. denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5056065 - Håll bara koll på att du har en någolunda modern version av Android på telefonen. Telefonen jag länkade in har iaf stöd för Android 8, vilket är bättre än många andra i den här priskategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför ens beg? Du får en bra ny telefon för 800-1000 kr med Android 9. T.ex. Moto E6 Plus med 4 GB ram och 64 GB minne samt dual sim och fingeravtrycksläsare för 990 kr. Kör t.ex Wifog Zero och du kan köra Swish och pendlingsbiljetter också. För noll kronor i månaden.

Den där personen som köper en Galaxy S7 beg för 1000 kr kanske har ett mobilabonnemang för 229 kr/mån och kan bara köra Android 8.0 officiellt. Då är man mer "budget" av att köpa något nytt och se till att inte använda tiotals GB mobildata i månaden. Telefoner och grundläggande abonnemang/kontantkort är ingen lyx här i världen. Klarar mig själv på 95 kr varje månad och köpte telefonen kontant.

Lever man under en sten kan man alltid köra mobilt bankid på en surfplatta för 699 kr, men då får man nöja sig med Android 8.1 (Go). Är nog ganska svårt att leva utan telefon om du är i arbetsålder däremot. Prylen med bankid på bör du hur som helst kunna använda 2-4 år. Ditt bankkort är förmodligen dyrare utslaget per månad om du är som snittpersonen.

Permalänk
Medlem

Se det positiva, nu med mobilt bankid kan du vara helt Windows eller Mac-fri utan att egentligen sakna något med hjälp av en telefon eller surfplatta för under 1000 kr som du sen kan använda 2-4 år utan problem. Tjänsterna som kräver bankid kan du ju hur som helst använda på din dator.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska betala räkningar, kolla konton och sånt så har Handelsbanken även skrapkort.
Som ett bankkort där man skrapar fram en kod och knappar in på webbsidan. När det är ~20 koder kvar så skickas nytt kort ut automatiskt.

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID på en virtuell android borde väll gå vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Som ovan!

Ladda ner t.ex. bluestacks eller noxplayer.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Som ovan!

Länge sedan det fungerade med Bluestacks.

Permalänk

Det finns vissa som har haft framgång med att köra BankID via Wine, inget jag testat själv dock.
Har du en halvskaplig dator med ialf 6-8 GB RAM så kan du installera Windows 10 i Virtualbox och starta den när du behöver.
Windows 10 kommer inte heller sluta fungera för att du inte har en licensnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer ett nytt nationellt idkort med e legitimation och det är polisen som ska hantera utfärdande av det då det fungerar på samma sättt som passet inom EU och i samband med detta så upphör även i princip alla andra typer av id kort att gälla, tex körkort blir inte längre en id handling.

Det är väl bara ett utredningsförslag så här långt (tyvärr)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du verkar veta något jag inte vet?

Däremot ser jag fram emot att frejaeid.com får större stöd som alternativ till BankID.

Vad tillför Freja eID som inte redan finns?
Den fungerar endast med mobiltelefoner med iOS eller Android och kräver säkert google services.
Varför är den lösningen bättre än mobilt BankID?

Skrivet av mrqaffe:

Det räcker tydligen inte med skatteverkets lösning som aldrig slagit igenom.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...

Skrivet av Zånkt:

Fungerar det?
Sist jag testade fungerade inte appen i android SDK

Skrivet av AllMessedUp:

Som ovan!

Varken bluestacks eller noxplayer verkar ha linuxstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Det finns vissa som har haft framgång med att köra BankID via Wine, inget jag testat själv dock.
Har du en halvskaplig dator med ialf 6-8 GB RAM så kan du installera Windows 10 i Virtualbox och starta den när du behöver.
Windows 10 kommer inte heller sluta fungera för att du inte har en licensnyckel.

Det var ett förfärligt pulande och vid en uppdatering för några år sedan slutade det att fungera. Bank-ID kommer i framtiden endast fungera på Android och iOS. Den statliga e-legitimation som polisen ska administrera ligger inte direkt runt hörnet tidsmässigt. Jag var med på elegitimationsnämndens möten fram till och med 2016 (eller 2015, 2014 eller ngt sånt) då på uppdrag av ubuntu-se.org tillsammans med andra medlemmar i ubuntu-se men vi insåg att det var kört och slutade delta. Det var mycket snack men oerhört lite verkstad. Så jag tror att en svensk e-legitimation ligger ganska långt fram i tiden och att den inte kommer fungera på alla plattformar. Bank-id är ägt av bankerna (eller snarare av ett antal banker). De är inte intresserade av kostsamma lösningar som t.ex. stöd för alla OS och de äger ju produkten så de gör som de behagar.

Så de enda lösningarna idag hittar du på https://support.bankid.com/sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Fungerar det?

Jag fick googla lite och det verkar som allt var stoppat nu för tiden😑
Var visst dåligt uppdaterad där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats42:

Det är väl bara ett utredningsförslag så här långt (tyvärr)

Skrivet av Snubb1:

Vad tillför Freja eID som inte redan finns?
Den fungerar endast med mobiltelefoner med iOS eller Android och kräver säkert google services.
Varför är den lösningen bättre än mobilt BankID?
Det räcker tydligen inte med skatteverkets lösning som aldrig slagit igenom.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...
Fungerar det?

Enligt debatterna så står riksdagen bakom det och enligt utredningen föreslås det införas 2022 så även om beslutet ännu inte är klubbat så är det inte troligt att det är nått annat än en formsak att ta beslutet om den nya id handlingen när förslaget hamnar i riksdagen för beslut.
Det finns väl inga garantier men eftersom politikerna verkar ense lär det gå igenom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

En telefon eller surfplatta (ny) är billigare än en legitim Windows-licens (har du en bärbar du köpt med Windows kan du alltid dual-boota).

Skrivet av serafim:

Det var ett förfärligt pulande och vid en uppdatering för några år sedan slutade det att fungera. Bank-ID kommer i framtiden endast fungera på Android och iOS. Den statliga e-legitimation som polisen ska administrera ligger inte direkt runt hörnet tidsmässigt. Jag var med på elegitimationsnämndens möten fram till och med 2016 (eller 2015, 2014 eller ngt sånt) då på uppdrag av ubuntu-se.org tillsammans med andra medlemmar i ubuntu-se men vi insåg att det var kört och slutade delta. Det var mycket snack men oerhört lite verkstad. Så jag tror att en svensk e-legitimation ligger ganska långt fram i tiden och att den inte kommer fungera på alla plattformar. Bank-id är ägt av bankerna (eller snarare av ett antal banker). De är inte intresserade av kostsamma lösningar som t.ex. stöd för alla OS och de äger ju produkten så de gör som de behagar.

Så de enda lösningarna idag hittar du på https://support.bankid.com/sv

Nja, bankerna köper in plattformarna/lösningarna som används för autentisering/signering. Så hade/har dessa haft stöd för andra e-legitimationer så handlar det bara om att banken inte aktiverat användningen av dessa. E-legitimation på kort bör hur som helst inte vara så intressant för datoranvändare/privatperson. Lösningen AB Svenska Pass köpt in fungerar i teorin på Linux.