Bilden blir svartvit på tv på grund av att DVD är kopieringskyddad!

Permalänk
Medlem

Bilden blir svartvit på tv på grund av att DVD är kopieringskyddad!

Jag har stött på ett nytt fenomen eller inte men för mig är det nytt iaf.

När jag igår skulle se en nyköpt dvd film på datorn, som är kopplad till tvn, blinkade bilden på tv mellan svart-vit och färg...sedan idag läste jag på dvd programmet som jag använder att man ej kan titta på kopieringskyddade filer på tv med det programmet. Varför är det så? Både dvdn och programmet är lagligt mina och då borde man ju få se dvd på tv utan att det ska bli svart-vit? Nån som vet hur man kan göra för att det inte ska bli så här?

Thx in advance///Viktor

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är en region 1 skiva du har, DVD:n kanska inte kan spela upp den i NTSC. 98% av alla DVD kan nog spela upp den, förmodligen nån video inställning..

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Nja. Om den skulle vara i NTSC skulle den ju inte blinka i färg.
Testa att ladda ner ett annat dvdprogram, typ PowerDVD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

power dvd har ja men den går inte att spela upp den dvd filmen. Kan även säga att det är en region 2 för den är svensk...iaf borde det vara det!

Men det konstiga är ju att det stod en text att man inte kunde spela kopieringsskyddade dvd filmer på tv...på de två dvd program jag testat...

Permalänk
Medlem

Asså har hållt på nu ett tag med att försöka få ordning på tv outen så att bilden inte blinkar i färg när man kollar på en dvd film med win dvd...har även testat power dvd...varför funkar det inte??? Det står ju faktiskt när man går in på dvd programmet att man ej kan se dvd på tv på grund av att de är kopieringsskyddade..... Vad ska ja göra för att få det att funka??? Borde vara någon som försåt vad ja menar iaf!

Permalänk
Medlem

Hmm.. det kanske är "macrovision" som ställer till det för dig. Det är ett slags kopieringsskydd som hänger kvar sedan VHS-tiden om jag inte missminner mig.
Om allt annat misslyckas så finns det faktiskt program som kan tanka över filmen till hårddisken och ta bort macrovision i samma veva. Tyvärr så är det mot reglerna att referera direkt till sådana program här (även fast det är lagligt att använda dem för eget bruk i Sverige, just nu i alla fall). Det enda rådet jag kan ge är att leta efter ett sådant program på nätet. Lycka till!

Edit: Det kan också vara så att din TV-out på grafikkortet genererar 60Hz signal? På en del grafikkort finns en bygel där man kan ändra mellan 50/60Hz (PAL/NTSC).

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

tvtool tar bort macrovision, macrv. är ett skydd som ska hindra folk från att kopiera dvd-filmer till vhs.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Om du har TV-out kopplad till TVn genom en videobandspelare kan det bli så här eftersom man vill förhindra kopiering till videoband med macrovision. Men om man kopplar datorn/DVD-spelaren direkt till TVn så ska det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Har dock inbygd video i tv...då går det väl inte att undgå???

Testade tv-tool men det programmet...iaf den versionen ja testade gör ju så både bilden på tv och datorn blir allt annat en snyggt....

Permalänk

Re: Bilden blir svartvit på tv på grund av att DVD är kopieringskyddad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Junling
Jag har stött på ett nytt fenomen eller inte men för mig är det nytt iaf.

När jag igår skulle se en nyköpt dvd film på datorn, som är kopplad till tvn, blinkade bilden på tv mellan svart-vit och färg...sedan idag läste jag på dvd programmet som jag använder att man ej kan titta på kopieringskyddade filer på tv med det programmet. Varför är det så? Både dvdn och programmet är lagligt mina och då borde man ju få se dvd på tv utan att det ska bli svart-vit? Nån som vet hur man kan göra för att det inte ska bli så här?

Thx in advance///Viktor

Vad har du för grafikkort, Ati eller nvidia?

Visa signatur

Vapochill SE | AMD XP1700+ (AXDA1700DUT3C JIUHB) 0312wpew @ 2496MHz 217x11.5 VCore 1.93 | 11-3-3-2,5 | 2x120mm fans | 1xEnermax 550W PSU | 19" monitor | 1GB TwinMos PC3700 466MHz | Mobo Abit NF7-SV2.0 Bios 16 | Ati Radeon 9700 Pro | HD 2xWD800JB "8MbCache!" | 1xMaxtor 80gb | 1xWD2000JB "8MbCache!" | And some more...

Permalänk
Medlem

Jag har ett nvidia geforce4 ti4800se...