Tyda syn recept, någon kunnig här?
Senast redigerat
Tjo.
Var och kollade synen på Synsam och fick där 2 "olika" recept.
Ett som jag ska ha på mig alltid.
Men sen ett special som jag ska ha till datorn osv.
Då jag sa att jag tyckte det kändes konstigt med mina gamla glasögon till datorn då jag har mest synfel på längre håll så gjorde hon någon specialare.
Minns inte vad hon sa men typ att hon lät mitt synfel finnas men korrigerade något för att avlasta och rätta till ögat på närmare håll.
Tyvärr kollade jag bågar på Synsam och hittade inga jag trivdes med direkt.
Så nu är frågan, står detta "special" grejet med på mitt recept?
Står massa saker och vet ej vad som är vad direkt, eller om det enbart står mitt normala synfel här och detta special saken hon gjorde för datorn bara står i deras system kanske.
Höra av mig till dom undviker jag om möjligt, då de redan var kinkiga att jag ville ha ut recept.
Det där är bara ett vanligt recept, med de olika värdena för höger och vänster öga. Om du ska ha glasögon att använda framför datorn så bör det väl handla om vanliga terminalglasögon, de slipas lite annorlunda men jag antar att det är ditt vanliga recept man utgår ifrån då.
Det låter för övrigt lite underligt att de skulle vara kinkiga med att skriva ut recept, när jag kollade synen senast hos Synsam så skrev de glatt ut ett recept när jag frågade (behövde för att beställa linser till mitt VR-headet). Jag vet inte vad lagen säger om det, men dina uppgifter känns spontant som något de borde vara skyldiga att tillhandahålla vid efterfrågan.
Det där är bara ett vanligt recept, med de olika värdena för höger och vänster öga. Om du ska ha glasögon att använda framför datorn så bör det väl handla om vanliga terminalglasögon, de slipas lite annorlunda men jag antar att det är ditt vanliga recept man utgår ifrån då.
Det låter för övrigt lite underligt att de skulle vara kinkiga med att skriva ut recept, när jag kollade synen senast hos Synsam så skrev de glatt ut ett recept när jag frågade (behövde för att beställa linser till mitt VR-headet). Jag vet inte vad lagen säger om det, men dina uppgifter känns spontant som något de borde vara skyldiga att tillhandahålla vid efterfrågan.
Det är inte terminalglasögon, det frågade jag specifikt om och det tyckte hon inte jag skulle ha.
Utan dessa kunde jag även använda normalt vid andra tillfällen. Men de var speciella styrkor eller något som var anpassat till att sitta vid datorn, paddan osv.
Hon berättade massa om att mitt öga fokuserar om på objekt hela tiden fast jag ser vettigt på nära eller något sådant stuff.
Enligt lagen är de skyldiga att lämna ut recept. Men har läst om många optiker som blir negativa då det enligt dom betyder att man ska köpa glasögon någon annan stans etc.
Men kanske det är bättre att gå till butiken och säga som det är, att jag ej hittar några bågar jag gillar här och fråga om jag kan få det där speciella som hon gjorde på papper så jag kan ta det med mig.
Om detta skrevs in i deras system bara så är det ju dock inte "recept" utan det är ju det jag fick, så de kanske inte känner för hjälpa mig med det.
Det jag tänkte på är texten "Add" tillsammans med pd/n (Därför finns PD/n (nära) angett i många recept. PD/n använder du när du ska beställa läsglasögon.)
Om det är något med det.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.