Permalänk
Medlem

Rengöring av kylpasta

Tänkte byte kylpasta på en dator och behöver köpa alkohol men kan inte hitta vart man kan köpa. Har hört att isopropanol är bra och sett att Kjell säljer men där är det slut. Vart annars kan man hitta? Har kollat överallt och kan inte hitta någonstans man kan få tag på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ om du inte får tag på isopropanol är ett citrusbaserat lösningsmedel, som t.ex. Akasa TIM Clean. Finns bl.a. på webhallen.

https://www.webhallen.com/se/product/165908-Akasa-rengoring-f...

Ett annat citrusbaserat lösningsmedel är ArctiClean, finns på Inet.

https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Aceton, fungerar lika bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB | 16" IPS 240Hz |

Permalänk
Moderator
Moderator

Kemiskt ren aceton, finns att köpa i varje välsorterad livsmedelsbutik i deras kemikalieavdelning. Du vill inte köpa aceton för sminkborttagning då den innehåller en massa smuts.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kemiskt ren bensin, finns i matbutiker, och kaffefilter.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton funkar bra för att ta bort kylpasta, rester av thermalpads etc...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem

Köp Biltemas elektronikspray, den fungerar fint. (det är isopropanol )

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superali:

Tänkte byte kylpasta på en dator och behöver köpa alkohol men kan inte hitta vart man kan köpa. Har hört att isopropanol är bra och sett att Kjell säljer men där är det slut. Vart annars kan man hitta? Har kollat överallt och kan inte hitta någonstans man kan få tag på det.

Isopropanol finns även på Apoteket under namnet Isopropylalkohol.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Isopropanol finns även på Apoteket under namnet Isopropylalkohol.

Är den 99.5% ?

Permalänk
Hedersmedlem

Just IPA / isopropanol / isopropylalkohol (annat namn för samma sak) kan vara svårt att få tag på med tanke på att det är användbart för desinfektion av ytor, något som gjort att det är väldigt eftertraktat i dessa virustider. Får man tag på det så är priserna högre än vanligt.

Det kan därför vara en idé att använda ett annat medel.

Permalänk
Medlem

Sk kemisk ren bensin eller aceton (välj helst bensin) finns som tidigare i tråden nämnt på många vanliga affärer.
Onödigt att springa över ån efter vatten som man brukar säga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

T-röd finns nästan överallt, brukar jag använda.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Avstängd

Jag brukar bara gnugga riktigt med en tygtrasa?

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superali:

T-röd, hushållspapper och tops.

Skippa kaffefilter, de är för sträva och smetar ut allting, fattar inte varför folk copypaste'ar dåliga metoder i det här forummet om och om igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik aceton det löser plast, du behöver inget starkare än alkohol.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är den 99.5% ?

Den som apoteken brukar ha från Unimedic är 99,7%

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aphex:

Undvik aceton det löser plast, du behöver inget starkare än alkohol.

Aceton löser cellplast, alltså frigolit. Hur ofta brukar man bygga datorer av cellplast?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Aceton löser cellplast, alltså frigolit. Hur ofta brukar man bygga datorer av cellplast?

What? Har själv spillt aceton på bildelar i plast och även genomskinliga plastdetajler som alla blivit totalt förstörda.

Permalänk
Hedersmedlem

Men finns det några delar på en CPU som kan ta skada av aceton?

Det är väl kanske lite skillnad om man tar ur CPU:n ur sockeln innan man rengör den eller försöker rengöra den när den sitter i sockeln...

Däremot kan det finnas delar på själva moderkortet som kan ta skada om de får aceton på sig.

Permalänk
Medlem

Okej så har hittat dessa två

https://www.apotea.se/gripen-bensin-kemiskt-ren-125-ml?gclid=...

Och

https://www.apotea.se/gripen-aceton-kemiskt-ren-150-ml

En är bensin och andra aceton, vilken är att rekommendera? Sen står det inte vilken % de innehåller, har någon testat dessa och vet om de fungerar bra?

Kan tillägga att jag ska byta kylpasta på en bärbar dator, dock bör det inte vara någon skillnad på vilken medel jag ska använda

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sett någon hälla aceton på processorn

Torka rent först.
Sen ta aceton på kaffefilter eller var du nu använder så det är blött men inte droppar och torka.
Svårare än så är det inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att när jag använt kylarpastan som följer med Coolermaster EVO212 så har det faktiskt räckt med ett vanligt hushållspapper för att torka rent processorn ifrån kylpasta.
Däremot den där förapplicerade kylpastan som AMD har på sina standardkylare var som tuggummi och nästan helt omöjlig att få bort innan jag använde Biltemas elektronikrengöring.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu får jag väl ta på mig brandsäkra kläder men papper har hittils räckt för att få bort alla rester av kylpasta.
Å andra sidan ni som inte litar på att cpu eller kylare är plan - det förvånar mig inte att ni åker in till Schele och köper en flaska isopropanylalkohol (jag har en men har slutat använda den till det )

Permalänk
Medlem

De flesta lösningsmedel fungerar bra, men använder man aceton etc som kan lösa upp plast är det extra viktigt att vara försiktig och inte söla utanför heatspreadern.

Ta torky eller något annat luddfritt och häll på lite av vilket medel du nu använder och sen torka försiktigt på heatspreadern, upprepa om det behövs med ny bit torky.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har då inte sett någon hälla aceton på processorn

Torka rent först.
Sen ta aceton på kaffefilter eller var du nu använder så det är blött men inte droppar och torka.
Svårare än så är det inte.

Det går säkert att använda om man är försiktig, frågan är varför man ska använda starkare lösningsmedel än vad som behövs. Aceton är ingen bra kemikalie att ha i närheten av elektronik, särskilt inte dyr elektronik.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

K-sprit finns på ica (maxi)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Isopropanol finns hos Kjell&Co, 99.5%. Slut i flaska men finns i sprejburk. Det bästa för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

K-sprit finns på ica (maxi)

Japp, karburatorsprit duger utmärkt.

Annars torkar jag bara av med lite skithuspapper funkar bra det med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |