Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

"teknikintresserad"

Fel ordval, bara för att jag är teknikintresserad betyder inte det per automatik att jag vill att alla spakar och allmän interiör ska tas bort

Körde en Highland LR med 19" och upplevde den som mycket tystare än 3P med 20", det är rätt stor skillnad. Min i4 var också tystare än båda dessa när jag hämtade ut den med futtiga 18" men det löste jag snabbt med egna 20" som såklart gör märkbar skillnad på både komfort, ljud och räckvidd.

Är man ute efter komfort så är en i4 med 18" bäst skulle jag säga. Inte lika rolig vid kurviga vägar men det är väl en avvägning vad man åker mest. Att sen i4 kostar 150-200K mer är ju också en stor puck man behöver ha med sig. Nu hoppade jag på ett erbjudande på BMWn så den kostar mitt företag ca 200kr/mån än vad en 3P skulle gjort - Förmånsvärdet är ju dock en annan historia....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fel ordval, bara för att jag är teknikintresserad betyder inte det per automatik att jag vill att alla spakar och allmän interiör ska tas bort

Hahaha... Fast för dig lägger man ju på aspekten att du kör så enormt många olika bilar. Jag tyckte personligen inte att bristen på spakar var ett jätteproblem, och jag skulle vänja mig väldigt snabbt om jag bara kör M3.. (Kommer sakna HUD betydligt mer)

Men med det sagt så tycker jag ju det är tveksam prioritet, för det är ju inte direkt en förbättring oavsett förutom då för Tesla som gör någon minimal produktionskostnadsbesparing. Sedan tycker jag personligen om det "rena användarinterfacet" på Tesla, men det är väl mycket för jag kommer från sketna VAG och dessutom inte är så förtjust i Android Auto.. (Jag blev riktigt irriterad när jag tittade på din Id7 tourer-review, inte för din insats utan för allt som VW glatt lovade skulle komma för min ID4 med nya mjukvaror att den skulle hantera sånt som landsväg utan mittlinje genom att kommunicera med andra bilar och annat som de inte har levererat. Min bil säger glatt till mig att köra mitt i filen som den lurade betalande betatestare jag är.... )

Skrivet av Chippen2188:

Är man ute efter komfort så är en i4 med 18" bäst skulle jag säga. Inte lika rolig vid kurviga vägar men det är väl en avvägning vad man åker mest. Att sen i4 kostar 150-200K mer är ju också en stor puck man behöver ha med sig. Nu hoppade jag på ett erbjudande på BMWn så den kostar mitt företag ca 200kr/mån än vad en 3P skulle gjort - Förmånsvärdet är ju dock en annan historia....

Ja, det är ju aldrig "enkelt" att välja bil och det är ju nästan dagsform som bestämmer. Har tyvärr inte möjlighet att köpa i bolag och då lockar Teslan mer. BMW business lease har ofta både riktigt bra utrustnings- och finans-erbjudanden.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Tycker det är synd att den M3P som säljs här har annat batteri och lägre effekt än den som säljs i USA.
Såg en dynokörning med nya Model 3 Performance i USA och den hade ca 560hk i toppeffekt vid den mätningen.
Vet ej vad den Svenska modellen har för verklig effekt. I specen står det 460hk, men jag vet inte om det stämmer.

....sedan är ju frågan om man verkligen "behöver" mer än 460 hk, även i en prestandabil. Däremot så verkar ju US-batteriet även ha bättre laddkurva (och några fler kWH) vilket jag personligen tycker är viktigare än 460 eller 560 hästar.

Carwow gjorde även ett klart intressant dragrace mellan gammal och ny M3P förra veckan:
https://www.youtube.com/watch?v=gTbGSmBC6DE

Resultatet var tämligen intressant men kanske inte helt oväntat med tanke på just batteriet! (Även om det verkar som de hade lite olika laddnivåer på bilarna vilket ju kan ha påverkat.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

....sedan är ju frågan om man verkligen "behöver" mer än 460 hk, även i en prestandabil. Däremot så verkar ju US-batteriet även ha bättre laddkurva (och några fler kWH) vilket jag personligen tycker är viktigare än 460 eller 560 hästar.

Carwow gjorde även ett klart intressant dragrace mellan gammal och ny M3P förra veckan:
https://www.youtube.com/watch?v=gTbGSmBC6DE

Resultatet var tämligen intressant men kanske inte helt oväntat med tanke på just batteriet! (Även om det verkar som de hade lite olika laddnivåer på bilarna vilket ju kan ha påverkat.)

Man behöver absolut inte en massa hästar. Gamla Hyundai Ioniq hade 136hk och det funkar att köra runt med. Jag provkörde en sådan och tyckte den kändes helt okej för vad det är. De såldes ut för 280.000kr då.
Men är det kul med 136hk i en tung elbil? Nej det är det inte.
Självklart en smaksak 👍

Själv siktar jag på Model S Plaid med 1000hk för jag tycker det är kul med mycket effekt, något jag alltid tyckt om.
Har trimmade mopeder, trimmade motorcyklar, har elektrisk longboard och enhjuling som båda gör ca 55km/h 👍
Provkörde Plaiden för nån månad sen. Gick fint den 👍

Model 3 LR eller Performance ser jag som en andrabil för mig, även om det absolut duger som "förstabil" också.

Skulle vilja ha den amerikanska Model 3 Performance av båda anledningarna, mer effekt och räckvidd.

Jag såg också testet Carwow gjorde med gamla och nya M3P.
Tyvärr hade man inte lika hög laddning i nya bilen, har för mig de snackade om 60% eller om det var mindre. Så man hade velat se resultaten av lika laddade bilar för att det ska vara helt rättvist.
Men jag tar nya M3P alla dagar i veckan före den gamla. Så inget svårt val om jag ska välja mellan dem.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle struntat i det. nu på morgonen har min lagring rostat istället under klarlacken så kan inte få bort det.🙃 Trodde inte det var möjligt. Borde inte basecoat:en ha någon rosthämnande egenskap? Rosten borde ju lösa upp min lagning tids nog så man kan fixa det igen bätte men ska dit om 2h.

Gammalt stenskott? jag lagade också ett par som va rakt igenom men de har inte börjat rosta. Dock inte så stort hål som du hade.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle struntat i det. nu på morgonen har min lagring rostat istället under klarlacken så kan inte få bort det.🙃 Trodde inte det var möjligt. Borde inte basecoat:en ha någon rosthämnande egenskap? Rosten borde ju lösa upp min lagning tids nog så man kan fixa det igen bätte men ska dit om 2h.

Hur gick besiktningen?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle struntat i det. nu på morgonen har min lagring rostat istället under klarlacken så kan inte få bort det.🙃 Trodde inte det var möjligt. Borde inte basecoat:en ha någon rosthämnande egenskap? Rosten borde ju lösa upp min lagning tids nog så man kan fixa det igen bätte men ska dit om 2h.

Hur gick det?

Jag ska ha min imorgon. Också Kia. Tycker den ser klockren ut utifrån. Men inne har jag en hel del repor märken i plasten i ena ryggstödet efter vår yngsta son som suttit i baksätet i sin stol. Samt två små bucklor i dörrkarmen när bältet inte rullat upp och man stängt dörren... Ska bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hur gick besiktningen?

Skrivet av K-D][Aramis:

Hur gick det?

Jag ska ha min imorgon. Också Kia. Tycker den ser klockren ut utifrån. Men inne har jag en hel del repor märken i plasten i ena ryggstödet efter vår yngsta son som suttit i baksätet i sin stol. Samt två små bucklor i dörrkarmen när bältet inte rullat upp och man stängt dörren... Ska bli intressant.

Får inte veta förrän på fredag. Hedin är lite osmidiga där. Då har jag möte med säljaren och får domen. Antagligen är det ett tillfälle för dom att försöka sälja på en något nytt antar jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur gick det?

Jag ska ha min imorgon. Också Kia. Tycker den ser klockren ut utifrån. Men inne har jag en hel del repor märken i plasten i ena ryggstödet efter vår yngsta son som suttit i baksätet i sin stol. Samt två små bucklor i dörrkarmen när bältet inte rullat upp och man stängt dörren... Ska bli intressant.

Spännande, uppdatera gärna här för jag är nyfiken.

Skrivet av Baxtex:

Får inte veta förrän på fredag. Hedin är lite osmidiga där. Då har jag möte med säljaren och får domen. Antagligen är det ett tillfälle för dom att försöka sälja på en något nytt antar jag.

See fram emot feedback

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur gick det?

Jag ska ha min imorgon. Också Kia. Tycker den ser klockren ut utifrån. Men inne har jag en hel del repor märken i plasten i ena ryggstödet efter vår yngsta son som suttit i baksätet i sin stol. Samt två små bucklor i dörrkarmen när bältet inte rullat upp och man stängt dörren... Ska bli intressant.

Roligt, jag har också märken i karmen när bältet ej rullat upp sig och man drämt igen dörren. Interiören är dock fin, haft stänkskydd under barnstolarna. Bagaget är dock lite repigt efter man sätter in och ur barnvagnen. En del av det går säkert att polera upp.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

En video där jag fick lära mig en del om LFP batterier:

https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s

Jag har ju gått på om alla historier om "LFP kan du ladda till 100% hela tiden, det är bara BRA för batteriet". Det verkar inte stämma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Spännande, uppdatera gärna här för jag är nyfiken.

See fram emot feedback

Skrivet av Baxtex:

Roligt, jag har också märken i karmen när bältet ej rullat upp sig och man drämt igen dörren. Interiören är dock fin, haft stänkskydd under barnstolarna. Bagaget är dock lite repigt efter man sätter in och ur barnvagnen. En del av det går säkert att polera upp.

Det tog cirka 20 minuter och dom tyckte bilen var i jättebra skick. inget att anmärka på. Märken efter yngsta sonen skulle dom fixa till lite sa dom men inget jag behövde bry mig om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det tog cirka 20 minuter och dom tyckte bilen var i jättebra skick. inget att anmärka på. Märken efter yngsta sonen skulle dom fixa till lite sa dom men inget jag behövde bry mig om!

Grattis

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Någon som har positivt samt negativt att dela med sig om Hyundai Ioniq 5? kanske blir en bättre begagnad elbil nästa år och vill ha något som liknar min Mazda jag har idag just Hyundai Ioniq 5 verkar vara väldigt lik och Mazda MX-30 går tvärt bort då jag vill ha en elbil med runt 30 mils räckvidd även i minusgrader.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

En video där jag fick lära mig en del om LFP batterier:

https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s

Jag har ju gått på om alla historier om "LFP kan du ladda till 100% hela tiden, det är bara BRA för batteriet". Det verkar inte stämma!

Han använder en studie där dom testar batterierna i 45c och 55c vilket gör att hela testet fallerar. Hans underlag erkänner sedan att andra studier tyder på annat.
LFP även kallade lifepo4 är en teknik som kom 1996 har jag för mig. Har man som mig hållit på med RC och backup system så är det en typ av batterier jag jobbat mycket med både privat och inom industrin.
Enda anledningen till att jag inte har dessa som backup hemma är priset och att de inte klarar av att användas eller laddas i minusgrader. Där dominerar fortfarande blysyra. Dom blir mer och mer poppis i utrymmen där man kan bestämma temperaturen tex backup rum. Man behöver inte ha samma höga krav på ventilation för att slippa knallgasen som blysyra genererar.

Dom är tåliga och det är nog där vi kommer in, andra typer av litium batterier tar betydligt mer skada av att hållas på 100% eller laddas till nära 0%. Dessa typer av batterier gör det inte. Som med alla(litium baserade) batterier så dödar värme dom och därför är hans tester totalt missvisande. Hans egen studie säger själv att andra tester visar tvärtemot vad de fått fram.

Så mina erfarenheter är att dom är lika andra batterier men där du efter 2 år med 100% laddning tappar 15% så kanske dessa med samma behandling bara tappar 5%. Vilket är något han delvis erkänner, där han säger att man ska följa teslas råd om att ha bilen 100% laddad troligen för han vet att dessa är tåliga batterier.

Jag är bara en kille på swec så kontrollera flera källor och gärna från tillverkarna själva inte en youtuber som jagar klick där hans egen studie motsäger sig självt. Du kan även köpa små RC batterier eller motsvarande och testa själv, det är ganska kul och lärorikt. Var dock VÄLDIGT försiktig om du kopplar bort skyddskretsar, dom finns där av en anledning även om dessa batterier är stabila och sällan brinner på samma sätt som andra litium batterier.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sandos:

En video där jag fick lära mig en del om LFP batterier:

https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s

Jag har ju gått på om alla historier om "LFP kan du ladda till 100% hela tiden, det är bara BRA för batteriet". Det verkar inte stämma!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Han använder en studie där dom testar batterierna i 45c och 55c vilket gör att hela testet fallerar. Hans underlag erkänner sedan att andra studier tyder på annat.
LFP även kallade lifepo4 är en teknik som kom 1996 har jag för mig. Har man som mig hållit på med RC och backup system så är det en typ av batterier jag jobbat mycket med både privat och inom industrin.
Enda anledningen till att jag inte har dessa som backup hemma är priset och att de inte klarar av att användas eller laddas i minusgrader. Där dominerar fortfarande blysyra. Dom blir mer och mer poppis i utrymmen där man kan bestämma temperaturen tex backup rum. Man behöver inte ha samma höga krav på ventilation för att slippa knallgasen som blysyra genererar.

Dom är tåliga och det är nog där vi kommer in, andra typer av litium batterier tar betydligt mer skada av att hållas på 100% eller laddas till nära 0%. Dessa typer av batterier gör det inte. Som med alla(litium baserade) batterier så dödar värme dom och därför är hans tester totalt missvisande. Hans egen studie säger själv att andra tester visar tvärtemot vad de fått fram.

Så mina erfarenheter är att dom är lika andra batterier men där du efter 2 år med 100% laddning tappar 15% så kanske dessa med samma behandling bara tappar 5%. Vilket är något han delvis erkänner, där han säger att man ska följa teslas råd om att ha bilen 100% laddad troligen för han vet att dessa är tåliga batterier.

Jag är bara en kille på swec så kontrollera flera källor och gärna från tillverkarna själva inte en youtuber som jagar klick där hans egen studie motsäger sig självt. Du kan även köpa små RC batterier eller motsvarande och testa själv, det är ganska kul och lärorikt. Var dock VÄLDIGT försiktig om du kopplar bort skyddskretsar, dom finns där av en anledning även om dessa batterier är stabila och sällan brinner på samma sätt som andra litium batterier.

De höga temperaturerna är absolut inte något som ”gör att testet fallerar”. Högre temperaturer är en vanligt justerad variabel för att göra accelererade tester av batterier. Då högre temperaturer skyndar på föråldringen ganska linjärt så används det ofta för att man ska kunna ”simulera” längre tester på kortare tid. Degradering är -väldigt grovt förenklat- något som påverkas av tid*SOC*temperatur. Så man kan höja temperaturen för att simulera längre tid.

De tester han refererar till visar också ungefär samma sak som den absoluta majoriteten av forskningen på området.

Det finns två kategorier av degradering som ofta diskuteras.
Cykliskt åldrande = hur mycket batterier degraderas av själva laddningen. Där små, korta laddningar med låg SOC (t.ex. mellan 20-50%) sliter mindre än långa laddningar med hög SOC (t.ex. 70-100% eller ännu lite värre 10-100%)

Kalenderåldrande (calender aging) = hur mycket batterier degraderas över tid av att bara stå. Där lagring med högre SOC sliter mer än lagring med låg SOC. T.ex. degraderas alltså ett batteri som laddats till 90% och sen lämnas där, mer än ett batteri som laddats till 50% och sen lämnats där.

LFP batterier åldras ungefär likadant över tid (kalenderåldrande) som NMC (den andra, vanligaste typen av lithiumbatterier i bilar). Alltså, batterierna degraderas mindre, desto lägre laddningsnivå de står med.

Där det faktiskt finns en stor skillnad är cykliskt åldrande. D.v.s. hur snabbt batterier slits/degraderas av att laddas. Där degraderas LFP betydligt mindre av att laddas med stora cykler, t.ex. från låga SOC till upp runt 100% i en enda session, än vad NMC batterier gör.

Här finns det en ganska bra sammanställning av lite olika forskning på TeslaClubSweden: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=34166

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

De höga temperaturerna är absolut inte något som ”gör att testet fallerar”. Högre temperaturer är en vanligt justerad variabel för att göra accelererade tester av batterier. Då högre temperaturer skyndar på föråldringen ganska linjärt så används det ofta för att man ska kunna ”simulera” längre tester på kortare tid. Degradering är -väldigt grovt förenklat- något som påverkas av tid*SOC*temperatur. Så man kan höja temperaturen för att simulera längre tid.

De tester han refererar till visar också ungefär samma sak som den absoluta majoriteten av forskningen på området.

Det finns två kategorier av degradering som ofta diskuteras.
Cykliskt åldrande = hur mycket batterier degraderas av själva laddningen. Där små, korta laddningar med låg SOC (t.ex. mellan 20-50%) sliter mindre än långa laddningar med hög SOC (t.ex. 70-100% eller ännu lite värre 10-100%)

Kalenderåldrande (calender aging) = hur mycket batterier degraderas över tid av att bara stå. Där lagring med högre SOC sliter mer än lagring med låg SOC. T.ex. degraderas alltså ett batteri som laddats till 90% och sen lämnas där, mer än ett batteri som laddats till 50% och sen lämnats där.

LFP batterier åldras ungefär likadant över tid (kalenderåldrande) som NMC (den andra, vanligaste typen av lithiumbatterier i bilar). Alltså, batterierna degraderas mindre, desto lägre laddningsnivå de står med.

Där det faktiskt finns en stor skillnad är cykliskt åldrande. D.v.s. hur snabbt batterier slits/degraderas av att laddas. Där degraderas LFP betydligt mindre av att laddas med stora cykler, t.ex. från låga SOC till upp runt 100% i en enda session, än vad NMC batterier gör.

Här finns det en ganska bra sammanställning av lite olika forskning på TeslaClubSweden: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=34166

Temperatur kan förstöra batteriet direkt om de blir för högt så att "simulera" snabbare ålder med värme är enligt mig ett sätt som sällan kan likställas med verkliga scenarion. Hur påverkas batterierna av att ha lägre temperaturer över tid, före emellan och efter tester = ingen data, hur påverkas de av att ha varierad temperatur som mer speglar verkligheten = ingen data. Som sagt säger hans egna test data att det finns många studier som direkt motsäger det de fått fram.
Hur vet man att åldrandet är linjärt med temperatur i alla fall, blir tempen för hög så stiger risken att de fallerar och den linjära delen kan man då kasta ut genom fönstret?

Våra UPS batterier står med 100% laddning i 8-10 år innan de byts ut. Då har de ofta rätt mycket liv kvar.
tror inte NMC celler hade gillat det särskilt mycket, möjligen med lägre temp än vad som är ekonomiskt försvarbart (5-10c?).

Som sagt är det bäst att kolla många olika källor för att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Våra UPS batterier står med 100% laddning i 8-10 år innan de byts ut. Då har de ofta rätt mycket liv kvar.
tror inte NMC celler hade gillat det särskilt mycket, möjligen med lägre temp än vad som är ekonomiskt försvarbart (5-10c?).

Som sagt är det bäst att kolla många olika källor för att bilda sig en uppfattning.

All forskning jag sett visar inte på någon nämnvärd skillnad på ”calendar aging” för NMC och LFP i vettig temp (20-25c), att ha NMC i 100% laddning är inte direkt värre än när den står i 80%. Det som är dåligt är det cykliska åldrandet som kommer av att ladda batteriet till 100% från första början men när du väl är det är det inte sämre än att sitta vid 80%.

AAKEE på teslaforumet är duktig på ämnet och sitter på mycket källor: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=803119&hilit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

All forskning jag sett visar inte på någon nämnvärd skillnad på ”calendar aging” för NMC och LFP i vettig temp (20-25c), att ha NMC i 100% laddning är inte direkt värre än när den står i 80%. Det som är dåligt är det cykliska åldrandet som kommer av att ladda batteriet till 100% från första början men när du väl är det är det inte sämre än att sitta vid 80%.

AAKEE på teslaforumet är duktig på ämnet och sitter på mycket källor: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=803119&hilit...

Så då ska man alltid ladda till 100% ändå trots att det inte rekommenderas av NMC celler?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så då ska man alltid ladda till 100% ändå trots att det inte rekommenderas av NMC celler?

Nej, för cyclical aging går upp ifall man laddar till 100% oavsett NMC eller LFP, det är två olika typer av degradering som händer vid lagring och vid laddning/urladdning. För degradering från laddning/urladdning vill man undvika höga laddnivåer och använda små spann (dvs att kanske köra 30-50% är ganska optimalt). Vad gäller degradering från lagring visar forskning på att det inte är större skillnad på 80% eller 100% men däremot är det lägre degradering vid 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, för cyclical aging går upp ifall man laddar till 100% oavsett NMC eller LFP, det är två olika typer av degradering som händer vid lagring och vid laddning/urladdning. För degradering från laddning/urladdning vill man undvika höga laddnivåer och använda små spann (dvs att kanske köra 30-50% är ganska optimalt). Vad gäller degradering från lagring visar forskning på att det inte är större skillnad på 80% eller 100% men däremot är det lägre degradering vid 50%.

Man måste också ställa sig frågan, är det värt det? Är skillnaden 0.1% så känns det skitsamma per år. Våra upser med LPF byts efter ca 8-10 år. Misstänker att hälsan påverkar men vet även att folk tar hem de "uttjänta" och använder dom i flera år till. Jag själv har bara fått fatt i ett blyack än så länge, rätt bra då de kastas annars.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man måste också ställa sig frågan, är det värt det? Är skillnaden 0.1% så känns det skitsamma per år. Våra upser med LPF byts efter ca 8-10 år. Misstänker att hälsan påverkar men vet även att folk tar hem de "uttjänta" och använder dom i flera år till. Jag själv har bara fått fatt i ett blyack än så länge, rätt bra då de kastas annars.

Personligen tycker jag inte det är värt det för fem öre, det var mest ett inlägg för att lugna folk som tror att deras batteri kommer implodera om de råkat ladda till 100% och de inte kan köra på direkten. När man redan är på 100% är det som är dåligt redan skett, om man är bekväm med att parkera bilen med 80% så bör man inte var obekväm med att parkera med 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Personligen tycker jag inte det är värt det för fem öre, det var mest ett inlägg för att lugna folk som tror att deras batteri kommer implodera om de råkat ladda till 100% och de inte kan köra på direkten. När man redan är på 100% är det som är dåligt redan skett, om man är bekväm med att parkera bilen med 80% så bör man inte var obekväm med att parkera med 100%.

Dagens batterier håller ofta över 10 år och i dagens slit och släng samhälle brukar väll folk inte ha bil mer än ca 3-4år

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Temperatur kan förstöra batteriet direkt om de blir för högt så att "simulera" snabbare ålder med värme är enligt mig ett sätt som sällan kan likställas med verkliga scenarion. Hur påverkas batterierna av att ha lägre temperaturer över tid, före emellan och efter tester = ingen data, hur påverkas de av att ha varierad temperatur som mer speglar verkligheten = ingen data. Som sagt säger hans egna test data att det finns många studier som direkt motsäger det de fått fram.
Hur vet man att åldrandet är linjärt med temperatur i alla fall, blir tempen för hög så stiger risken att de fallerar och den linjära delen kan man då kasta ut genom fönstret?

Våra UPS batterier står med 100% laddning i 8-10 år innan de byts ut. Då har de ofta rätt mycket liv kvar.
tror inte NMC celler hade gillat det särskilt mycket, möjligen med lägre temp än vad som är ekonomiskt försvarbart (5-10c?).

Som sagt är det bäst att kolla många olika källor för att bilda sig en uppfattning.

Jag har kollat många källor. Läst ca 15 peer reviewed artiklar på ämnet då jag nördade ner mig när jag skaffade elbil. Alla säger ungefär samma sak som jag presenterade ovan.

Testerna som görs korrekt har såklart jämfört degraderingen med värden som tas direkt innan testets början. Det är mycket, mycket vanligt att simulera längre åldrande med högre temperatur. Återigen någon som i stort sätt alla artiklar jag läst har gjort. Så jag ser inte problemet, förutsatt att man har korrekt dokumenterade och reproducerbara tester.

Oftast har de kört testerna med flera olika temperaturer för att för att mäta exakt det du efterfrågar ang varianserna också.

Se t.ex. denna från min tidigare länk.
https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=43390

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har kollat många källor. Läst ca 15 peer reviewed artiklar på ämnet då jag nördade ner mig när jag skaffade elbil. Alla säger ungefär samma sak som jag presenterade ovan.

Testerna som görs korrekt har såklart jämfört degraderingen med värden som tas direkt innan testets början. Det är mycket, mycket vanligt att simulera längre åldrande med högre temperatur. Återigen någon som i stort sätt alla artiklar jag läst har gjort. Så jag ser inte problemet, förutsatt att man har korrekt dokumenterade och reproducerbara tester.

Oftast har de kört testerna med flera olika temperaturer för att för att mäta exakt det du efterfrågar ang varianserna också.

Se t.ex. denna från min tidigare länk.
https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=43390

Har de gjort det så borde det vara nära, har de haft batterierna i 45 grader hela tiden eller bara under laddning/urladdning? kanske inte framkommer?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Enligt ny forskning är även LFP att rekommendera laddning till 80%, egentligen endast 25% men det anser dom inte vara rimligt till en elbil.
https://elbilen.se/nyheter/ny-forskning-kan-lfp-batterier-ver...

Så jag tror nog att man skall hålla sig till dom vedertagna rekommendationerna att endast ladda till 80% för vardagligt bruk om man inte behöver dom extra 20% oavsett om man har NMC eller LFP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt ny forskning är även LFP att rekommendera laddning till 80%, egentligen endast 25% men det anser dom inte vara rimligt till en elbil.
https://elbilen.se/nyheter/ny-forskning-kan-lfp-batterier-ver...

Så jag tror nog att man skall hålla sig till dom vedertagna rekommendationerna att endast ladda till 80% för vardagligt bruk om man inte behöver dom extra 20% oavsett om man har NMC eller LFP.

Har faktiskt inte sett någon studie som någonsin pekat på att det inte skulle vara bättre att ladda LFP till något lågt som 50% än 100% när det kommer till total degradering. Känns som det är samma typ av myt som att det är mycket sämre att låta bilen stå med 100% kontra 80%, dvs något som kommer av en feltolkning av forskningen som gjorts.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Enligt ny forskning är även LFP att rekommendera laddning till 80%, egentligen endast 25% men det anser dom inte vara rimligt till en elbil.
https://elbilen.se/nyheter/ny-forskning-kan-lfp-batterier-ver...

Så jag tror nog att man skall hålla sig till dom vedertagna rekommendationerna att endast ladda till 80% för vardagligt bruk om man inte behöver dom extra 20% oavsett om man har NMC eller LFP.

Den relevanta frågan i en bil är egentligen bara: hur kan jag behandla batteriet så det med hyfsat stor sannolikhet håller vettig kapacitet i ca 20 år?

En bil lever i normalfallet <20 år, de mekaniska problemen börjar därefter bli tillräckligt stora (framförallt här där vi har vintrar med hårt saltade vägar) att drivlinan inte längre är huvudproblemet.

Alla litium-baserade batterier verkar må bättre ju lägre genomsnittlig SoC de upplever, men det måste ju vara praktiskt användbart också... Måste ju vara ett mindre problem för elbilar än t.ex. bärbara datorer där det inte alls är ovanligt att de är kopplade till strömkälla nära 100 % av tiden (vilket lär vara en väldigt vanlig orsak till att batterikapaciteten minskar relativt snabbt).

Skrivet av Aktsu:

Har faktiskt inte sett någon studie som någonsin pekat på att det inte skulle vara bättre att ladda LFP till något lågt som 50% än 100% när det kommer till total degradering. Känns som det är samma typ av myt som att det är mycket sämre att låta bilen stå med 100% kontra 80%, dvs något som kommer av en feltolkning av forskningen som gjorts.

Fast kolla spännings/SoC-kurvan för LFP, det är rätt mycket uppe för tolkning vad "100 %" faktiskt betyder då det är en kraftig peak uppåt i spänning på toppen, samtidigt som den är otroligt horisontell mellan 50-100 %.

Lagring med högre spänning kommer accelerera de icke-reversibla reaktioner som alltid sker och som är en stor anledning till försämrad kapacitet över tid.

Då spänning/SoC-kurvan är så väldigt vertikal över en mycket stort SoC-spann behöver man ladda till 100 % till och från för att programvaran faktiskt ska kunna göra en vettig SoC-bedömning.

NMC/NCA har en spänning/SoC-kurva är inte alls lika horisontell, så där går det rätt bra att bedöma SoC enbart från spänning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast kolla spännings/SoC-kurvan för LFP, det är rätt mycket uppe för tolkning vad "100 %" faktiskt betyder då det är en kraftig peak uppåt i spänning på toppen, samtidigt som den är otroligt horisontell mellan 50-100 %.

Vet inte riktigt vad där som skulle motsätta något jag skrev? Nu pratar vi dessutom applikationen av LFP i bilar och där är det nog ovanligt att BMS tillåter laddning till helt 100%.

Skrivet av Yoshman:

Lagring med högre spänning kommer accelerera de icke-reversibla reaktioner som alltid sker och som är en stor anledning till försämrad kapacitet över tid.

Ja, men i de forskningsrapporter jag läst är lägre SoC bättre men för de flesta batterityper ser vi ett ganska stort platt spann där det inte är någon större skillnad mellan calendar aging vid 80% eller 100%. Att däremot lagra med 50% istället ger större effekter som man faktiskt kommer märka av på sikt.

EDIT: Jag lär mig gärna mer så om du vet något som pekar på motsatsen så tar jag gärna emot länkar .

Skrivet av Yoshman:

Då spänning/SoC-kurvan är så väldigt vertikal över en mycket stort SoC-spann behöver man ladda till 100 % till och från för att programvaran faktiskt ska kunna göra en vettig SoC-bedömning.

NMC/NCA har en spänning/SoC-kurva är inte alls lika horisontell, så där går det rätt bra att bedöma SoC enbart från spänning.

Ja, men det är en helt annan aspekt än hur vardagsbeteendet påverkar degraderingen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Vet inte riktigt vad där som skulle motsätta något jag skrev? Nu pratar vi dessutom applikationen av LFP i bilar och där är det nog ovanligt att BMS tillåter laddning till helt 100%.

BMS har inte mycket val, den måste ladda till "100 %" för LFP då det är enda tekniskt rimliga sättet att veta var "100 %" faktiskt ligger.

Undran jag hade var mer: exakt vad man säger är 100 % på spänningsskalan är nog lite variabelt då det är så väldigt kraftig krökning på V/Soc-kurvan nära 100 % för LFP.

Skrivet av Aktsu:

Ja, men i de forskningsrapporter jag läst är lägre SoC bättre men för de flesta batterityper ser vi ett ganska stort platt spann där det inte är någon större skillnad mellan calendar aging vid 80% eller 100%. Att däremot lagra med 50% istället ger större effekter som man faktiskt kommer märka av på sikt.

Tror inte vi är oense, det som spelar roll är skillnad i spänning. Skillnad i spänning är väldigt liten i spannet 60-98 % för just LFP.

"100 % SoC" är rätt mycket en definitionsfråga, man kan lägga 100 % på ett rätt stort spänningsintervall för LFP utan att det i lagrad energi spelar någon egentlig roll. Så finns säker en variation vad 100 % betyder i spänning specifikt för LFP. Nagelfarande, men att säga "100 %" är problematiskt för LFP.

Skillnaden att långtidslagra vid 80 % eller 95 % är garanterat liten (det är i praktiken samma spänning), hur liten den är vid 100 % "beror på" vart BMS lägger 100 % på spänningskurvan. BMS behöver gå in en bit på den branta delen, gör man inte det kan man inte fastställa 100 % nivån på ett matematiskt stabilt sätt.

Att långtidslagra vid högre spänning, även om det handlar om 99 % SoC vs 100 % kan ha en klart relevant skillnad i degenerering.

Skrivet av Aktsu:

Ja, men det är en helt annan aspekt än hur vardagsbeteendet påverkar degraderingen.

Absolut. I grunden är ju huvudregeln här: ju lägre genomsnittlig SoC, desto bättre. Det gäller oavsett batterikemi. Är bara lite opraktiskt att ligga på för låg SoC, det om något lär orsaka räckviddsångest.

Men LFP är speciellt här då man av BMS-tekniska skäl behöver ladda till 100 % till och från för att den ska kunna ge en bra SoC-bedömning. Optimalt gör man detta i samband med att man ska använda bilen så den inte ligger kvar på 100 % en längre tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer