Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då var det dags för oss att köpa elbil, trött på servicekostnaderna och nuvarande bilen har strulat en hel del så nu när garantin går ut i december är det dags att byta. Vi har ett barn och inga planer på flera så behöver ingen överdrivet stor bil, har testkört Polestar, Model Y och ID 4 GTX. Teslan kändes absolut bäst, trots att mycket är plastigt så hade man bäst sikt ut från bilen och dottern satt riktigt bra med barnstolen i baksätet så det tillåter att hon åker baklänges längre än i de andra.

Borde kunna åka väldigt billigt i några år, speciellt om vi flyttar tillbaka till Sverige då man får ta med bilen moms/tullfritt som flyttgods. Priset här i Norge för en Model Y performance med vinterdäck och cherry red blir 570k medans motsvarande i Sverige landar på 750k. Enda haken är att man inte får sälja första året i Sverige men det hade vi nog inte tänkt göra ändå så det kvittar.

Kommer bli typ samma kostnad som våran Passat från 2019, halva priset på all trängselskatt (betalar typ 3500 kr i månaden nu), knappt någon servicekostnad och helt gratis "drivmedel" då jag laddar helt utan kostnad på jobbet.

Någon modell vi har missat som kan vara värd att provköra innan vi slår till?

Det KAN också finnas krav om att du ska ha ägt bilen i sex månader för att du ska få ta med som gratis flyttgods, vill minnas att jag läste nåt om det i början på året när jag själv var i tankarna på att flytta hem till swe igen.

Säger inte att det garanterat är så men kolla upp det så du inte går på en smäll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

I mitt fall så finns möjligheten att betala bilen kontant, men det är dumt rent ekonomiskt så har satt undan pengarna som skall gå till restskulden på en global indexfond.
Så kommer lösa restskulden om 5 år med förhoppningen om några procents avkastning och på så sätt sparat några slantar på att inte betala bilen kontant.

Därav såg jag en bättre uppsida med så låg månadskostnad som möjligt för att förhoppningsvis få en så hög avkastning på restskuldens belopp som möjligt.

Det är en avvägning man såklart kan göra. Jag känner inte till kunskapsnivån hos alla som läser på forumet, så jag ville bara flagga för att pengarna för eller senare ska ut Du har dock uppenbarligen koll på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Hej,

Sitter nu på en XC40 Recharge, och måste ändå säga att jag är väldigt nöjd. Har märkt att så länge man planera sina körningar är det felfritt. Men en spontan resa kan ställa till problem. Familjen består idag av sambon och ett barn. Tankarna går dock i att utöka familjen med en till. Så vi tittar på andra alternativ, var starkt inne på V90 CC alt Volvo XC90. Åkte sen av en slump med en som körde Tesla Model Y och påstod att det var större bagage i teslan än i Volvo xc90. (liter mässigt). Vet inte hur bra det stämmer eller om det var fan boyen i han som pratade. Hur som helst. Min fråga är om någon kör Tesla model Y idag med två barnstolar, duovagn/övrig packning och om det funkar ?

Tack på förhand

Tillverkare mäter väldigt olika och har för mig att Tesla får höga siffror. Minns inte om de mäter upp till taket när vissa andra slutar vid nackstödens början, eller hur det var.

En intressant jämförelse är Teslabjørns bananlåde-test.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...
Model Y klarar 9 bananlådor + en i frunken.
XC40 rymmer 7 bananlådor.
XC90 är inte testad tror jag (ingen ren elbil) men rymmer 640 liter vs 410 liter i XC40, så tveksamt om den rymmer mindre än Model Y. Model Y är dock rymlig för sin storlek, men sluttande taket gör att man mister utrymme och inte får in lika skrymmande saker.
Ioniq 5, Enyaq, EQB, ID7 touring rymmer alla fler bananlådor i bagaget. (10-12 st).

Jag är inne på att skaffa Model Y, så lånade hem en för ett tag sedan. Har två barn men vi har bara en liten barnvagn för den yngste, så inget som tar stor plats. Ser inga problem med lastutrymme.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag har nyligen slagit till på en id7 tourer gtx just pga stora utrymmet där bakåtvänd bilbarnstol med lätthet går in bakom föraren. Kanske något att titta på?

Vet du när de förväntas börja levereras? Skulle verkligen vilja ta leverans senast i december.

Skrivet av TotalF:

Det KAN också finnas krav om att du ska ha ägt bilen i sex månader för att du ska få ta med som gratis flyttgods, vill minnas att jag läste nåt om det i början på året när jag själv var i tankarna på att flytta hem till swe igen.

Säger inte att det garanterat är så men kolla upp det så du inte går på en smäll.

Det stämmer men gör ingenting, vi flyttar tidigast nästa sommar någon gång så det är lugnt. Äga minst 6 mån och sen inte sälja första året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vet du när de förväntas börja levereras? Skulle verkligen vilja ta leverans senast i december.

Det stämmer men gör ingenting, vi flyttar tidigast nästa sommar någon gång så det är lugnt. Äga minst 6 mån och sen inte sälja första året.

Min har tillverkingsstart v40, men verkar vara senare om man väljer sunroof, så lite oklart men kanske inte helt omöjligt att få i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det KAN också finnas krav om att du ska ha ägt bilen i sex månader för att du ska få ta med som gratis flyttgods, vill minnas att jag läste nåt om det i början på året när jag själv var i tankarna på att flytta hem till swe igen.

Säger inte att det garanterat är så men kolla upp det så du inte går på en smäll.

När jag bodde utomlands så var reglerna att den behövde vara registrerad på mig i 6 mån och gått minst 500mil om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tillverkare mäter väldigt olika och har för mig att Tesla får höga siffror. Minns inte om de mäter upp till taket när vissa andra slutar vid nackstödens början, eller hur det var.

En intressant jämförelse är Teslabjørns bananlåde-test.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...
Model Y klarar 9 bananlådor + en i frunken.
XC40 rymmer 7 bananlådor.
XC90 är inte testad tror jag (ingen ren elbil) men rymmer 640 liter vs 410 liter i XC40, så tveksamt om den rymmer mindre än Model Y. Model Y är dock rymlig för sin storlek, men sluttande taket gör att man mister utrymme och inte får in lika skrymmande saker.
Ioniq 5, Enyaq, EQB, ID7 touring rymmer alla fler bananlådor i bagaget. (10-12 st).

Jag är inne på att skaffa Model Y, så lånade hem en för ett tag sedan. Har två barn men vi har bara en liten barnvagn för den yngste, så inget som tar stor plats. Ser inga problem med lastutrymme.

Hej!

Tack för svar. ja känns verkligen som om Tesla dra på med lite ''glädje'' siffror där.
Du har två barn säger du, kör du två barnstolar då ? hur upplever du de ? Sitter ni behagligt i förar/passagaresätet ?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

När jag bodde utomlands så var reglerna att den behövde vara registrerad på mig i 6 mån och gått minst 500mil om jag minns rätt.

Yes, inga problem om det även är 500 mil. Blir löjligt bra när man får köpa moms-fritt i Norge, borde typ köpa med oss varsin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Hej!

Tack för svar. ja känns verkligen som om Tesla dra på med lite ''glädje'' siffror där.
Du har två barn säger du, kör du två barnstolar då ? hur upplever du de ? Sitter ni behagligt i förar/passagaresätet ?

Tack för svar.

Tog bara med barnet med bältesstolen då tyvärr, så testade aldrig bägge stolar men en snabb sökning på youtube visar en video med min konfiguration:
https://youtu.be/dapqsgM6N2o?t=639 Det ser ut att vara ok med plats, och mittsätet kan funka i nödfall för en vuxen av mindre till medel storlek

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Yes, inga problem om det även är 500 mil. Blir löjligt bra när man får köpa moms-fritt i Norge, borde typ köpa med oss varsin...

Du kan ju kanske få någon att skruva mätaren eller bara ställa den på bockar och "gasa" den 500 mil (om det går att göra så fortfarande). Då är det ny bil men ändå begagnad med 500mil på mätaren och sedan importera den 6 mån senare som "begagnad" och då fått den 25% billigare men med 500 virtuella mil på mätaren. Om du inte ska använda den i Norge vill säga.

Permalänk
Medlem

Så sjukt sugen på en Zeekr X.

De har kampanj på 3990 kr / mån för leasing.

Hade tagit den om jag inte hade lite mindre än ett år kvar på EV6an.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så sjukt sugen på en Zeekr X.

De har kampanj på 3990 kr / mån för leasing.

Hade tagit den om jag inte hade lite mindre än ett år kvar på EV6an.

Den är väl väldigt mycket mindre än EV6:an, är den inte? Men tanken kanske inte var att den skulle ersätta?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så sjukt sugen på en Zeekr X.

De har kampanj på 3990 kr / mån för leasing.

Hade tagit den om jag inte hade lite mindre än ett år kvar på EV6an.

Men det priset är bara 1000mil om året undrar vad den skulle kosta med dubbla mil.
Min leasing som jag har nu går ut i november och tycker den är lite för dyr för att köpa loss.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Den är väl väldigt mycket mindre än EV6:an, är den inte? Men tanken kanske inte var att den skulle ersätta?

Mindre men tror inte den är mycket mindre. Den placerar sig mitt mellan EX30 (som bygger på samma plattform) och EV6 i längd med sina 445cm.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Den är väl väldigt mycket mindre än EV6:an, är den inte? Men tanken kanske inte var att den skulle ersätta?

Lite mindre men typ som en XC40. Så inte så liten alls. Skulle inte göra mig något

Skrivet av vinylens:

Men det priset är bara 1000mil om året undrar vad den skulle kosta med dubbla mil.
Min leasing som jag har nu går ut i november och tycker den är lite för dyr för att köpa loss.

Yes det har du rätt i. Nu är det inte aktuellt men hade behövt 1500 mil i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Men det priset är bara 1000mil om året undrar vad den skulle kosta med dubbla mil.
Min leasing som jag har nu går ut i november och tycker den är lite för dyr för att köpa loss.

Min kollega hade tittat på den där också, det var också utan försäkring och den var tämligen dyr för person boende i lägenhet i Stockholms innerstad. Är det någon som ber om ett pris med 1500-2000 mil skulle det ju vara intressant att höra vad det blir, får känslan av att totalpriset inte är superlockande längre då.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du kan ju kanske få någon att skruva mätaren eller bara ställa den på bockar och "gasa" den 500 mil (om det går att göra så fortfarande). Då är det ny bil men ändå begagnad med 500mil på mätaren och sedan importera den 6 mån senare som "begagnad" och då fått den 25% billigare men med 500 virtuella mil på mätaren. Om du inte ska använda den i Norge vill säga.

Det är lugnt, vi köper för att använda bilen men vill gärna ta den med oss till Sverige också. Sen gör det ju ingenting att vi säkert kan åka 2 år utan någon direkt värdeminskning, de verkar ligga på kring 600k för en performance med 3000 mil-ish och kostar 570k nya i Norge.

Permalänk
Medlem

https://marcusoscarsson.se/just-nu-stort-larm-om-hedin-bil/

Undrar hur utbrett detta är. Någon som har åkt på en nit?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Relik 📜

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Tänkte direkt e-tron jag, men det fanns ingen i den sökningen verkar det som. Kan hittas för <400k SEK i Sverige och får dra 1800kg. Törstig är väl största nackdelen, och att det finns batteri-recalls kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Här har du iaf en lista på elbilar med drag och hur mycket dom får dra.
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/

Skrivet av sandos:

Tänkte direkt e-tron jag, men det fanns ingen i den sökningen verkar det som. Kan hittas för <400k SEK i Sverige och får dra 1800kg. Törstig är väl största nackdelen, och att det finns batteri-recalls kanske?

Fin bil och bland dom bästa laddkurvor man kan hitta, om det är 55:an du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Bor också i norge och kör en 2021 tesla 3 rwd med dragkrok. Hus, lånar grannens släp vid behov. Skiljd, 3 barn varav två tonåringar i det äldre segmentet.

Köpte min i år för 300k med 4500 mil på mätaren. Är så otroligt nöjd med den här bilen och är nog på långturer till swe iaf en gång per månad (ToR ca 110 mil). Kidsen blir ofta med och har faktiskt monterat av takstativet för alla resväskor osv får plats i bagaget.

Just eftersom teslan är så populär här i landet så har den ju en attraktiv andrahandsmarknad, iaf för folk som mig där planen är att köra bilen tills den kasseras.

Sommartid kommer jag 35-36 mil om jag håller mig till normal körning med maxhastigheter mellan 80-90. Bor i en riktigt köldhåla där tempen på vintern gärna kan ligga på -20 till -30 i veckor men med garage och egen laddare så är det inga problem.

Du vill såklart ha en modell från minst 2021 då den uppgraderades med dedikerad värmepump, något som spar batteriet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Kanske även Ioniq 5 kan vara något i närheten av det ni söker?
Är i samma gäng som Enyaq samt har bland de bättre laddhastigheterna.
Kommit med lite större batteri (72->77kwh) beroende på årsmodell som passar budget.
Rätt bra utrymmen och flyttbart baksäte. Jag kan dock sakna genomlastningslucka ibland.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så sjukt sugen på en Zeekr X.

De har kampanj på 3990 kr / mån för leasing.

Hade tagit den om jag inte hade lite mindre än ett år kvar på EV6an.

Jag skulle utan egna bevis men många cirkulerande historier om dessa nya bilmärken ta det väldigt försiktigt med att köpa en.

Få verkstäder, dålig kunskap, långa leveranstider samt i högsta grad betatestning på kunderna gör att priser skulle behöva vara extremt bra för att jag personerligen som är beroende av min bil skulle fundera på dessa märken.

Finns lite för många historier som cirkulerar i nutid om problem som aldrig tar slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag skulle utan egna bevis men många cirkulerande historier om dessa nya bilmärken ta det väldigt försiktigt med att köpa en.

Få verkstäder, dålig kunskap, långa leveranstider samt i högsta grad betatestning på kunderna gör att priser skulle behöva vara extremt bra för att jag personerligen som är beroende av min bil skulle fundera på dessa märken.

Finns lite för många historier som cirkulerar i nutid om problem som aldrig tar slut

Jag förstår inte riktigt hur du tänker här.

Zeekr är ett etablerat märke av Geely som äger bl.a Volvo. Detta är som att köpa en Volvo EX30. Samma plattform.

Lång leveranstid är det inte. De har den i lager.

Service har jag ingen aning om var man kan göra den men det löser sig.

Man är större betatestare av etablerade biltillverkare skulle jag säga. Mjukvaran på VW bilarna har varit riktigt kass. Samma med kommande Volvo EX90 och Polestar 3. De har släppt den utan massor med grundläggande funktioner. Detta är bara exempel. Det finns fler.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Renault Scenic, Peugeot E-3008, Smart #3 eller Zeekr X skulle jag säga!

Alla verkar vara riktigt trevliga bilar. Zeekr X är fullutrustad från start.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag förstår inte riktigt hur du tänker här.

Zeekr är ett etablerat märke av Geely som äger bl.a Volvo. Detta är som att köpa en Volvo EX30. Samma plattform.

Lång leveranstid är det inte. De har den i lager.

Service har jag ingen aning om var man kan göra den men det löser sig.

Man är större betatestare av etablerade biltillverkare skulle jag säga. Mjukvaran på VW bilarna har varit riktigt kass. Samma med kommande Volvo EX90 och Polestar 3. De har släppt den utan massor med grundläggande funktioner. Detta är bara exempel. Det finns fler.

Oj jag var otydlig i min beskrivning, reservdelar tänkte jag mer på än själva bilen, elbilhypen har ju stannat av så det finns elbilar i alla lador idag.

En snabb googling visar att det är långt ifrån sant att jämställa en zeeker med framförallt Volvo som också är Geely i grunden.
Volvo går att serva i nästan varje normalstor stad i Sverige, så verkar inte vara fallet med Zeeker.
Verkar inte ens finnas en riktiga egen serviceverkstäder ännu, än mindre en organisation.
Det är Mekonomen som är upphandlad till detta och de var iafall i våras väldigt begränsade i vilka verkstäder som ens tog emot och kunskapsmässigt inte alls insatta ännu samt långa leveranstider på reservdelar.

https://zeekrclubsweden.com/index.php?topic=30.0

Sedan var det radioreportage förra veckan om lång tider på verkstäder för bland annat zeeker med märkliga fel.

Så du får så klart gärna ha en annan uppfattning än jag men jag tror det kan vara bra att tänka efter några gånger till och inte bara se kostnaden per månad för en bil som kanske kommer skapa lite gråa hårstrån.
Sedan tänker jag så klart ganska mycket på tillförlitlighet för jag måste ha min bil varje dag till jobb m.m.
Behöver man inte det eller ha flera bilar att tillgå kan det ju så klart vara något man kan förbise.

Jag åker en EV6 i jobbet och mina kollegor åker EV6, polstar, VW, tesla, Audi mfl då vi har elbil policy på jobbet.
Visst har det funnits problem här med men det har funnits en service organisation även för Polstar. Min bil har haft vissa egenheter för sig i form av programvara som är märklig och enligt mot fortfarande märklig men den blir inte stående och det finns gott om serviceverkstäder även i min lilla stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Inga serviceintervall finns på Tesla, utan man lagar något om det går sönder. Så det finns inga löpande kostnader knytet till ägandet bortsätt från slitagedelar och spolarvätska.

Jag gjorde exakt samma upplägg som dig fast på en Model 3, notera att körsträckan du väljer endast påverkar restvärdet, så jag satte körsträckan till 1000mil/året trots att vi kommer köra mer, men bara för att få en låg månadskostnad.

Kolla priset på försäkring, när jag kollat Model Y så kostar försäkringen mera än försäkring+service på flera andra jämförbara elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Oj jag var otydlig i min beskrivning, reservdelar tänkte jag mer på än själva bilen, elbilhypen har ju stannat av så det finns elbilar i alla lador idag.

En snabb googling visar att det är långt ifrån sant att jämställa en zeeker med framförallt Volvo som också är Geely i grunden.
Volvo går att serva i nästan varje normalstor stad i Sverige, så verkar inte vara fallet med Zeeker.
Verkar inte ens finnas en riktiga egen serviceverkstäder ännu, än mindre en organisation.
Det är Mekonomen som är upphandlad till detta och de var iafall i våras väldigt begränsade i vilka verkstäder som ens tog emot och kunskapsmässigt inte alls insatta ännu samt långa leveranstider på reservdelar.

https://zeekrclubsweden.com/index.php?topic=30.0

Sedan var det radioreportage förra veckan om lång tider på verkstäder för bland annat zeeker med märkliga fel.

Så du får så klart gärna ha en annan uppfattning än jag men jag tror det kan vara bra att tänka efter några gånger till och inte bara se kostnaden per månad för en bil som kanske kommer skapa lite gråa hårstrån.
Sedan tänker jag så klart ganska mycket på tillförlitlighet för jag måste ha min bil varje dag till jobb m.m.
Behöver man inte det eller ha flera bilar att tillgå kan det ju så klart vara något man kan förbise.

Jag åker en EV6 i jobbet och mina kollegor åker EV6, polstar, VW, tesla, Audi mfl då vi har elbil policy på jobbet.
Visst har det funnits problem här med men det har funnits en service organisation även för Polstar. Min bil har haft vissa egenheter för sig i form av programvara som är märklig och enligt mot fortfarande märklig men den blir inte stående och det finns gott om serviceverkstäder även i min lilla stad.

Jag ser inte varför Zeekr skulle vara mindre tillförlitlig jämfört med andra bilmärken.

Jag är nöjd med EV6 men den har gett mig några gråa hårstrån med buggar samt zombie mode en gång förra vintern.

Jag skulle lätt kunna tänka mig en BYD, Xpeng, MG eller Nio.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Okej, vänner. Har en ID.3:a nu, som jag varit halvnöjd med för de som läst mina små utläggningar i tråden. Men - landade trots det i att egentligen inte byta. Bilen är köpt och betald, så månadskostnaden extremt trevlig. Sedan... "råkade" vi köpa ett hus med 1000 kvm tomt. Och snabbt insåg jag att dragkrok, det är något som vi verkligen behöver. Visst kan man låna/hyra bilar, men det är oändligt mycket enklare att låna något av de 150 släp som alla grannar runt om har.

Så höstens projekt - bilbyte. Jag är egentligen ganska nöjd med storleken på ID.3, den är ju oväntat rymlig sett till yttermåtten. Lite större hade väl inte skadat, men inget avgörande.

  • Storlek ID.3-ish / CUV - kanske lite större

  • Dragkrok

  • Helst under 400K NOK

  • Behöver absolut inte vara ny (tvärt om) - utgår från beg

  • Range 400+ WLTP (för 250-300 i praktiken)

  • Hyfsat rymligt bagage - vi är familj på fyra som reser över landsgränsen till Sverige

Har tittat på bland annat Megane E-tech (igen) och Model 3, båda kan dra 900-1000 kg vilket är helt tillräckligt. Även tittat på första generationens ID.4 och Enyaq som finns till OK beg-pris. Finns det något wildcard in här? Är öppen för det mesta egentligen, både exempel som BYD och Xpeng rullar ju en hel del på vägarna här.

Här är en Finn-sökning som är ish vad jag tänker mig, men den är ju beroende av att säljarna puttat in rätt värden.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Id7 Tourer låter ju egentligen som den riktiga vinnaren men den är ny och med ett pris åt fanders.