Xiaomi vs Huawei alt. Honor - Framtida Android versioner och Google play stöd

Permalänk
Medlem

Xiaomi vs Huawei alt. Honor - Framtida Android versioner och Google play stöd

Nyligen börjat läsa om Huawei och blockaden från Google som började förra året och att nyare eller om det är alla samtliga modeller kommer sluta få stöd efter Android 10. Att man fortfarande kan använda google play och android 10 men med nyare så åker stödet för Google play bort men ha kvar 10:an för just licensen. Vet inte hur mycket av detta är 100, men lite troligt sen man läste om P40.

Kan detta även drabba Xiaomi modellerna också? Liksom i tanken om att man skaffar en Xiaomi Redmi Note 8 Pro som t,ex och vill vara säker på att när Android 11 eller 12 kommer så kan den mobilen få det, även om uppdateringarna hamnar på efterkälken.

Har gått i funderingar om att skaffa en Huawei mobil, speciellt P Smart Z men efter att forska lite kring detta så vet jag inte om det kommer vara värt att skaffa någon modell alls om man vill vara med de senaste officiella uppdateringarna från Google. Likadant med Honor som tillhör Huawei.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att din chansning är lika mycket värd som någon annans.

I nuläget är det bara Huawei och deras produkter (inkl. deras produkter under annat varumärke såsom Honor) som omfattas av USA:s beslut vad jag vet. Den officiella bakgrunden där är väl att Huawei påstås ha medverkat till att exportera teknologi till länder på sanktionslistor. Det ska väl dock inte uteslutas att det även - eller egentligen - finns helt andra förklaringar; exempelvis Huaweis täta samröre med den kinesiska staten, dess medverkan till utbyggnaden av 5G i stora delar av världen och det allmänpolitiska läget mellan Kina och USA.

Jag har inte hört några indikationer på att andra bolag ska bli föremål för liknande restriktioner. Så som världen ser ut, inte minst med Trump i Vita huset, Kina på frammarsch, COVID-19, etc så kan man ju dock bara spekulera i vad som kan hända framöver.