Resårbotten direkt mot golv - omedelbara nackdelar?

Permalänk
Medlem

Resårbotten direkt mot golv - omedelbara nackdelar?

Hej,

Finns det några omedelbara nackdelar att skippa 'fötterna' på en uppsättning av Resårbotten + Bäddmadrass? Om vi bortser från att utseendemässigt så kan de se lustigt/barnsligt ut, givetvis.

Permalänk
Medlem

Om det är träbotten så kan det repa/förstörs golvet, särskilt om det är parkett

Men det bör väl lösas med ett antal möbeltassar

Permalänk
Medlem

Man får väl tänka som så att det gissningsvis fanns goda skäl till att man började använda ben på sängar nångång i tiden. De flesta företeelser brukar åtminstone ha någon vettig grund

Kanske inte ett jätteproblem i moderna välisolerade svenska bostäder, särskilt inte sådana med golvvärme, men det kan vara ganska kallt och dragigt i golvnivå.

En annan omedelbar fördel med ben är att det blir lättare att ta sig i och ur sängen.

Ben gör det möjligt att förvara grejer under sängen.

Kanske en fråga om tycke, men för egen del anser jag att det blir lättare att städa och hålla rent när sängen står på ben.

Och så vidare...

Du har säkert goda orsaker till att skippa ben, men man blir lite nyfiken på vilka de är? Om det bara är en fråga om att sängramar är dyra, så brukar det finns ben som skruvas fast direkt i resårbotten. Finns i olika längder, och kostar någon hundring eller två, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ptja, teoretiskt så skulle komforten kunna bli lite sämre pga värme och fukt får svårare att diffundera genom sängen till en bättre ventilerad undersida.

Permalänk
Medlem

Personligen byggde jag en egen lådram direkt på golvet, med sängbotten mitt i. Bytte även till en ny botten härom året, och det var skinande rent under.

Är supernöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har sovt på både resårbotten och madrass placerad direkt på en matta i flera år nu och det har fungerat prima. Det är inte mer konstigt än en traditionell futon skulle jag tro?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan bli lite väl lågt vilket kan försvåra att komma in i en bekväm ställning om man vill vara lite intim med en annan person.

Hur mycket av ett problem detta är beror förvisso en del på ens egna och ens partners preferenser.

Permalänk
Medlem

Att sova 15cm över marken har väl sina nackdelar beroende på vilken ålder man är i.
Knepigt att ta sig upp, inte lika skönt att lägga sig, stå och ha sex med någon som är i sängen går inte.

Eventuellt extra varmt om ryggen och dragit (speciellt om man gillar att sova med öppet fönster).

Hur lösa huvudgavel så väggen inte blir förstörd från flottigt hår?

Täcken och kuddar lär hamna på golvet ofta men håller man det ordentligt rent är det väl lugnt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Har också madrassen direkt på golvet då den med ram inte hade gått in i min sovalkov. Det verkar inte vara något problem.

Hade tidigare en bäddmadrass ovanpå en sån där uppblåsbar modell stor. Där började det mögla mellan bäddmadrassen och luftmadrassen då fukten inte riktigt hade någonstans att ta vägen.

Som sagt verkar inte vara något problem med resårmadrassen. Men då svettas jag förhållandevis lite nattetid. Kanske kan bli nån fuktlucka undertill ifall man svettas mer än mig.

Permalänk
Medlem

Man brukar vilja få upp resåbotten lite grann iaf. Det sägs att man svettas en liter om natten, och denna fukten måste ta vägen någonstans. (Nedåt då alltså).
Men kan du bara få upp sängen en centimeter åtminstone, så borde det ju räcka tycker jag.

Permalänk
Medlem

När jag sover så svettas jag så mycket att har jag en madrass rakt på golvet så kan det bli en blöt fläck.

Därför har jag gärna ben även på en resårbotten, för att det skall andas lite.

Sen är det lättare att kliva i och ur sängen.

En liten luftspalt under är nog inte fel. Dock inte lika illa som med madrass.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.