Tjena, skulle behöva hjälp med att sätta upp ljudet för en TV som jag inte fått ordning på under förmiddagen. Några bekanta har en Samsung QE65Q67 och ett ljudsystem som är Samsung HW-Q76R. Märkte att ljudet hackade något förskräckligt och att det blev avbrott i ljudet. Kollade lite snabbt och såg att soundbaren är ansluten till TVn via bluetooth så att det är dålig ljudkvalité är väl kanske inte så märkligt.
Jag började med att ta bort bluetooth anslutningen. Testade istället att köra HDMI mellan TV på porten "HDMI IN(ARC)" och soundbar "HDMI OUT (TV-ARC)". Efter att valt källa/source på soundbaren "D.IN" så händer inte så mycket mer. Ljudet fortsätter att spelas från TVn.
Jag åkte istället iväg och köpte en optisk kabel, ODT (Toslink) <-> ODT (Toslink). Jag kopplade in kabeln i TVn samt soundbaren
på "Optical Out" samt "Digital audio in (Optical)" och kontakterna klickade fast i utgången bakom plastluckan. Jag väljer "D.IN" som källa/source på soundbaren och sedan optisk ljudutgång på TVn men då blir det istället helt tyst från både TV och soundbar.
Är det någon som har samma TV och soundbar och har koll på hur man kan sätta upp inställningarna i soundbar och TV så det fungerar utan att behöva köra på bluetooth?
TV: Samsung QE65Q67
Soundbar: Samsung HW-Q76R
Kabel: Vivanco Fibre Optic connection lead ODT toslink till ODT toslink