Den icke framtidssäkra datorn, hur ser den ut?
Tycker att jag väldigt ofta ser önskemål om en framtidssäker dator i trådar som söker stöd med inköp. Det kan vara så vagt som att den helt enkelt ska vara just framtidssäker till distinkta krav om att klara sig i minst 5 år framåt.
Min fundering är nu vad som gör en dator framtidssäker egentligen? Med tanke på att äldre hårdvara ofta försvinner från prominenta placeringar hos återförsäljare kan det ju vara småkrångligt att ens få tag på utrustning som inte är någorlunda modern. 7700K skulle nog de flesta klassa som relativt ok även i dagsläget, trots sitt "låga" antal trådar, en sådan kan du inte ens få tag på via de flesta återförsäljarna längre.
När jag ser ordet framtidssäker användas verkar det ofta handla om att datorn ska gå att uppgradera i framtiden när eventuella framtida inkomster tillåter det. Således köper man färre men större RAM-stickor och kanske ett kraftfullare nätaggregat. Ett moderkort som har etablerat sig som att ha en bra VRM-lösning kan också vara relevant. Detta förhindrar att man måste "dubbelhandla" i framtiden och kan uppgradera t.ex. RAM-minnet utan att byta ut komponenter. I mångt och mycket handlar det om en framtida kostnadseffektivisering.
Den riktigt stora grej jag kan hitta för tillfället verkar vara debatten om B450 mot B550 och det är måhända ett av de största valen när det kommer till just framtidssäkerhet som finns idag? Intel byter chipset mest hela tiden men så länge du inte ligger i det absoluta toppskiktet av hårdvara kommer andrahandsmarknaden troligen innehålla uppgraderingar för dig ändå.
Vad jag försöker komma till här är att även om du idag köper en i3'a på sockel 1200 med 4x2GB RAM, ett 350W nätaggregat och ett GT710 som grafikkort kommer du fortfarande ha uppgraderingsvägar framför dig, datorn är således i någon grad framtidssäker så länge du planerar att uppgradera inom de närmaste åren. Det behöver däremot inte vara det mest konstnadseffektiva valet eftersom dina uppgraderingar kommer handla om att köpa om delar du redan har snarare än komplettera.
Läsaren noterar troligen att jag inte lyft något alls om grafikkort ovan då dessa är en hel kunskap i sig själva och nog snarare handlar om kunskap om när nästa "stora grej" ska komma ut. Ska du uppgradera grafikkortet kommer det nästan alltid handla om ett byte av befintlig hårdvara.
Jag inser att denna tråd troligen kommer få massor av roliga exempel i sig på icke framtidssäkra datorer så jag drar till med en egen som första exempel. Visserligen är 3999Kr billigt för en dator med Windows 10 Pro installerat men hårdvaran 8 GB DDR3, INTEL CORE I5-3470 3.2 GHZ, 500 GB 3,5", NVIDIA GEFORCE GT 1030 2 GB GDDR5 är sannerligen inte så spännande. Problemet med denna dators framtidssäkerhet skulle jag klassa som att den inte kommer vara kostnadseffektiv att uppgradera då hela innanmätet i princip kommer behöver bytas ut.
Mitt argument är alltså följande: Om du inte anstränger dig för att aktivt välja komponenter som är riktigt gamla/har dåligt rykte så går det knappt att bygga en icke framtidssäker dator idag. Det är däremot möjligt att bygga en dator som kostar mer än det smakar och ordet framtidssäker handlar primärt om att göra ett kostnadseffektivt val.
Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |