Permalänk
Medlem

jag menar BBB´s telefoni...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen
jag menar BBB´s telefoni...

AFAIK så nej, det är endast för deras LAN kunder... (någon får gärna rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

eftersom det är krav på att man måste ha ett telefon abonnemang så låter det mysko om man kunde få deras telefoni genom VDSL

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

YES! Nu kan jag också få BBB's VDSL-tjänst..
Men jag har fortfarande bindningstid kvar med Telia..(nån månad kvar)
Men det är lungan.

"Boka plats redan nu så att din plats i telestationen inte blir upptagen. Du har fram till den 30 juni på dig, även om du sitter fast i ett annat abonnemang. Vi hjälper dig gärna med uppsägningen och kan hålla din plats i upp till ett halvår."

Själv så kommer man ju ta BBB..:D

Permalänk
Medlem

Har ni läst kontrakten som BBB och Bostream har skrivit...
jag tyckte att Bostreams Scream kontrakt såg lite fucked up, om man jämför med BBB. Vad jag fatta det som så får Bostream sänka hastigheten och ta högre pris ifall du typ använder dig av all bandbred hela tiden ... som när du tankar från DC kanske...

Visa signatur

Windows XP + Linux Slack 9.0

Permalänk
Medlem

Blir BBB för mig.
Bostream kommer av va de har sagt inte att bygga ut min telestation.
Får dock nöja mig med 8/1 Mbit, villket jag gladeligen gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flappy
Har ni läst kontrakten som BBB och Bostream har skrivit...
jag tyckte att Bostreams Scream kontrakt såg lite fucked up, om man jämför med BBB. Vad jag fatta det som så får Bostream sänka hastigheten och ta högre pris ifall du typ använder dig av all bandbred hela tiden ... som när du tankar från DC kanske...

Finns BBBs kontrakt att läsa på internet någonstans?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt BBB, kommer nog inom en månad....ca.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Avstängd

3 månader stod det på hemsidan annars.

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0sham3
eller så kan man enkelt fixa att ftp-servern / spelservern även servar de andra datornerna med internetuppkoppling

Ja, det också...tänkte jag inte på..:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
5ip använder man lätt.
morsans dator, min dator samt bärbar i höst och 2 servrar.. redan fullt..

Därav NATBox/Router. Du behöver ju inte ha ett eget ip externt till din eller din morsas dator, och vafan har du 2 servrar för?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag tycker det är ca 50x lättare utan massa router skit så tycker jag alla bolag borde ge flera ipn...
spelserver , ftp-http server?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

En hacker tycker säkert det är 50x lättare oxå när du blottar dina shares för omvärlden.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Och alla företag KAN inte ha flera ip'n per kund, www.susning.nu kolla där under "NAT" så ser du varför man använder Nat överhuvudtaget, det är inte frivilligt. Och om alla gör som B2 så sitter vi påäckliga IPv6 vid årets slut(...nästan ivf) och kan du inte köra spel-servern och http-ftp-servern på samma burk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Finns BBBs kontrakt att läsa på internet någonstans?

kolla här:
http://www.bredbandsbolaget.se/se/content.jsp?t=2&s=3&m=6

Visa signatur

Windows XP + Linux Slack 9.0

Permalänk
Medlem

IPv4 bristen är inte så stor + att gå över till IPv6 förlorar man inget på, bättre det än att köra med NAT.
Självklart kan man ha en brandvägg med publika adresser bakom så utsätter man inte sina shares...

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan80
3 månader stod det på hemsidan annars.

jaja. men det var ett tag sedan....."upp till 3 månader"...

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
IPv4 bristen är inte så stor + att gå över till IPv6 förlorar man inget på, bättre det än att köra med NAT.
Självklart kan man ha en brandvägg med publika adresser bakom så utsätter man inte sina shares...

Gillar inte heller NAT, men jag tycker att man kan skjuta upp IPv6 så länge som möjligt, jag säger inte att vi ska routa all trafik, men 2ip'n per kund tycker jag gott räcker.

Permalänk
Medlem

1st fast ip äger 5st dynamiska på alla sätt

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
1st fast ip äger 5st dynamiska på alla sätt

2 statiska då? (mitt förslag på tråd-skaparens fråga)

Permalänk
Medlem

det ända som gäller är BBB mums men vad är det ni snackar om någon annatslags BBB? har dom någon budjet variant eller?

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
det ända som gäller är BBB mums men vad är det ni snackar om någon annatslags BBB? har dom någon budjet variant eller?

Sant:) Läs på www.bredband.com så ser du vad vi snackar om.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem

vilken jävla tur du har
ända jag kan välja mellan är TELIA och TELIA

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
2 statiska då? (mitt förslag på tråd-skaparens fråga)

1 räcker fint för mig iaf och så finns det 5-6 servrar bakom routern, men 2 skulle väl inte vara fel iofs

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Re: Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vx
Nu är det så att jag lyckligt nog har chans att välja vilket slags bredband jag vill ha! Då slår det mig, vilket av dessa är bäst?

Bredbandsbolaget ca: downstream 10-12mbit / upstream 9mbit
5 dynamiska ip-adresser.

Bostream Scream : Downstream 13mbit / upstream 13mbit samt fast ip-adress.

Jag har redan bostream 2.5mbit men sviktar just nu mellan dessa tjänster. Någon som har erfaranhet av någon eller båda dessa? Var gärna vänlig att ge ditt svar

Tack på förhand!

bostream "Scream" har 26mbits så du vet. vore jag du ta den. bara du bor ca 300meter från telestationen. bor du längre blir det 13mbits

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Doh?! Klart jag vet det..
Men jag litar inte riktigt på bostream numera. Dem kan inte ens hålla min hastighet på adsl!
Kunde inte få 26mbit men dock 13.. Bostreams vdsl kommer ligga på deras backbone vilket knappast kommer hålla enligt min fattning. Deras kundservice suger mastodont dase! Tar 15-30 minuter att komma fram för att få svar på en simpel fråga. Jag vägde mellan bbb och bostream nån vecka innan jag bestämde mig för bredbandsbolaget. Kundservice på mindre än 2 minuter, samt ett stabilt fibernät direktkopplat till telestationerna
Dessutom har jag BBB 10mbit fiber på annan boplats vilket passar peeringen perfekt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
bostream "Scream" har 26mbits så du vet. vore jag du ta den. bara du bor ca 300meter från telestationen. bor du längre blir det 13mbits

Finns ingen anledning att ha 26mbit då det är limit:/
Satsa på B2(BBB) istället och slipp limit.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizzo^
Finns ingen anledning att ha 26mbit då det är limit:/
Satsa på B2(BBB) istället och slipp limit.

Antar att du är medveten att BBB har lika mycket limit va? Annars är punkt 4.4 i deras särskillda villkor rekommenderad läsning, men för att göra det lätt för alla quotar jag:

Citat:

... Oavsett vad som nu angivits förbehåller sig Bredbandsbolaget sig rätten att stänga av Tjänsten om Bredbandsbolaget eller annan drabbas av olägenhet med anledning av Abonnentens anslutning eller nyttjande av sådan datorresurs som anslutits enligt ovan. Abonnenten åtar sig att hålla Bredbandsbolaget skadelöst för eventuella skador som orsakats av anslutningen av sådan datorresurs.

Hur man tolkar det är väl upp till en själv. Jag skulle nog säga att de i princip kan stänga av dig för att du använder för mycket bandbredd, samt kräva dig på pengar för den eventuella förlust de gör p.g.a. ditt bandbreddskonsumerande.

Det känns dock lite tråkigt att man inte vet hur mycket data man kan köra säkert utan att orsaka någon "olägenhet"

Permalänk
Medlem

BBB har inte alls någon sablars limit.. Det du syftar på står i BBB's avtal för fiberlina också och jag har aldrig varit med om några problem när jag laddat ner MÄNGDER. Bostream är dem man ska oroa sig för.. Många som blivit varnade!

Permalänk
Medlem

som ovanstående skriver -.. vill du vara säker så ta bbb de har ingen limit nu och kommer nog inte att ha det senare heller

Visa signatur

jo då ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vx
BBB har inte alls någon sablars limit.. Det du syftar på står i BBB's avtal för fiberlina också och jag har aldrig varit med om några problem när jag laddat ner MÄNGDER. Bostream är dem man ska oroa sig för.. Många som blivit varnade!

Lustigt, jag har inte blivit varnad trots att jag drar ca 20x mer bandbredd än "genomsnittskunden" per månad... Var har du denna info om folk som blivit varnade? Jag har nämligen inte hört om någon...