PS5, HDMI 2.1, VRR (Samsung Q80T)
Jag ska köpa ny TV för både film och spel (PC och PS5 troligtvis) och det är verkligen en djungel och nästan omöjligt att få alla tekniker att gå ihop. Jag har landat i att skaffa Samsung Q80T. Tyvärr har den bara 1 HDMI 2.1 port som jag kommer koppla till min PC där den gör mest nytta enligt mig.
Min fråga är då, funkar VRR på de andra HDMI portarna eller måste konsolen (PS5) kopplas in i HDMI 2.1 porten?
OBS1: Så vitt jag vet har inte PS5 bekräftat att de har VRR ännu, men vi gör ett antagande.
OBS2: När jag kollat i manualen verkar det som att FreeSync funkar om man sätter igång game mode, som verkar funka på alla HDMI portar. Men även om Freesync funkar så är jag osäker på om det räcker om PS5 använder HDMI VRR och inte Freesync (ingen skillnad görs i manualen). Teknikerna är väl egentligen exakt samma sak när man inte pratar om pro eller premium funktioner osv men i verkligheten är det ju aldrig så enkelt. T.ex. enligt Sweclockers VRR artikel borde Samsung Q80T även klara av Gsync compatible (samma teknik igen) med rätt grafikkort men så är inte fallet då skärmen måste granskas av Nvidia och få firmware update av Samsung. Min fundering var om något liknande skulle hindra mig från att använda freesync HDMI port på PS5.
Jag gissar på att HDMI VRR bara är en ny HDMI funktion och inte kräver HDMI 2.1 bandbredd, varför tekniken borde funka på HDMI 2.0 portar, precis som eArc gör. Eller hur blir det?