Bygga billig HTPC som klarar 4k video, youtube 4k

Permalänk
Medlem

Bygga billig HTPC som klarar 4k video, youtube 4k

Hej, jag funderar på att bygga en ny HTPC i budgetklass kring 4000 kr om möjligt. Den ska klara att spela upp 4k videofiler lokalt på en Windows dator och via youtube utan problem och jag har en SSD disk över så ingen hårddisk behövs. That's it. Eller den måste vara liten och så tyst som möjligt med.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4043713&view=c

Vad tror ni om det paketet? Endast ett av chassina ska användas, andra skippar jag att köpa.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Följer det inte med en bättre kylare än den du valde extra?

Jag kan inte se några uppenbara fel i alla fall

Permalänk
Medlem

Skippa kylaren, eller köp en bättre, typ Noctua NH-L9A. Sen vill du också ha så snabbt ram som möjligt, eftersom grafikdelen använder det som minne. 3200mhz är billigt idag. Ta definitivt också två ram-stickor för dual channel.

Sen skulle jag definitivt köra på ett B450-moderkort. Du får bland annat bättre värmehantering, bättre kompabilitet och inbyggd wifi och bluetooth, vilket kan vara tacksamt för fjärrkontroller eller game pads.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Asrock Deskmini A300 kunde kanske också vara ett alternativ?

https://www.amazon.de/ASRock-Deskmini-A300-AMD-AM4/dp/B07P9GL...

Där får du chassi, moderkort och nätagg för 137 euro (plus lite extra moms pga Sverige). Bara att sätta till processor och so-dimm ram, så har du en för typ 3300kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat lite nu där på prisjakt listan, men det lutar åt den som du tipsade om nu Sando:
https://www.amazon.de/ASRock-Deskmini-A300-AMD-AM4/dp/B07P9GL...

Väldigt prisvärt paket måste jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nytt problem, min förstärkare klarar inte 4k bildsignal. Tror ni det går att skicka bilden till TVn och ljudet till förstärkaren från datorn?

Det är en Samsung QE55Q85RATXXC TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nytt problem, min förstärkare klarar inte 4k bildsignal. Tror ni det går att skicka bilden till TVn och ljudet till förstärkaren från datorn?

Det är en Samsung QE55Q85RATXXC TV.

Vad har du för signalmöjligheter?

Självklart går det att separera ljud och bild på olika kanaler, men då måste vi veta vad förstärkaren kan ta in och vad moderkortet har för utgångar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har du för signalmöjligheter?

Självklart går det att separera ljud och bild på olika kanaler, men då måste vi veta vad förstärkaren kan ta in och vad moderkortet har för utgångar

Moderkortet jag har nu har endast HDMI ut och 3,5 mm (samt USB, skärmutgångar osv.)

Förstärkaren och TVn har optisk in/ut samt HDMI och förstärkaren har en massa annat med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag skulle i ärlighetens namn också rekommendera Shield TV. Jag har versionen från 2017, och har varit mycket, mycket nöjd. Mjukvaran är ärligt talat så mycket viktigare än hårdvaran i de här maskinerna, och ingen htpc är lika bra som Shield.

Jag skulle ändå rekommendera Pro-versionen, eftersom den har en grym uppskalning till 4K. Jag är sugen på att skaffa en själv, trots att jag är helt nöjd med gamla versionen också.

Underskatta inte vad en bra kontroll är värd, och med PC blir det alltid lite si som så. Med Shield är kontrollen bra, och gillar du inte den kan du använda tv:ns egna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle i ärlighetens namn också rekommendera Shield TV. Jag har versionen från 2017, och har varit mycket, mycket nöjd. Mjukvaran är ärligt talat så mycket viktigare än hårdvaran i de här maskinerna, och ingen htpc är lika bra som Shield.

Jag skulle ändå rekommendera Pro-versionen, eftersom den har en grym uppskalning till 4K. Jag är sugen på att skaffa en själv, trots att jag är helt nöjd med gamla versionen också.

Underskatta inte vad en bra kontroll är värd, och med PC blir det alltid lite si som så. Med Shield är kontrollen bra, och gillar du inte den kan du använda tv:ns egna.

Hur fungerar det med Shield, t.ex. att installera adblocker för att slippa reklam på youtube? Det är smart funktioner i TVn redan så netflix, youtube och liknande går enkelt att köra igång via TVn med trådat nät eller wifi. Däremot kan man inte ställa in så mycket och reklam blockeras inte. Vi använder youtube rätt mycket på TVn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Nvidia shield också. Jag köpte Pro versionen för ett tag sedan och är sjukt nöjd. Den kan spela upp allt och uppskalning till 4k funkar bra. Ad block har jag ingen koll på jag kör med pi-hole och lite saker blockas.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Hur fungerar det med Shield, t.ex. att installera adblocker för att slippa reklam på youtube? Det är smart funktioner i TVn redan så netflix, youtube och liknande går enkelt att köra igång via TVn med trådat nät eller wifi. Däremot kan man inte ställa in så mycket och reklam blockeras inte. Vi använder youtube rätt mycket på TVn.

Det går via tredjeparts-appar, men det är inte lika smidigt som på PC. Jag testade lite när jag först skaffade Shield, men sen har jag inte orkat med det. Pengarna från video-adsen är en stor inkomstkälla för de som skapar videona, så jag tycker att det är rätt okej att de kommer med ändå.

De flesta vetttiga tv:n idag har smartfunktioner med många olika appar, men jag måste säga att jag nog inte skulle byta ut min shield mot en smart-tv. Det är en så otroligt mycket smidigare lösning än de flesta halvdana smart tv:n har.

Här har du en youtube-video om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:
Skrivet av Sando:

Stämmer in i kören. Köpte en Shield 2017 billigt på BF för ett par år sedan för att ersätta den urgamla Zotac-minidatorn jag hade som HTPC i mancaven, blev lite kär, och ett år senare var jag helt färdig med traditionella HTPCs. Flyttade ut Shielden till vardagsrummet där jag har nytta av 4k-möjligheterna, och skaffade en Raspberry Pi jag kör LibreELEC på till mancaven.

Angående fjärrkontroller, så funkar CEC utan omsvep på Shield. Jag använder i princip bara TV-fjärren till grejerna i vardagsrummet. Det funkar så intuitivt att jag insåg att det gick genom att komma på mig själv med att sitta och manövrera runt i Kodi med TV-fjärren. Hade helt enkelt glömt att byta fjärr

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Eller den måste vara liten och så tyst som möjligt med.

Jag skulle absolut kolla på någon färdigbyggd mini-pc från Dell, HP, Lenovo etc. Kolla med säljaren till den här annonsen exempelvis: https://www.sweclockers.com/marknad/190416-hp-prodesk-400-g5-...

Eller också kan du jaga upp en Zotac Zbox som är passivt kyld. Även om jag anser att passiv kylning normalt sett är en dålig avvägning gentemot betydligt bättre prestanda för ofta ganska lite skillnad i ljudnivå.