Räcker det med epost vid uppsägning?

Permalänk

Räcker det med epost vid uppsägning?

Hej,

Jag har sagt upp ett abonnemang genom att skicka ett e-post till leverantören tidigt idag (inte fått svar än). Nu ser jag att leverantören har en uppsägningsblankett. Den ska skrivas ut för underskrift och sedan skannas och skickas tillbaka.

Rent generellt, är det ett krav att fylla i sådan mall eller räcker det med e-post?

Permalänk
Medlem

Står i avtalet du godkännde från början, där avtalade ni hur uppsägning ska gå till också. Är det krav på mall så är det krav på mall. Går alltså inte att svara på generellt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Normalt brukar det krävas att man loggar in med bankID eller tar det över telefon och nämner kontrollfrågor som du får svara på för att bevisa att du är du.

Permalänk
Jubileumsmästare

Det räcker med att säga upp avtalet via e-post. Bestämmelsen finns i 3 § Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

I princip samma fråga har besvarats av Konsumentverket och Lawline.

Permalänk
Medlem

Man ska kunna säga upp avtal på samma sätt som man kan teckna dom enligt svensk lag.
Så kan man teckna avtalet med epost så kan man säga upp genom epost.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Det räcker med att säga upp avtalet via e-post. Bestämmelsen finns i 3 § Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

Jag säger inte mot, jag nyanserar bara lite:

Det finns ingen sådan bestämmelse i den paragraf du hänvisar till. Däremot ges patent- och marknadsdomstolen rätt att utfärda vite mot företag som har oskäliga avtalsvillkor. Vad som är oskäligt bestämmer alltså domstolen. Så om man tänker hävda att det räcker att säga upp avtalet via e-post får man peka på en dom som säger så.

Marknadsdomstolens dom MD 2005:23 säger att företag inte kan kräva skriftlig uppsägning. Det rimliga sättet att tolka det, är som KO skriver på sin hemsida, (som du länkat till) att företag inte kan ställa formkrav på uppsägningen. E-post bör därför vara OK vid uppsägning.

Som framgår av diverse domar och förarbeten är det dock fritt fram för företaget att rekommendera ett visst sätt att säga upp ett avtal (standard-exemplet verkar vara reklamation, där man inte heller får ha formkrav). Det är anledningen till att uppsägningsformuläret finns, det blir tydligt för kunden hur man kan säga upp avtalet, men det innebär inte att man måste använda formuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Hej,

Jag har sagt upp ett abonnemang genom att skicka ett e-post till leverantören tidigt idag (inte fått svar än). Nu ser jag att leverantören har en uppsägningsblankett. Den ska skrivas ut för underskrift och sedan skannas och skickas tillbaka.

Rent generellt, är det ett krav att fylla i sådan mall eller räcker det med e-post?

Så vida du inte råkar ha en väldigt oseriös operatör (eller är det själv) så brukar dom i Sverige vara rätt vettiga att ha att göra med. Dock finns det så klart vissa fördelar i att jag inte typ kan maila Telia och be dom avsluta ditt abonnemang. En rekommendation som jag alltid brukar ge i övrigt är att gärna dra ett BCC till typ någon hotmail adress eller liknande, ifall man har att göra med mer oseriösa företag som kan "råka tappa bort" mail. Lär vara rätt svårt övertyga nån domstol eller liknande att typ Google är med på nån konspiration eller liknande.

Permalänk
Jubileumsmästare

@KAD
Yes, otydligt från min sida.