Nexa ringklocka i HA

Permalänk

Nexa ringklocka i HA

Hej,

Skaffade en nexa ringklocka (LMLR-1/Set) som jag vill få in i home assistant. Jag har en rfxtrx-antenn (433MHz) som jag använder för lite andra strömbrytare och lampor. Dessa funkar bra.

Jag har en befintlig ringklocka som jag vill behålla och alltså bara ha denna som en extra förlängning på annat våningsplan. Därför är min tanke att skicka en signal till denna ringklocka från HA när någon ringer på dörren på den befintliga (analoga) ringklockan. Smidigt tänkte jag, det fixar jag med ett relä och en WBT-912. Detta funkar så långt att signalen skickas, men ringklockan vill inte reagera på kommandon från WBT-912. Då tänkte jag att man får skapa en automation i HA där signalen från WBT-912 triggar en action att skicka kommando till Nexa ringklockan. Men signalen från original-knappen till Nexa ringklockan verkar bara skicka "off"-kommandon på nåt vis. Och när jag försöker skicka off-signal från HA så händer inget. Det verkar även som att eventet förändras varje gång jag trycker på knappen.

0b1100880218415201040f70
0b1100890218415201040f70
0b11008d0218415201040f70

Är det någon som vet hur man ska göra för att få denna att fungera i home assistant?

Kort och gott skulle jag alltså bara vill få till en virtuell knapp i HA som kan skicka en signal som plingar i ringklockan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Hej,

Skaffade en nexa ringklocka (LMLR-1/Set) som jag vill få in i home assistant. Jag har en rfxtrx-antenn (433MHz) som jag använder för lite andra strömbrytare och lampor. Dessa funkar bra.

Jag har en befintlig ringklocka som jag vill behålla och alltså bara ha denna som en extra förlängning på annat våningsplan. Därför är min tanke att skicka en signal till denna ringklocka från HA när någon ringer på dörren på den befintliga (analoga) ringklockan. Smidigt tänkte jag, det fixar jag med ett relä och en WBT-912. Detta funkar så långt att signalen skickas, men ringklockan vill inte reagera på kommandon från WBT-912. Då tänkte jag att man får skapa en automation i HA där signalen från WBT-912 triggar en action att skicka kommando till Nexa ringklockan. Men signalen från original-knappen till Nexa ringklockan verkar bara skicka "off"-kommandon på nåt vis. Och när jag försöker skicka off-signal från HA så händer inget. Det verkar även som att eventet förändras varje gång jag trycker på knappen.

0b1100880218415201040f70
0b1100890218415201040f70
0b11008d0218415201040f70

Är det någon som vet hur man ska göra för att få denna att fungera i home assistant?

Kort och gott skulle jag alltså bara vill få till en virtuell knapp i HA som kan skicka en signal som plingar i ringklockan...

hmm vad använder du för relä? jag tror att i detta fallet behöver du nog en "torr kontakt" dvs ett relä som vidarebefordrar signalen/spänningen du vill skicka, tex qubono 0-10 har den funktionen eller deras 24vdc om jag inte minns fel. kör du ett vanligt relä kommer det skicka samma spänning du matar det med dvs tex 220 (skitfarligt om du kör det mot en ringklocka)

för en knapp i ha är det ju bara att göra en automation, om x inkommande då aktivera y (behöver ingen knapp i ha)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Det är en batteridriven ringklocka så spänningen är inte ett problem. Den ger 6V så jag har ett litet DIL relä. Den delen är inte problemet. Det är den sista "enkla" biten att bara göra en knapp i HA som jag inte får att funka med Nexa ringklockan.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Telldus och SDR och har lyckats styra en del lampor,
för rfxtrx får du väl undersöka om du kan slå på loggar och se vad tryckknappen skickar och om det finns något färdigt stöd för att skicka events till ringklockan, det låter inte så troligt att någon 433 pryl är beroende på löpnummer i signalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Hej,

0b1100880218415201040f70
0b1100890218415201040f70
0b11008d0218415201040f70

Misstänker att WBT-912 måste paras ihop för att få "konstant" kod som den skickar, kan inget om HA så vet inte om det går att göra en parning

hittade manualen https://www.inet.se/files/pdf/8309021_1.pdf

Citat:

INLÄRNING OCH BORTTAGNING AV KODLÄNKNING
LÄNKA KODERNA SÅ HÄR: (FÖR PBR/PER OCH CFR-SERIEN, SE RESPEKTIVE BRUKSANVISNING)
• Sändaren måste först kopplas ihop med mottagaren.
• WBT-912 ska vara korrekt ansluten till originalströmbrytaren och mottagarna anslutna till växelström och den lampa (förbrukare)
som ska styras (beträffande mottagarens inkoppling, se respektive mottagares bruksanvisning).
• Tryck på mottagarens knapp för självprogrammering en gång, mottagarens lysdiod blinkar långsamt.
• Tryck på belysningsströmbrytaren till läget "PÅ". WBT-912 sänder en signal till mottagaren
• Lampan som är ansluten till mottagaren blinkar två gånger för att bekräfta koden. Lysdioden slutar blinka.
• Sändarens och mottagarens kod har programmerats automatiskt.

Permalänk

@Viochee:
Nja det är alltså inte DEN delen som är problemet. WBT-912 har jag fått in i HA. Det är att få Nexa-ringklockan att ringa från HA som är problemet.
Jag hade tänkt att jag skulle kunna para ihop WBT-912 direkt till ringklockan men det gick inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

@Viochee:
Nja det är alltså inte DEN delen som är problemet. WBT-912 har jag fått in i HA. Det är att få Nexa-ringklockan att ringa från HA som är problemet.
Jag hade tänkt att jag skulle kunna para ihop WBT-912 direkt till ringklockan men det gick inte.

ah okej, provade googla en del och hittade en del om det, dock osäker om det hjälper dig med ditt problem... har själv samma ringklocka men inte orkat lägga till den i mitt telldus system ännu

Permalänk
Skrivet av Viochee:

ah okej, provade googla en del och hittade en del om det, dock osäker om det hjälper dig med ditt problem... har själv samma ringklocka men inte orkat lägga till den i mitt telldus system ännu

Ja jag har googlat som en tok utan lycka... därav att jag ställer frågan här istället.

Permalänk

Fick ihop det till slut... resettade ringklockan. Klickade på learn-knappen och klickade på "on"-knappen i HA och ringklockan plingade till. Mysko att det inte funkade första gången. Nåja, nu ska jag koppla ihop reläet och ploppa in grejerna i väggen för att se om det faktiskt funkar "på riktigt" också.