Vilken TV ska jag köpa om jag inte bryr mig om smarta funktioner?

Permalänk
Medlem

Vilken TV ska jag köpa om jag inte bryr mig om smarta funktioner?

Jag spanar efter TV inför hösten; har idag en mycket gammal plasma "HD ready" 42 tummare LG från 2008-2009 som ska förpassas till andra roller.

Det jag kommit fram till är att TVn kan vara 55" och uppåt egentligen, 4K känns som självklart. Min syster inhandlade en Philips 55PUS6704 på förra årets höstrea för 5000 Kr. Vad jag sett av den gillar jag. Platsen den sitter på (likväl som där min kommer att ställas) passar sig extra bra för Philips bakgrundsljus dessutom; därav lutar jag åt det märket! I mitt fall spelar det inbyggda ljudet ingen större roll, jag planerar att koppla ett par Argon-högtalare via USB till datorn.

Jag tittar i stort sett aldrig på TV utbud, utan det är filmer, YouTube samt spel via datorn/Steam Link. Inga konsoler, inga snabba spel. Jag är dock ingen filmentusiast så mina krav är inte direkt jättehöga. All media kommer att komma via en dator kopplad till TVn... Vilket leder mig till trådens rubrik:

Min policy är att TVn aldrig någonsin ska ha uppkoppling emot internet, vilken ska jag då hålla utkik efter om jag vill undvika att lägga pengar på funktioner jag aldrig kommer att använda mig av för att få så bra bild för pengen som möjligt?

Planen är troligen att vänta tills reorna börjar hagla i höst och då slå till på någon modell. Tänker mig under 10 000 Kr, men det kanske är att ta i för mycket om jag gillade en modell förra året för halva den summan? Vi vet ju inte vad som kommer på rea, men som en tumregel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Min policy är att TVn aldrig någonsin ska ha uppkoppling emot internet, vilken ska jag då hålla utkik efter om jag vill undvika att lägga pengar på funktioner jag aldrig kommer att använda mig av för att få så bra bild för pengen som möjligt?

TV-apparater som saknar smarta funktioner hör i regel till en av två kategorier: bottenskrap (både gällande pris och kvalité) samt modeller för digital skyltning där bildkvalité inte är en prioritet. Du betalar alltså inte extra för smarta funktioner, utan tvärtom får du betala mycket mer för en "dum" TV med motsvarande bildkvalité eftersom det är smart-TV som är den stora marknaden.

Om du inte är intresserad av smarta funktioner så bör du med andra ord bara ignorera dem istället för att försöka hitta en TV som inte har dem. Sweclockers gjorde en genomgång av 2019 års modeller inför black friday och liknande, den är aningen gammal men kan kanske vara till hjälp ändå för att få lite överblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

TV-apparater som saknar smarta funktioner hör i regel till en av två kategorier: bottenskrap (både gällande pris och kvalité) samt modeller för digital skyltning där bildkvalité inte är en prioritet. Du betalar alltså inte extra för smarta funktioner, utan tvärtom får du betala mycket mer för en "dum" TV med motsvarande bildkvalité eftersom det är smart-TV som är den stora marknaden.

Om du inte är intresserad av smarta funktioner så bör du med andra ord bara ignorera dem istället för att försöka hitta en TV som inte har dem. Sweclockers gjorde en genomgång av 2019 års modeller inför black friday och liknande, den är aningen gammal men kan kanske vara till hjälp ändå för att få lite överblick.

Ja, det var det senare jag syftade på. Ursäkta om jag var otydlig. Att undvika smartfunktioner gick för 6 år sedan, men knappast idag. Däremot så har jag sett att det finns lite olika operativsystem på TVn, ex Android TV eller... hette det WebOS, osv? Jag antar att viss mjukvara är mer avancerad än andra, och därav annan prisbild.

Egentligen hade min optimala TV varit en jättestor datorskärm med fjärrkontroll, men just det jag söker finns inte riktigt där heller.

Tack för länken dock. Kanske SweClockers skriver en guide i år igen om det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har själv vart på jakt efter en dumtv med bra panel men inte hittat nåt vettigt tyvärr som inte involverar omständig import.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Däremot så har jag sett att det finns lite olika operativsystem på TVn, ex Android TV eller... hette det WebOS, osv? Jag antar att viss mjukvara är mer avancerad än andra, och därav annan prisbild.

Det är mest att de olika tillverkarna använder olika OS, d.v.s. WebOS = LG, Tizen = Samsung, Android TV = Sony, Philips, och många mindre tillverkare. Så det påverkar inte priset skulle jag påstå, tillverkarna använder i regel samma OS på både billiga och dyra modeller.

Det som påverkar priset mest är i första hand bildkvalitén och tillhörande funktioner som HDR och liknande. Vill man ha en TV med en bra panel så får man oftast väldigt mycket saker "på köpet" som man kanske inte alltid är så intresserad av, men det är som sagt bättre att fokusera mer på vad man vill ha än vad man inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Om du låter bli att koppla upp tv:n mot internet så borde den väl fungera som du tänkt?
Eller kräver moderna tv-apparater internetanslutning?

Permalänk
Bildexpert 📺

@NodCommander: Du köper en TV som ger de funktioner du vill ha, likt bildkvalitet och till exempel Ambilight(?). Sedan ignorerar du de funktioner du inte vill använda – så långt det går.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mieriola:

Om du låter bli att koppla upp tv:n mot internet så borde den väl fungera som du tänkt?
Eller kräver moderna tv-apparater internetanslutning?

De kräver inte, men det det är användbart för sådant som uppdatering av mjukvara. Man kan ta en modern TV och hoppa över det mesta av det inbyggda även man alltid drabbas av det i någon form då det ska landa eller passera "Home"-funktioner. Men jag har än så länge kunnat kört alla stora tillverkares modeller utan någon internetanslutning eller ta del av smart-systemen.

Permalänk
Medlem

Marknaden har valt att allt ska ingå så att säga. Jag skulle gärna se en bra tv utan smart-tv men så har jag aldrig köpt en egen TV så det kan förklara det smala utbudet.