Följ Black Week på SweClockers

Använda Mac mini som router? (WireGuard)

Permalänk

Använda Mac mini som router? (WireGuard)

Hej,

Jag har en Mac mini som jag skulle vilja använda mellan mitt nätverk och Nas, främst för att kunna köra WireGuard till min Qnap nas som i dagsläget trasslar en del med protokollet OpenVPN, för att inte nämna den hastigheterna (eller avsaknaden) som OpenVPN dras med.

Tanken är alltså att min Mac är trådad till min router, jag använder sedan en USB-adapter för att få ytterligare en nätverksport som i sin tur kopplar in min nas och i MacOS hanterar jag VPN-tjänsten.

Är detta möjligt? Är det krångligt att åstadkomma?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt, men kräver en del konfigurering.

Din NAS kommer att hamna på ett eget nätverkssegment bakom Mac minin, så typ får du ytterligare en router i ditt nätverk. Sedan jag gissar att du vill kunna komma åt din NAS från dina andra datorer också, så det måste minin också hantera.
Ingen svår konfigurering för den som kan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det i så fall inte enklare att bara skaffa/bygga en router som klarar OpenVPN? Varför ska du ha kvar din befintliga router?

T.ex. bygga något baserat på OPNsense eller pfSense. Har du tur går det t.o.m. att använda din Mac för det.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det är möjligt, men kräver en del konfigurering.

Din NAS kommer att hamna på ett eget nätverkssegment bakom Mac minin, så typ får du ytterligare en router i ditt nätverk. Sedan jag gissar att du vill kunna komma åt din NAS från dina andra datorer också, så det måste minin också hantera.
Ingen svår konfigurering för den som kan.

Tack för input, gissade att det inte var ”plugg&play” även om det förstås hade varit trevligt om allt bara funkade... får nog ta mig en funderare.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Är det i så fall inte enklare att bara skaffa/bygga en router som klarar OpenVPN? Varför ska du ha kvar din befintliga router?

T.ex. bygga något baserat på OPNsense eller pfSense. Har du tur går det t.o.m. att använda din Mac för det.

Jo, jag inser förstås att det bästa vore att köra ett OS som är mer ämnat ändamålet, problemet är att jag tycker minin är vansinnigt trevlig att ha som surfdator (har en pc som huvuddator). Så jag har liksom gått från att tänkt köra någon linuxdist för nätverk till att fästa mig lite vid maskinen. Känns så där att köpa ytterligare en dator...