Heter det adress, gatuadress eller postadress?

Permalänk

Heter det adress, gatuadress eller postadress?

Hej

Jag fick fylla i ett formulär på jobbet, på ett papper om någon undrar. Där det stod ett par rader.

Namn
Gatuadress
Postadress

För mig heter det

Namn
Adress
Postort

Vad heter det enligt er andra på forumet? Gatuadress anger väl en adress längs en gata? Det heter väl ändå adress kan jag tycka.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ha olika gatuadress och postadress, t ex om du har en postbox.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Adresser är komplicerade om man ska ange dem korrekt.
Enligt Folkbokföringslagen ska en person vara skriven på en Belägenhetsadress. Med tillägg av lägenhetsnummer om det finns fler än en bostadslägenhet på belägenhetsadressen.

En beläggenhetsadress kan vara av typen
- Gatuadressplats
- Metertalsadressplats
- Byadressplats
- Gårdsadressplats

Gatuadressplats består av följande delar
- Kommun
- Geografisk kommundel
- Gatuadressområde
- Adressnummer
- Bokstavstillägg
- Lägestillägg
- Lägestilläggsnummer

Metertalsadressplats består av följande delar
- Kommun
- Geografisk kommundel
- Metertalsadressområde
- Adressnummer
- Avstånd från vägen
- Bokstavstillägg
- Lägestillägg
- Lägestilläggsnummer

Byadressplats består av följande delar
- Kommun
- Geografisk kommundel
- Byadressområde
- Adressnummer
- Bokstavstillägg
- Lägestillägg
- Lägestilläggsnummer

Gårdsadressplats består av följande delar
- Kommun
- Geografisk kommundel
- Gatuadressområde
- Bokstavstillägg
- Adressnummer
- Lägestillägg

En belägenhetsadress anger var en geografisk plats är belägen och pekar därmed ut en företeelse som är belägen på platsen eller som representeras av denna plats.

Viktigt att notera är att Postort eller Postnummer inte är en del av en belägenhetsadress.
Postort och Postnummer har kommit till för att förenkla för Postutdelningen. Det är Postnord som ansvarar för postnummersättning.

Så om du vill vara korrekt för att svara på din fråga om det heter adress eller gatuadress beror det på om du bor på en belägenhetstyp av typen Gatuadressplats, Metertalsadressplats, Byadressplats eller Gårdsadressplats.

Men detta är i teorin och i praktiken förstår nog alla vad du menar oavsett om du skriver gatuadress eller adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag fick fylla i ett formulär på jobbet, på ett papper om någon undrar. Där det stod ett par rader.

Namn
Gatuadress
Postadress

För mig heter det

Namn
Adress
Postort

Vad heter det enligt er andra på forumet? Gatuadress anger väl en adress längs en gata? Det heter väl ändå adress kan jag tycka.

Gatuadress = Adress på gatan. T.ex. Låtsasgatan 5.
Postadress = 5 siffror, också kallas postnummer/postort. T.ex. 123 45

EDIT:
OBS, om du bor i lägenhet ska du även ha en 4 siffrig kod på din adress/gatuadress. T.ex. 1203 (första trappinggången, andra våningen våningen tredje dörren från vänster från trappen - Om jag kommer ihåg rätt sedan mina dagar på posten)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Om jag bor i en egenägd villa på landet där jag även äger marken som villan står på. Är det en gårdsadressplats eller byadressplats? Hur vet man det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Namn
Gatuadress
Postadress

För mig heter det

Namn
Adress
Postort

Skrivet av Aphex:

Du kan ha olika gatuadress och postadress, t ex om du har en postbox.

Jo, "postadress" brukar vara just distinktionen "till skillnad från besöksadress". Typiskt då relevant för företag som ofta inte vill ha post till kontoret.

"Postadress" betyder ju iaf inte "postort", utan skulle vara hela adressen man skriver på ett kuvert man lägger på brevlådan.

Om du inte missförstått vad de frågar efter så känns det som att personen som skapade formuläret var ute och snurrade...

Edit: tydligen används "postadress" både för ovanstående och ibland som en synonym till "postort".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304