Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Stream live på Twitch om man vill ha Merlin's Cloak Exclusive drop, gäller att ha kopplade konton
https://www.twitch.tv/avalanchesoftware

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk

För mig står det att det här spelet har inte släppt äns. Det kommer låsas upp så fort det släpps officiellt.
Skulle de inte släppas idag 10 februari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

För mig står det att det här spelet har inte släppt äns. Det kommer låsas upp så fort det släpps officiellt.
Skulle de inte släppas idag 10 februari?

Beroende på din plattform, Testat att ta bort licens osv som man brukar testa när detta händer. Tänker på Playstation i det fallet jag behövt det. Kom ej ihåg hur men det är nog en enkel googling.

Lite intryck efter några timmars spelande i veckan:
Enda jag stör mig på Ps5/performance är att jag fastnar i dörrar mellan rummen ganska ofta när den ska ladda nästa rum ( antar jag). Detta borde definitivt inte vara ett problem på just Ps5 som skryter om deras snabba ssd och målade upp scenarier där detta skulle försvinna helt på ps5. Inget jätteproblem och övriga spelet flyter på riktigt bra det jag spelat.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Beroende på din plattform, Testat att ta bort licens osv som man brukar testa när detta händer. Tänker på Playstation i det fallet jag behövt det. Kom ej ihåg hur men det är nog en enkel googling.

Enda jag stör mig på Ps5/performance är att jag fastnar i dörrar mellan rummen ganska ofta när den ska ladda nästa rum ( antar jag). Detta borde definitivt inte vara ett problem på just Ps5 som skryter om deras snabba ssd och målade upp scenarier där detta skulle försvinna helt på ps5. Inget jätteproblem och övriga spelet flyter på riktigt bra det jag spelat.

Kör via steam på pc. Har googlat lite och det verkar som att de ska släppas på pc 18.00 gmt, vilket är 19.00.
Återstår att se 😊

Permalänk
Medlem

680 000 samtidiga spelare på steam i skrivandets stund, verkar som spelet är en succé rent försäljningsmässigt i alla fall.
Har över 8 timmar spelade nu och har knappt tagit mig fram i storyn, låser fortfarande upp nya funktioner och har kanonkul med att lösa diverse pussel och leta hemligheter. Fortsätter spelet så här så kommer det vara en het kandidat för personlig GOTY, och då är jag inte ens ett fan av Harry Potter.

Permalänk
Medlem

Kör spelat med 7900 xtx och har inte upplevt några problem. Däremot får man ju inte riktigt raytracing experience, för er med nya 40xx hur trevligt blir det? Hoppas på fsr3.0 kommer snart så man kanske kan få 100 fps med rt aktiverat. Får upp det i 60 med medium + quality men flytet utan rt känns mer värt just nu för upplevelsen. Då ligger det stadigt på 120 med 4k quality

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Kör spelat med 7900 xtx och har inte upplevt några problem. Däremot får man ju inte riktigt raytracing experience, för er med nya 40xx hur trevligt blir det? Hoppas på fsr3.0 kommer snart så man kanske kan få 100 fps med rt aktiverat. Får upp det i 60 med medium + quality men flytet utan rt känns mer värt just nu för upplevelsen. Då ligger det stadigt på 120 med 4k quality

Jag kör med skärmen och grejerna i sign och maxar allt med runt 100-120 FPS där det ibland droppar till 60 som lägst i Hogsmeade och inne i Hogwarts (känt "problem")
Men raytracing gör sjukt mycket i det här spelet.
I skogen när solen skiner igenom träden och man ser några facklor här och där.
När man går i en grotta med lumos och ljuset smeker väggarna.
Eller ens spells som lämnar skuggor och ljus trovärdigt.

Det är ett så sjukt bra spel bara, överlag.

Permalänk
Medlem

Vilket gem till spel måste jag säga. Väldigt kompetent hantverk de har knåpat ihop. Är absolut inget Harry Potter fan, inte läst böckerna eller sett nån av filmerna. Hade inget intresse egentligen av spelet heller men när jag slapp spela som Potter blev det ett köp iaf. Fantastiskt kul och väl polerat. Som man blir introducerad till magin, mekaniken och loren har de verkligen lyckats med, friktionsfritt liksom. Länge sen jag blev så hookad omedelbart av ett spel. Fantastiskt!
Sitter med 4000kort och frame gen funkar ypperligt med allt på ultra o full RT effekter. De har satsat hårt på RT reflektioner inne på Hogwarth's lokaler och bidrar till extra visuellt lulllull.

Permalänk
Medlem

flyter på bra med 4070ti.
sen är spelet kanske lite flummigt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kom en patch nu när jag skulle starta spelet och den ska fixa PS5 performance bla, på PC har jag inte nån delay när jag öppnar en dörr, blir typ som en framdrop o laddningscirkel som flashar förbi, och jag har det på min SSD inte NVME

Edit: efter lite testande så nu är laddningen helt borta typ i slottet efter patchen, nu är de inte ens som en framedrop, möjligen karaktären "bromsar " lite vid dörren men inget , känns som man får några fps mer också men jag har inte kört nån räknare

Permalänk
Medlem

Hur kommer man åt sina kläder som man fick i DLC för sin digital deluxe edition? Det är ju nedladdat men jag ser dom inte inne i spelet ännu?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Hur kommer man åt sina kläder som man fick i DLC för sin digital deluxe edition? Det är ju nedladdat men jag ser dom inte inne i spelet ännu?

Collection har jag för mig att det ligger under, och måste hämtas manuellt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv

Visst gillar jag filmerna, men trodde verkligen inte jag skulle digga spelet så pass som man gör. Det är riktigt roligt och en förvånansvärt bra handling. Det var värt pengarna

Permalänk
Medlem

En liten fundering till er som kört spelet... Tycker på det gameplay jag sett det ser ut som combaten är lite tafatt i stil med vissa Assasins Creed att fienderna 'turas om att attackera' och således står och väntar? Tycker jag sällan ser multipla fiender attackera samtidigt, utan att någon/några alltid står och idlar.

Eller ser det bara ut så?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Collection har jag för mig att det ligger under, och måste hämtas manuellt

det var mer än så, jag hade laddat ner men du får dom som ett skin, appearance. SÅ du går in på varje del och väljer appearance och där får du upp allt som du har hittat inklusive Dark pack

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

En liten fundering till er som kört spelet... Tycker på det gameplay jag sett det ser ut som combaten är lite tafatt i stil med vissa Assasins Creed att fienderna 'turas om att attackera' och således står och väntar? Tycker jag sällan ser multipla fiender attackera samtidigt, utan att någon/några alltid står och idlar.

Eller ser det bara ut så?

Det är inte riktigt så. Man står t.ex och skjuter på en fiende för att deras mätare ska gå ner tills de blir utplånade och de andra fienderna kan då börja kasta sina förbannelser på en och det indikeras så man har 1-2 sekunder på sig att ta upp "skölden". Det händer inte att 3 fiender kastar en sådan förbannelse på samma gång samtidigt som man då är koncentrerad på en fjärde fiende. Och det gillar jag för annars hade det varit för överväldigande nästan som ett Souls spel, och jag orkar inte köra många gånger mot ett gäng fiender tills man har vunnit över dem. Någon gång är fine, men jag orkar inte göra det uppemot 10 gånger. Det är inte så enkelt när man möter fiender faktiskt, men är man smart och ser till att ta upp skölden när det behövs eller hoppa undan när skölden inte klarar av att skydda mot vissa slag/förbannelser så klarar man av många fiender. Man får köra lite olika "spells" med för att enklast vinna över fienden och vara snabb. Jag gillar kamperna kan jag säga jämfört med då Assassin's Creed där kamperna är väldigt repetitiva. Att man har många "spells" att använda i Hogwarts gör det roligare. Man kör kanske en levioso så fienden svävar och sen en incendio på det och sen en accio för att dra fienden mot sig igen för att sedan kasta några vanliga slag med trollstaven. Har inte kommit till de "dödliga förbannelserna" ännu. Kör på PS5 så DualSense kontrollernas knappar med motstånd gör det roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är inte riktigt så. Man står t.ex och skjuter på en fiende för att deras mätare ska gå ner tills de blir utplånade och de andra fienderna kan då börja kasta sina förbannelser på en och det indikeras så man har 1-2 sekunder på sig att ta upp "skölden". Det händer inte att 3 fiender kastar en sådan förbannelse på samma gång samtidigt som man då är koncentrerad på en fjärde fiende. Och det gillar jag för annars hade det varit för överväldigande nästan som ett Souls spel, och jag orkar inte köra många gånger mot ett gäng fiender tills man har vunnit över dem. Någon gång är fine, men jag orkar inte göra det uppemot 10 gånger. Det är inte så enkelt när man möter fiender faktiskt, men är man smart och ser till att ta upp skölden när det behövs eller hoppa undan när skölden inte klarar av att skydda mot vissa slag/förbannelser så klarar man av många fiender. Man får köra lite olika "spells" med för att enklast vinna över fienden och vara snabb. Jag gillar kamperna kan jag säga jämfört med då Assassin's Creed där kamperna är väldigt repetitiva. Att man har många "spells" att använda i Hogwarts gör det roligare. Man kör kanske en levioso så fienden svävar och sen en incendio på det och sen en accio för att dra fienden mot sig igen för att sedan kasta några vanliga slag med trollstaven. Har inte kommit till de "dödliga förbannelserna" ännu. Kör på PS5 så DualSense kontrollernas knappar med motstånd gör det roligare.

Ah, troligen lite av det jag observerat i så fall. Då är det nog inget för mig gissar jag, hade hoppats på något lite mer i souls-stil som du säger. Tack så mycket för förklaringen!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ah, troligen lite av det jag observerat i så fall. Då är det nog inget för mig gissar jag, hade hoppats på något lite mer i souls-stil som du säger. Tack så mycket för förklaringen!

Så lite så! Men kolla in fler videos. Jag har kommit kanske 20% av storyn och det kanske blir mer utmanande när man möter fiender längre fram. Det jag kan säga är att utrustningen man har på sig (kläderna) för att öka ens offense och defence är väldigt likt Cyberpunk 2077. Dvs att ett och samma plagg kan ha högre stats när du hittar det på ett annat ställe i spelet. I Cyberpunk när det kom ut såg min karaktär riktigt löjlig ut för att jag valde saker med högre stats och det fanns ingen logik i kombinationen till skillnad från spel som God of War där man hade sets som då passade bättre ihop osv. Min karaktär i Hogwarts Legacy ser ut som Elton John när han var yngre. Bara för jag väljer glasögon, hatt, kappa, m.fl med högst stats och det blir då löjligt. Har t.ex två par av samma glasögon men med helt olika stats, stor skillnad dessutom på statsen.

Spelet är riktigt roligt om man gillar Harry Potter världen. Miljöerna är välgjorda. Man tittar liksom på dekorationen eller husen, och man får springa runt i Hogwarts (en dröm för de som gillade Harry Potter serien som yngre). Men världen är inte så levande som t.ex RDR2 eller Fallout. Det är mer som Assassin's Creed och Cyberpunk där världen är väldigt snygg men saknar djup. Jag gillade Assassin's Creed Valhalla och Cyberpunk, även om de saknade djup, och jag gillar Hogwarts Legacy med! Jag klagar på att det saknar djup men vill bara tillbaka till spelet Så det må inte vara ett mästerverk men man får valuta för pengarna då det är roligt och man kan spendera många timmar med det. La 120 timmar på AC Valhalla och 60 timmar på Cyberpunk 2077. I got my money's worth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Så lite så! Men kolla in fler videos. Jag har kommit kanske 20% av storyn och det kanske blir mer utmanande när man möter fiender längre fram. Det jag kan säga är att utrustningen man har på sig (kläderna) för att öka ens offense och defence är väldigt likt Cyberpunk 2077. Dvs att ett och samma plagg kan ha högre stats när du hittar det på ett annat ställe i spelet. I Cyberpunk när det kom ut såg min karaktär riktigt löjlig ut för att jag valde saker med högre stats och det fanns ingen logik i kombinationen till skillnad från spel som God of War där man hade sets som då passade bättre ihop osv. Min karaktär i Hogwarts Legacy ser ut som Elton John när han var yngre. Bara för jag väljer glasögon, hatt, kappa, m.fl med högst stats och det blir då löjligt. Har t.ex två par av samma glasögon men med helt olika stats, stor skillnad dessutom på statsen.

Välj alltid det bästa, gillar man inte utseendet kan man klicka F (PC) eller fyrkant (PS) och byta apperance så man får en enhetlig stil utan att behöva byta till sämre gear

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kom en patch nu när jag skulle starta spelet och den ska fixa PS5 performance bla, på PC har jag inte nån delay när jag öppnar en dörr, blir typ som en framdrop o laddningscirkel som flashar förbi, och jag har det på min SSD inte NVME

Edit: efter lite testande så nu är laddningen helt borta typ i slottet efter patchen, nu är de inte ens som en framedrop, möjligen karaktären "bromsar " lite vid dörren men inget , känns som man får några fps mer också men jag har inte kört nån räknare

Långt ifrån alla dörrar men många öppnas inte direkt utan blir en liten cirkel som man står vid nån sek innan dörren öppnas. Har den på interna. Ingen patch vad jag sett.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång spelet äntligen, fick pengarna tillbaka från steam och köpte det "vanliga". Fungerade inte och jag blev galen men tänkte då måste det vara något på min sida som är fel. Kollade upp min windows version och det var 20H2, vilket är väldigt gammalt, vet inte varför jag installerade denna när jag fick datorn i januari. Var helt säker på att jag installerat nyaste verisionen. Valde att uppgradera till 22h2 men då blev det så klart problem med den och någon admin bugg gjorde att man behövde logga in med admin och något password som inte fanns, försökte hitta lösning på det men gick inte så valde att helt formatera och installera om windows 22h2 och la bara in absolut nödvändigaste och sedan när jag laddade ner spelet så startade det direkt.

Damn!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag har fått igång spelet äntligen, fick pengarna tillbaka från steam och köpte det "vanliga". Fungerade inte och jag blev galen men tänkte då måste det vara något på min sida som är fel. Kollade upp min windows version och det var 20H2, vilket är väldigt gammalt, vet inte varför jag installerade denna när jag fick datorn i januari. Var helt säker på att jag installerat nyaste verisionen. Valde att uppgradera till 22h2 men då blev det så klart problem med den och någon admin bugg gjorde att man behövde logga in med admin och något password som inte fanns, försökte hitta lösning på det men gick inte så valde att helt formatera och installera om windows 22h2 och la bara in absolut nödvändigaste och sedan när jag laddade ner spelet så startade det direkt.

Damn!

Accio PC! Lets go, in i magin och ge järnet nu

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Spelat 3 timmar nu. Jäklar vad bra det är! Spelar inte mycket längre och sist jag verkligen fastnade i något var The Witcher 3. Hogwarts Legacy har lyckats skapa en fantastisk magisk känsla. Världen är så full av saker överallt som sporrar nyfikenheten på samma sätt som The Witcher. Combaten känns nyskapande och väldigt utmanande med kombinationer och pareringar på ett annat sätt än många andra spel lyckats med. Spelar på 32:9-skärm så det blir väldigt filmiskt och snyggt. Hade jag inte haft morgonpigga småbarn hade jag nog suttit uppe hela natten, men nu blir det läggdags.

Accio pjamasen!

Ps. Jag gjorde min karaktär till en kille med snaggat hår. Det ihop med de engelska skoluniformerna och att springa omkring på en skola ger enormt starka associationer till det gamla spelet Bully. Dags att kasta lite besvärjelser på nördarna!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ska man klaga på nått så hade jag gärna sett att man uppgraderade sina magier istället för att få nya hela tiden. Nu efter några timmars spelande har jag 3-4st magier där jag kan flyta objekt på olika sätt. Blir väldigt rörigt i hanteringen av alla magier plus man blandar ihop dom. Kanske är mer ”true” till världen med alla dessa versioner.( Har ej koll ) men till spelet hade man nog gjort bäst att minskat på dom lite och uppgraderat samma istället efter hand.

Väldigt bra spel annars än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni att konsol får möjlighet att ändra FOV? Känns extremt inzoomat just nu.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Mycket trevligt spel, har spelat ungefär 6 timmar nu och det är riktigt underhållande 😊 en sak som är riktigt dåligt dock är dom brutala frame dropsen, kan gå från 80 till 10 och sen tar det flera sekunder innan det går tillbaka till 80 igen.
Rtx 3070, ryzen 5600x, 32 gb ram. Ja och ram används som bara den, snittar runt 19-20 gb in game

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Mycket trevligt spel, har spelat ungefär 6 timmar nu och det är riktigt underhållande 😊 en sak som är riktigt dåligt dock är dom brutala frame dropsen, kan gå från 80 till 10 och sen tar det flera sekunder innan det går tillbaka till 80 igen.
Rtx 3070, ryzen 5600x, 32 gb ram. Ja och ram används som bara den, snittar runt 19-20 gb in game

Har samma spec som du och samma upplevelse. Men kändes som det blev en aning bättre när jag gjorde det som står här:
https://www.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10zeh67/pc_...

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Har väl skrivit att 8Gb Vram är
På gränsen och är nog anledningen till dina drops.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Har samma spec som du och samma upplevelse. Men kändes som det blev en aning bättre när jag gjorde det som står här:
https://www.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10zeh67/pc_...

Tack ska testas 😊

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Har väl skrivit att 8Gb Vram är
På gränsen och är nog anledningen till dina drops.

Enligt afterburner använder jag som max 7.3 gb vram, kanske är mer än då?