Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Varför skulle det inte kunna vara med tur? Det verkar helt random de som får det att fungera och de som crashar både vid första varningstexten samt även ingame och även många som förlorat många timmars spelande då save-filerna blir korrupta. Du får gärna motbevisa mig och komma med ett tips som fungerar, jag har gärna fel i detta fallet.

Att försöka motbevisa något som går under epitetet "tur" går inte, vill inte låta dryg. Suger att spelet inte fungerar för dig, hoppas någon kommer på en lösning så ni alla kan åtnjuta detta sköna spel 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte detta till Ps5 till Dottern och vi har båda spelat det i veckan. Väldigt positivt överraskad av spelet själv då jag väntade mig att detta skulle vara sjukt överhypat pga just Harry Potter. Väldigt välgjort och slipat dag1. Kul Gameplay än så länge. Dottern va ju såld innan så där va ingen nyhet att hon skulle gilla det. Verkar, enligt henne iaf att det är mycket referenser från filmen osv så det är väl bra antar jag..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Att försöka motbevisa något som går under epitetet "tur" går inte, vill inte låta dryg. Suger att spelet inte fungerar för dig, hoppas någon kommer på en lösning så ni alla kan åtnjuta detta sköna spel 🤓

jag förstår vad du menar och jag förstår ju även att det är något som uppenbarligen är fel från spelutvecklaren eller från steam. Något gör ju att det händer och det klart att det går att fixa men tyvärr verkar det vara mycket olika saker som skapar olika eller många krascher. Vad som skapar dessa kraschar verkar inte vara lika för alla då väldigt många som sagt fixat sina problem med enkla medel som att starta om steam eller logga in på nytt eller liknande medan väldigt många andra, inklusive mig, fungerar inget av tipsen alls trots jag försökt göra sakerna gång på gång i två dagar nu. Förhoppningsvis har tillräckligt många problem så de måste göra något åt det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag förstår vad du menar och jag förstår ju även att det är något som uppenbarligen är fel från spelutvecklaren eller från steam. Något gör ju att det händer och det klart att det går att fixa men tyvärr verkar det vara mycket olika saker som skapar olika eller många krascher. Vad som skapar dessa kraschar verkar inte vara lika för alla då väldigt många som sagt fixat sina problem med enkla medel som att starta om steam eller logga in på nytt eller liknande medan väldigt många andra, inklusive mig, fungerar inget av tipsen alls trots jag försökt göra sakerna gång på gång i två dagar nu. Förhoppningsvis har tillräckligt många problem så de måste göra något åt det.

Några teorier.

Teori 1:
De gånger jag varit med om liknande problem, att ett specifikt spel totalvägrat så har det ofta haft med någon inställning i nvidia control panel / nvidia experience att göra. Har du testat att "återställa" alla 3d settings i nvidia control panel?

Teori 2:
Har du testat att göra en "hård" driver uninstall med:
Guru3d uninstall tool
Innan ominstallation?

Teori 3:
Har du bytt från AMD grafikkort nyligen så något ligger kvar och skräpar från ADM drivrutinerna?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Spelforumet Resetera, ett av världens största, tog det hela ännu längre och förbjöd diskussioner om ”Hogwarts legacy” helt och hållet.

Ett av årets mest hajpade tv-spel, ”Hogwarts legacy” har blivit kontroversiellt. Vad är det egentligen som har hänt?
https://www.svd.se/a/EQzQ0a/potter-fans-bojkottar-tv-spelet-h...

Va, Stämmer detta?
Inte för att jag besökt Resetera, men det låter som ett ställe som drivs av fascister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Spelforumet Resetera, ett av världens största, tog det hela ännu längre och förbjöd diskussioner om ”Hogwarts legacy” helt och hållet.

Ett av årets mest hajpade tv-spel, ”Hogwarts legacy” har blivit kontroversiellt. Vad är det egentligen som har hänt?

Va, Stämmer detta?
Inte för att jag besökt Resetera, men det låter som ett ställe som drivs av fascister.

Ja, det stämmer.

Har spelat runt sex timmar nu och tycker det är väldigt bra. Några buggar här och där men det kommer förhoppningsvis en patch imorgon. Atmosfären är verkligen toppen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Va, Stämmer detta?

Resetera brukar vara lite over the top. Googla Ion fury och resetera så vill jag minnas att de drev någon liknande kampanj mot det spelet och dess utvecklare.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Några teorier.

Teori 1:
De gånger jag varit med om liknande problem, att ett specifikt spel totalvägrat så har det ofta haft med någon inställning i nvidia control panel / nvidia experience att göra. Har du testat att "återställa" alla 3d settings i nvidia control panel?

Teori 2:
Har du testat att göra en "hård" driver uninstall med:
Guru3d uninstall tool
Innan ominstallation?

Teori 3:
Har du bytt från AMD grafikkort nyligen så något ligger kvar och skräpar från ADM drivrutinerna?

Tack för tips! Jag har valt att försöka få en refund på summan och köpa det vid ett senare tillfälle. Köpte det dyrare för att kunna spela nu när jag var ledig innan helgen men det har ju inte gått, så kan lika gärna ta pengarna tillbaka och sen köpa den vanliga utgåvan.

Jag har provat byta dlss fil till en av de nyaste utan framgång. Även provat att ta bort shader cache då någon sa att det kan påverka. Har försökt ändrat inställningar fram och tillbaka och även stängt av ALLT som gått. Jag byggde denna datorn i sign i januari så har endast haft en drivrutin innan den nyaste som kom igår. Har även provat stänga av det som går när det kommer till nvidia experience och allt med spela in i bakgrunden etc. Har även provat att ändra hur datorn ska använda internminnet, kommer inte riktigt ihåg vad det heter nu men kunde ställa in aktivt istället för att ha det på automatiskt. Provade även ändra inställning i .exe filen och att den ska inaktivera helskärmsoptimering. Vet inte vad detta är men någon sa att det hade gjort att spelet kom igång. Rensade även dx-filerna i nvidia-mappen då även detta tydligen kunde göra att spelet kom igång.

Känns lönlöst om jag ska vara ärlig för varje gång jag tar verify game integrity på steam så är det ALLTID 832 filer som valideras. Känns som det är något med steam och spelet som gör att filerna blir felaktiga. Har ju även provat installerat om spelet vid 3 tillfällen under dessa tre dagar så bör inte vara det som är felet heller. Tar ju en stund att ladda ner närmare 80 gb spel

Riktigt trött på sånt här. Detta för mig tillbaka till när man var typ 14 år och satt på lan och försökte få igång spel så man kunde lira med kompisarna och det var nästan mer felsökning för att få igång spelet eller nätverket än man spelade spel. Därför har jag lagligt köpt spelet för att det ska vara enkelt och bara fungera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Trist du inte fick igång det , vet hur de känns, för mig var det precis tvärtom, detta är typ de första nya spelet jag kört på jag vet inte hur länge som fungerat på dag 1, AC:VC krashade pga inte klarade Alderlake, Cyberpunk strulade (de gjorde väl iofs för alla) MSFS var katastrof, Witcher 3 next gen laggar sönder även utan extra allt (övriga titlar har dock löst sig med lite tid o patchar, väntar o hoppas bara på witcher 3, och att de kommer en patch som löser för dig också för Hogwarts)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Trist du inte fick igång det , vet hur de känns, för mig var det precis tvärtom, detta är typ de första nya spelet jag kört på jag vet inte hur länge som fungerat på dag 1, AC:VC krashade pga inte klarade Alderlake, Cyberpunk strulade (de gjorde väl iofs för alla) MSFS var katastrof, Witcher 3 next gen laggar sönder även utan extra allt (övriga titlar har dock löst sig med lite tid o patchar, väntar o hoppas bara på witcher 3, och att de kommer en patch som löser för dig också för Hogwarts)

vad har du för grafikkort? Tänker om mitt 4080 är "för nytt" och därför är krångligare. Många som sitter på 3xxx serien som verkar fungera felfritt eller ännu sämre som inte har problem. Funderar på att starta upp min gamla dator och installera för att se om det är felet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3080, cpu en i9 12900k, ja de kan vara värt prova, spelet flyter fint på mitt system även med mycket på ultra i 1440p, man kan nog gå på lägre GPU utan att de ska se trist ut, märker CPU blir lite lätt flåsig dock så där bör man ha lite krut även om min nog är onödig

EDIT: Såg Nvidia just släppte en ny driverupdate, den kan ju vara värd prova (såg precis när jag skrivit punkten tändes i tray, 528.49)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det strulade inte för alla (cyperpunk alltså)
Jag har haft "turen" att aldrig ha problem med att spela de nya spelen utan har bara kunnat köra från dag 1
sen att det funnits buggar i spelet är en annan sak men aldrig haft problem.

OnTopic:
Detta spelet är totalt awsome, Har låst upp talents nu så jag kan anväda D-pad för att ha flera spells konfigade så jag inte behöver gå in och ändra hela tiden, riktigt bra. Dags att gamea igen

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Hann med 6,5 timmes spelande igår kväll efter nattning utav barnen, skulle bara spela en liten stund..
Flyter på riktigt fint för mig på PC, det enda som är att anmärka på är att när jag kör med PS4 kontroller på datorn med DS4Windows så vill kontrollen inte registrera X (A) knapptryck på kartan eller i menyerna. Någon som känner till någon lösning på det? Köra menyerna med mus/tangentbord funkar men vore smidigt att få allt att lira med handkontrollen

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Hann med 6,5 timmes spelande igår kväll efter nattning utav barnen, skulle bara spela en liten stund..
Flyter på riktigt fint för mig på PC, det enda som är att anmärka på är att när jag kör med PS4 kontroller på datorn med DS4Windows så vill kontrollen inte registrera X (A) knapptryck på kartan eller i menyerna. Någon som känner till någon lösning på det? Köra menyerna med mus/tangentbord funkar men vore smidigt att få allt att lira med handkontrollen

Spelet har väl full support för PS-kontroller? Jag kör inte med DS4Windows med min DualSense och har rätt mappning ingame. Kör via Steam med stöd för PS-layout.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Spelet har väl full support för PS-kontroller? Jag kör inte med DS4Windows med min DualSense och har rätt mappning ingame. Kör via Steam med stöd för PS-layout.

Stort tack, visste inte att det fungerade utan DS4W på Steam.
Hittade kontrollen genom Steam settings och konfigurerade den, nu fungerar det som det ska.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nån annan som får stutters i nya områden konstant? Kanske behöver flytta över till PCIe-ssdn istället för raid0:an. Lite svårt att spela med kontroll om man helt plötsligt drar iväg kameran 180 grader

RTX 3070, 4k i DLSS Balanced på TVn. Ligger kring 100 fps med stutters när jag flyttar mig/snurrar runt :/

Skrivet av Don_Tool:

Vet inte om jag upplevde en stor förändring, jag spelar i ultra med dlss på quality fast jag har stängt av raytracing helt och hållet då det kändes alldeles för ostadigt i fps. Kanske kommer en patch som åtgärdar problemet eller performance lite.

Prova med en fix från reddit och se hur det fungerar för dig.

"Turn camera acceleration to 0 and if playing on a controller, turn the sensitivity all the way up, fixed the stutters for me"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

"Turn camera acceleration to 0 and if playing on a controller, turn the sensitivity all the way up, fixed the stutters for me"

Tack som sjutton, testade på lunchen o de blir kanon, tyckte inte stuttret störde så mycket men nu blev de ju som smör!

(spelet är ju så bra så man får ta lunchrasterna också för o hinna med )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

ska göra det direkt!

Tack det gjorde definitivt att spelet kändes piggare

Visa signatur

PC:

Permalänk

För mig så krashar spelet med senaste drivrutinerna för 3080 så har fått gått tillbaka och flyter på fint igen.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Va, Stämmer detta?

Skrivet av psp123:

Ja, det stämmer.

Har spelat runt sex timmar nu och tycker det är väldigt bra. Några buggar här och där men det kommer förhoppningsvis en patch imorgon. Atmosfären är verkligen toppen.

Skrivet av Ostbullen:

Resetera brukar vara lite over the top. Googla Ion fury och resetera så vill jag minnas att de drev någon liknande kampanj mot det spelet och dess utvecklare.

Allt handlar om vad Rowling tweetade för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Nu ska vi kanske inte ta upp diskussionen över huvudtaget men hon har inte slutat Tweeta om det och det är inte något som hon bara gjorde för några år sen, hon gör det än idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partyprime:

Nu ska vi kanske inte ta upp diskussionen över huvudtaget men hon har inte slutat Tweeta om det och det är inte något som hon bara gjorde för några år sen, hon gör det än idag.

Bojkottar de kläder och Iphones också?

Är resetera vad som engång i tiden var Gametrailers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Inte en susning, jag varken följer eller riktigt vet vad Resetera är förutom att det är ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vem bryr sig. Inget hon skrivit är ens kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

När ägaren av Neogaf anklagades för trakasserier för några år sedan lämnade väldigt många forumet och Resetera startades.

Jag besöker Resetera ganska ofta för att läsa nyheter och annat. Det förekommer märkligheter på båda dessa forum.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Varför envisas de med att släppa spel på fredagar. Självklart så var det tomt i brevlådan idag, tack PostNord och Spelbutiken.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Vem bryr sig. Inget hon skrivit är ens kontroversiellt.

Tydligen är det just det

Skrivet av psp123:

När ägaren av Neogaf anklagades för trakasserier för några år sedan lämnade väldigt många forumet och Resetera startades.

Jag besöker Resetera ganska ofta för att läsa nyheter och annat. Det förekommer märkligheter på båda dessa forum.

Är det därför Neogaf kräver betalda epostaddresser om man vill bli medlem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tydligen är det just det

Är det därför Neogaf kräver betalda epostaddresser om man vill bli medlem?

Resetera är också kinkiga med epostadress och de släpper endast in nya medlemmar några gånger om året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Haha va i hela... tror faktiskt att det funkade. Märker inte av några direkta stutters eller extremt låg FPS (förutom vissa cutscenes, men där tycks det vara rejält buggat med 9FPS capped hehe)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Haha va i hela... tror faktiskt att det funkade. Märker inte av några direkta stutters eller extremt låg FPS (förutom vissa cutscenes, men där tycks det vara rejält buggat med 9FPS capped hehe)

ja det vbar en bra fix och fungerade bra tills man kommer in i Hogsmead, där är det rätt svajjigt lol. jag räknar med att det kommer någon patch för detta framöver som fixar till prestandan i städerna

Visa signatur

PC: