Spela från en extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Spela från en extern hårddisk

Åker runt och demar mycket VR spel men har för liten plats i datorn för alla spel. Hur fungerar det att ha spel på en extern hårddisk och spela direkt ifrån den? Finns det särskilda diskar som fungerar bättre för det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rusthoi:

Åker runt och demar mycket VR spel men har för liten plats i datorn för alla spel. Hur fungerar det att ha spel på en extern hårddisk och spela direkt ifrån den? Finns det särskilda diskar som fungerar bättre för det?

Skaffa en thunderbolansluten extern ssd så blir det som en intern enhet, en extern usb ssd är också bättre än en hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en thunderbolansluten extern ssd så blir det som en intern enhet, en extern usb ssd är också bättre än en hdd.

^Detta.

Sådanthär finns ju att köpa, sen kan du slänga in tex en Kingston A2000 (1TB) NVMe M.2 ssd i den.
https://www.amazon.de/-/en/FIDECO-M-2-NVME-External-Enclosure...

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Skrivet av stocken:

^Detta.

Sådanthär finns ju att köpa, sen kan du slänga in tex en Kingston A2000 (1TB) NVMe M.2 ssd i den.
https://www.amazon.de/-/en/FIDECO-M-2-NVME-External-Enclosure...

Varför inte bara helt enkelt en sata ssd? Usb 3 har ju något lägre bandbredd än sata såvida du inte kör typ usb 3.2 som har nästan dubbel bandbredd mot sata

Men ändå kommer strypa en nvme disk till typ hälften eller nått.

Sen är ju inte läshastighet så noga är mestadels svarstiderna mot en hdd som gör skillnaden.

Ända fördelen jag kan se med ett nvme chassi är väl att den är något mindre än 2.5"diskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När jag kollat upp så har jag fått svar på att många externa hårddiskar inte är anpassade för att jobba i och därför har mycket lägre läs/skrivkapacitet och slutar fungera snabbare om man spelar från dem. Stämmer det och är det i så fall bara vissa externa diskar och i så fall hur har man koll på det?

Permalänk
Skrivet av Rusthoi:

När jag kollat upp så har jag fått svar på att många externa hårddiskar inte är anpassade för att jobba i och därför har mycket lägre läs/skrivkapacitet och slutar fungera snabbare om man spelar från dem. Stämmer det och är det i så fall bara vissa externa diskar och i så fall hur har man koll på det?

skulle inte tro det är någon större skillnad samma protokoll som används som om den ansluts internt bara att det sitter en översättare till/från usb på mitten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rusthoi:

Externa enheter har främst högre latens för att de oftast ansluts via usb och speciellt en extern hdd kommer att lida än mer av det. Den största fördelen med en ssd är låga söktider så skippa hdd oavsett hur du tänker ansluta den externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.