Tacka nej till förlängning eller jobb A-kassa

Permalänk
Medlem

Tacka nej till förlängning eller jobb A-kassa

Hej,

Vad hade ni gjort om ni fick sluta jobbet nu och får a-kassa (grund och inte lönegarantin) men sen får förfrågan om ett annat jobb där lönen är lika/mindre än a-kassan?
Man får ingen a-kassa om man säger upp eller säger nej till förlängning om jag har tolkat det rätt.

Om man har en arbetsintervju på g, men egentligen inte vill ha jobbet pga lön eller att arbetet börjar om 3 månader eller så, och söker annat jobb samtidigt eller är på g att få en arbetsintervju där också, vad bör man göra eller säga i första intervjun om man är nära att få jobbet på första stället?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,

Vad hade ni gjort om ni fick sluta jobbet nu och får a-kassa (grund och inte lönegarantin) men sen får förfrågan om ett annat jobb där lönen är lika/mindre än a-kassan?
Man får ingen a-kassa om man säger upp eller säger nej till förlängning om jag har tolkat det rätt.

Tack på förhand

får du ett jobb via A-Kassan, och sedan tackar nej, då blir antingen utan ersättning eller kraftigt neddragen ersättning.

Själv varit med om det, jag gick på en intervju som jag fixat själv, sen kom handläggaren å bad mig gå på deras intervju, men jag tackade nej då jag ville gå på min intervju då de var i rätt typ av yrke, när han då senare kontrollerade med företaget som han fixat intervju om jag var där eller ej, vilket jag inte var, då jag var på min egen intervju så ringde han upp mig och meddelade att min a-kassa var där med indragen, som tur var så fick jag jobbet som jag fixat själv. Detta skedde 2003.

EDIT: inte helt "ärligt" men man lär ju se till att man "överlever" idagsläget, så gå på intervjun, fast du inte vill ha jobbet, får du sen de andra jobbet som du vill ha så tar du det och meddelar andra firman att du har ett annat jobb iom att du behövde ett jobb så fort som möjligt, ja inte jätte bussigt mot den arbetsgivaren, men vafan man lär ju betala hyran å mat..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

skulle tagit ett snack med både A-kassa och företaget. Grundersättning för A-kassa ligger på 8000:- månaden. Vad är det för jobb som ger lägre lön än detta? är det heltid? jag skulle vägrat det, men då har jag så jag skulle överleva 3 månaders karens också.

Är det deltid kan du få ersättning för de dagar du ej jobbar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag inte går på A-kassa just nu.
Kan förstå om man är arbetslös och går på A-kassa, att man inte får ersättning om man tackar nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

skulle tagit ett snack med både A-kassa och företaget. Grundersättning för A-kassa ligger på 8000:- månaden. Vad är det för jobb som ger lägre lön än detta? är det heltid? jag skulle vägrat det, men då har jag så jag skulle överleva 3 månaders karens också.

Är det deltid kan du få ersättning för de dagar du ej jobbar

A-kassa taket är ca 25.000, men helpdesk support skulle ge ca 22.000.
Kanske därför det är mest studenter eller unga som jobbar med det, kanske deras första jobb.

Heltid är det, timlön 130-140kr, men går säkert att förhandla men tror inte man kommer så högt om det inte är komplicerat arbete.

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Kanske därför det är mest studenter eller unga som jobbar med det, kanske deras första jobb.

Heltid är det, timlön 130-140kr, men går säkert att förhandla men tror inte man kommer så högt om det inte är komplicerat arbete.

Tack på förhand

Hehe, mitt första jobb (1st line helpdesk) låg på 16000 före moms.

Jag hade ju velat ha den högre lönen så länge som möjligt men ett jobb är ju bättre på CVt än ett tomt hål. Om man inte ljuger och säger att man backpackade eller nåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Tack på förhand

Men nu pratade du om grundersättningen, den ligger på maximalt 365:-/dag.
Det är därför jag sa som jag sa. Får du ut såpass hög A-kassa som du pratar om, DVS. 25kkr/månad så är det en annan historia.

Gäller det den inkomstbaserade ersättningen är det en annan sak, den är hos alfakassan "Under dag 1-100 kan du få högst 80 % av din tidigare inkomst, maximalt 910 kronor per ersättningsdag."

Citat:

Grundersättning

Den andra delen av arbetslöshetsförsäkringen är den allmänna grundförsäkringen. Den finns till för dig som inte är med i en a-kassa eller inte uppfyller medlemsvillkoret. I vanliga fall uppfyller du medlemsvillkoret om du har varit ansluten i en a-kassa i minst 12 sammanhängande månader. Ersättningsnivån baseras på tidigare arbetade timmar och är maximalt 365 kronor per ersättningsdag. Se stycket ovan om vad som gäller nu enligt nya tillfälliga regler. Ersättning kan betalas ut tidigast från och med den dag du fyller 20 år.

Om du får grundersättning av Alfa-kassan utan att vara ansluten betalar du en administrationsavgift på 4 kronor per utbetald ersättningsdag.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Men nu pratade du om grundersättningen, den ligger på maximalt 365:-/dag.
Det är därför jag sa som jag sa. Får du ut såpass hög A-kassa som du pratar om, DVS. 25kkr/månad så är det en annan historia.

Gäller det den inkomstbaserade ersättningen är det en annan sak, den är hos alfakassan "Under dag 1-100 kan du få högst 80 % av din tidigare inkomst, maximalt 910 kronor per ersättningsdag."

Sorry, ja, menar 80% av lönen, alltså maxtaket på ca 25.000kr.
Inte med fackets lönegarantin som man får 80% av sin verkliga lön.

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från Unionens hemsida :
"En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan
A-kassan ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr*. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan, få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

*Från den 3 januari 2021 sänks taket i a-kassan till den tidigare nivå 25 025 kr om inte riksdagen fattar beslut om annat."

Får hoppas att riksdagen förlänger taket.
25025kr av maxtaket blir 14517kr efter skatt.
En lön på 22.000 ger knappt 1000kr mer i fickam än A-kassa.

Men som sagt, man vill ju jobba och inte vara lat och det kan se bra ut på CV. Att säga att man backpackat under coronatiden kanske inte funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejjen är att ett jobb du inte vill ha ändå är bättre till CVt än inget jobb.
Sedan är det ju en förhandling när du är på intervju, du säger löneanspråk de ger erbjudande.

När du sedan söker det jobbet du vill ha och de frågar varför du vill byta jobb så är du ärligt och säger att du tog nuvarande jobb för att få en erfarenhet men att det inte är något som gör dig glad - och det är därför du söker det nya jobbet .. blabla (om det nu är så du faktisk känner, att ljuga är bara dumt och kräver att du har jekkligt bra minne... )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Men att tacka ja och sen säga upp sig innan man börjat eller bara har jobbat 1 månad för att man hittat nytt jobb med bättre lön, känns ju ganska fult, eller kanske är det vanligt att folk gör så?

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Tack på förhand

Vad menar du ens?

Får du ut ca 14 500 kr/mån på a-kassa så får du ut mer på ett jobb med ca 22 000 kr brutto. A-kassan trappas av och du får bara full ersättning i 100 dagar dessutom.

Det är 45 dagars avstängning om du säger upp dig. Sanktionerna om du inte tar erbjudet jobb varierar. Orsakar du din uppsägning (om vi antar att du är tillsvidare) är det 45 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Men att tacka ja och sen säga upp sig innan man börjat eller bara har jobbat 1 månad för att man hittat nytt jobb med bättre lön, känns ju ganska fult, eller kanske är det vanligt att folk gör så?

Tack på förhand

Missade ditt sista inlägg.

Ja det är vanligt att folk hittar annat jobb i början av sin anställning.

Skrivet av aaaaa:

Från Unionens hemsida :
"En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan
A-kassan ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr*. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan, få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

*Från den 3 januari 2021 sänks taket i a-kassan till den tidigare nivå 25 025 kr om inte riksdagen fattar beslut om annat."

Får hoppas att riksdagen förlänger taket.
25025kr av maxtaket blir 14517kr efter skatt.
En lön på 22.000 ger knappt 1000kr mer i fickam än A-kassa.

Men som sagt, man vill ju jobba och inte vara lat och det kan se bra ut på CV. Att säga att man backpackat under coronatiden kanske inte funkar

Det är 2500-3000 kr (beroende på kommun) mer med 22 000 kr i lön. Tänk på att det är drygt 4000 kr mer efter 100 dagar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Tack på förhand

Har varit med om detta, fått höra att det är en ny på väg in. Någon vecka senare när man frågar vart personen tagit vägen få höra att de aldrig började då de fått annat jobb istället.

Men vet du med all säkerhet att du har ett annat jobb efter 1 månad som du hellre vill ha? Då är ju frågan akademisk du skriver papper med dem och börjar om en månad.

Men om du inte vet detta så kan ju allt hända - och då är ändå ett jobb bättre än inget jobb i den situationen som du har beskrivit i tråden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.