Roborock - undvika trösklar?

Permalänk
Medlem

Roborock - undvika trösklar?

Skaffade mig en roborock s6 maxv. Trevlig pryl som gör ett ganska bra jobb tycker jag.

Däremot är det irriterande hur den agerar med trösklar, den gillar att köra fram och tillbaka över dem samt stå och snurra, vilket både för väsen och går långsamt. Är moppen monterad ställer den sig gärna på tvären över en tröskel och fastnar.

Gör jag tröskeln till en zon som inte ska moppas, så kör den inte in i rummet alls om moppen är monterad, så det ger inte önskat resultat. Samma sak med no-go-zoner.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta? Har försökt göra trösklarna till egna rum och säga att den inte ska städa tröskelrummen, men det verkar som den ändå håller på att köra snett över trösklarna, stå och snurra och vara allmänt problematisk.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sniglom:

Skaffade mig en roborock s6 maxv. Trevlig pryl som gör ett ganska bra jobb tycker jag.

Däremot är det irriterande hur den agerar med trösklar, den gillar att köra fram och tillbaka över dem samt stå och snurra, vilket både för väsen och går långsamt. Är moppen monterad ställer den sig gärna på tvären över en tröskel och fastnar.

Gör jag tröskeln till en zon som inte ska moppas, så kör den inte in i rummet alls om moppen är monterad, så det ger inte önskat resultat. Samma sak med no-go-zoner.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta? Har försökt göra trösklarna till egna rum och säga att den inte ska städa tröskelrummen, men det verkar som den ändå håller på att köra snett över trösklarna, stå och snurra och vara allmänt problematisk.

Oklart hur man gör men jag har exakt samma problem. Dessvärre verkar den tycka att tröskeln är en del av rummet många gånger och envisas med att köra sitt Z-mönster som slutar precis förbi tröskeln vilkent innebär att ena rummet tar tre gånger så lång tid som rummet där tröskeln inte anses vara en del av.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan ni inte göra en no-go-zon som täcker typ 60-70 procent av tröskelns bredd, så den liksom bara får en smal passage och slipper hacka sig fram längs tröskeln?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan ni inte göra en no-go-zon som täcker typ 60-70 procent av tröskelns bredd, så den liksom bara får en smal passage och slipper hacka sig fram längs tröskeln?

No-go-zonerna går inte att göra hur små som helst. De minsta jag kan göra är bra mycket större än mina trösklar.
Men det kanske går att fixa med invisible wall, det har jag inte testat. Tror grannen under mig blir tokig snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har experimenterat med att använda två invisible walls per tröskel. Det smalnar av området som roboten tar över tröskeln, men även med en väldigt smal springa förändrar det inte beteendet. Den står fortfarande och roterar över den delen den kör över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antingen gör ni en vägg, använder det själv för data kabel, eller så kan ni sätta ett magnet band under eller på tröskel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aragon:

antingen gör ni en vägg, använder det själv för data kabel, eller så kan ni sätta ett magnet band under eller på tröskel.

Men den får jättegärna ta sig över tröskeln. Jag vill dock inte att den ska snurra på tröskeln en massa.
Hur ska den annars rengöra rummet på andra sidan tröskeln?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men den får jättegärna ta sig över tröskeln. Jag vill dock inte att den ska snurra på tröskeln en massa.
Hur ska den annars rengöra rummet på andra sidan tröskeln?

ok men modifiera kartan då? gör rummet mindre så den inte når tröskel?
Eller så kan man ju tabort tröskel och sätta en nivålist i stället eller helt släta strösklar om det inte är nivåskillnad.
just detta att den gillar att hålla sig på tröskel är annars svårt att åtgärdande på roborock, deras städrutin är gjord att agera på detta sätt. båda min S5 och S6 gör på samma sätt, T8 kör rakt över utan att stanna på den så dom har en annan städrutin.
Hemma satte vi eklist på den tröskel den gillar att köra 40gånger över, så låter det inte så mycket och s5 tar sig lättare över.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett tips på reddit men jag har inte hunnit testa det än. Det är att flytta gränsen mellan två rum, så att det inte blir precis på tröskeln, utan det ena rummet får spilla ut en bit över det andra. Då ska roboten köra fram och tillbaka över tröskeln istället för att snurra lika mycket på den. Oväsen förvisso, men borde minska risken att den fastnar.

Skrivet av aragon:

ok men modifiera kartan då? gör rummet mindre så den inte når tröskel?

Detta har jag prövat, som jag skriver i mitt första inlägg:
"Har försökt göra trösklarna till egna rum och säga att den inte ska städa tröskelrummen, men det verkar som den ändå håller på att köra snett över trösklarna, stå och snurra och vara allmänt problematisk."
Det går tydligt att se på kartan att den gärna går utanför de rum jag sagt att den ska städa (som inte längre inkluderar tröskel) och dansar runt på tröskeln ändå.

Skrivet av aragon:

Eller så kan man ju tabort tröskel och sätta en nivålist i stället eller helt släta strösklar om det inte är nivåskillnad.

Som en workaround fungerar det givetvis, men inte helt önskvärt i en hyreslägenhet. Och för att vara övertydlig, att jag kan förändra lägenheten är jag helt införstådd i, men tråden handlar om huruvida det går att förändra robotens beteende

Skrivet av aragon:

just detta att den gillar att hålla sig på tröskel är annars svårt att åtgärdande på roborock, deras städrutin är gjord att agera på detta sätt. båda min S5 och S6 gör på samma sätt, T8 kör rakt över utan att stanna på den så dom har en annan städrutin.

Det stämmer att problemet ligger i städrutin och/eller app-funktionalitet, men det betyder inte att det är bra. Jag har kontaktat supporten och frågat om de kan implementera no-clean-zoner åt trösklarna, precis som robotgräsklippare har genomfartszoner där de får röra sig men att inte klippa.

Förhoppningsvis kan fler kontakta supporten om det, så det åtminstone går att göra något bra i appen. Även om jag personligen tycker att en robot som kan känna igen objekt, borde kunna känna igen trösklar, vilket gör att den får svårare att fastna, städar snabbare och för mindre väsen.

Visa signatur