Vilken Mac fyller behovet

Permalänk
Medlem

Vilken Mac fyller behovet

Ny medlem som behöver hjälp i Appledjungeln 😊

Min dotter (9år) har helt fastnat för att redigera film och använder både iMovie på iPad och ibland även sin laptop för att redigera längre filmer som hon spelar in och regisserar. Det är inte TikTok/youtube material utan kortfilmer.

Jag är ingen van Appleanvändare men hade en gammal iMac 2011 som jag startade upp åt henna för att kunna köra iMovie men även använda andra program. Men för att använda iMovie så blev vi tvungna (tror jag i alla fall) att köra nyare OS så jag använde Opencore för att få in Sonoma, med resultatet att iMac:en blev både seg och varm. Bytte HDD till en SSD och uppgraderade ramminnet men det blev ingen skillnad direkt och inga videoredegeringsprogram gick att starta (problem med drivrutiner för GPU misstänker jag?)

Nu sitter jag fast i beg-djungeln på tradera mfl för att hitta en vettig Mac men vad ska jag köpa och hur ny behöver den vara? (Kikar på både mini och Macbook pro)

Permalänk
Medlem

Köp en ny mac mini m4. Den klarar det du säger galant och instegsmodellen är väldigt prisvärd !

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/m4

Permalänk
Medlem

Jag videoredigerar på Mac Mini M4, instegsmodellen. Det går utmärkt.

Rekommenderar att ni använder en extern SSD på åtminstone 1 TB och har den som scratch disk för videoredigering och lagring.

Köpte Samsung T7 Shield 2 TB för 1550 kr under Black Friday. Mycket mer prisvärt än att köpa en Mac med mer lagring. Även om man har råd så tycker jag att man ska markera missnöje med de hutlösa priserna på mer RAM och lagringsutrymme.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Om min fru kan redigera 4k video (longform) i finalcut med en 2016 macbook pro med 8gb ram o 256hd, så duger billigaste M-macen. Kolla efter beggade M1or så får du något prisvärt som är 20 gånger snabbare än ovan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Köp en ny mac mini m4. Den klarar det du säger galant och instegsmodellen är väldigt prisvärd !

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/m4

Ännu bättre: Köp den med studentrabatt från Apple för 7095kr, man behöver inte vara student.
https://www.apple.com/se-edu/shop/buy-mac/mac-mini

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ännu bättre: Köp den med studentrabatt från Apple för 7095kr, man behöver inte vara student.
https://www.apple.com/se-edu/shop/buy-mac/mac-mini

Det skulle jag vetat för 1 månad sen Attans!

Permalänk
Medlem

Det funkar ganska okej att köra videoredigering av enklare filmer också med 8GB RAM, men de nya Mac mini M4 med 16GB som standard är väldigt väldigt prisvärda. Om det är extremt tight med budget kan en begagnad iMac eller Mac mini också funka bra. Men vad du än gör köp inget med Intel-processor. Apples M1/M2/M3/M4 är mycket mycket snabbare.
Om du inte redan har skärm och tangentbord finns det väldigt billigt (ibland gratis) begagnat.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Ja

Skrivet av boibo:

Om min fru kan redigera 4k video (longform) i finalcut med en 2016 macbook pro med 8gb ram o 256hd, så duger billigaste M-macen. Kolla efter beggade M1or så får du något prisvärt som är 20 gånger snabbare än ovan dator.

Jag har nog kommit fram till samma sak, men var lite osäker på m-chippen och om jag skulle försöka hitta m2 minst!

Med hänvisning till total okunskap om Mac så undrar jag om det kan bli så att att en mini från tex 2018 kan får svårt men drivrutiner till GPU när den slutar uppdateras till nyare os?

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av oooskar:

Det funkar ganska okej att köra videoredigering av enklare filmer också med 8GB RAM, men de nya Mac mini M4 med 16GB som standard är väldigt väldigt prisvärda. Om det är extremt tight med budget kan en begagnad iMac eller Mac mini också funka bra. Men vad du än gör köp inget med Intel-processor. Apples M1/M2/M3/M4 är mycket mycket snabbare.
Om du inte redan har skärm och tangentbord finns det väldigt billigt (ibland gratis) begagnat.

Då får jag se vad jag hitta beg, tycker dom går för mer än halva nypriset begagnat och då kanske studenterbjudandet är klart bättre

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Apple enbart officiellt ger stöd för uppdateringar av Mac OS under 7 års tid från att datorn är ny. Minns inte riktigt hur det var med säkerhetsuppdateringar, och om de forsätter en längre tid?

Permalänk
Medlem

Fel. Apple har ingen sån hård regel.

Permalänk
Skrivet av ThompaT:

Jag har nog kommit fram till samma sak, men var lite osäker på m-chippen och om jag skulle försöka hitta m2 minst!

Med hänvisning till total okunskap om Mac så undrar jag om det kan bli så att att en mini från tex 2018 kan får svårt men drivrutiner till GPU när den slutar uppdateras till nyare os?

Nästan inga operativsystem fungerar som Windows: drivrutinerna är inbyggda i macOS kärna, och så länge en dator får nya operativsystemsversioner eller uppdateringar får den också de drivrutiner den behöver. Med det sagt: köp som sagt inte en Intel-Mac idag oavsett om den verkar billig. De långsammaste M-serie-datorerna springer i cirklar runt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Värt att nämna är att Apple enbart officiellt ger stöd för uppdateringar av Mac OS under 7 års tid från att datorn är ny.

Är inte det väldigt beroende av vilken arkitektur samt vilka komponenter den specifika modellen består av.

Har svårt att se varför Apple skulle överge M1:an "redan" år 2027. Ang. säkerhetspatchar, så supportar Apple alltid macOS i minst två versioner bakåt (dvs tre OS samtidigt).

Tidigare har det skett dramatiska arkitekturella byten från MC680x0 -> PowerPC -> x86 -> x86_64 -> ARM64. Även val av grafikkort satt sina begränsningar (tänk Metal).

Sedan Apple Silicon kom, så har jag inte sett något större teknikskifte som skulle tvinga bort M1/M2 m.m. från marknaden den kommande tiden.

Snarare så att just M1/M2 är idag de enda kretsarna från Apple som supportas fullt ut i Linux (om man nu är orolig att Apple skulle överge dessa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. säkerhetspatchar, så supportar Apple alltid macOS i minst två versioner bakåt (dvs tre OS samtidigt).

Inget uttalat. Det har "alltid" varit det resonemanget man hört och även lever efter. I praktiken så kan det mycket väl stämma. Men det som sägs är officiellt är att senaste är det som gäller.

Because of dependency on architecture and system changes to any current version of Apple operating systems (for example, macOS 15, iOS 18, and so on), not all known security issues are addressed in previous versions (for example, macOS 14, iOS 17, and so on).

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Jag hittade en prisvärd mini med M1 på tradera!

Den funkar ganska bra, men jag upplever den inte som snabb direkt, det kanske krävs mer minne än 8gb!