Permalänk
Medlem

Ladda bilbatteri

Hallå.

Behöver ladda mitt batteri till bilen och bilen har ett start/stopp system så det är ett batteri gjort för det.

Batteriet heter: FIAMM L3 EFB 70Ah 720A.

Och det jag undrar är helt enkelt om jag kan ladda det med min CTEK MXS 3.6 laddare på det vanliga billäget (14.4V)? Har nämligen sett att det finns speciella laddare för batterier med start/stopp därav frågan.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det är bara att ladda på. Speciella laddare och batterier för just start/stopp har jag inte hört talas om, men oftast sitter det AGM batterier i bilar med start/stopp. Dessa batterier vill ha en lite högre laddspänning än "vanliga". Men det är ingen fara att ladda AGM batterier med en laddare utan AGM-läge.

Din laddare bör dock ha AGM-läge, kolla på batteriet om det står AGM någonstans. Annars kör på det vanliga läget.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Det är bara att ladda på. Speciella laddare och batterier för just start/stopp har jag inte hört talas om, men oftast sitter det AGM batterier i bilar med start/stopp. Dessa batterier vill ha en lite högre laddspänning än "vanliga". Men det är ingen fara att ladda AGM batterier med en laddare utan AGM-läge.

Din laddare bör dock ha AGM-läge, kolla på batteriet om det står AGM någonstans. Annars kör på det vanliga läget.

Okej då vet jag! Jag har ett "snöflingeläge" på laddaren och då laddar den med 14.7V, tror att den snöflingan är utbytt till AGM nu för tiden men jag köpte min laddare för ett antal år sedan. Är AGM och EFB samma sak då? Annars kör jag bara på det vanliga läget som du sa.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Okej då vet jag! Jag har ett "snöflingeläge" på laddaren och då laddar den med 14.7V, tror att den snöflingan är utbytt till AGM nu för tiden men jag köpte min laddare för ett antal år sedan. Är AGM och EFB samma sak då? Annars kör jag bara på det vanliga läget som du sa.

Nej det är inte samma sak. Så kör på det vanliga läget.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Nej, EFB och AGM är inte samma sak.
Så ladda vanligt.

(Edit: 2:a på den bollen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Skrivet av Cerb:

Så ladda vanligt.

Tackar för svar! Då kör jag på vanliga läget. Trevlig helg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Skrivet av Cerb:

Så ladda vanligt.

Skrev till batteritillverkarens support tidigare idag, men dom var så sega på att svara därför frågade jag här istället.
Men nu fick jag i alla fall svar där han bifogade manualen för deras batterier och bad mig läsa kapitlet "Flooded Batteries - Slow charge".
Och där står följande "Use a battery charger with IU charging profile, preferably at costant charging voltage from 14.80 V and
16.00 V max."

Och ni normalläget på laddaren så laddar den i 14.4V medans snöflingan ger 14.7V, så då kanske snöflingan är att föredra ändå? Eller blir batteriet fulladdat med 14.4V ändå bara att det tar längre tid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och ett speciellt "Snöflinge-läge" för optimal laddning under kalla vinterdagar.

Citat:

"Snöflinge-läget" använder programmet för 3.8 A. Ett brett laddningsutbud för alla typer av blybatterier från 1,2 Ah upp till 80 Ah med ytterligare underhåll upp till 130 Ah.

Sätt laddarn på vanliga läget och låt den arbeta, eftersom det är en smart laddare vet den hur den ska ladda

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

På min CTEK (annan modell) är snöflingeläget anvisat för laddning av AGM, utöver vid laddning i låg temperatur av konventionella batterier. Det står förmodligen i manualen, men jag har den inte här. Att det står någonstans är jag dock säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Skrev till batteritillverkarens support tidigare idag, men dom var så sega på att svara därför frågade jag här istället.
Men nu fick jag i alla fall svar där han bifogade manualen för deras batterier och bad mig läsa kapitlet "Flooded Batteries - Slow charge".
Och där står följande "Use a battery charger with IU charging profile, preferably at costant charging voltage from 14.80 V and
16.00 V max."

Och ni normalläget på laddaren så laddar den i 14.4V medans snöflingan ger 14.7V, så då kanske snöflingan är att föredra ändå? Eller blir batteriet fulladdat med 14.4V ändå bara att det tar längre tid?

14.4 är att föredra, över detta så blir det onödig gasbildning som förkortar livslängden på batteriet.

Bara om du har bråttom som du kan ladda "hårdare", men är det bara för underhållsladdning eller över natten så behövs inte högre spänning än så.