Excel - formler med "," och inte ";"

Permalänk
Medlem

Excel - formler med "," och inte ";"

Hej,

Om jag öppnar Excel så anpassas det för min region, så ska jag skriva en funktion =funktion(data;data2) etc. så separeras detta med ";".

En snabb Google berättar för mig att jag kan ändra datorns regioninställningar samt "separator" till ",". Detta bidrar dock till att mitt "," på mitt tangentbord (vid Numpad) ändras till en hårdpunkt "."

Blir en lustig moment22 utöver det hela. Då jag förmodligen inte är den första med det här bekymret så undrar jag vilken (förmodligen mycket enklare) lösning ni har kommit med?

Förslagsvis hade jag velat behålla allting som förut, med undantaget att Excel ber mig separera med "," istället för ";"

Permalänk
Medlem

I Excel.
Arkiv > Alternativ > Avancerat > "Använd systemavgränsare" och fyll i decimaltecken där. Se om det är vad du är ute efter.
Annars är det regionsinställningar. Alltså ändra språk och region för Excel till Svenska istället för Amerikanst Engelska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Vilken separator du ska använda beror på vilket språk Windows är på. Är Windows på svenska skriver du =funktion(data1;data2). Är Windows däremot på engelska skriver du =funktion(data1,data2). Spelar det någon roll om du får skriva kommatecken eller semikolon? Det ändras väl automatiskt från kommatecken till semikolon eller vice versa om man öppnar filen på en dator som har Windows på ett annat språk?

Om du väljer att använda kommatecken som separator mellan olika data måste du använda punkt som separator mellan heltalsdel och decimaldel i decimaltal. Därför verkar det inte så dumt att kommatecknet på din numpad producerar en punkt.