Fakturera för tjänst VS löntagare

Permalänk
Inaktiv

Fakturera för tjänst VS löntagare

Hej

Jag är idag i en situation där jag har möjligheten att välja vilket alternativ jag föredrar. Tjänsten gäller "sidoarbete" eftersom jag dagstid är anställd på ett annat företag.

Säg att jag fakturerar 1000kr per timme för utfört arbete, vad hade varit möjligt att ta betalt som anställd när jag får betalt per timme? Läser ofta och förstår av andra jag pratat med att det ligger på ungefär hälften men i just mitt fall tycker jag det vore alldeles för lite eftersom det i huvudsak gäller kvälls/helg arbete och knappast kommer bli så mycket timmar i slutändan.

Vill gärna höra åsikter om vad ni tycker vore rimligt men det känns som att det blir bättre för mig som anställd eftersom jag slipper momsdeklaration och försäkringar men också för företaget eftersom det är mindre pengar de ska ut med eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

Om det inte finns några andra kostnader som ändras så kan man kanske räkna med att en anställd kostar 32-50% mer än lönen.

Dvs om lönen före skatt är 1000 kr tillkommer först 31,42% i arbetsgivaravgift, sen tillkommer lite kostnader som kan vara olika för olika bolag:

- Om man omfattas av pensionsavtal. ITP1 kostar 4,5% för låga lönebelopp

- Bolaget kan ha kostnader för försäkringar som baseras på lönesumma eller antal anställda (omöjligt för uss utanför att gissa på, men säg 5% av lönen så täcker man det nog utan problem)

Sen kostar det lite i adminstrationstid - lön är ofta lite mer tidskrävande än bara betala en faktura, speciellt om man ska på- och avanmäla i försäkringar etc.

Så i "bästa fallet" så är det enbart arbetsgivaravgiften som tillkommer, och det borde kunna bli 755 kr före skatt. De flesta företag räknar nog med högre kostnader än så.

Permalänk
Medlem

Semesterersättning på ca 12% också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Just fan, den glömde jag.

Då är högsta lönen 679 kr. Före skatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackcoffee:

Om det inte finns några andra kostnader som ändras så kan man kanske räkna med att en anställd kostar 32-50% mer än lönen.

Dvs om lönen före skatt är 1000 kr tillkommer först 31,42% i arbetsgivaravgift, sen tillkommer lite kostnader som kan vara olika för olika bolag:

- Om man omfattas av pensionsavtal. ITP1 kostar 4,5% för låga lönebelopp

- Bolaget kan ha kostnader för försäkringar som baseras på lönesumma eller antal anställda (omöjligt för uss utanför att gissa på, men säg 5% av lönen så täcker man det nog utan problem)

Sen kostar det lite i adminstrationstid - lön är ofta lite mer tidskrävande än bara betala en faktura, speciellt om man ska på- och avanmäla i försäkringar etc.

Så i "bästa fallet" så är det enbart arbetsgivaravgiften som tillkommer, och det borde kunna bli 755 kr före skatt. De flesta företag räknar nog med högre kostnader än så.

Skrivet av Ernesto:

Tusen tack för svar, bättre svar än jag vågat hoppats på. Jag tror jag går på 60% av summan som anställd