Input lag med fiberoptik/aktiva HDMI kablar

Permalänk
Medlem

Input lag med fiberoptik/aktiva HDMI kablar

Tja! Jag har en dator i vardagsrummet som ska kopplas till en 4k tv. Optimal plats för datorn är på 6 meters avstånd. Har kollat på denna kabel för ändamålet:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/278990-sup...

Den är optisk/fiber/aktiv vilket innebär att signalen konverteras till ljus och sedan tillbaka igen. Jag är lite orolig att denna konvertering kommer leda till input lag. Dvs. En liten fördröjning i hur snabbt signalen tar sig till tvn. Har läst lite olika bud här huruvida optiska kablar orsakar input lag eller inte. I ett test hävdade en testare att vissa kablar gör det.

Min plan är att spela med handkontroll framför tvn och använda pcn som enhet för det. Vill ha så låg input lag som möjligt. Vad tror ni om detta? Oroar jag mig i onödan eller finns risk för input lag? Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swetorch:

Tja! Jag har en dator i vardagsrummet som ska kopplas till en 4k tv. Optimal plats för datorn är på 6 meters avstånd. Har kollat på denna kabel för ändamålet:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/278990-sup...

Den är optisk/fiber/aktiv vilket innebär att signalen konverteras till ljus och sedan tillbaka igen. Jag är lite orolig att denna konvertering kommer leda till input lag. Dvs. En liten fördröjning i hur snabbt signalen tar sig till tvn. Har läst lite olika bud här huruvida optiska kablar orsakar input lag eller inte. I ett test hävdade en testare att vissa kablar gör det.

Min plan är att spela med handkontroll framför tvn och använda pcn som enhet för det. Vill ha så låg input lag som möjligt. Vad tror ni om detta? Oroar jag mig i onödan eller finns risk för input lag? Tack på förhand

Du oroar dig i onödan men tekniskt ökar latensen, den ökar också pga kabellängden osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mycket osannolikt att den påverkar latensen, det skulle kräva att signalen mellanlagras på vägen och det gör den inte i en sån här konverterare.
(latens pga kabellängd, kapacitanser och transistorer etc påverkar ju teoretiskt latensen men då talar vi om micro/nanosekunder, det är inte relevant i sammanhanget)

Permalänk
Bildexpert 📺

https://www.sweclockers.com/artikel/26173-teknikstund-input-l...

15–20 mil lång kabel för 1 millisekund extra latens.

De fiberoptiska kablarna jag testat, Fibbr, Rui Pro och Supra har ingen mätbar latens. Var med 18 Gbps-kablarna.

Permalänk
Medlem

Tack grabbar! Är nog bara jag som nojar lite. Det är inte avståndet jag främst tänker på utan konverteringen som sker från data till ljus och sedan tillbaka igen. Men det verkar inte påverka latensen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swetorch:

Tack grabbar! Är nog bara jag som nojar lite. Det är inte avståndet jag främst tänker på utan konverteringen som sker från data till ljus och sedan tillbaka igen. Men det verkar inte påverka latensen?

Klart det kan påverka, men det är produktspecifikt i den mån det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klart det kan påverka, men det är produktspecifikt i den mån det finns.

Okej! Någon särskild sladd ni kan rekommendera till en gamer som behöver typ 6m avstånd till TVn 4k? Gör inget om det blir 6-10m antar jag, bara sladden funkar bra!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8904300/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Nu har jag sett att det finns aktiva hdmi kopparsladdar också. Vad är skillnaden där jämfört med aktiva fiber kablar? Billigare är de ju iaf. Ingen konverting sker så vitt jag kan se i aktiva kopparsladdar. Kanse passar mig bättre?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swetorch:

https://www.inet.se/produkt/8904300/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Nu har jag sett att det finns aktiva hdmi kopparsladdar också. Vad är skillnaden där jämfört med aktiva fiber kablar? Billigare är de ju iaf. Ingen konverting sker så vitt jag kan se i aktiva kopparsladdar. Kanse passar mig bättre?

Skillnaden är att de generellt mindre tillförlitligt. Optiska kablar tar till stor del över problematiken att få signalen att färdas över en längden genom att ta kontrollen över signalöverföringen och styr över båda ändarna av kedjan. En aktiv elektrisk kabel är ofta baserad på någon form av justering av befintlig signal och är därför i högre grad beroende av hur sink och source i sin tur beter sig. Därför mer otillförlitligt.

Men köp om du lockas av det lägre priset. Och var beredd på att det kanske blir att lämna tillbaka. Baserat på forumet är det verkligen hit&miss på aktiva kablar, med AOC är buy once, cry once.

5 meter och 4K/60 och gamla vanliga 18 Gbps är annars inte jättesvårt idag. Utmaning är ännu längre kablar eller ännu högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

5 meter och 4K/60 och gamla vanliga 18 Gbps är annars inte jättesvårt idag. Utmaning är ännu längre kablar eller ännu högre bandbredd.

Tack.
Okej! Jag trodde alltid signalen degraderade lite redan vid längder över 3 meter vid 4k/60 hz. Kan jag satsa på en vanlig (men högkvalitativ) hdmi kabel på 5 meter för 18Gbps utan att tappa bildkvalitet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swetorch:

Tack.
Okej! Jag trodde alltid signalen degraderade lite redan vid längder över 3 meter vid 4k/60 hz. Kan jag satsa på en vanlig (men högkvalitativ) hdmi kabel på 5 meter för 18Gbps utan att tappa bildkvalitet?

Signalen degraderas alltid av en kabel men bilden blir inte sämre utan den finns eller inte, 18 Gbit över 5m går med en passiv kvalitetskabel i koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle en sån här funka för 4k 60hz eller skulle jag tappa i bildkvalitet? (5 meter)

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/hdmi-kablar/ande...

Andersson HDMI - HDMI 5m 18Gbps -

High Speed HDMI 2.0 med Ethernet
Överföringshastighet på 18 Gb/s4K-, HDR-, 3D-, Deep Color-,
ARC-kompatibilitetStöd för högupplöst ljud som Dolby Atmos
Guldpläterade kontakter

Permalänk
Bildexpert 📺

Du tappar inte bildkvalitet. Du får störningar eller ingen bild alls.

Så testa – det är en helt vanlig kabel. Får du inte den att fungera får man jaga vidare eller slå till på en AOC.

Permalänk
Medlem

När det gäller fiber så är det konverteringen som kan ge viss delay, om än inte mycket.

När det gäller längre HDMI kablar så brukar jag säga att man inte ska ta de billigaste, satsa på ett lite vassare märke, betala lite mer och det brukar fungera väldigt väldigt bra. Dock behöver du inte gå upp på priser som vissa "Hi-Fi dårar" satsar på.

Lycka till!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

@Swetorch: Om du bara behöver 5m så kan jag rekommendera Supras 8K-kabel. Den är ganska dyr, men passiv och klarar 4K@120Hz utan problem för mig. Nöjer du dig med 60Hz så kan det säkert fungera med någon billigare kabel också, men då blir mer av en chansning.