Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Tanken är ju att det ska spara ström jämtemot att köra den låst på 120hz.
Vilket inte är bajs.

60hz är däremot bajs.

Tanken ja, men i verkligheten gör det inte det dvs bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Tanken ja, men i verkligheten gör det inte det dvs bajs

Har du någon länk till denna informationen att Samsung s21 adaptiv sync drar lika mycket ström som fast 120hz ?
Länka gärna då.
Annars är det ju bara massa ordbajsande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Tanken ja, men i verkligheten gör det inte det dvs bajs

fungerar bättre än låst hög HZ...

men drar såklart med än låst LÅG hz.

därav kan denna vara med effektiv då den fungerar till så pass låg HZ. Kunde själv dock inte bry mig mindre då jag hellre har ett flyt i telefonen. Inte lyckats tömma batteriet på en dag oavsett på min OP 8 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har hört rykten att det ska komma en uppdaterad iPhone SE snart. Skulle inte förvåna mig om det blir något i klass med iPhone XR utan Face ID. Kanske värd att vänta på?

I övrigt så funkar iXpand-minnet perfekt för mig:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3697163

Det känns inte så troligt att det ska komma en ny SE så nära de gamla. Skulle tro att en uppdaterad variant släpps om ca 2 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det känns inte så troligt att det ska komma en ny SE så nära de gamla. Skulle tro att en uppdaterad variant släpps om ca 2 år

Tänker på rykten som dessa:
https://www.macrumors.com/2021/01/09/airpods-pro-2-iphone-se-...
https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2021/01/10/apple-iph...
http://www.macotakara.jp/blog/rumor/entry-40813.html

Permalänk
Medlem

För mig känns det som att den kommer uppdateras när sista touch-id telefonen slutar säljas (iphone8) och det är nog ett tag bort, men Apple gör ju vad de vill så det kan såklart hända vad som helst

Permalänk
Skrivet av huttala:

Äntligen börjar trenden gå tillbaka till platta skärmar igen!!
Dessa böjda kanter blir man ju galen på, det tillför ingenting och gör det bara jobbigt med skärmskydd och att hålla i telefonen.

Varför den dyraste modellen fortfarande har välvd skärm förstår jag dock inte...

Eftersom yttermåtten bredd då samma som s21+

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

https://www.digitalcitizen.life/wp-content/uploads/2020/10/smartphone_charging_8.png

Om inte annat borde det öka standardiseringen av (snabb-)laddningstekniker och minska den röran som vi lever i idag. Snacka om clusterfuck.

Konstig tabell då P=UxI

Permalänk

Själv funderar man över om det är värt att byta från s20u till s21u
Säkerligen nog den enda Android som kommer fungera. Önsketänkande vore om Nokia kunde släppa sin 11:a
Enda problemet jag har haft med s20u är att ljudet i själva telefonen har varit dåligt vid samtal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Har du någon länk till denna informationen att Samsung s21 adaptiv sync drar lika mycket ström som fast 120hz ?
Länka gärna då.
Annars är det ju bara massa ordbajsande.

Det går bra att själv leta då det är du som påstår annat än det jag säger. Finns massor av klipp, tester och recensioner gällande detta. Samma mjukvara och teknik som på S20 serien och Note S20 oavsett hårdvara.

Ypperligt exempel på när teori och praktik inte fungerar. Att påstå annat är bajs. Att skrika på någon annan utan att själv kolla upp fakta innan är otroligt bajsigt. Så bajsigt att bajs framstår som vaniljglass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrWhizeguy:

fungerar bättre än låst hög HZ...

men drar såklart med än låst LÅG hz.

därav kan denna vara med effektiv då den fungerar till så pass låg HZ. Kunde själv dock inte bry mig mindre då jag hellre har ett flyt i telefonen. Inte lyckats tömma batteriet på en dag oavsett på min OP 8 pro

Det är lite min poäng. Man påstår att denna aptiva 120hz teknik är bättre än låst 60hz gällande strömförbrukning, vilket det inte är. Sen att tekniken gör att upplevelsen blir trevligare är en annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Själv funderar man över om det är värt att byta från s20u till s21u
Säkerligen nog den enda Android som kommer fungera. Önsketänkande vore om Nokia kunde släppa sin 11:a
Enda problemet jag har haft med s20u är att ljudet i själva telefonen har varit dåligt vid samtal.

Absolut inte värt det lilla steget om inte din gamla är sliten och fungerar dåligt.

Permalänk
Skrivet av anon39592:

Det går bra att själv leta då det är du som påstår annat än det jag säger. Finns massor av klipp, tester och recensioner gällande detta. Samma mjukvara och teknik som på S20 serien och Note S20 oavsett hårdvara.

Ypperligt exempel på när teori och praktik inte fungerar. Att påstå annat är bajs. Att skrika på någon annan utan att själv kolla upp fakta innan är otroligt bajsigt. Så bajsigt att bajs framstår som vaniljglass.

Provat köra 120hz inställning de senaste dagarna. Märker noll skillnad i batteri. Går bara lite fortare i själva hanteringen. Flyter bättre. Ladda får man ändå göra varje dag. Ingen telefon längre som klarar sig utan laddning under en dag med allt man gör.

Permalänk
Skrivet av anon39592:

Absolut inte värt det lilla steget om inte din gamla är sliten och fungerar dåligt.

Kan inte byta förrän till sommaren. Då har det säkert kommit något annat. Bara haft strul med mjukvaran och ljudet vid samtal. Som att högtalarna är sämre. S10+ var det inga problem. Annars nöjd med s20u
Jag hade velat ha lite bättre optik på kameran eller det kanske är någon dåld inställning. Gillar bländar läge på vanlig kamera. Lite det jag hade velat komma åt. Eller så är leica som min Panasonic kamera kör bättre. Är kul med nytt. Det är ju nästan nada som skiljer. Därför frågar man.
Intressant. Pro läget, kamera i s20u. Där kan man ställa in mer. Inte konstigt att bilderna har varit allt för ljusa. Standard läget är ej dåligt. Nu förstår jag hur man gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicjor:

Har inte en enda USB-c laddare! Tycker det är idiotiskt att inte skicka med en laddare. Produkten ska ju skickas med innehåll så den kan användas. Så korkat!

Nej det tycker jag inte. Det är lite besvärligare just i början för att du måste köpa till en men i det långs loppet kommer detta vara bättre för miljön att alla inte har 10 laddare hemma så sluta fjanta dig.

Permalänk
Medlem

Det jag värdesätter mest i en mobil är snabb hårdvara och en bra skärm och det grämer mig att få mobiltillverkare erbjuder detta. Det gör inget om mobilkameran är från 2 generationer tillbaka.

Intressant om denna prishysteri snart planar ut... Samsung erbjuder väl fortfarande sämst batteritid jämfört med konkurrenterna misstänker jag.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det är lite min poäng. Man påstår att denna aptiva 120hz teknik är bättre än låst 60hz gällande strömförbrukning, vilket det inte är. Sen att tekniken gör att upplevelsen blir trevligare är en annan sak.

Beror ju heeelt på vad för vanor man har. Tittar man mycket på statiskta bilder är det 10 fps, är det mycket scrollande och rörliga bilder är det 120 fps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Nej det tycker jag inte. Det är lite besvärligare just i början för att du måste köpa till en men i det långs loppet kommer detta vara bättre för miljön att alla inte har 10 laddare hemma så sluta fjanta dig.

Nja, principiellt skall saker säljas komplett, så är det. Utan laddare funkar inte mobilen mer än ett dygn.
Men....jag förstår tanken FAST jag inte förstår inte vad som är problemet med att återvinna el saker när all annan återvinnervinning är positivt.
Jag VILL ha ladda med men...ok, jag får nöja sig utan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Nja, principiellt skall saker säljas komplett, så är det. Utan laddare funkar inte mobilen mer än ett dygn.
Men....jag förstår tanken FAST jag inte förstår inte vad som är problemet med att återvinna el saker när all annan återvinnervinning är positivt.
Jag VILL ha ladda med men...ok, jag får nöja sig utan.

Normalt sätt skulle jag hållit med och det gjorde jag initialt men som jag skrev tidigare i tråden tror jag att detta är bättre i det långa loppet. Bästa hade varit om Apple (och Samsung) sagt att det reflekterades i priset på telefonerna på något sätt men det kommer de förstås inte göra eller säga. För övrigt är detta sannolikt en typisk övergångsperiod som snart kommer vara normaliserat, som när 3.5mm utgången försvann osv.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Nja, principiellt skall saker säljas komplett, så är det. Utan laddare funkar inte mobilen mer än ett dygn.
Men....jag förstår tanken FAST jag inte förstår inte vad som är problemet med att återvinna el saker när all annan återvinnervinning är positivt.
Jag VILL ha ladda med men...ok, jag får nöja sig utan.

De hade gjort en undersökning som visade att 40% aldrig använde den medföljande hörlurarna med telefonen. Jag har även hört talas om rykten att 99,99% av alla som köper en ny telefon aldrig någonsin kommer använda den medföljande laddaren, den blir bara liggande i lådan.
Skämt åsido Apple är kända för att ta bort saker innan det finns bra alternativ, detta har de gjort många gånger i historian med portar, diskett, dvdspelare, 3.5mm kontakten etc. Där folk såklart har vetat att inom något år så behöver man ej ha det.

Och Samsung passar nu på att utöka sina vinstmarginaler på något som en stor del av konsumenterna inte tycker är dåligt tack vare att de kan hävda miljöargument. Men vi går emot tider där laddaren blir överflödig.
Jag själv renoverade ett hus och funderade på att sätta in fasta vägguttag med laddare, men jag valde att avvakta då utvecklingen gick så fort. Men snart om något år så är nog laddare meningslös att ha med på många ställen och bussar har redan usb.
Fast samtidigt så är nog trenden trådlös laddning, jag har det på min smartklocka och det fungerar bra. Enda problemet förutom långsam laddning är att det är svårt att ladda prylen på t.ex. tåget. Ska man då ha med sig en trådlös laddplatta i fickan för att ladda mobilen som idag måste ha ström hela tiden för ens biljett och annat?
*edit*
Angående 3.5mm kontakten så redan nästa år så kommer det komma mobiler som har en värdig ersättare till kontakten med bluetooth 5.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De hade gjort en undersökning som visade att 40% aldrig använde den medföljande hörlurarna med telefonen. Jag har även hört talas om rykten att 99,99% av alla som köper en ny telefon aldrig någonsin kommer använda den medföljande laddaren, den blir bara liggande i lådan.
Skämt åsido Apple är kända för att ta bort saker innan det finns bra alternativ, detta har de gjort många gånger i historian med portar, diskett, dvdspelare, 3.5mm kontakten etc. Där folk såklart har vetat att inom något år så behöver man ej ha det.

Och Samsung passar nu på att utöka sina vinstmarginaler på något som en stor del av konsumenterna inte tycker är dåligt tack vare att de kan hävda miljöargument. Men vi går emot tider där laddaren blir överflödig.
Jag själv renoverade ett hus och funderade på att sätta in fasta vägguttag med laddare, men jag valde att avvakta då utvecklingen gick så fort. Men snart om något år så är nog laddare meningslös att ha med på många ställen och bussar har redan usb.
Fast samtidigt så är nog trenden trådlös laddning, jag har det på min smartklocka och det fungerar bra. Enda problemet förutom långsam laddning är att det är svårt att ladda prylen på t.ex. tåget. Ska man då ha med sig en trådlös laddplatta i fickan för att ladda mobilen som idag måste ha ström hela tiden för ens biljett och annat?
*edit*
Angående 3.5mm kontakten så redan nästa år så kommer det komma mobiler som har en värdig ersättare till kontakten med bluetooth 5.2.

Jag tror inte att 99 eller ens 50% har en laddare med USB-C hemma med 20+W snabbladdning som är kompatibel med Apple eller Samsung med full effekt. Hade medföljande sladdar varit USB-A hade jag absolut köpt argumentet, för där finns ju antagligen någon laddare hemma hos de flesta redan.

Vad är förresten förväntad livslängd på en laddare och hur många behöver man ha. Jag byter inte mobil varje år och använder långt mer än en laddare i vardagen.

Visst kan man köpa en laddare löst, men jag hade hellre sett två med i lådan än noll...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror inte att 99 eller ens 50% har en laddare med USB-C hemma med 20+W snabbladdning som är kompatibel med Apple eller Samsung med full effekt. Hade medföljande sladdar varit USB-A hade jag absolut köpt argumentet, för där finns ju antagligen någon laddare hemma hos de flesta redan.

Vad är förresten förväntad livslängd på en laddare och hur många behöver man ha. Jag byter inte mobil varje år och använder långt mer än en laddare i vardagen.

Visst kan man köpa en laddare löst, men jag hade hellre sett två med i lådan än noll...

På frågan hur många laddare så börjar det bli hysteri, ta mig tusan allt ska laddas varje idag och jag kommer köpa en multiladdare för att få lite ordning.
För att ta saker som jag måste ladda väldigt ofta. Mobilen, laptoppen, klockan, surfplattan (ej varje dag), mina inear hörlurar, mina stora hörlurar.
Det var 6st prylar som man ska hålla på och plugga i en laddare hela tiden och man behöver ha en drös nya laddare för dessa. Självklart har jag en drös andra saker som usb skruvdragare, spelkonsol som går på usb, raspberi pi och annat.
Så det går åt många laddare men det blir en gräns när det blir rörigt. Och folk vill nog heller ha stor klump som denna som kan ladda 6st prylar samtidigt: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilladdare/usb-la...
Visst inte snabbladdning, men allt behöver ej snabbladdas.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Spatten:

@Samsung Hur är Samsung "glastic" är det mer stöt/rep/tap tåligt en Gorilla glas telefoner? Eller är det vekare?

Båda materialen har sina fördelar men beter sig lite annorlunda. Nya Gorilla Glass Victus har väldigt bra reptålighet och har även testats rejält för tapp, kika här: https://www.corning.com/gorillaglass/worldwide/en/glass-types... men gränsen nås ju till slut, och då spricker glas. Plastbaserade material som Glastic brukar ha lägre reptålighet vid en direkt jämförelse, men är mindre känsligt för sprickor.

Med det sagt har jag inte sett en direkt jämförelse mellan Glastic och Gorilla Glass. Jag ska höra efter om det finns något sådant.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Konstig tabell då P=UxI

Bygger ju dock på ett den kan dra max A och max V samtidigt vilket inte är säkert.

Permalänk
Medlem

Stämmer det här så får Europa en sämre mobil en Nordamerika igen!
https://nanoreview.net/en/soc-compare/samsung-exynos-2100-vs-...
(Står 875 i länken men 888 på hemsidan)
Skall bli intressant att höra om dom vågar sätta en sämre Exynos processor i mobilerna hemma i Korea eller om dom får Snapdragon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vet inte om jag kommer låta som en gammal gubbe nu. Men sen att jag nyligen blivit berikad med inbyggd reklam i gränssnittet på min Samsung-TV som jag betalat 10.000kr för - har jag strängt bestämt mig för att bojkotta alla produkter från Samsung. Jag tappade nästan hakan när reklamen ploppade upp, tydligen har Samsung mage att sjunka så lågt.
Då kan väl nästa steg lika gärna vara att det läggs in i telefonerna också...

Jag jinxade det... https://www.reddit.com/r/assholedesign/comments/kyfbn0/not_co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte att 99 eller ens 50% har en laddare med USB-C hemma med 20+W snabbladdning som är kompatibel med Apple eller Samsung med full effekt. Hade medföljande sladdar varit USB-A hade jag absolut köpt argumentet, för där finns ju antagligen någon laddare hemma hos de flesta redan.

Vad är förresten förväntad livslängd på en laddare och hur många behöver man ha. Jag byter inte mobil varje år och använder långt mer än en laddare i vardagen.

Visst kan man köpa en laddare löst, men jag hade hellre sett två med i lådan än noll...

Angående laddare så har jag inte haft någon laddare som gått sönder. Däremot vill jag inte snabbladda min telefon och det är väldigt få tillverkare som ger en valet i Android om att ha snabbladdning på eller av utan man måste istället använda en laddare som inte har stöd för snabbladdning. Vad jag vet är det bara Samsung som ger valet om man vill snabbladda eller inte i Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Jonas_Br:

Stämmer det här så får Europa en sämre mobil en Nordamerika igen!
https://nanoreview.net/en/soc-compare/samsung-exynos-2100-vs-...
(Står 875 i länken men 888 på hemsidan)
Skall bli intressant att höra om dom vågar sätta en sämre Exynos processor i mobilerna hemma i Korea eller om dom får Snapdragon.

I länken ovan ser de snarare ut att prestera likvärdigt och det är väl väntat med tanke på specifikationerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Jonas_Br:

Stämmer det här så får Europa en sämre mobil en Nordamerika igen!
https://nanoreview.net/en/soc-compare/samsung-exynos-2100-vs-...
(Står 875 i länken men 888 på hemsidan)
Skall bli intressant att höra om dom vågar sätta en sämre Exynos processor i mobilerna hemma i Korea eller om dom får Snapdragon.

Inget nytt. Du kommer märka noll skillnad i praktiken om den så heter Enyxos eller Qualcoom.

Permalänk
Medlem

har inte ägd en @Samsung sedan s6, någon som vet om dom brukar skicka med silikon skal och förmonterat skärmskydd? eller har man blivit bortskämd med realme och huawei?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |