Dator kan inte stänga av sig/starta om/gå ner i sleep

Permalänk
Medlem

Dator kan inte stänga av sig/starta om/gå ner i sleep

Hej,

Har precis köpt en dator här på SweC exkl. hårddisk och grafikkort. Satte i min gamla hårddisk+grafikkort och fick vänta ett bra tag på första booten, Windows skulle förbereda enheter.

Väl igång verkar allt fungera som det ska. Problemen uppstår när jag ska stänga av eller starta om datorn. När jag trycker på avsluta stängs Windows av, men fläktarna fortsätter snurra och power LED lyser. Samma sak händer om jag trycker på starta om, datorn fastnar i det läget och Windows kommer inte tillbaka. Sleep orsakar samma problem. Måste göra en hard reset för att få igång datorn igen.

Enda övriga felet är att den ena fläkten i Noctua NH-D14 inte snurrar. Om man startar igång den med fingret fortsätter den dock...

Har provat att koppla ut alla andra hårddiskar, USB, osv förutom mus+tangentbord. Har provat att reseta BIOS (både i BIOS och genom att ta ut batteriet i några minuter). Har provat start-reparation i Windows. Har provat att boota en annan Windows-installation på annan hårddisk. Inget löser problemet.

Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Elite
Cpu: Intel i7 9700k
Ram: Corsair LPX VENGEANCE 2133mhz
GPU: Gainward GTX 1060 Phoenix 6GB

Tacksam för förlsag på lösningar!

Edit: Märkte precis att det faktiskt går både att stänga av och starta om, men det tar 5 minuter att göra det. Vad kan det bero på? Windows avslutas snabbt och skärmen blir svart, men det tar 5 min innan fläktar och power LED stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Du har alltså inte installerat om Windows efter att du satte i hårddisken? Det är inte optimalt att köra en Windowsinstallation som gjorts på annan hårdvara än den du nu använder.

Installera om Windows är att rekommendera.

Har du installerat drivrutiner för det nya moderkortet? Om inte så har du nog svaret på dina bekymmer där.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du har alltså inte installerat om Windows efter att du satte i hårddisken? Det är inte optimalt att köra en Windowsinstallation som gjorts på annan hårdvara än den du nu använder.

Installera om Windows är att rekommendera.

Har du installerat drivrutiner för det nya moderkortet? Om inte så har du nog svaret på dina bekymmer där.

Klart det var så enkelt som att installera om Windows hehe... Hade hoppats på att det den gjorde vid första booten var att fixa allt sånt. Tack!