Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nope, de är på 70 % i Tyskland och väntas kunna fylla på lagret. De har tillräckligt nere i Europa för att klara vintern.

Hur långe är det kvar med den Norska gasledningen till Polen? Den lär ju kunna hjälpa en del i Öst också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur långe är det kvar med den Norska gasledningen till Polen? Den lär ju kunna hjälpa en del i Öst också

Något år? Är ju inte intressant för någon annan än Polen, volymen täcker ju inte ens Polens behov utan är mer bara en ersättare för den volym de importerar via grannlandet då de inte har förlängt avtalet med Ryssland. De är ju en av de länder som byggt LNG-terminaler också.

Ska de avveckla kol och ska inte inte importera kärnkraftsel från Vitryssland har de en del kvar att göra. De monterade t.o.m. ner en 220 kV-ledning mellan länderna, så det är inte ens möjligt längre att importera el från grannlandet samtidigt som de har brist på el i östra delarna.

Permalänk
Medlem

Ang den goda tillgången till gas i vinter:
https://www.theguardian.com/world/2021/oct/01/china-orders-en...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Något år? Är ju inte intressant för någon annan än Polen, volymen täcker ju inte ens Polens behov utan är mer bara en ersättare för den volym de importerar via grannlandet då de inte har förlängt avtalet med Ryssland. De är ju en av de länder som byggt LNG-terminaler också.

Ska de avveckla kol och ska inte inte importera kärnkraftsel från Vitryssland har de en del kvar att göra. De monterade t.o.m. ner en 220 kV-ledning mellan länderna, så det är inte ens möjligt längre att importera el från grannlandet samtidigt som de har brist på el i östra delarna.

Jag kan nog delvis förstå varför de inte vill vara beroende av deras östliga grannar på det viset, sedan (åtminstone) 50-talet har ju inte den relationen varit positiv i deras ögon.

De imponerar ju idag gas från mellanöstern med båt bland annat

Men det som är värre är ju all kol de eldar i hushållen fortfarande (jag var nyligen där). Total katastrof. Gulaktig tjock rök, troligen bättre att konstant röka om man är utomhus, då är det i alla fall filter mellan dig och detta.

Men det ändras ju i alla fall, om än alldeles för långsamt som allt annat

Jag trodde norska gasen även skulle säljas till Ukraina och andra i öst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan nog delvis förstå varför de inte vill vara beroende av deras östliga grannar på det viset, sedan (åtminstone) 50-talet har ju inte den relationen varit positiv i deras ögon.

De imponerar ju idag gas från mellanöstern med båt bland annat

Men det som är värre är ju all kol de eldar i hushållen fortfarande (jag var nyligen där). Total katastrof. Gulaktig tjock rök, troligen bättre att konstant röka om man är utomhus, då är det i alla fall filter mellan dig och detta.

Men det ändras ju i alla fall, om än alldeles för långsamt som allt annat

Jag trodde norska gasen även skulle säljas till Ukraina och andra i öst?

Politiskt så krockar landet med alla, så jag kan ej förstå det. Osäkerheten ökar bara.

Volymen räcker inte för att sälja vidare, det är 10 bcm som de kan importera och det är 10 bcm som de vill bli av med som går via Vitryssland och Ukraina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Politiskt så krockar landet med alla, så jag kan ej förstå det. Osäkerheten ökar bara.

Volymen räcker inte för att sälja vidare, det är 10 bcm som de kan importera och det är 10 bcm som de vill bli av med som går via Vitryssland och Ukraina.

Ok, låter som en godtycklig gräns, men om det är det som är beställt är det väl ok?

Ja jag förstår inte heller men att vara beroende mot andra som historiskt varit jobbiga är ju inte heller bra. Men det känns ju som att det sätter sig i en riskfylld situation helt klart. Trodde Polen var med och byggde kärnkraften på gränsen till och med, men det kanske var i Litauen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ok, låter som en godtycklig gräns, men om det är det som är beställt är det väl ok?

Ja jag förstår inte heller men att vara beroende mot andra som historiskt varit jobbiga är ju inte heller bra. Men det känns ju som att det sätter sig i en riskfylld situation helt klart. Trodde Polen var med och byggde kärnkraften på gränsen till och med, men det kanske var i Litauen?

Litauen? Där rösta de mot planera på verk i Visaginas och planerna övergavs senare. Nu har de förbjudit all elimport förutom upp till 365 MW via Vitryssland, så de tycker Vitryssland ska ha ansvar för att elnätet i Litauen inte ska kollapsa, men de får inte tjäna några pengar på exporten. Vad ska Vitryssland med ledningar till som i bästa fall ger minimala transitintäkter?

Litauen hade bjudit in Polen att samarbeta, men det fanns ju aldrig något att samarbeta om.

Polen säger att de ska bygga kärnkraft, men de har bara en enda vänn i världen och det är USA och de kan ju inte bygga kärnkraft längre i praktiken. Visst har GE-Hitachi tillgång till kompetens i Japan, men alla projekt på senare år har lagts ner, de ABWR som tidigare byggdes i Japan har stängts ner.

Provat söka och jag ser inte att Framatome (eller för den delen Westinghouse) skulle vara aktuellt för någon av verken i Polen.

Att bygga kapacitet för handel via andra länder och att plocka ner elledningar där du kunnat köpa världens säkraste kärnkraftsel idag är olika saker.

Finland bygger samtidigt både EPR och VVER. Det hela vore lite som om Finland koppla bort sig från elledningarna till Sverige.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Jag kan nog delvis förstå varför de inte vill vara beroende av deras östliga grannar på det viset, sedan (åtminstone) 50-talet har ju inte den relationen varit positiv i deras ögon.

De imponerar ju idag gas från mellanöstern med båt bland annat

Men det som är värre är ju all kol de eldar i hushållen fortfarande (jag var nyligen där). Total katastrof. Gulaktig tjock rök, troligen bättre att konstant röka om man är utomhus, då är det i alla fall filter mellan dig och detta.

Men det ändras ju i alla fall, om än alldeles för långsamt som allt annat

Jag trodde norska gasen även skulle säljas till Ukraina och andra i öst?

Gulaktig?
Låter som högst svavelaktig.
Inget problem, svavlet brinner det också.
Eller förresten, det blir svaveldioxid, som oxiderar till till svaveltrioxid, blandas med vatten och bildar svavelsyra.
Svavelsyra var något som danskarna gärna "exporterade" till Sverige, via sin kolkraft, när de gnällde som mest över Barsebäck.

Hyckleri som allt för ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gulaktig?
Låter som högst svavelaktig.
Inget problem, svavlet brinner det också.
Eller förresten, det blir svaveldioxid, som oxiderar till till svaveltrioxid, blandas med vatten och bildar svavelsyra.
Svavelsyra var något som danskarna gärna "exporterade" till Sverige, via sin kolkraft, när de gnällde som mest över Barsebäck.

Hyckleri som allt för ofta.

Definitivt svavel

Permalänk
Medlem

Varför antar man att det skulle ta 30 år (!) att bygga ny kärnkraft i Sverige när vi har gjort det tidigare på mindre än 10 år? F1-3 samt R1-4 byggdes mellan 1969-1981. Och då körde man igång R1 och R2 1975 och 1976. Vi pratar 5 år! Och då hade vi noll kunskap inom kärnkraft. Idag har vi mycket mer kunskap, men ändå antar man att det nu ska ta 30 år? Om det är kris på riktigt, varför ska det då ta så enormt lång tid att bygga? För mig är detta helt obegripligt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Varför antar man att det skulle ta 30 år (!) att bygga ny kärnkraft i Sverige när vi har gjort det tidigare på mindre än 10 år? F1-3 samt R1-4 byggdes mellan 1969-1981. Och då körde man igång R1 och R2 1975 och 1976. Vi pratar 5 år! Och då hade vi noll kunskap inom kärnkraft. Idag har vi mycket mer kunskap, men ändå antar man att det nu ska ta 30 år? Om det är kris på riktigt, varför ska det då ta så enormt lång tid att bygga? För mig är detta helt obegripligt.

Delvis handlar det ju om att säkerhetskraven är lite högre nu än på sjuttiotalet av förklarliga orsaker. Sen är tillståndsprocessen något som drar ut på processen också förstås. De länder som är mer lika oss när det gäller säkerhet och tillstånd som bygger kärnkraft, vilka vad jag kan se är Frankrike och Finland, har lång byggtid med stora förseningar och enorma kostnadsökningar. I andra länder som inte har samma krav, som Kina, så går det fortare, huruvida deras kostnadskalkyler också håller bättre vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Delvis handlar det ju om att säkerhetskraven är lite högre nu än på sjuttiotalet av förklarliga orsaker. Sen är tillståndsprocessen något som drar ut på processen också förstås. De länder som är mer lika oss när det gäller säkerhet och tillstånd som bygger kärnkraft, vilka vad jag kan se är Frankrike och Finland, har lång byggtid med stora förseningar och enorma kostnadsökningar. I andra länder som inte har samma krav, som Kina, så går det fortare, huruvida deras kostnadskalkyler också håller bättre vet jag inte.

Ja men säkerhetskrav är ju en sak, givetvis ska vi ha moderna säkerhetssystem och en fullständig SAR (säkerhetsredovisning) men 30 år? Det låter ju galet. Då kan vi nog mer eller mindre kasta in handduken direkt om byråkratin ska stå mellan oss och 1,5 °C.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ja men säkerhetskrav är ju en sak, givetvis ska vi ha moderna säkerhetssystem och en fullständig SAR (säkerhetsredovisning) men 30 år? Det låter ju galet. Då kan vi nog mer eller mindre kasta in handduken direkt om byråkratin ska stå mellan oss och 1,5 °C.

30 år känns lite att ta i, men ser man på de som byggs nu i liknande länder, vi vet vilka två det är, så har de ju tagit 15-20 år hittills. Men det är väl också efter tillståndsprocessen, alltså själva byggtiden? Om vi ska först ändra lagen, sen fatta ett beslut, komma igenom alla överklaganden från kommuner och närboende, kanske tjafsa med Danmark exempelvis om vi vill bygga det nära dem och så vidare, och sen börja bygga så är ju det ju inte helt orealistiskt att det skulle ta 25 kanske uppemot 30 år från beslut till produktion liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

30 år känns lite att ta i, men ser man på de som byggs nu i liknande länder, vi vet vilka två det är, så har de ju tagit 15-20 år hittills. Men det är väl också efter tillståndsprocessen, alltså själva byggtiden? Om vi ska först ändra lagen, sen fatta ett beslut, komma igenom alla överklaganden från kommuner och närboende, kanske tjafsa med Danmark exempelvis om vi vill bygga det nära dem och så vidare, och sen börja bygga så är ju det ju inte helt orealistiskt att det skulle ta 25 kanske uppemot 30 år från beslut till produktion liksom.

Nej jag håller med dig, byråkratin är ju här för att stanna. Vad bidrar den i klimat och säkerhetsnytta kan man fråga sig? Ta bara OBH för tryckare som exempel. Ringhals: "Vi har ju ångdrivna pumpar för att kyla reaktorn, vi behöver inte ytterligare oberoende pumpar" SSM: "Ångan är trasig...."

Visst vi har världens säkraste kärnkraftverk, men var det verkligen bästa sättet att investera 1,5 miljarder?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Varför antar man att det skulle ta 30 år (!) att bygga ny kärnkraft i Sverige när vi har gjort det tidigare på mindre än 10 år? F1-3 samt R1-4 byggdes mellan 1969-1981. Och då körde man igång R1 och R2 1975 och 1976. Vi pratar 5 år! Och då hade vi noll kunskap inom kärnkraft. Idag har vi mycket mer kunskap, men ändå antar man att det nu ska ta 30 år? Om det är kris på riktigt, varför ska det då ta så enormt lång tid att bygga? För mig är detta helt obegripligt.

Har diskuterats i tråden, reaktorerna som blev klara på 80-talet gjorde de på mark som hade skaffats på 50-talet... Tillståndstiden måste också räknas in inte bara byggtiden. VVER kan du från beslut till drifttagning bygga på åtta år, andra reaktorer tar nog tio år bara i själva byggnaden och några år för tillstånd, några år från order till byggstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har diskuterats i tråden, reaktorerna som blev klara på 80-talet gjorde de på mark som hade skaffats på 50-talet... Tillståndstiden måste också räknas in inte bara byggtiden. VVER kan du från beslut till drifttagning bygga på åtta år, andra reaktorer tar nog tio år bara i själva byggnaden och några år för tillstånd, några år från order till byggstart.

Förvisso, men det är ju intressant att om nu världens framtid hänger på CO2, så kan vi ändå inte göra något pga byråkrati. Då kan man ju nästan tycka att det är lika bra om människan går under?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Låga elpriser är ett minne blott eftersom Sverige måste kompensera Tyskland för kärnkraften som avvecklas helt nästa år. Därtill börjar de avveckla kolkraften och import av gas från Holland stoppas. Svenska politiker borde börja tänka på valet nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Låga elpriser är ett minne blott eftersom Sverige måste kompensera Tyskland för kärnkraften som avvecklas helt nästa år. Därtill börjar de avveckla kolkraften och import av gas från Holland stoppas. Svenska politiker borde börja tänka på valet nästa år.

De börjar inte avveckla kolkraften, det är en process som har pågått ett tag nu. Det är inte heller helt avgjort om de kommer kunna avveckla kärnkraft helt nästa år.

Permalänk
Medlem

Det har kanske redan gåtts igenom i tråden, men undrar lite varför inte kärnkraft, som faktiskt är fossilfritt, inte miljöklassas? Borde ju rimligen vara mkt smartare att satsa på kärnkraft som energikälla med tanke på klimatmålen som ska nås, än t.ex. kolkraft eller bli beroende av Putins gas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Det har kanske redan gåtts igenom i tråden, men undrar lite varför inte kärnkraft, som faktiskt är fossilfritt, inte miljöklassas? Borde ju rimligen vara mkt smartare att satsa på kärnkraft som energikälla med tanke på klimatmålen som ska nås, än t.ex. kolkraft eller bli beroende av Putins gas.

Politikerna i EU har valt att inte ta ett beslut om kärnkraft (och naturgas) är grön energi eller ej. Så det är inte med i taxonomin alls egentligen Frågan kom nyligen upp igen när Frankrike, Finland och 8 till ville att kärnkraft skulle klassas som grön, så det kan hända att det klassificeras som grönt till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Varför antar man att det skulle ta 30 år (!) att bygga ny kärnkraft i Sverige när vi har gjort det tidigare på mindre än 10 år?

Håller med om att det verkar galet. Det vettigaste, tidsmässigt vore väl att bygga ett identiskt verk som tex. Finland håller på med. Visst det kommer inte gå jättesnabbt men någon borde ha lärt sig ganska många läxor från det bygget som vi kan applicera och därmed underlätta processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Håller med om att det verkar galet. Det vettigaste, tidsmässigt vore väl att bygga ett identiskt verk som tex. Finland håller på med. Visst det kommer inte gå jättesnabbt men någon borde ha lärt sig ganska många läxor från det bygget som vi kan applicera och därmed underlätta processen.

Finland bygger ryskt, ska inte Baltikum och Polen sluta importera el från oss som de gjorde när Vitryssland byggde till dags dato världens säkraste kärnkraftverk?

EPR gick så dåligt i Finland att de inte beställde en andra reaktor som de först planerade, EPR 2 fick massor nya krav och är också komplicerat att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Varför antar man att det skulle ta 30 år (!) att bygga ny kärnkraft i Sverige när vi har gjort det tidigare på mindre än 10 år? F1-3 samt R1-4 byggdes mellan 1969-1981. Och då körde man igång R1 och R2 1975 och 1976. Vi pratar 5 år! Och då hade vi noll kunskap inom kärnkraft. Idag har vi mycket mer kunskap, men ändå antar man att det nu ska ta 30 år? Om det är kris på riktigt, varför ska det då ta så enormt lång tid att bygga? För mig är detta helt obegripligt.

Enkelt svar, slående inkompetens inom den politiska sfären samt myndigheter. Saker blir ju inte bättre av att folk har noll koll på det mesta utöver sina sociala medier..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick till mig sänd en artikel idag som är ganska intressant:

Giftet kan döda hela mänskligheten (SVT Västerbotten, 3 februari 2017)

Sammanfattningsvis så handlar det här om 300 000 ton arsenik, kvicksilver och bly som ska slutförvaras 350 meter under jorden. Det här är alltså väldigt potenta gifter. Ett gram räcker för att döda en människa. Och det finns ingen halveringstid, de här gifterna kommer förbli giftiga för all framtid.

Detta kan jämföras med att det i Sverige finns cirka 7 000 ton högaktivt kärnavfall.

Varför är det så mycket motstånd till förvaring av just kärnavfall, och det är nästan helt tyst kring den här sortens förvaring som är mycket mer omfattande och där det inte finns något slutdatum alls för hur länge avfallet kommer fortsätta vara farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag fick till mig sänd en artikel idag som är ganska intressant:

Giftet kan döda hela mänskligheten (SVT Västerbotten, 3 februari 2017)

Sammanfattningsvis så handlar det här om 300 000 ton arsenik, kvicksilver och bly som ska slutförvaras 350 meter under jorden. Det här är alltså väldigt potenta gifter. Ett gram räcker för att döda en människa. Och det finns ingen halveringstid, de här gifterna kommer förbli giftiga för all framtid.

Detta kan jämföras med att det i Sverige finns cirka 7 000 ton högaktivt kärnavfall.

Varför är det så mycket motstånd till förvaring av just kärnavfall, och det är nästan helt tyst kring den här sortens förvaring som är mycket mer omfattande och där det inte finns något slutdatum alls för hur länge avfallet kommer fortsätta vara farligt?

Artikeln har redan länkats och diskuterats här, jag blir lite nyfiken hur ni råkar hitta samma artiklar från 2017?
Och nej giftet kommer inte döda hela mänskligheten, vi kommer inte alla få för oss att äta upp det

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pv2b:

Sammanfattningsvis så handlar det här om 300 000 ton arsenik, kvicksilver och bly som ska slutförvaras 350 meter under jorden.

Vi brukar ju i vanliga fall skicka sånt här dödsknarkarfarligt avfall till Chile och Peru. Skellefteå var alltså billigast eller fick inte kommunen lägga in sitt veto? Teckomatorp^10e12 eller det kanske kan ges smeknamnet Teramatorp. "Tänkte inte på det." <tm Lorry> Ivfsh känns några ton kärnavfall som en frisk vårdvind jämförelsevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag fick till mig sänd en artikel idag som är ganska intressant:

Giftet kan döda hela mänskligheten (SVT Västerbotten, 3 februari 2017)

Sammanfattningsvis så handlar det här om 300 000 ton arsenik, kvicksilver och bly som ska slutförvaras 350 meter under jorden. Det här är alltså väldigt potenta gifter. Ett gram räcker för att döda en människa. Och det finns ingen halveringstid, de här gifterna kommer förbli giftiga för all framtid.

Detta kan jämföras med att det i Sverige finns cirka 7 000 ton högaktivt kärnavfall.

Varför är det så mycket motstånd till förvaring av just kärnavfall, och det är nästan helt tyst kring den här sortens förvaring som är mycket mer omfattande och där det inte finns något slutdatum alls för hur länge avfallet kommer fortsätta vara farligt?

"Men tänk på barnen! Kärnavfall är ju jättegiftigt i 100 000 år! Det är ju jättelänge! Sedan kan det ju hamna i orätta händer så man kan skapa atombomber och smutsiga bomber".

Det är nog de vanligaste argumenten jag hört. Därför gräver man ner det 600 m under mark i betong. Skulle kapslarna gå sönder blir dos på marknivå samma som att äta en knippe bananer....

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

"De Gröna vill att kärnkraft får ekomärkning av EU" <-- Finland

https://svenska.yle.fi/a/7-10007839

Men här i Sverige är hatet mot kärnkraften större än CO2 problemet för Mp , kan nån förklara ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

"De Gröna vill att kärnkraft får ekomärkning av EU" <-- Finland

https://svenska.yle.fi/a/7-10007839

Men här i Sverige är hatet mot kärnkraften större än CO2 problemet för Mp , kan nån förklara ?

I Finland har de gröna svängt i frågan men det är ganska nytt. Jag är ganska säker på att de är ett undantag om vi jämför med miljöpartier i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I Finland har de gröna svängt i frågan men det är ganska nytt. Jag är ganska säker på att de är ett undantag om vi jämför med miljöpartier i andra länder.

Frankrike?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C