Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Problemet som jag ser det, är om man tar Olkiluoto 3
” OL3 is expected to produce an additional 12'000-13'000 GWh annually.” El plus en massa värme om den tas till vara som fjärrvärme det vet jag faktiskt inte.

Vindkraft: I Sverige installerades under 2020 357 vindkraftverk, med totalt 1,4 GW i installerad effekt. Vid slutet av 2020 fanns det 4 333 vindkraftverk med en sammanlagd installerade effekten på 10 GW. Större vindkraftverk fanns i 189 av landets 290 kommuner. Piteå kommun har störst installerad effekt från vindkraft.[2] Sammantaget bidrog vindkraften med 27,5 TWh el under 2020 vilket var 17 % av elproduktionen och 20 % av elanvändningen.”

I stora drag behövs det 2100 vindkraftverk för att motsvara Olkiluoto 3 om man endast ser på el produktionen.

Försökte googla om jag skulle hitta något generellt medeltal på hur många m2 ett vindkraftverk tar i anspråk. Men hittade inget direkt. Men det är rätt många m2

Tyskland har vindkraft motsvarande ca 130 TWh/år på mindre yta än Sverige, det mesta är på land.

Mark att bygga på finns. Frågan är mest hur mycket man vill bygga. Med den byggtakten som vi har nu så är vinden större än kärnkraften inom tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tyskland har vindkraft motsvarande ca 130 TWh/år på mindre yta än Sverige, det mesta är på land.

Mark att bygga på finns. Frågan är mest hur mycket man vill bygga. Med den byggtakten som vi har nu så är vinden större än kärnkraften inom tio år.

Glöm inte att ta hänsyn till att servrar 7-10 år att få tillstånd att bygga ut en vindpark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Glöm inte att ta hänsyn till att servrar 7-10 år att få tillstånd att bygga ut en vindpark.

Finns hur många tillståndsprocesser som helst som de håller gående.

Permalänk
Medlem

”De”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

”De”?

Intressenterna? Tycker inte man behöver skriva mycket bättre än den man svarar på.

Finns noll ansökningar om kärnkraft, finns nya ansökningar om hundratals vindkraftverk varje år och gamla som blir beviljade.

Intresseorganisationer pratar om över 60 TWh vind 2030, SVK ca 40-50 TWh.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Inte aktuellt att bygga havsbaserat idag, det är för dyrt.

Berätta det för de som vill bygga två vindparker utanför Jungfrukusten - en sträcka där det blåser som minst efter sveriges kust. Betalvägg, men rubriken och inledningen säger allt:
https://www.gd.se/2021-10-25/efter-stormig-debatt--beslut-om-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte aktuellt att bygga havsbaserat idag, det är för dyrt.

Sist jag kollade så fanns det öar i Stockholms skärgård där dom kan bygga.

Eftersom det verkar lugnt att smacka upp tusen vindkraftverk i Västernorrlands inland så utgår jag från alla är okej med att vi sätter iaf 500 st vindkraftverk i Stockholms skärgård där det bokstavligen blåser minst dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Berätta det för de som vill bygga två vindparker utanför Jungfrukusten - en sträcka där det blåser som minst efter sveriges kust. Betalvägg, men rubriken och inledningen säger allt:
https://www.gd.se/2021-10-25/efter-stormig-debatt--beslut-om-...

Du kanske missförstår, det är inte lönsamt utan subventioner och knappt med subventioner så väldigt få projekt som det finns ekonomi i. Det är inte något du ska bygga i stor skala idag. Längre fram när kostnaden gått ner mer kan det vara vettigt då man kan bygga högre verk och ta del av bättre vindläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Sist jag kollade så fanns det öar i Stockholms skärgård där dom kan bygga.

Eftersom det verkar lugnt att smacka upp tusen vindkraftverk i Västernorrlands inland så utgår jag från alla är okej med att vi sätter iaf 500 st vindkraftverk i Stockholms skärgård där det bokstavligen blåser minst dubbelt så mycket.

Sätter du verken på en ö är de inte havsbaserade. Gjuta fundament på havsbotten kan du nog hitta bättre platser för, men jag kan inte bry mig mindre om någon tycker vindkraft i de trakterna förfular eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mycket jämmer, klagan och tandagnisslan över osäkerheterna i framtida energiförsörjning. Visst finns det osäkerheter. Visst finns det mycket vi inte vet om exakt hur den framtida energiförsörjningen skall se ut, på kort och lång sikt.

Är det ändå inte en tröst att hur den än kommer att se ut så blir den både billigare och miljövänligare än vad vi har idag. Sol och vind är ju billigare än fossilt och kärnkraft.

Detta är i grunden något helt fantastiskt. Annars hade det kanske varit naturligare med miljövänligare men dyrare. Så är det inte. Vi är på väg mot miljövänligare OCH billigare. Alla fördelar samtidigt.

Vad jag kan se så kommer solenergin dominera i framtiden, givetvis uppbackad av batterier. Här är det ingen måtta på hur mycket tur vi har när fordonsbranschen med sådan perfekt timing samtidigt drog igång volymproduktion av bra och billiga batterier.

Sörj kärnkraften hur mycket ni vill: Kejsaren är död, leve kejsaren!

Billigt för producenten.
Dyrt för konsumenten.

Det bästa av två värdar enligt marknadsekonomin.

...och det är ju därför det gnisslar. Hade snurrorna gjort att elpriset varit lägre än tidigare hade det funnits fler ja-sägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I praktiken gör ju ingen något. De kommer bara skylla på annat och inte göra något.

Det man skulle kunna göra är att allt byggs energisnålt och att alla hus som inte har fjärrvärme kör solfångare för varmvatten.

Byggs straxt under 60 000 bostäder per år nu och har legat runt den siffran länge, så på 20 år ska du väl kunna få fram 1 000 000 bostäder som är helt nya. Kräver dessa den energi de får enligt Boverkets regler och vi inte göra några större förändringar där och på andra områden så kommer vi inte kunna nå några miljömål. Bara på de nya bostäderna hade vi kunnat spara in flera TWh i uppvärmning/biomassa, sen finns det åtgärder att göra på äldre. Själva miljonprogrammet tog väl runt tio år.

Under miljonprogrammet så tog man den stora spaden och planerade hela områden.

Idag, åtminstonde i Stockholmstrakten, håller kommunerna nästan bara på att förtäta befintliga områden för att slippa anlägga ny infrastruktur.
Gamla sommarstugetomter blir små mini brf med ett parhus och en attefallare o s v.
Om det beror på att det är jobbigt för kommunen att planera eller att alla rättsliga och tillståndsprocesser är långsamma är för mig oklart, men det går inte att småskvätta så om det ska bli några 100k bostäder per år.

Det är möjligt att boverket skulle kunna ställa mycket högre energikrav än idag, men jag gissar samtidigt att det finns en anledning till att de går lite långsammare fram.

Om solfångare för vatten är en så bra grej, varför är det inte vanligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om solfångare för vatten är en så bra grej, varför är det inte vanligare?

För subventionerna är riktade mot solceller och att det krävs ny värmepump för att få full nytta och lägre driftkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sätter du verken på en ö är de inte havsbaserade. Gjuta fundament på havsbotten kan du nog hitta bättre platser för, men jag kan inte bry mig mindre om någon tycker vindkraft i de trakterna förfular eller inte.

Tror du missade poängen.
Den enda som pratade om havsbaserade vindkraftverk var du.

Permalänk
Medlem

Dags att döpa om tråden till "Vindkraft, för- och nackdelar" ?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Tror du missade poängen.
Den enda som pratade om havsbaserade vindkraftverk var du.

Om du följer tråden pratades det om skärgården och vind. Letar du stark vind hamnar du havet och inte @hasenfrasens kobbar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Om du följer tråden pratades det om skärgården och vind. Letar du stark vind hamnar du havet och inte @hasenfrasens kobbar.

Vad jag mest var ute efter var att Uppland/Stockholm i princip är vindsnurrefria trots att dess kust passar väldigt bra för vindkraft. Närhet både till infrastruktur och konsument - för de är väl inte estetisk förfulande och/eller en störning för miljön - som i resten av landet där de ställs upp. "Not in my backyard!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du följer tråden pratades det om skärgården och vind. Letar du stark vind hamnar du havet och inte @hasenfrasens kobbar.

Det var exakt vad jag gjorde. Inte ett knyst om havsbaserade vindkraftverk fann jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad jag mest var ute efter var att Uppland/Stockholm i princip är vindsnurrefria trots att dess kust passar väldigt bra för vindkraft. Närhet både till infrastruktur och konsument - för de är väl inte estetisk förfulande och/eller en störning för miljön - som i resten av landet där de ställs upp. "Not in my backyard!"

Det är inte på land du har bra vindläge.

Rättsstavning på mobil
Permalänk
Medlem

Om nån vill läsa om hur det går för föregångs"landet" Kalifornien. Fossilt är framtiden , allt annat är drömmar i grönt som inte funkar i verkligheten.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-v...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om nån vill läsa om hur det går för föregångs"landet" Kalifornien. Fossilt är framtiden , allt annat är drömmar i grönt som inte funkar i verkligheten.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-v...

Har ledaren något diskussionssyfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har ledaren något diskussionssyfte?

Den försöker ju visa på behovet av grön baskraft (läs kärnkraft) var det jag fick ut i alla fall

All in på sol och vind räcker inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har ledaren något diskussionssyfte?

Om man låter oplanerbar produktion konkurrera ut planerbar så kommer nödlösningar som är värre än ursprungsläget. Så poängen är väl simpel, skall vi släppa ut mer eller mindre CO2 genom att diskutera över skillnaden mellan fossilfritt och förnybara? För Sverige del är just nu vad av kol och kärnkraft som skall satsas på. Svaret just nu är bränna olja i Karlshamn. För Tyskland är det kol för att ersätta kärnkraft osv. Så snarare brun än grön omställning som riskerar ske i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den försöker ju visa på behovet av grön baskraft (läs kärnkraft) var det jag fick ut i alla fall

All in på sol och vind räcker inte

Det hade ingenting med sol och vind att göra däremot, så jag förstår inte varför debattartikeln använder Kalifornien som skräckexempel? Värmeböljan förra året var ett 1 på 30 år event, det är förstås tillräckligt vanligt för att de ska ta hänsyn till det! Det var i alla fall både riktigt varmt och riktigt torrt. Det var det 3e torraste året sen 1895 så vattenkraften producerade 40% mindre än vanligt samtidigt som elbehovet blev enormt på sommaren.

Skrivet av Ibymafayhas:

Om man låter oplanerbar produktion konkurrera ut planerbar så kommer nödlösningar som är värre än ursprungsläget. Så poängen är väl simpel, skall vi släppa ut mer eller mindre CO2 genom att diskutera över skillnaden mellan fossilfritt och förnybara? För Sverige del är just nu vad av kol och kärnkraft som skall satsas på. Svaret just nu är bränna olja i Karlshamn. För Tyskland är det kol för att ersätta kärnkraft osv. Så snarare brun än grön omställning som riskerar ske i Europa.

Karlshamnsverket var inte igång för att Sverige behövde det, det har diskuterats innan. Det var lönsamt så de körde igång det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den försöker ju visa på behovet av grön baskraft (läs kärnkraft) var det jag fick ut i alla fall

All in på sol och vind räcker inte

Skrivet av Ibymafayhas:

Om man låter oplanerbar produktion konkurrera ut planerbar så kommer nödlösningar som är värre än ursprungsläget. Så poängen är väl simpel, skall vi släppa ut mer eller mindre CO2 genom att diskutera över skillnaden mellan fossilfritt och förnybara? För Sverige del är just nu vad av kol och kärnkraft som skall satsas på. Svaret just nu är bränna olja i Karlshamn. För Tyskland är det kol för att ersätta kärnkraft osv. Så snarare brun än grön omställning som riskerar ske i Europa.

Som jag har varit inne på finns det ingen omställning, vi måste minska den totala energiförbrukningen även om vi går all in på vind och kärnkraft. Vi gör för lite och säger sen att det inte går att göra något som Australien tidigare gjort och det är vad som orsakar eventuella problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Om nån vill läsa om hur det går för föregångs"landet" Kalifornien. Fossilt är framtiden , allt annat är drömmar i grönt som inte funkar i verkligheten.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-v...

Jo visst, fair and balanced...

Citat:

I ett sådant scenario skulle Sverige kunna drabbas av akut effektbrist, där förbrukning måste kopplas bort från elnätet. Hur sannolikt ett sådant utfall är kan diskuteras, men det kan inte uteslutas. Det är svindlande i sig. 

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Det är inte på land du har bra vindläge.

Uhm, jaha? Var påstås det? Du såg inte grafiken över medelvind jag postade nyssens? Man har byggt EN liten vindsnurra på Svenska Högarna och man tycker det lätt borde finnas plats för ett par tre tusen snurror där ute på de vindpinade öarna.

Permalänk
Medlem

I Texas satsar man hårt på kolkraft -- för att utvinna BitCoin. Greta borde segla dit och uppfostra amerikanerna.

Permalänk
Medlem

Fördelar
*Du bygger ett kraftverk och det kan tuffa på i 80 år om ej klåfingriga politiker vill lägga ner det i förtid. Dvs vindkraftverket som det jämförs mot måste bytas ut flera gånger under reaktorns livstid.
*Stabil baskraft du får samma energiproduktion hela tiden förrutom vid planerade revisioner som du kan förlägga när det är som minst känsligt.
*Värderoberoende
*Väldigt liten klimatpåverkan
*Tar upp väldigt liten yta
*Risker i princip obefintliga i Sverige
*Billigt i längden
*Fungerar extremt bra tillsammans med vår vattenkraft
*En KWh är betydligt mer värd än en KWh från vid eller sol då du lättare får den när du vill ha den, behövs därmed inte lika mycket överproduktion som för konkurrerande energislag.
*Inte osannolikt att bränslet kan användas flera gånger
*Det behövs ej dagdrömmas om lagringslösningar som ej ännu är uppfunna
*Behövs inte lika stora investeringar i elnät som för konkurrerande energislag

Nackdelar
*Folk är rädda för att de tror att kraftverken är bomber
*Folk gillar dåliga lösningar så de kommer ej byggas
*Danskar finns nära gränsen och är rädda att deras foliehattar inte kommer räcka till
*2017 producerade Ringhals el för 22 öre/kwh men politiker gillar ej låga priser därav nackdel
*Politiker förstår ej att effekt och energi ej är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Uhm, jaha? Var påstås det? Du såg inte grafiken över medelvind jag postade nyssens? Man har byggt EN liten vindsnurra på Svenska Högarna och man tycker det lätt borde finnas plats för ett par tre tusen snurror där ute på de vindpinade öarna.

Logistiken gör de dyrare än mitt ute i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Karlshamnsverket var inte igång för att Sverige behövde det, det har diskuterats innan. Det var lönsamt så de körde igång det.

Men om det hade funnits ett överskott på el i nätet. Hade elpriset varit högt då och hade man startat då?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C