Nybörjarbyggare - ncase m1 - RTX 3060
Hej en nybörjarbyggare här,
Jag tar gladeligen emot alla tips jag kan få angående mitt bygge. Jag har mycket lite plats, men vill ändå har en dator som klarar nya spel bra. Målet är att kunna spela på höga inställningar på 1080p i de flesta spelen. Samt kunna göra det en bra tid framöver. Jag gör även en del framställning av kartfiler. Framställningen av kartfiler kan ofta ta mycket lång tid och görs snabbare med en mer kraftfull processor.
Då jag nu, efter många försök fått tag på ett grafikkort och mitt nCase snart är hemma vill jag ta tag i detta på riktigt. Det viktiga för mig är att jag inte gör bort mig någonstans och skapar några onödiga bottlenecks.
Budget: Jag vill inte spendera mer än nödvändigt för mitt use case, men har inte heller någon hård limit.
Strategi: Jag köper gärna från leverantörer som kan leverera enkelt till Sverige. Jag betalar hellre 100kr mer istället för att vänta 1v extra.
Chasi: nCase m1 v6 silver (inköpt)
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 12GB GAMING OC (inköpt) - Jag hade gärna fått ett 3070/3060ti, men 3070 känns för saftigt för mig när det ligger runt 10 000 och 3060ti har jag aldrig sett i lager. Bör jag plåga mig själv några veckor till för att försöka få 3060ti/3070? Har 30 dagars retur på Inet...
CPU: Jag har tänkt Ryzen 7 - 3700X/3800X/5800X. Jag förstår inte riktigt varför 5800x är så mycket dyrare än 3xxx varianterna.
PSU: Corsair SF600, 600W PSU SFX - räcker detta?
Moderkort: Tar gärna emot tips. ( Stöd för bra wifi och bluetooth är viktigt för mig)
Ram: Jag har tänkt 32gb, några tips?
SSD: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD
Kylning:
- CPU kylare - Noctua NH-C14S
- Övrig kylning - Det blir ett antal noctua fläktar som jag försöker sätta efter någon guide för case. Vissa verkar rekommendera deshrouding för GPU:n. Det är nog en bit över min nivå. Så jag lär försöka utan det.
Övrigt: Är det något jag glömt som jag borde köpa in för att kunna bygga detta? Får förmodligen köpa på mig lite skruvmejsel set.