Söka lån för att köpa bil - har skuld hos Ecster

Permalänk

Söka lån för att köpa bil - har skuld hos Ecster

Hej!

Jag måste söka ett lån för att köpa bil då min kärra totalhavererat. Saken är den att jag har en skuld på en dator som jag betalar av redan (Ecster).
Mån fråga är då: Kommer jag kunna söka ett lån när jag redan har en "skuld"?

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Har du fast inkomst och bra inkomst?

För vanligt lån är aldrig att föredra på bil, bättre med billån direkt från en bank.

Permalänk
Medlem

Ja det är förmodligen inget problem. Har haft några avbetalningar och ända kunnat ta både blanco och billån. Handlar väl om vilken summa du har lån på, vilken summa du vill låna och vad du har för inkomst.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

När du skriver skuld, menar då du att du har en betalning efter dig som du inte lyckats pröjsa som ligger hos te.x inkasso eller kronfogden? Om så är fallet kommer det att bli MYCKET svårare än om du inte har det - men i slutändan är det upp till banken och det är också dit du borde vända dig med frågan.

Om du nu har en skuld som du haft bekymmer med att betala så är mitt personliga tips att du absolut inte ska ta några korta lån med hög ränta. Du kommer garanterat att sätta dig ännu mer i skiten och räntan gör att det blir dyrare för dig. Vänd dig till en vettig bank och går inte det så bör du kolla på helt andra alternativ. Låna bil av släkting, köpa någon billig skit eller bara spara pengar och betala av innestående skuld.

Om skulden bara är ett tidigare lån så är det inga bekymmer, det är helt okej att ha flera olika lån.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Jag måste söka ett lån för att köpa bil då min kärra totalhavererat. Saken är den att jag har en skuld på en dator som jag betalar av redan (Ecster).
Mån fråga är då: Kommer jag kunna söka ett lån när jag redan har en "skuld"?

Tacksam för svar!
/Krig

Om du har en inkomst och aldrig tidigare haft problem att betala av skulder, utan att du skött betalningar på korrekt sätt så lär du nog inte ha problem att få ett lån hos en bilfirma eller "blanco lån" för köp av bil.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

När du skriver skuld, menar då du att du har en betalning efter dig som du inte lyckats pröjsa som ligger hos te.x inkasso eller kronfogden? Om så är fallet kommer det att bli MYCKET svårare än om du inte har det - men i slutändan är det upp till banken och det är också dit du borde vända dig med frågan.

Om du nu har en skuld som du haft bekymmer med att betala så är mitt personliga tips att du absolut inte ska ta några korta lån med hög ränta. Du kommer garanterat att sätta dig ännu mer i skiten och räntan gör att det blir dyrare för dig. Vänd dig till en vettig bank och går inte det så bör du kolla på helt andra alternativ. Låna bil av släkting, köpa någon billig skit eller bara spara pengar och betala av innestående skuld.

Om skulden bara är ett tidigare lån så är det inga bekymmer, det är helt okej att ha flera olika lån.

Nej nej, inget inkasso eller kronofogden. En helt vanlig avbetalning bara. Har inga bekymmer med att betala den alls. Alltid varit i tid med betalningen också.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att tuta och köra! Helt okej med flera lån och avbetalning. Var försiktig att inte ta på dig för mycket bara.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

det är flera saker än bara "har en tidigare kredit" som avgör om man får nya lån.

flera saker avgör nya lån, dvs. kreditvärdighet. Eftersom jag inte är insatt i din ekonomi kan jag så klart inte svara för dig, men om det är som du säger att du bara har en kredit, alltså ett tidigare lån som du inte missat några betalningar på, har du sannolikt en "hög" kreditvänlighet.

en bil har dessutom en tillhörande säkerhet - dvs själva bilen. Dvs skulle du skulle du sluta betala lånen kan banken ta bilen (eller om du tar ett lån direkt på bilfirman kan kreditinstitutet ta tillbaka bilen osv.)

Kolla så att du inte får en för hög ränta. Kolla mellan olika bilfirmor och banker - räkna in alla avgifter och kolla på den effektiva räntan och ta vad som blir bäst för dig.

Men var försiktig med att göra för många låneansökningar hos olika banker - om varje bank gör en kreditupplysning KAN din kreditvänlighet sänkas eftersom det kan flaggas i systemen att du är desperat efter lån

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock det intressanta är att du ska ta ett lån för en bil för din bil har havererat. Vad snackar vi om för lån? Vilken summa är det? Varför verkar alla tror att man måste ha en relativt ny bil när man ska köpa en bil, eller menar du att du ska ta lån för 15 - 20 k bil?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken typ av bil du är ute efter, men en variant är ju att leasa en bil för 2000-2500 i månaden.
Då får du ju en ny bil och service i 3 år.
Självklart så får du hålla efter den som om du ägde den, men det kan vara en smidig lösning om du tar hand om bilen.