Akta er för köpa ifrån UK. Svindyrt efter tull.

Permalänk
Medlem

Akta er för köpa ifrån UK. Svindyrt efter tull.

Ett tips till alla köpare på eBay. Undvik handel med företag ifrån UK.

Det är inte längre lönt att beställa elektronik därifrån.
Det blir svindyrt i slutändan. Det har jag fått erfara efter paketet fastnat i tullen.
Pris: 97 kr för objektet och lika mycket pengar i tull inkl. kontrollavgift .

Nej, det blir endast köp ifrån EU-företag , i framtiden.
*bort/mod*

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

§8
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cresoll:

Ett tips till alla köpare på eBay. Undvik handel med företag ifrån UK.

Det är inte längre lönt att beställa elektronik därifrån.
Det blir svindyrt i slutändan. Det har jag fått erfara efter paketet fastnat i tullen.
Pris: 97 kr för objektet och lika mycket pengar i tull inkl. kontrollavgift .

Nej, det blir endast köp ifrån EU-företag , i framtiden.
Jag tror inte man kommer undan tull genom att be företaget skriva "GIFT, gåva" på kuvertet, paketet.

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Jag förstår inte din fråga, försöker du hitta något sätt att kringgå tull, och därmed bryta mot lagen?

Själva tullen/momsen kommer du inte undan utan att bryta mot lagen. Däremot så ska du ju inte behöva betala moms i ursprungslandet, så det jämnar ju ut sig till stor del. Du betalar inte UK-moms, men betalar istället svensk moms. Det är ju en ganska liten del av själva kostnaden på 97 kr dock. Om det är postnord så är själva deklarationsavgiften 75 kr, vilket är 22 kr i moms, vilket stämmer rätt bra om varan kostande cirka 97 kr.

Kontrollavgift känner jag inte till, är du säker på att det heter så? Du tänker inte på Postnords avgift på 75 kr för att upprätta en importdeklaration? Den kan du slippa genom att be användaren att använda en annan speditör, t.ex. DHL eller UPS. De kan ta ut andra avgifter. Frågan är om det blir billigare. Den kostnaden finns där för att Postnord manuellt måste hantera och föra in alla försändelser i ett system, redovisa moms och tull, etc. Det är inget de gör för att de tycker det är kul, utan för att de måste och att det är tidskrävande.

Det du kan göra är, om du nödvändigtvis måste köpa från UK och få de skickade per postnord, är att inte köpa enstaka grejer för småbelopp. Då behöver du bara betala avgiften på 75 kr en gång. (Så länge inte varuvärdet överstiger 1600 kr, då blir det 125 kr istället.) Räkna helt enkelt med dessa avgifter i varans pris när du importerar.

Mer info om Postnords avgifter finns här: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Ett tips till alla köpare på eBay. Undvik handel med företag ifrån UK.

Det är inte längre lönt att beställa elektronik därifrån.
Det blir svindyrt i slutändan. Det har jag fått erfara efter paketet fastnat i tullen.
Pris: 97 kr för objektet och lika mycket pengar i tull inkl. kontrollavgift .

Nej, det blir endast köp ifrån EU-företag , i framtiden.
Jag tror inte man kommer undan tull genom att be företaget skriva "GIFT, gåva" på kuvertet, paketet.

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Du låter förvånad över tull/moms och hanteringsavgifter på paket från UK?

Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte din fråga, försöker du hitta något sätt att kringgå tull, och därmed bryta mot lagen?

Själva tullen/momsen kommer du inte undan utan att bryta mot lagen. Däremot så ska du ju inte behöva betala moms i ursprungslandet, så det jämnar ju ut sig till stor del. Du betalar inte UK-moms, men betalar istället svensk moms. Det är ju en ganska liten del av själva kostnaden på 97 kr dock. Om det är postnord så är själva deklarationsavgiften 75 kr, vilket är 22 kr i moms, vilket stämmer rätt bra om varan kostande cirka 97 kr.

Kontrollavgift känner jag inte till, är du säker på att det heter så? Du tänker inte på Postnords avgift på 75 kr för att upprätta en importdeklaration? Den kan du slippa genom att be användaren att använda en annan speditör, t.ex. DHL eller UPS. De kan ta ut andra avgifter. Frågan är om det blir billigare. Den kostnaden finns där för att Postnord manuellt måste hantera och föra in alla försändelser i ett system, redovisa moms och tull, etc. Det är inget de gör för att de tycker det är kul, utan för att de måste och att det är tidskrävande.

Det du kan göra är, om du nödvändigtvis måste köpa från UK och få de skickade per postnord, är att inte köpa enstaka grejer för småbelopp. Då behöver du bara betala avgiften på 75 kr en gång. (Så länge inte varuvärdet överstiger 1600 kr, då blir det 125 kr istället.) Räkna helt enkelt med dessa avgifter i varans pris när du importerar.

Mer info om Postnords avgifter finns här: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land

DHL och UPS tar ungefär liknande avgift som PostNord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Om du kan ta dig till en tullklareringsexpedition kan du deklarera varan själv och på så vis slippa Postnords avgift. Du får själv lista ut hur man fyller i blanketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du kan ta dig till en tullklareringsexpedition kan du deklarera varan själv och på så vis slippa Postnords avgift. Du får själv lista ut hur man fyller i blanketten.

Finns även en tråd här på Sweclockers hur exakt man går tillväga (man får söka). Rent helvete
Däremot verkar de arbeta på att man ska kunna fixa detta online.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Finns även en tråd här på Sweclockers hur exakt man går tillväga (man får söka). Rent helvete
Däremot verka de arbeta på att man ska kunna fixa detta online.

Jag antar att detta är tråden du menar:

#18860400

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag antar att detta är tråden du menar:

#18860400

Exakt

Permalänk
Medlem

Lite trist ja då speciella hobbygrejor jag vill köpa inte finns i Svenska butiker så man måste importera. Priserna i UK butikerna är samma som innan men sen blir det tull/moms vilket det inte blev innan Brexit såklart. Så ja dyrare. Nu hittar jag en Fransk butik som hade lite av dom sakerna jag ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lite trist ja då speciella hobbygrejor jag vill köpa inte finns i Svenska butiker så man måste importera. Priserna i UK butikerna är samma som innan men sen blir det tull/moms vilket det inte blev innan Brexit såklart. Så ja dyrare. Nu hittar jag en Fransk butik som hade lite av dom sakerna jag ville ha.

Innan brexit betalade du VAT för UK, nu slipper du den och betalar istället svensk moms så borde bli ungefär samma. Det som tillkommer är då eventuell tull och avgifter för den.

Sen finns det såklart många företag som inte hanterar det rätt och tar ut deras VAT plus våran moms och varan blir 25% dyrare än den borde.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns dock butiker i UK som sköter tullhantering och moms så man betalar det som syns i butiken och inget mer. T ex clubhousegolf.co.uk

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Priserna i UK butikerna är samma som innan

Butiken ska dra av den brittiska momsen men så blir det svensk moms istället. Det är inte så stor skillnad, 25% istället för 20%. Det är eventuellt inte möjligt att dra av någon brittisk moms om du köper begagnade varor om britterna har vinstmarginalbeskattning precis som vi har här i Sverige. Problemet är den administrativa avgiften som speditören tar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Butiken ska dra av den brittiska momsen men så blir det svensk moms istället. Det är inte så stor skillnad, 25% istället för 20%. Det är eventuellt inte möjligt att dra av någon brittisk moms om du köper begagnade varor om britterna har vinstmarginalbeskattning precis som vi har här i Sverige. Problemet är den administrativa avgiften som speditören tar ut.

Okej, tyckte priserna såg lika ut som tidigare men avstod att köpa så kan vara så att det dras av när man checkar ut för i kassan var det samma pris fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Ett tips till alla köpare på eBay. Undvik handel med företag ifrån UK.

Det är inte längre lönt att beställa elektronik därifrån.
Det blir svindyrt i slutändan. Det har jag fått erfara efter paketet fastnat i tullen.
Pris: 97 kr för objektet och lika mycket pengar i tull inkl. kontrollavgift .

Nej, det blir endast köp ifrån EU-företag , i framtiden.
Jag tror inte man kommer undan tull genom att be företaget skriva "GIFT, gåva" på kuvertet, paketet.

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Synd att du inte läst postnordtråden innan du beställde. Fick en t-shirt i gåva från ett företag i UK som jag fick betala avgift för

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Okej, tyckte priserna såg lika ut som tidigare men avstod att köpa så kan vara så att det dras av när man checkar ut för i kassan var det samma pris fortfarande.

Momsen kan ju inte dras av innan butiken vet vart prylarna ska skickas vilket blir efter att man anger adress. Anger du en brittisk adress måste du ju förstås betala brittisk moms.

En fara med att beställa från länder utanför EU är att butiken kan välja att dela upp beställningen på flera utskick och då får man betala Postnords avgift på 75 kr flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Köp en

Finns viss risk att bli lite fuktig dock!
Så glöm inte att ha med dig ett par extra strumpor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Momsen kan ju inte dras av innan butiken vet vart prylarna ska skickas vilket blir efter att man anger adress. Anger du en brittisk adress måste du ju förstås betala brittisk moms.

En fara med att beställa från länder utanför EU är att butiken kan välja att dela upp beställningen på flera utskick och då får man betala Postnords avgift på 75 kr flera gånger om.

Just såklart, hjärnsläpp av mig!
Dock tillkomma det extra avgifter som hantering osv. som du skrev så det blir ändå lite dyrare än innan.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av cresoll:

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Man undviker handel med länder utanför EU.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Jag hade helt missat hur alla nyhetskanaler tjatade om brexit flera månader eller alla tusentals inlägg i forumet.

Jag säger som jag brukar; om prylen inte är värd en hundring eller två i merkostnad så klarar man sig i regel bra utan.

En annan regel är hur man aldrig någonsin har mellanslag före frågetecken, komman och andra skiljetecken. Hint hint

Permalänk
Medlem

Ebay Global Shipping Program fungerar utmärkt, blir ingen avgift i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Köp en
https://i.imgur.com/ISEeyPj.jpg
Finns viss risk att bli lite fuktig dock!
Så glöm inte att ha med dig ett par extra strumpor.

Bra förslag, men inte något särskilt säkert sätt att resa till UK med, ha ha. Risken att bli lite fuktig, är typ 100 %, så jag rekommenderar ytterligare några par extra strumpor, och även andra extrakläder.

Jag kan ju köpa en båt för att slippa flyget, när det är åter säkert att resa runt i världen, exempelvis till Mallorca och Kanarieöarna.

Skrivet av Meantek:

Man undviker handel med länder utanför EU.

Jag håller med. Dock synd i de fall många produkter i första hand säljs i länder utanför EU, i synnerhet UK.

Skrivet av Petterk:

Ebay Global Shipping Program fungerar utmärkt, blir ingen avgift i efterhand.

Underbart. Skönt när allt är klirrat och klart.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Ett tips till alla köpare på eBay. Undvik handel med företag ifrån UK.

Det är inte längre lönt att beställa elektronik därifrån.
Det blir svindyrt i slutändan. Det har jag fått erfara efter paketet fastnat i tullen.
Pris: 97 kr för objektet och lika mycket pengar i tull inkl. kontrollavgift .

Nej, det blir endast köp ifrån EU-företag , i framtiden.
*bort/mod*

- Har ni något tips på hur man undviker dessa förbannade avgifter, då man handlar ifrån UK ????

Av nyfikenhet. Vad anser du är en skälig summa att betala i ditt fall? Tycker du avgiften ska baseras på värdet av produkten?

Som exempel:
Du köper två möss där den ena kostar 99 kr och den andra 999 kr. Det är lika mycket (eller lite) jobb för Postnord att behandla dessa två paket. Så avgiften landar på 75 kr inkl. moms för vardera paket. Tycker du här att Postnord ska ta mindre betalt för den billigare musen, för att den är billig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IMPANI:

Av nyfikenhet. Vad anser du är en skälig summa att betala i ditt fall? Tycker du avgiften ska baseras på värdet av produkten?

Som exempel:
Du köper två möss där den ena kostar 99 kr och den andra 999 kr. Det är lika mycket (eller lite) jobb för Postnord att behandla dessa två paket. Så avgiften landar på 75 kr inkl. moms för vardera paket. Tycker du här att Postnord ska ta mindre betalt för den billigare musen, för att den är billig?

Postnord tar redan betalt mer för dyrare paket, 125 kr för paket >1600 kr.

Eller så har de rabatt på paket ≤1600 kr, beror väl på hur man vinklar det.

Men mycket billigare än 75 kr kan det ju inte bli mtp den manuella hantering som måste till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Postnord tar redan betalt mer för dyrare paket, 125 kr för paket >1600 kr.

Eller så har de rabatt på paket ≤1600 kr, beror väl på hur man vinklar det.

Men mycket billigare än 75 kr kan det ju inte bli mtp den manuella hantering som måste till.

Jo jag vet det finns vissa intervaller. Men nyfiken i hur trådskaparens ser på det och resonerar. Då det är ett återkommande ämne. Att vissa upplever det som dyrt att köpa från utlandet för priset för hanteringen överstiger värdet på produkten.

I mitt exempel så landar ju båda produkterna på 75 kr då värdet är ≤1600 kr. Jag tycker personligen det är helt okey pris. Men om man är av åsikten det är dyrt, så vad anser man är skäligt? Ska det bli 10% rakt av på paketets värde så kostnaden i mitt exempel blir då 110 och 1100 kr? eller ska Postnord använda någon annan metod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Postnord tar redan betalt mer för dyrare paket, 125 kr för paket >1600 kr.

Eller så har de rabatt på paket ≤1600 kr, beror väl på hur man vinklar det.

Men mycket billigare än 75 kr kan det ju inte bli mtp den manuella hantering som måste till.

Problemet är väl om den manuella handering verkligen "måste till"?

Det blir ett problem för oss som vill beställa smådelar/reservdelar utanför EU där produkten inte ens finns att tillgå enkelt inom EU.

Produkten kan kosta allt från 5-100:- men PostNords straffavgift gör att man kanske drar sig för att laga prylen och istället slänger den.

Bättre att släppa igenom allt som har ett värde på under 100:-, inrätta en onlinesida där du själv kan betala in momsen samt att tullen kan utföra stickkontroller med ganska saftiga påslag ifall du inte betalat eller underdeklarerat.

Edit: tänk ett system likt ICA's självscanning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriksson850:

Problemet är väl om den manuella handering verkligen "måste till"?

Det blir ett problem för oss som vill beställa smådelar/reservdelar utanför EU där produkten inte ens finns att tillgå enkelt inom EU.

Produkten kan kosta allt från 5-100:- men PostNords straffavgift gör att man kanske drar sig för att laga prylen och istället slänger den.

Bättre att släppa igenom allt som har ett värde på under 100:-, inrätta en onlinesida där du själv kan betala in momsen samt att tullen kan utföra stickkontroller med ganska saftiga påslag ifall du inte betalat eller underdeklarerat.

Edit: tänk ett system likt ICA's självscanning.

Det bästa vore ju om alla länder hade frihandelsavtal med alla andra länder så vi slapp alla tullar höger och vänster, men så ser ju inte världen ut

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ebay Global Shipping Program fungerar utmärkt, blir ingen avgift i efterhand.

Däremot verkar det programmet omöjliggöra val av billig fraktmetod. Det har gjort att mina köp från USA har minskat med 90 %. Förut kunde en liten/lätt grej bli c:a 5-10 dollar i frakt. Nu inte sällan typ 37 dollar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Däremot verkar det programmet omöjliggöra val av billig fraktmetod. Det har gjort att mina köp från USA har minskat med 90 %. Förut kunde en liten/lätt grej bli c:a 5-10 dollar i frakt. Nu inte sällan typ 37 dollar.

Allt finns inte att få tag här eller blir billigare i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har också åkt på tull nu vid köp från GB. Trist. Allt jag köper gå oftast att hitta på tyska Ebay dock så det är inte hela världen. Det jobbigaste är att komma på vad grejerna heter på tyska bara för det är sällan vad man tror.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag har också åkt på tull nu vid köp från GB. Trist. Allt jag köper gå oftast att hitta på tyska Ebay dock så det är inte hela världen. Det jobbigaste är att komma på vad grejerna heter på tyska bara för det är sällan vad man tror.

Det var en klok dam som en gång i tiden sade "Brexit means Brexit" och det var väl detta de brittiska väljarna ville ha när de röstade för Brexit. Det kanske blir billigare om du skaffar en postbox i Storbritannien och köper billigaste tur- och retur-biljetten med Ryanair.

Permalänk
Medlem

Köpte en vara från en Engelsk säljare på eBay, för 522 spänn, men den kom att kosta ca 950,- när den väl kom till Sverige. Engelsk och Svensk VAT/MOMS + tull + behandlingsavgift.

Not doing that again...