Hur kan man packa en dator för frakt både billigt och bra?

Permalänk
Medlem

Hur kan man packa en dator för frakt både billigt och bra?

Som rubriken lyder så ska jag frakta en dator. Problemet är att jag inte vet ett bra sätt att packa datorn på. Jag har kvar chassi lådan, men man vill ju också säga till så att komponenterna inne i datorn är säkra.
Så vad är ett bra sätt? Man har ju hörtalats om expanderande packnings material, har ej hittat någon sida där man kan köpa det.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Index1: Tänker du på det här när du säger ”expanderande”?
Har tyvärr ingen erfarenhet av det.

Ska datorn skickas eller fraktar du den själv? Om det är det senare skulle jag säga att det enklaste är att ta ur grafikkortet och processorkylaren och sen packa ner datorn i chassilådan (papplådan) med lite frigolit/skumgummi/stötdämpande (i papplådan, inte i datorn)
Då borde det inte vara någon fara för övriga komponenter

Förtydligade
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NordhNet:

Ska datorn skickas eller fraktar du den själv? Om det är det senare skulle jag säga att det enklaste är att ta ur grafikkortet och processorkylaren och sen packa ner datorn i chassilådan med lite frigolit/skumgummi/stötdämpande.

Vet inte om det är så bra med frigolit i en dator?

TS:
Expanderande packmaterial är bra, montera gärna ur grafikkort/cpu-kylare och lägg det i en ESD-påse/kartong.
Det kan vara bra att låta den ligga ned på baksidan (högra sidan av chassit) och med orangea etiketter med texten "Denna sida upp / Ömtåligt" på vänstersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ska datorn skickas eller fraktar du den själv? Om det är det senare skulle jag säga att det enklaste är att ta ur grafikkortet och processorkylaren och sen packa ner datorn i chassilådan med lite frigolit/skumgummi/stötdämpande.

Japp det var just det jag tänkte på, tack.

Den ska också skickas med posten. Kommer inte skicka den med postnord för att jag har haft dålig erfarenhet med dem förut.
Jag tror inte heller att jag kommer behöva ta ut kylaren för att den är low profile.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tcntad:

Nej nej, inte bra! Jag menade runt datorn i chassilådan (papplådan alltså)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NordhNet:

Nej nej, inte bra! Jag menade runt datorn i chassilådan (papplådan alltså)

Såklart, det är bättre:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Index1:

Japp det var just det jag tänkte på, tack.

Den ska också skickas med posten. Kommer inte skicka den med postnord för att jag har haft dålig erfarenhet med dem förut.
Jag tror inte heller att jag kommer behöva ta ut kylaren för att den är low profile.

När du säger posten men inte postnord, vad menas? Budfirma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ska datorn skickas eller fraktar du den själv? Om det är det senare skulle jag säga att det enklaste är att ta ur grafikkortet och processorkylaren och sen packa ner datorn i chassilådan (papplådan) med lite frigolit/skumgummi/stötdämpande (i papplådan, inte i datorn)

Skrivet av tcntad:

TS:
Expanderande packmaterial är bra, montera gärna ur grafikkort/cpu-kylare och lägg det i en ESD-påse/kartong.
Det kan vara bra att låta den ligga ned på baksidan (högra sidan av chassit) och med orangea etiketter med texten "Denna sida upp / Ömtåligt" på vänstersidan.

Webhallen använder sånt i alla sina egenmonterade datorer. Så länge det inte går hål i påsen kommer det inte hända något. Däremot måste man köpa 128st åt gången från PacsOn, så jag tror inte det är ett rimligt alternativ för ts ändå :D.

Jag hade monterat av grafikkort och cpu-kylaren ifall det är en tornkylare och packat dessa separat.